AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #21 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Ta kontrollene hos legen din istedenfor! Dette er grunnen til at mange folk er falske og sier minst mulig til helsesøstrene. At folk ikke vil dele om de har det vondt, fødselsdepresjon og annet.. Om de i tilegg skal meldes til bv for noe de selv opplevde i oppveksten, hva feiler det folk?? Ikke lett å leve idag med barn. Alt du sier eller gjør følges med på, iaktas og alle har noe de skulle sagt om det ene og det andre! Anonymkode: 9a716...273 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #22 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sa ingenting, det stod i journalen min en eller annen plass at jeg var på bupa hos psykolog i tenårene og bodd i fosterhjem Anonymkode: 14270...0ae De kan ikke lese journalen din i forhold til dette. Så da må de ha fått en beskjed fra fastlege eller sykehuset om å være oppmerksomme på deg og at det er gjort observasjoner mtp deg og barnet som har gjort noen bekymret og dermed sendt til helsesøster om å følge opp. De bruker ikke samme journalsystemer som sykehus, fastlege eller bup. Så det er ikke noe de bare kan se fra journal. Tipper det er mer til denne situasjonen som har gjort de bekymret. Anonymkode: 08b81...574 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #23 Skrevet 22. juli 2024 De kan ikke lese journalen din. Jeg er også et barn som har opplevd grov omsorgssvikt, vold - både fysisk og psykisk, vært plassert i fosterhjem og ble blant annet pumpet som 13-åring. Jeg fikk mitt første barn som 20-åring, uten utdanning. Fikk barn nr.2 da jeg var 24 år og ble alene med begge da jeg var 25 år. Har aldri blitt meldt til barnevernet, noensinne. Jeg jobber i dag med barn, og har bl.a skrevet en master som handler om barns oppvekstvilkår. Jeg vet VELDIG godt at mange blir lik foreldrene sine, men det finnes også mange unntak. Anonymkode: 7ef0c...55b 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #24 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høres ut som et svar fra livets harde skole. Anonymkode: 08b81...574 Nope- fra jurist med såkalt A4 bakgrunn Anonymkode: da681...6e6 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #25 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er en grunn for at man ikke skal ha overdreven åpenhet med helsepersonell om ens egen fortid når man selv har barn. Uansett så virer jo denne dama litt forstyrret og jeg kan tenke meg hun har litt av et rykte hos barnevernet selv, de som liker å melde fra om alt mulig får som regel det. Hvis du orker så synes jeg du skal melde henne inn, send en saftig klage på henne for du er ikke den første og ikke den siste som får denne opplevelsen hos henne. Anonymkode: 41d5c...124 Desverre behøver en ikke si noe står ofte fylt inn i journalen og dermed virker det som en del bv barn som blir voksende delvis forfulgt i voksen alder også. Desverre hørt flere slike historier opp i mellom. Anonymkode: 59c16...d00 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #26 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De kan ikke lese journalen din i forhold til dette. Så da må de ha fått en beskjed fra fastlege eller sykehuset om å være oppmerksomme på deg og at det er gjort observasjoner mtp deg og barnet som har gjort noen bekymret og dermed sendt til helsesøster om å følge opp. De bruker ikke samme journalsystemer som sykehus, fastlege eller bup. Så det er ikke noe de bare kan se fra journal. Tipper det er mer til denne situasjonen som har gjort de bekymret. Anonymkode: 08b81...574 Hvordan kan de se at mor eller far har adhd/epilepsi osv Eller de kan gå inn på ungdom om at de har diagnoser? Når de ber om eks p-piler? Anonymkode: 59c16...d00
Nonstop1 Skrevet 22. juli 2024 #27 Skrevet 22. juli 2024 Selv om mange blir like foreldrene sine er det uakseptabelt fra helsepersonell å dømme foreldre på forhånd og si at "da blir du sånn du også, ingenting å gjøre noe med". Mine barns far tok kontakt med helsepersonell på sykehuset når jeg var gravid med første, og vi fikk komme dit til samtaler. Grunnen var at han var redd for å bli som sine foreldre, han hadde en ordentlig angst for å bli en dårlig forelder. Han er ikke i nærheten av å være som dem. Han er en god pappa. Og jeg er kjempeglad for at han ble møtt av ett helsevesen som istedet for å mistenkeliggjøre han og få han til å føle seg enda værre, ga han positive tilbakemeldinger og sa at dette kom han til å klare. Helsesøster risikerer jo her å dytte familien bort fra helsestasjonen. Og sørger for at foreldre ikke føler seg trygge nok til å diskutere sine tanker og utfordringer, og det gjør ikke situasjonen bedre uavhengig av om ts er en god eller dårlig mamma. 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #28 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Desverre behøver en ikke si noe står ofte fylt inn i journalen og dermed virker det som en del bv barn som blir voksende delvis forfulgt i voksen alder også. Desverre hørt flere slike historier opp i mellom. Anonymkode: 59c16...d00 En hs skal ikke lese journal til mor uten samtykke, det hadde jeg meldt som snok. De har ikke samme journalsystem en gang som fastleger osv. Anonymkode: 0d4f3...b69 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #29 Skrevet 22. juli 2024 Synes det er rart de sender bekymringsmelding kun på grunnlag at du blir lik moren din (i følge HS). Moren min er rusmisbruker og har ett stort alkoholproblem, mye psykisk ustabil osv. Jeg ble flyttet i fosterhjem i 9 årsalderen, og er avholds, har aldri rørt rus og har en ganske sterk psyke. Hadde blitt komisk om jeg skulle blitt meldt inn av HS på grunnlag av at barn blir som foreldrene sine 😅 Har forøvrig aldri blitt meldt inn av HS, bh eller skole. Fordi der ikke er noen bekymring om meg som mor, har heller aldri nevnt barndommen min fordi jeg ikke ser på den som relevant for mine barn i dag. Jeg er ikke moren min, jeg er meg og tar mine valg. Ikke blitt nevnt noe om meg i journalen heller? Synes det høres rart ut, har de tilgang til den? Anonymkode: 98df0...8ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #30 Skrevet 22. juli 2024 En helsesøster er en sykepleier som ikke vil jobbe turnus på sykehus osv. men ha man-fre jobb. De kan ikke håndtere barn og ungdom. De bør holde seg til stikking av sprøyter og sårbehandling på sykehuset. Anonymkode: c8c03...505 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #31 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En hs skal ikke lese journal til mor uten samtykke, det hadde jeg meldt som snok. De har ikke samme journalsystem en gang som fastleger osv. Anonymkode: 0d4f3...b69 Men de gjør det. Vi endte med å kutte ut hs da barnelegen på sykehuset så hva hs skrev om barnet her. Og ble meldt. Helsesøster sa vi har full rett til å lese det som står for at vi ska kunne gi rett veiledning. De på sykehuset sa rett ut nei det er vi som ska gi veiledning på epilepsi ernæringsvanskene til barne. Her ble ting anmeldt Anonymkode: 59c16...d00 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #32 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nope- fra jurist med såkalt A4 bakgrunn Anonymkode: da681...6e6 Har samme erfaring som deg. Mye grums der. Anonymkode: f60d6...4e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #33 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de gjør det. Vi endte med å kutte ut hs da barnelegen på sykehuset så hva hs skrev om barnet her. Og ble meldt. Helsesøster sa vi har full rett til å lese det som står for at vi ska kunne gi rett veiledning. De på sykehuset sa rett ut nei det er vi som ska gi veiledning på epilepsi ernæringsvanskene til barne. Her ble ting anmeldt Anonymkode: 59c16...d00 Hvordan fikk de til å lese det når de ikke har samme system en gang? De leste om deg altså?? Anonymkode: 0d4f3...b69
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #34 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg var også barnevernsbarn. Tidligere tung narkoman. Lever med tung traumelidelse. Men ingen har kontakta barnevernet. Anonymkode: 2fb2a...403 Samme her❤️ Har aldri hatt noen problemer med vår helsestasjon 😊 Anonymkode: 7cb0d...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #35 Skrevet 22. juli 2024 De har ikke samme journalsystem så det er ikke slik at de kan lese det noe sted hvis man ikke har opplyst om det selv. Anonymkode: 08b81...574 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #36 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan fikk de til å lese det når de ikke har samme system en gang? De leste om deg altså?? Anonymkode: 0d4f3...b69 Ja om både meg og barnet. De blandet seg inn i epilepsi min. Og ernæring vanskene til barnet som barnet var oppfølging og operasjon, måtte ha knapp i lang periode. De på helsestasjonen mente det var epilepsi medisiner hos meg sim car årsak til alle problemer og hvis jeg ikke inså det så måtte de gå videre med det. Så når vi da fortalte det til sykehuset så de rødt på hvordan de drev. Anonymkode: 59c16...d00 1 3
fru Alving Skrevet 22. juli 2024 #37 Skrevet 22. juli 2024 Altså helsesøster er der for å hjelpe og har nok rett i at en ustabil barndom preget av omsorgssvikt er en risiko. Men det betyr jo ikke at de som har denne risikoen må gå i samme sporet. Mange som selv har opplevd dårlige ting blir vel ekstra opptatt av å ikke gjenta samme feilene for sine egne barn. Og det å bli meldt til barnevernet er vel ikke verdens undergang, de er der for å hjelpe familier som trenger det. jeg skjønner veldig godt at det er kjipt å bli meldt på feil grunnlag, men da tenker at det beste er å være åpen og samarbeide. Er man en velfungerende forelder så har faktisk barnevernet mange andre som virkelig trenger hjelpen de kan gi. Foreslår at far tar kontrollene eller at dere går til fastlegen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #38 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Jeg hadde bedt om en samtale med helsesøstrene på helsestasjonen og hatt en seriøs samtale med dem om dette. Her kan du eventuelt også be om at BV gir sin uttalelse og eventuelt høre om de kan være med på møtet. Jeg ville også sendt klage til kommunen. Slik oppførsel er ikke akseptabel på noe nivå. Dessverre er det noen slike helsesøstre der ute. Bytte helsestasjon er ikke bare bare - avhengig av hvor du bor - her jeg bor MÅ jeg benytte den som min adresse er tilknyttet, selvom jeg har helsestasjon som ligger like nære, men over annen bydelsgrense. Eventuelt kan du gi beskjed om at du velger å gi barnet all oppfølging hos fastlegen din istedenfor. Anonymkode: 1fd04...b74 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #39 Skrevet 22. juli 2024 Personlig hadde jeg klaget dette inn, det er utrolig provoserende at de går utover regelverket pga sin manglende forståelse. Anonymkode: 242ab...599 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #40 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae Herregud, synes så synd på deg. Aldri, ALDRI noensinne vær åpen om den slags. Vær åpen om hva som helst annet, bare ikke slikt. Du kan være verdens verste mor, men det gjør ikke noe, men hvis du nevner barnevernet, o la la, da havner de i den merkelige barneverns-rusen. Anonymkode: 90cc0...6f9 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå