Gå til innhold

Svigermor vil pottetrene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i vår familie er alle ferdig med bleie senest til 2 år. 

Hvorfor i alle dager er du så treig og skal absolutt dra dette ut?

Si ja takk, og bli ferdig med det.

Anonymkode: ea873...75d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kan jeg bar slenge med på resten. Ingen grunn til å vente og ingen grunn til å ikke involvere andre omsorgspersoner rundt dere. Dette er for de fleste ikke gjort på en uke, så bare gull at flere blir med på treningen.

Kan også være enig i at potte er tull. Kjøp en doring.

Anonymkode: 8b50b...142

Potte er absolutt ikke tull. Småbarn vil få mye bedre sittestilling (knærne over rumpe) på potte enn på en doring, som gjør tissing men spesielt bæsjing enklere. Og derfor vil kanskje gi mer positiv resultat raskere. 

Anonymkode: 1a3ac...2a5

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Bestefar ønsker å drive med dotrening når han passer datteren min".

Folk ville reagert på det. Men de reagerer aldri på overivrige bestemødre som ikke helt forstår sin egen besøkelsestid. 

Kanskje ts merker at sønnen ikke er klar. Vi hadde flere runder med "ikke klar" på vår eldste. Yngste er rett under 2 år og er helt tydelig ikke klar for å dotrene ennå, uten at jeg har tenkt å utdype bakgrunnen for påstanden min. Dotrening bør gjerne starte initiert av barnet selv eller foreldrene, gjerne med samarbeid med resten av aktuelt nettverk. 

Kanskje ts ikke stoler på bestemors pedagogiske evner og respekt for "nei", barnets grenser osv. Kanskje hun er en som pusher for mye og dermed skaper et konfliktfylt forhold til hele dotreningen for gutten.

Anonymkode: 8885e...6bc

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk ville reagert på det. Men de reagerer aldri på overivrige bestemødre som ikke helt forstår sin egen besøkelsestid. 

Kanskje ts merker at sønnen ikke er klar. Vi hadde flere runder med "ikke klar" på vår eldste. Yngste er rett under 2 år og er helt tydelig ikke klar for å dotrene ennå, uten at jeg har tenkt å utdype bakgrunnen for påstanden min. Dotrening bør gjerne starte initiert av barnet selv eller foreldrene, gjerne med samarbeid med resten av aktuelt nettverk. 

Kanskje ts ikke stoler på bestemors pedagogiske evner og respekt for "nei", barnets grenser osv. Kanskje hun er en som pusher for mye og dermed skaper et konfliktfylt forhold til hele dotreningen for gutten.

I  bhg der jeg jobber startet vi med do trening med en gang barna starter i bhg, altså yngste var 8 mnd når vi startet. Ved hver eneste gang etter mat, etter soving eller ved skift av bleie ble de satt på do. For å lære her ska det skje.  Fleste i den bhg hadde sluttet med bleie før de varc2.5 år. 

Anonymkode: fca34...cca

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? For en merkelig påstand 😳 Skal man som default se en mulig overgriper i alle besteforeldre? Hva er det du mener å si her?

Anonymkode: a7d5a...16b

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal en to åring selv gi beskjed om at han vil slutte med bleier? Tøv, det er du som er forelder som skal ta grep og bearbeide barnet til å begynne dotrening . 
Sommeren er den beste tiden til det. 
Du er opptatt av at ingen skal komme med hverken råd eller innspill til barnets ve og vel 

Anonymkode: 45028...ba1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir stadig forbløffet over hvor mange foreldre som venter på at barnet «skal bli klart» for dotrening, akkurat som at de skal finne ut av det selv.. Når de er vant med å gå med bleier så tar det ofte noen uhell (noen mer enn andre) før hjernen og blæra kobler hva som er greia. Det er vår oppgave som foreldre. Kanskje blir det protester i starten, det betyr ikke nødvendigvis at barnet ikke er klart, men at det trenger mer tid til å bearbeide. Jeg føler at mange bruker denne «ikke klar» som en hvilepute. Min upopulære mening.

Anonymkode: 6ba9a...441

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Enig med flertallet her, idioti å vente til tre år, det blir vanskeligere jo lenger du venter, og å få hjelp må da bare være positivt - du er veldig heldig som har en så engasjert svigermor!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså - det kan gå ganske lang tid mellom man introduserer potte/doring, og at man dropper bleia. I hvertfall gjorde det det for oss. Vi introduserte potta, med å sitte litt på den hver morgen og kveld, allerede fra 1 år. Likevel var ikke guttungen bleiefri før 3. (Vi prøvde å droppe bleia helt sommeren han var 2,5 år, men da var ikke blærekontrollen der enda). Men hadde ingen bæsjebleier etter 2-årsalder, som var utrolig deilig. 

Veldig rart å vente helt til 3 med å etablere do-vaner, selv om man ikke forventer å bli tørr før den alderen. 

Anonymkode: 41bcb...e0e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er noe komisk i at du "vil ha pottetreningen for deg selv" 😅

Anonymkode: e9d42...f46

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste sluttet med bleie i løpet av én sommeruke hos svigermor😁 Vi var der også, altså! 

Anonymkode: 60cec...f51

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du vente? Barnet er jo allerede over 2! 
Dere burde begynt for lengst, mine har sluttet før 2, det er et krav altså, seneste var 20 mnd. Og hvis besteforelder tilbyr så sier man jippi og takk. 
Toalettsete er lurt, aldri brukt potte til noen, det er bare gris, rett på do så de slipper å lære to ganger. 

Anonymkode: c453e...441

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Do-trening var noe vi startet med når ungen var 1 år… Og selvfølgelig må andre enn mor være involvert, eller skal du sitte hjemme alene med ungen fra start til slutt? 

Her går ungene på do og potte i barnehagen etter alle måltider. Å bevisst vente til 3 år er jo bare dumt, hva mener du er positivt med det egentlig?😅

Hadde fått unna dette på sommeren, det er så mye enklere enn å styre med masse uhell og klær på vinteren.. 

Anonymkode: e2135...1c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du vente, og hvorfor potte? Gå rett på sete til doen! Her heier jeg på svigermor!

Anonymkode: 819e3...052

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Anonymkode: 16d3b...298

Når du ikke vil at svigermor skal pottetrening, så får du begynne selv, da. 
Å vente til gutten er tre år, er ror lenge ror barnet, selv om det er praktisk for deg å sette på barnet en bleie og løse problemet på den måten. 
Her er hundrevis av med tråder om pottetrening, og jo eldre barna er desto mer komfortable og mer lettvinte er det for barna å bare fortsette med bleier. Da slipper man styr med å finne toaletter M.m. Altså late foreldre. 
La svigermor kjøpe dorging for barn. 
Også begynner du selv å lære gutten at bleier er ikke noe man bruker til man begynner på skolen. Det er sommer, lite klær og lettvinte å begynne overgangen til et liv uten bleier. 

Anonymkode: 594e8...8b0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynte med rolig potte trening ved 6 mnd. Og sluttet med dag bleier 1,5 år. Hva er grunnen til at du skal vente til 3 år? Og hvorfor skal du nekte svigermor å bidra?

Anonymkode: eae32...b31

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Anonymkode: 16d3b...298

Kjør på med do-trening nå. Det blir vanskelig når de er 3. og tenk på miljøet.

Anonymkode: 57cad...6be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi pottet babyen fra hun var 1 mnd. gammel. Det er gull og jeg håper hun er bleiefri på dagtid før hun er 2 år.

Sønnen min tok det lang tid å få bleiefri, særlig på natta. Startet når han var rundt 2 år og det var litt sent.. Han var over 5 år før han ble helt bleiefri. Du er kjempe heldig som har en svigermor som vil hjelpe til da. Jeg hadde hoppet i taket av glede hvis jeg var i dine sko. 

Anonymkode: a4b7e...944

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Starter dere nå blir ungen sannsynligvis bleiefri litt tidligere enn om dere venter til neste år. Ulempen er at man som regel må følge på do regelmessig i lang tid og at mange sliter med uhell ganske lenge. Treåringer slutter stort sett kjapt og greit på et par dager, så det er mye enklere for alle involverte. (Spesielt barnehagen, de behøver ikke gjøre noe i det hele tatt om man tar bleieslutt i en ferie.)

Om svigermor har lyst til å styre med dette, la henne. Tisser han i hennes sofa, er det hennes problem, ikke ditt.

Anonymkode: 17c90...943

• Liker 2
Skrevet

Min ettåringer begynte med potte når barnet var 1,5. Ved 2,5 var det nesten bleieslutt (men faren ødela det pga han ikke støttet meg og tenkte det ikke var noen big deal at barnet brukte bleier). Ved 3-årsalder var barnet i stand til å alene gå på do med dosete. Ved 3,5 var det i stand til å gjøre det meste, men trengte hjelp til tørking (vasket likevel hendene da, som man SKAL gjøre). Det tar enda tid å lære de å tørke seg. Når du venter lengre så forskyver du ALLE disse stegene. Hvis barnet er på besøk hos andre enn familie så tar det da flere år før folk kanskje vil ha han hos seg pga han trenger hjelp med dotørk.

Som tredjegsngsmor som både passer på barnas diett, skjermtid, og mye annet så kan jeg si at: JA, DU er den rare her. I noen land begynner man å trene barn til å gå på do omtrent fra fødsel. Norge er supertregt med dottening, og det er det ingen grunn til å være. Måten man gjør det på er jo å få barnet interessert - ikke å tvinge det, og barn ELSKER å klare ting på egenhånd. Hvorfor vil du da denne mesteringen fra sønnen din??

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...