Gå til innhold

Svigermor vil pottetrene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. Takk for svar på spørsmålet mitt.

Til alle andre: ser nå at jeg formulerte meg litt dumt. Jeg kommer selvfølgelig til å begynne å pottetrene før han blir 3år, men jeg forventer ikke at han skal være bleiefri før det. Ser nå at det ble dårlig formulert. Grunnen til at jeg ikke vil at svigermor skal pottetrene er kun fordi jeg ikke vil forvirre barnet med ulike strategier/metoder å gjøre det nå. Derfor ønsker jeg å gjøre det selv sammen med barnefar og evt barnehagen.

Anonymkode: 16d3b...298

De fleste barn er meget tilpasnings dyktige og forstår fra tidlig alder at ting er forskjellig ut i fra om de er hjemme, barnehage eller hos øvrig familie osv. Jeg ville ikke bekymret meg for dette.

Mange barn vokser opp med flere ulike kulturer og språk og klarer helt fint å skille mellom dette fra svært ung alder. Men ja selvsagt finnes det unntak og enkelte barn kan sikkert reagerer negativt på å ha ulike rutiner. Jeg ville ikke automatisk gått ut i fra at barnet blir forvirret viss ikke dette er noe barnet tydelig viser i andre situasjoner.

Anonymkode: eae32...b31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stilig. Hvilke lyder/tegn brukte dere for å kommunisere at det måtte på do?

Anonymkode: e9d42...f46

Vi gikk rett på språk og ikke lyd da vi ikke begynte før barnet var 6 mnd og da allerede hadde vanlige ord som kommunikasjon mellom oss. I tillegg kjørte vi light versjon av dette. Men viss barnet var litt urolig litt i forkant av normal tid for vår potte tid så var det et tegn. Barnet lærte å gå ved 10 mnd og da ble ting enda mer tydelig.

Anonymkode: eae32...b31

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 12.44):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Hvorfor i all verden skal du vente til 3 år? Når barn skal lære noe nytt så får de gjerne god tid til å øve, prøve og feile og trene litt til. Men når det kommer til bleiesluttt så er det noen foreldre som bare forventer at dette «skjer av seg selv» og man bare venter til ungen liksom skal være tørr før de begynner å prøve. Det ender gjerne med at ungene blir alt for vant til bleie og do er ukjent, skummelt og noe det legges forventningspress på. Start fra tidlig alder å sitte på potte eller do som helt normal rutine på badet. Når du selv går på do, når bleie skiftes osv. Ikke lag noe stor greie ut av det. På badet pusser vi tenner, vasker og tisser. Kommer det noe så er det bra, kommer det ikke noe så har man prøvd.

I England har pottetreningen blitt gjort senere og senere, altså etter fylte 3 år, noe som har resultert i at 25% av ungene begynner på skolen med bleie (5år). Senter for tarm- og blærehelse hos barn har endret anbefalingene til å starte med pottetrening så fort barnet kan sitte oppreist. Ikke nødvendigvis slutte med bleie så tidlig, men introdusere barna for å hå på potte/do mye tidligere. De opplever en økning i inkontines hos barn fordi de rett og slett ikke har kontakt og kontroll over lukkemusklatur.

I Norge slutter de fleste med bleier før de begynner på storbarnsavdeling. Dvs August det året de fyller 3 år. Noen har fylt tre og noen er to år. Noen slutter sommeren før det og er bleiefri siste året (eller siste halvåret) på småbarnsavdeling. Det er dessverre flere og flere barn som begynner på stor avdeling med bleie. Det er både sosialt stigmatiserende og ikke alle storbarn har stellebord. Barn i dag har ikke noe dårligere kognitiv funksjon eller fysisk funksjon, som gjør at de ikke er i stand til å slutte med bleie - det er foreldrene som venter alt for lenge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 13.42):

Etter erfaring med mine to barn, selvsagt, du må begynne nå, TS! Det er til og med litt sent.

Det er mye enklere å begynne pottetrening med toåring enn treåring. Du tenker kanskje at en treåring kommer til å være mer moden, og det skal bli enklere? Men nooo... Treåringen kommer til å være mer sta. Treåringen kommer til å ha en satt hukommelse om å ha alltid har brukt bleie, og sånn er det, og han trenger ingenting nytt. Pluss at han er nå stor og kan snakke og argumentere, og du skal ikke få bestemme. Men toåringer, de er mer greie på det. Jada, kanskje blærekontroll ikke er der og du får ikke ungen 100% tørr, men det er heller ikke målet ditt med pottetrening i første omgang. Målet ditt er å la ungen bli kjent med rutiner, å sitte på potte, på morgen, på kvelden, etter tur, etter måltid osv. Å forstå at alle voksne, og alle store barn, tisser og bæsjer i do og han er akkurat lik, han skal begynne på det også, men nå leke-prøver han seg, og han er så flink.

Det jeg ser hos mange som venter, er at treåringer er mye mindre mottagelige for nye ting, vanskelige å overbevise. Foreldrene til treåringer må faktisk ganske ofte vente til neste utviklingsfase, da ungen blir 4, før å ha en ny sjanse uten store konflikter. Men grunnen til at fireåringer er mer mottagelige til pottetrening er litt hjerteskjærende. De er så pass store og sosiale, at de vil både få kommentarer og merke selv, at de er i barnehage eneste blant store barn som fortsatt bruker bleie. Disse blir altså sosialt presset til å bruke do. Og seriøst, også på grunn av hens selvfølelse, av mestringfølelse, la din toåringer begynne med pottetrening NÅ. 

Anonymkode: 1a3ac...2a5

Dette er jeg helt enig i: vil bare tilføye at dagens bleier er av så god kvalitet, at de merker ikke særlig om de tisser på seg... Og da er fort gjort for et barn på over 3 år å ressonere seg frem til at det er enklere med bleie for da slipper man å avbryte leken.... (vi hadde lært til barn nummer 2) 

Gjest Boetica
Skrevet

En toåring er vanligvis moden for dotrening. Så positivt at svigermor ønsker å hjelpe til med dette. Forutsett at hun ikke utsetter ungen for press. Jeg ser ingen grunn til å kreve eierskap til dotreningen, eller vente til fylte tre. 

Skrevet

Gjør det som er riktig for deg, og sett klare grenser for hva du synes er greit. Hva andre mener har ingenting å si. Forskning på feltet indikerer at dotrening skal skje når barnet selv er klar for det. Noe som varierer veldig. Har selv tre guttes som ønsket bleielslutt selv, og de hadde ikke ett uhel etter dette. Ikke la andre diktere hvordan du skal gjøre ting. Du kjenner barnet best

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er kjipt at svigermor får overtenning.. men jeg hadde nok som flere sier sett på det som en god hjelp! Hjelper ikke å pottetrene hjemme og ikke andre steder, og det er jo bare å prøve. Du kan bli overrasket og at gutten blir tørr! 

å svelge kameler er tøft da, spesielt når det kommer til svigermødre. Hu kunne spurt dere først liksom 😅

Anonymkode: 2cc76...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan stole på at svigermor gjør det på en hyggelig måte, så ville jeg sagt ja. Hvis hun er av den gammeldagse typen som mener at barn skal sees, men ikke høres, så nei. 

Anonymkode: c77a3...196

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri ventet med pottetrening/bleieslutt til barnet er 3 år!!!! Da bør de snart være bleiefri mener jeg. Hadde vært sjeleglad om svigermor ville trene med min!

Anonymkode: bd79e...cfb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 12.44):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Jeg hadde blitt så glad om mine foreldre/svigerforeldre ville øve med barnet på dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...