AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #1 Skrevet 22. juli 2024 Nå er jeg så lei. Kort fortalt: jeg var under barnevernet som ungdom i fosterhjem pga moren min var sammen med en skikkelig drittsekk som drev med psykisk vold. Når jeg selv fikk baby for 8 mnd siden kontaktet helsestasjonen barnevernet kun på grunn av min egen historie innenfor barnevernet og fosterhjem. Helsesøsteren som meldte ifra sa til meg at jeg var dømt til å bli lik min egen mor fordi slikt gikk i arv, «sosial arv». Barnevernet måtte opprette en sak og var på hjemmebesøk hos oss i flere måneder, men de avsluttet før sommeren og sa at de fant ingen grunn til bekymring og hun som kom fra barnevernet på besøk til oss sa rett ut at helsesøsteren var blindet av min barndoms historie, så vi fikk beskjed fra henne om at kanskje det var like greit å bytte helsesøster noe vi da gjorde. Når jeg byttet og skulle på 6 mnd kontroll før sommerferie kom vi til hun nye, som vi så satt å spiste lunsj med hun vi hadde hatt, det var pinlig å entre det rommet for å si det sånn. Siden da hørte vi ikke mer, men vi fikk ingen påminnelse om time til 8 mnd kontroll verken på sms eller helsenorge. Så ringte jeg inn nå i ferien og spurte om dette, ble møtt av ei i skranken der som sa vi skulle få ny time til august pga dette siden vi aldri fikk innkalling til den som da hadde vært. Så i dag ringer helsesøstera og truer med å melde fra videre til barnevernet om at vi ikke var på 8 mnd kontroll og «sikkert hadde våre grunner til det». Hva i alle dager?! Jeg ble helt satt ut og forklarte at vi har ventet på time før ferien og aldri fått beskjed. Er det noen som har opplevd lignende?! Jeg føler at de 2 helsesøstrene er noen hekser som er ute etter å lage styr, er alltid spørsmål om hvilken kontakt jeg har med min biologiske familie og fosterhjem og alt mulig når jeg er på kontroll eller time der, det syns jeg er skikkelig ugreit! Jeg føler meg forhåndsdømt til å skulle være og bli en dårlig mamma fordi jeg selv hadde en mor som drev med omsorgssvikt - og at jeg må bevise gang på gang for de på helsestajonen at det ikke stemmer, jeg prøvde til og med å ta det opp med hun vi var nå og hun sa «man er den man er, man blir som oftest lik sine egne foreldre»… hva skal vi gjøre? Er det bedre å bytte helsestasjon eller vil det skape enda mer trøbbel? Jeg er så lei Anonymkode: 14270...0ae 1 26
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #2 Skrevet 22. juli 2024 Gi beskjed om du heller tar med barnet til kontroller hos fastlegen din eller far. Gjorde det samme selv. Da vi hadde en helsesøster som kjefet meg huden full fordi jeg ikke ammet barnet. Hadde kontroller hos fastlegen fra barnet var 2 måneder. Anonymkode: 4bd88...06b 15 4 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #3 Skrevet 22. juli 2024 For noen kjerringer. Har dessverre også dårlig erfaring med helsesøstre, men det er over 20 år siden og man skulle tro det var mer kunnskap og andre holdninger nå. («Min» ble fryktelig bekymret av et veldig enkelt spørsmål om tran, og jeg turte jo ikke spørre om noe mer. Anonymkode: eea99...73c 5 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #4 Skrevet 22. juli 2024 Jeg hadde sendt klage på helsesøsteren jeg. Anonymkode: a2bda...369 18 1 11
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #5 Skrevet 22. juli 2024 For en heksejakt! godt barnevernet har hjernen på plass Anonymkode: 92e44...057 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 Vet et tilfelle hvor helsesøster meldte til BV da mor flere ganger hadde bedt om råd. Noen år senere ble barnet diagnostisert med ADHD, men de fikk aldri en beklagelse eller videre hjelp . De ble forfulgt og fryktelig behandlet av BV og ressurshelsetjenesten. All tillit er brutt. Mye bedre å gå til fastlegen. Anonymkode: 9d9a6...658 4 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 Jeg hadde meldt helsestasjonen videre til fylkesmannen jeg. Hadde nok skrevet en sak til lokalavisen også, i tilfelle andre har samme erfaringer. Sånn kan ikke helsesøstre få holde på. Anonymkode: cd59c...360 8 2 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #8 Skrevet 22. juli 2024 Denne helsestasjonen må få en formell klage, det er jo åpenbart at de ikke klarer å håndtere saker profesjonelt! Ring inn til leder for helsestasjonen og forklar utfordringen, og dersom de der møte samme innstillingen så klager videre til statsforvalteren som kan opprette tilsyn mot helsestasjonen. Anonymkode: 06696...c6d 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Skrevet 22. juli 2024 Hvem er det som blir helsesøstre da? Sykepleiere som ikke finner jobber de trives i- som regel pga samarbeidsproblemer med andre og et udekket behov for å være best/vite mest/ sjefe over andre de ikke før dekket da de ikke får vanlige lederstillinger i helsetjenesten … Anonymkode: da681...6e6 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #10 Skrevet 22. juli 2024 Jeg ville sendt en klage til kommunen. Det der er ikke ok. Det er brudd på taushetsplikten å melde til barnevernet uten å ha grunn til det. Egen historie som barn er IKKE grunn til å melde bekymring for omsorgen ditt barn får. Nå har du fått bekreftet fra barnevernet at de ikke har bekymringer for omsorgsevnene dine. Ville klaget skriftlig. Få gjerne noen som er god til å formulere seg til å hjelpe deg om du er usikker på hva du skal skrive. Anonymkode: 69267...f24 7 1 10
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Skrevet 22. juli 2024 Det er en grunn for at man ikke skal ha overdreven åpenhet med helsepersonell om ens egen fortid når man selv har barn. Uansett så virer jo denne dama litt forstyrret og jeg kan tenke meg hun har litt av et rykte hos barnevernet selv, de som liker å melde fra om alt mulig får som regel det. Hvis du orker så synes jeg du skal melde henne inn, send en saftig klage på henne for du er ikke den første og ikke den siste som får denne opplevelsen hos henne. Anonymkode: 41d5c...124 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Skrevet 22. juli 2024 Jeg var også barnevernsbarn. Tidligere tung narkoman. Lever med tung traumelidelse. Men ingen har kontakta barnevernet. Anonymkode: 2fb2a...403 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Skrevet 22. juli 2024 Stod det opplyst at du var bv-barn eller informerte du det selv? Anonymkode: 0d4f3...b69 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Skrevet 22. juli 2024 Hvorfor har du fortalt helsesøster om din oppvekst? Anonymkode: 4d617...122 1 4
Forvirret23 Skrevet 22. juli 2024 #15 Skrevet 22. juli 2024 (endret) Får vondt av deg at du opplever helsestasjonen slik, den skal være en trygghet når man har fått baby. Gå til fastlegen, men du må klage til leder så statforvalter. Slik kan de ikke holde på! Endret 22. juli 2024 av Forvirret23 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor har du fortalt helsesøster om din oppvekst? Anonymkode: 4d617...122 Sa ingenting, det stod i journalen min en eller annen plass at jeg var på bupa hos psykolog i tenårene og bodd i fosterhjem Anonymkode: 14270...0ae 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Stod det opplyst at du var bv-barn eller informerte du det selv? Anonymkode: 0d4f3...b69 Det stod det om meg i journalen min, også får jeg da hundre spørsmål om egen oppvekst og mer fordi de blir bekymret for at jeg skal utsette mitt eget barn for omsorgssvikt… føler meg straffet for egen oppvekst og min mors feil Anonymkode: 14270...0ae 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Skrevet 22. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det stod det om meg i journalen min, også får jeg da hundre spørsmål om egen oppvekst og mer fordi de blir bekymret for at jeg skal utsette mitt eget barn for omsorgssvikt… føler meg straffet for egen oppvekst og min mors feil Anonymkode: 14270...0ae Din reaksjon teller mye når de snakker med dem. Vis dem at du har reflektert mye over egen oppvekst (med eller uten terapi). Vis dem at du har kunnskap om tilknytning, regulering av følelser, et støttenettverk, at du har et liv med en viss orden og stabilitet. Jeg har samme bakgrunn som deg, inkl rusavhengighet. Ingen har snakker om kurs, barnevern eller ekstra oppfølging til meg. Anonymkode: 2fb2a...403 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stod det om meg i journalen min, også får jeg da hundre spørsmål om egen oppvekst og mer fordi de blir bekymret for at jeg skal utsette mitt eget barn for omsorgssvikt… føler meg straffet for egen oppvekst og min mors feil Anonymkode: 14270...0ae Hvordan fikk de innsyn i din journal?? Anonymkode: 0d4f3...b69 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #20 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvem er det som blir helsesøstre da? Sykepleiere som ikke finner jobber de trives i- som regel pga samarbeidsproblemer med andre og et udekket behov for å være best/vite mest/ sjefe over andre de ikke før dekket da de ikke får vanlige lederstillinger i helsetjenesten … Anonymkode: da681...6e6 Høres ut som et svar fra livets harde skole. Anonymkode: 08b81...574 3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå