AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #41 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja om både meg og barnet. De blandet seg inn i epilepsi min. Og ernæring vanskene til barnet som barnet var oppfølging og operasjon, måtte ha knapp i lang periode. De på helsestasjonen mente det var epilepsi medisiner hos meg sim car årsak til alle problemer og hvis jeg ikke inså det så måtte de gå videre med det. Så når vi da fortalte det til sykehuset så de rødt på hvordan de drev. Anonymkode: 59c16...d00 Skjønner du har havnet borti ‘de der’. De er helt grusomme. Ingen gangsyn. Høye på seg selv. Typisk den typen som bruker all energi på å peke på andre og glemmer helt å passe på seg selv. Anonymkode: 90cc0...6f9 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #42 Skrevet 22. juli 2024 Dere som sliter med helsestasjonen, kan ikke far ta kontrollene? Anonymkode: e7fa7...ea3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #43 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nope- fra jurist med såkalt A4 bakgrunn Anonymkode: da681...6e6 Og de skjønner ikke at folk nekter å gå ned på det elendige nivået deres. ‘Tipper du er fra livets harde skole’. Altså, bare det i seg selv er så lavmål at det er en pine å forholde seg til ‘slike’. Hva skal man si til slikt? De er jo så sykt dysfunksjonelle. Bidrar ikke til noe konstruktivt eller positivt. Anonymkode: 90cc0...6f9 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #44 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er det som blir helsesøstre da? Sykepleiere som ikke finner jobber de trives i- som regel pga samarbeidsproblemer med andre og et udekket behov for å være best/vite mest/ sjefe over andre de ikke før dekket da de ikke får vanlige lederstillinger i helsetjenesten … Anonymkode: da681...6e6 I all verden, det stemmer hverken for meg eller noen av mine kollegaer, merkelig ting å skrive. TS; send en klage til leder på helsestasjonen, slik som dette skal det ikke være. Anonymkode: b6666...9ce 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #45 Skrevet 22. juli 2024 Send klage på helsesøsterene, også tar du videre kontroller hos fastlegen. Du trenger selvsagt ikke dette ekstra stresset i småbarnsperioden. Anonymkode: df9af...f34 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #46 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Stakkars deg, håper det ordner seg 💖 hvordan fikk hun dama i det hele tatt de papirene da hvor det står din tidligere historie? Anonymkode: ac160...cb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #47 Skrevet 22. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Du har lest barneverns meldingen? Du vet at du kan få den, eller få den opplest? Dette er en rettighet du har. Du er sikker på at utifra den meldingen at helsesøster er kun beskymret for dine omsorgsevner på grunn av at du var i fosterhjem? Ingenting annet? Hun skrev ingenting andre beskymringer? Les igjennom vedtaket. Hva står der egentlig? Anonymkode: 120fa...8be 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #48 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet et tilfelle hvor helsesøster meldte til BV da mor flere ganger hadde bedt om råd. Noen år senere ble barnet diagnostisert med ADHD, men de fikk aldri en beklagelse eller videre hjelp . De ble forfulgt og fryktelig behandlet av BV og ressurshelsetjenesten. All tillit er brutt. Mye bedre å gå til fastlegen. Anonymkode: 9d9a6...658 Min erfaring også. Leger har ‘ekte’ empati, de driver ikke rundt og tuller med liksom-empatien BV har. Unnskyld til dere som jobber i barnevernet som faktisk er flinke. Jeg vet dere finnes. 🩷 Anonymkode: 90cc0...6f9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #49 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): En helsesøster er en sykepleier som ikke vil jobbe turnus på sykehus osv. men ha man-fre jobb. De kan ikke håndtere barn og ungdom. De bør holde seg til stikking av sprøyter og sårbehandling på sykehuset. Anonymkode: c8c03...505 Ingen helsesykepleiere som kan håndtere barn og ungdom? Du har møtt alle i Norges langstrakte land? Du vet at det er en videreutdannelse der man lærer om barn og ungdoms utvikling og vekt på forebyggende tiltak? Merkelig å være så påståelig om noe man tydeligvis har nada kunnskap om. Anonymkode: b6666...9ce 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #50 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Ring til de i Bv du ahr hatt kontakt med og informer dem om trusebleie og den ufine behandlingen og at dere bytter helsestasjon nå eller at dere heretter tar kontroller hos fastlegen Anonymkode: fc461...8b3 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #51 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen helsesykepleiere som kan håndtere barn og ungdom? Du har møtt alle i Norges langstrakte land? Du vet at det er en videreutdannelse der man lærer om barn og ungdoms utvikling og vekt på forebyggende tiltak? Merkelig å være så påståelig om noe man tydeligvis har nada kunnskap om. Anonymkode: b6666...9ce Eh, de er ikke magiske vesener. Anonymkode: 90cc0...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #52 Skrevet 22. juli 2024 Jeg tror egentlig at jordmor har meldt om din psykiske helse til helsestasjonen. hun spør jo om vold og omsorgssvikt Anonymkode: 92e44...057 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #53 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh, de er ikke magiske vesener. Anonymkode: 90cc0...6f9 Hvor har jeg påstått det? Anonymkode: b6666...9ce 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #54 Skrevet 22. juli 2024 Jeg vil bare skyte inn på siden ift at de spør om familie osv. Det har med hvilket nettverk dere har. Så det kan jo være at du også tolker ting i verste mening, med de fargede opplevelsene du har fra hs fra før. Anonymkode: 46ca5...836 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #55 Skrevet 22. juli 2024 Må en opplyse om at en bytter over til fastlege? Og jeg hadde aldri tørt å klage, kan gi deg problemer i mange år frem. Anonymkode: 0ca6d...7ca
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #56 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil bare skyte inn på siden ift at de spør om familie osv. Det har med hvilket nettverk dere har. Så det kan jo være at du også tolker ting i verste mening, med de fargede opplevelsene du har fra hs fra før. Anonymkode: 46ca5...836 Det er riktig. En del helsestasjoner bruker også Stine Sofie Stiftelse sin foreldrepakke der det også kommer inn egen oppvekst, nettverk osv. Det er jo dessverre sånn at har man opplevd omsorgssvikt er det større fare for at omsorgen ikke vil være optimal. Det betyr ikke at det gjelder alle og det betyr ikke at man ikke gjør sitt beste som foreldre, men pga egen oppvekst kan man ha noen huller som er viktig at følges opp. De aller fleste klarer seg jo kjempefint som foreldre, men noen er litt mer sårbare og trenger mer veiledning og støtte. Det kan føles urettferdig, noe som er veldig forståelig, men det viktigste er jo at den nyfødte får best mulige forutsetninger videre i livet. Anonymkode: b6666...9ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #57 Skrevet 22. juli 2024 Helsesøster er der for å hjelpe. Møter de en ung alenemor som selv har vært utsatt for omsorgssvikt, bodd i fosterhjem eller har andre risikofaktorer så er det klart at de passer litt ekstra på. Det er fordi det er mye mer risiko for at det kan oppstå utfordringer. Anonymkode: e7fa7...ea3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #58 Skrevet 22. juli 2024 Jeg er datter av en mor som levde under omsorgssvikt, vold og incest. Hun bodde også en periode i fosterhjem. Min oppvekst var ikke optimal, hovedsakelig på grunn av «skadene» min mor var blitt påført. Selv er jeg en mye bedre forelder, men jeg er også preget av oppveksten min. Men i motsetning til moren min, så er jeg bevisst dette, og har reflektert og bearbeidet egen barndom. Dette er ikke noe man vil høre, for man vil ikke være «skadet» og med et dårligere funksjonsnivå. F.eks kan man ha en tilknytningsforstyrrelse som mest sannsynlig vil påvirke hvordan tilknytningen til eget barn utvikler seg. Man kan også ha dårligere evne til å forstå og regulere egne følelser, og en del uheldige overlevelsesmekanismer fra oppveksten som man gjerne ikke er klar over en gang. Angående denne helsesøsteren så synes jeg ikke noe om fremgangsmåten hennes, men når man har blitt forelder, så bør man være åpen for at man kan ha behov for noe hjelp og veiledning i rollen som forelder. Sånn at ens eget barn vokser opp funksjonsfriskt. Anonymkode: 50a9a...658 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #59 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er datter av en mor som levde under omsorgssvikt, vold og incest. Hun bodde også en periode i fosterhjem. Min oppvekst var ikke optimal, hovedsakelig på grunn av «skadene» min mor var blitt påført. Selv er jeg en mye bedre forelder, men jeg er også preget av oppveksten min. Men i motsetning til moren min, så er jeg bevisst dette, og har reflektert og bearbeidet egen barndom. Dette er ikke noe man vil høre, for man vil ikke være «skadet» og med et dårligere funksjonsnivå. F.eks kan man ha en tilknytningsforstyrrelse som mest sannsynlig vil påvirke hvordan tilknytningen til eget barn utvikler seg. Man kan også ha dårligere evne til å forstå og regulere egne følelser, og en del uheldige overlevelsesmekanismer fra oppveksten som man gjerne ikke er klar over en gang. Angående denne helsesøsteren så synes jeg ikke noe om fremgangsmåten hennes, men når man har blitt forelder, så bør man være åpen for at man kan ha behov for noe hjelp og veiledning i rollen som forelder. Sånn at ens eget barn vokser opp funksjonsfriskt. Anonymkode: 50a9a...658 Åpen for hjelp er en ting, men om hun klarer seg fint og ikke noe gale med omsorgsevnen osv, hvorfor melde til bv? Og om hun bil hjelpe, går det ann å snakke eller hjelpe med kurs, hensving til noe framfor å melde til bv og gi folk hakeslepp og slite i lang tid etterpå?? Anonymkode: 9a716...273 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #60 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Åpen for hjelp er en ting, men om hun klarer seg fint og ikke noe gale med omsorgsevnen osv, hvorfor melde til bv? Og om hun bil hjelpe, går det ann å snakke eller hjelpe med kurs, hensving til noe framfor å melde til bv og gi folk hakeslepp og slite i lang tid etterpå?? Anonymkode: 9a716...273 Ting er ikke alltid slik som det fremstilles av noen på kvinneguiden. Det er gjerne mange ting man ikke vet, så man skal være litt forsiktig med å tro blindt på alt. Det er garantert noe vi ikke vet ut i fra det som skrives i HI, fordi helsestasjonstjenesten har sitt helt egne journalsystem og de har ikke tilgang til mors journal hverken fra fastlege eller sykehus. Så hvis helsestasjonen har fått informasjon, er det isåfall fordi kommunens jordmor, sykehuset eller fastlege av en grunn har kontaktet helsesykepleier fordi de har en grunn til å være bekymret og ønsker at helsestasjonen skal følge det opp. Anonymkode: 849f9...380 2 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå