Gå til innhold

Svigermor vil pottetrene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og TS ble borte...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på, begge mine var bleiefri innen de var 2 år og 4 mnd. Nå er den perfekte årstiden å gjøre det på. 

Anonymkode: 4f48a...27a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I  bhg der jeg jobber startet vi med do trening med en gang barna starter i bhg, altså yngste var 8 mnd når vi startet. Ved hver eneste gang etter mat, etter soving eller ved skift av bleie ble de satt på do. For å lære her ska det skje.  Fleste i den bhg hadde sluttet med bleie før de varc2.5 år. 

Anonymkode: fca34...cca

Og så ender det med at barnet sliter med urinveisinfeksjoner, fordi barnet ikke er kognitivt moden til å kunne si i fra at hen må tisse, og derfor holder seg til foreldre/voksne setter barnet på do. 

Anonymkode: b9e78...ade

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts må være usedvanlig glad i å skifte bleier.

Anonymkode: 893bc...282

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3 er da veldig sent? Foreldrene mine begynte å portrettene meg da jeg var litt over året. 

Anonymkode: 22b96...002

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

3 er da veldig sent? Foreldrene mine begynte å portrettene meg da jeg var litt over året. 

Anonymkode: 22b96...002

Hvis man begynner senere går det gjerne fortere. De som begynner veldig tidlig holder noen ganger på i flere år, og så blir ungen likevel tre før treningen er over.

Anonymkode: 17c90...943

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal du vente? Barnet er jo allerede over 2! 
Dere burde begynt for lengst, mine har sluttet før 2, det er et krav altså, seneste var 20 mnd. Og hvis besteforelder tilbyr så sier man jippi og takk. 
Toalettsete er lurt, aldri brukt potte til noen, det er bare gris, rett på do så de slipper å lære to ganger. 

Anonymkode: c453e...441

Skjer med at alle på KG plutselig driver med tidlig pottetrening? Jeg kjenner ingen hvor barnet ble pottetrent for 2,5-3 år. Det er da ikke sent i det hele tatt.

Min på 21 måneder er ikke i nærheten av klar.

Anonymkode: 3fdd0...c84

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynte med rolig potte trening ved 6 mnd. Og sluttet med dag bleier 1,5 år. Hva er grunnen til at du skal vente til 3 år? Og hvorfor skal du nekte svigermor å bidra?

Anonymkode: eae32...b31

Hvordan i huleste heite gjorde du pottetrening i en alder av 6 måneder?

Anonymkode: 8e7a4...2c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan i huleste heite gjorde du pottetrening i en alder av 6 måneder?

Anonymkode: 8e7a4...2c5

Du trenger: Baby, potte. Ta av klær, i alle fall benklær og bleie. Hold babyen i sittende positur på potta. Se esken for illustrasjon om du er usikker på korrekt babyretning. 

Smil, pludring og generelt rolig og god stemning er å anbefale, men ikke påkrevd. 

Anonymkode: 0e063...dcd

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke begynn?

Vi har i barnehagen barn som er over fire år som fremdeles ikke har sluttet med bleie. De sier heller ikke ifra når de har bæsjet. Vi ansatte forsøker, men foreldrene gidder ikke. 

Anonymkode: 255ec...4c1

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Å bli bleiefri kan være en lang prosess for noen. Å vente med å starte å forsøke seg på potte og do er idiotisk. Om toåringen viser interesse for å gå på do må han få lov, det er en del av å etterhvert bli bleiefri. Det haster ikke å kaste bleia, men det er idiotisk å ikke legge tilrette for å la han forsøke å tisse på do eller potte.

At besteforeldre har doring hjemme hos seg er veldig positivt så barnet kan gå på do lettere der hvor barnet ofte er.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da på høy tid å begynne med pottetrening når barnet er 2 år. Venter foreldre så lenge? Ikke rart barn slutter sent med bleie

Anonymkode: 42a1b...4f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts glemmer at svigermor har lengere erfaring på det feltet enn hun selv har. Tviler på at han som nå er far selv gikk med bleier i 3 år.

Anonymkode: a076b...f6c

• Liker 2
Skrevet

Dette er kult da:) om barnet ditt blir med på dette er jo det fantastiske.

Kan si at her ble det slikt at vår datter gikk på do hjemme..men det tok 6 mnd før hun ville tisse hos bestemor.

Så om ditt barn tisser hos farmor er jo det kjempe bra? Og så mye lettere å kunne dele på dette og kommunisere når dere er i gang..kjør på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går mot strømmen her jeg, og gir ts litt støtte 🫶🏼

Hadde selv en gutt som var veeeeldig sen til å prate, noe som var svært frustrerende for begge parter. Dotrening ble derfor først sommeren etter fylte tre år, og det gikk på to uker. Dette er nå et år siden, og selvom det fortsatt kan være uhell i vinterdress eller for morsom lek, gikk det veldig smidig.

Da vi prøvde sommeren etter fylte to år, ble det ydmykende for han. Glad for at vi utsatte det. 

Men, det er ingen skam i å la svigermor prøve - og hvis hun lykkes er det jo bare fint 🥰

Anonymkode: 5f4c1...52a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Anonymkode: 16d3b...298

Hva i all verden er logikken i

1. vente med pottetrening?

2. ikke la familien få delta i oppdragelsen av barnet?

Er du også en av de som oppretter, eller kommer til å opprette tråder om at svigermor bare tenker på seg selv og ikke ønsker å være barnevakt fordi dere er så slitne og ønsker frihelger/kjærlighetshelger? 

Anonymkode: b1573...38d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man begynner senere går det gjerne fortere. De som begynner veldig tidlig holder noen ganger på i flere år, og så blir ungen likevel tre før treningen er over.

Men å venne seg til at do er en ting er ikke det samme som å fjerne bleia helt. Som jeg skrev tidligere i tråden så sluttet vi å ha bæsjebleier over et år før blærekontrollen var god nok til å droppe bleia helt. 

Anonymkode: 41bcb...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Går mot strømmen her jeg, og gir ts litt støtte 🫶🏼

Hadde selv en gutt som var veeeeldig sen til å prate, noe som var svært frustrerende for begge parter. Dotrening ble derfor først sommeren etter fylte tre år, og det gikk på to uker. Dette er nå et år siden, og selvom det fortsatt kan være uhell i vinterdress eller for morsom lek, gikk det veldig smidig.

Da vi prøvde sommeren etter fylte to år, ble det ydmykende for han. Glad for at vi utsatte det. 

Men, det er ingen skam i å la svigermor prøve - og hvis hun lykkes er det jo bare fint 🥰

Anonymkode: 5f4c1...52a

Prating har da ingenting med bleieslutt å gjøre. To av mine var 15 og 16 mnd, de sa ikke så mye akkurat. Gikk fint det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Alle mine 4 var mellom 15 og 20 mnd og sluttet på 2-3 dager. (Og jeg tror ikke de er så unike.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være et trolleinnlegg? 

Anonymkode: a8056...471

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...