Gå til innhold

Svigermor vil pottetrene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan i huleste heite gjorde du pottetrening i en alder av 6 måneder?

Anonymkode: 8e7a4...2c5

Derfor --> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elimination_communication

Etter å ha startet med dette i light versjon hadde vi knapt en bæsje bleie å skifte. Grunnet kalde vinteren med mange lag klær så tokk det litt lenger tid å kvitte seg helt med bleiene. Men vi var kvitt bleiene som 1 åring innendørs og 1,5 også ute. Nattbleie tokk litt lengre tid. Kunne aldri falt meg inn og skifte bleier til 3 / 4 års alderen.

Anonymkode: eae32...b31

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Anonymkode: 16d3b...298

Hvorfor vil du vente? Jamen bra svigermor vil gjøre det da

Anonymkode: c2bc2...cbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Derfor --> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elimination_communication

Etter å ha startet med dette i light versjon hadde vi knapt en bæsje bleie å skifte. Grunnet kalde vinteren med mange lag klær så tokk det litt lenger tid å kvitte seg helt med bleiene. Men vi var kvitt bleiene som 1 åring innendørs og 1,5 også ute. Nattbleie tokk litt lengre tid. Kunne aldri falt meg inn og skifte bleier til 3 / 4 års alderen.

Jeg sa hvordan, ikke hvorfor

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa hvordan, ikke hvorfor

Beklager. Kommer ann på hvor dedikert mann er og om man begynner ved nyfødt eller ikke.

Jeg gjorde en light versjon og da går det ut på og tilby toalett muligheter for barnet i et fast forutsigbart mønster. Som vær gang barnet våkner fra dupp og natt søvn, før leggetid og ved bleieskift/badetid. Kan barnet sitte selv bruker mann potte, før det kan sitte selv eller på steder potte ikke er med holder du barnet over toalettet.

Du kommuniserer med barnet rundt dette. Gir det positivt tilbakemelding når det kommer noe riktig sted. Barn i den alderen er enda ikke så opptatt av å gjøre alt mulig annet som de blir rundt 1 års alderen så det er en fin alder å starte med slike rutiner. Noen bruker lyder fremfor ord for at barnet skal lære å kunne kommunisere selv og forstå når det er på et passende sted for å gå på do.

Barn fra ca 6 måneders alder har en viss kontroll over lukke musklen. Barn som trenes tidlig til å ikke bruke bleie foretrekker å slippe å ha avføring i bleie. Så når de forstår koblingen og har innarbeide rutiner på dette unngår de det selv viss de kan.

De mest drevne og ivrige foreldrene dropper bleien helt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er en studie i hvordan man kan unngå å svare på TS' spørsmål til fordel for å fortelle TS at det de ønsker å gjøre er feil.

Nei, TS, det er ikke 'normalt' at besteforeldre skal bestemme når og hvordan barn skal pottetrenes på tvers av foreldrenes ønsker. 

Det er foreldrene som bestemmer når barn skal pottetrenes/tilvennes toalett/slutte med bleier. 

Hos noen barn er det spesielle omstendigheter som gjør at man bør vente med pottetrening/bleieavvenning, og disse vurderingene er det foreldrene som er best skikket til å gjøre.

Om foreldrene ønsker å vente med pottetrening, bør besteforeldrene på ingen måte gå på tvers av deres avgjørelse - uavhengig av om de har rett eller ikke - ikke minst fordi det er en utmerket teknikk for å miste kontakten med barnebarna.

Anonymkode: 5be65...a24

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde absolutt IKKE likt at bestemor hadde lagt seg oppi pottetrening... så her hadde jeg sagt fra å tatt jobben selv. Nå har jeg pottetrent flere barn enn mange av dere her inne, å ja, det er jobb men av ulike årsaker gjør vi det hjemme hvor alle har lik tilnærming å strategi 😀

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at TS kjenner barnet sitt best, og hvis hun mener at han bør vente til han er 3 år med å pottetrene bør det respekteres. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er stas, må være første tråden på KG der svigermor får medhold 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 234bf...928

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er stas, må være første tråden på KG der svigermor får medhold 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 234bf...928

Svigermor/farmor/bestemor/mormor pleier da å få medhold når hun har rett.

Anonymkode: 3367b...6b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Denne tråden er en studie i hvordan man kan unngå å svare på TS' spørsmål til fordel for å fortelle TS at det de ønsker å gjøre er feil.

Nei, TS, det er ikke 'normalt' at besteforeldre skal bestemme når og hvordan barn skal pottetrenes på tvers av foreldrenes ønsker. 

Det er foreldrene som bestemmer når barn skal pottetrenes/tilvennes toalett/slutte med bleier. 

Hos noen barn er det spesielle omstendigheter som gjør at man bør vente med pottetrening/bleieavvenning, og disse vurderingene er det foreldrene som er best skikket til å gjøre.

Om foreldrene ønsker å vente med pottetrening, bør besteforeldrene på ingen måte gå på tvers av deres avgjørelse - uavhengig av om de har rett eller ikke - ikke minst fordi det er en utmerket teknikk for å miste kontakten med barnebarna.

Anonymkode: 5be65...a24

TS her. Takk for svar på spørsmålet mitt.

Til alle andre: ser nå at jeg formulerte meg litt dumt. Jeg kommer selvfølgelig til å begynne å pottetrene før han blir 3år, men jeg forventer ikke at han skal være bleiefri før det. Ser nå at det ble dårlig formulert. Grunnen til at jeg ikke vil at svigermor skal pottetrene er kun fordi jeg ikke vil forvirre barnet med ulike strategier/metoder å gjøre det nå. Derfor ønsker jeg å gjøre det selv sammen med barnefar og evt barnehagen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 12.44):

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Dette showet styrer DU, ikke svigermor. Vil du vente, så venter du. Fin anledning til å teste grensesetting med svigermor.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som ikke er normalt er reaksjonen din på at hun vil hjelpe til. Ta deg sammen. Det er KUN positivt at bestemor vil gjøre dette. Pottetrening er noe dritt. La meg gjette, det er din første unge

Anonymkode: abffd...71a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva skader det vel å begynne i det små og se hvordan det går? Introdusere han for toalettet sakte men sikkert og se hvor lett han evt kanskje tar det?

Moren min har pottetrent fire unger i sitt liv, og hun startet med potte på kjøkkengulvet allerede så snart vi ungene kunne sitte selv. Stor ståhei og ros hver gang noen presterte i potta, og selv småbabyer skjønner ros og blir stolte.

Ingen av oss brukte bleier etter rundt to års alder. 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du motsetter deg dette for. Din svigermor gjør jo ingenting galt eller skadelig? Hun kan hjelpe deg. Du kan bli kvitt bleiene kanskje ett år før du trodde. Penger spart. 

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Til alle andre: ser nå at jeg formulerte meg litt dumt. Jeg kommer selvfølgelig til å begynne å pottetrene før han blir 3år, men jeg forventer ikke at han skal være bleiefri før det. Ser nå at det ble dårlig formulert. Grunnen til at jeg ikke vil at svigermor skal pottetrene er kun fordi jeg ikke vil forvirre barnet med ulike strategier/metoder å gjøre det nå. Derfor ønsker jeg å gjøre det selv sammen med barnefar og evt barnehagen.

Ditt barn du bestemmer. Svigermor er teit og du må si klart fra nei. Prøver hun seg får hun ikke passe mer. Eneste språket vanskelige foreldre skjønner. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du det blir forvirrende? Det er MANGE ting du, barnehagen og andre voksne gjør ulikt, men barn forstår dere alle. Jeg blandet meg ikke i hvordan barnehagen gjorde det nettopp fordi: hvis det funket bedre enn hjemme så hadde jeg kunnet spørre om deres strategi. Barn omstille seg veldig lett på ulike steder og med forskjellige folk.

Endret av katties
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beklager. Kommer ann på hvor dedikert mann er og om man begynner ved nyfødt eller ikke.

Jeg gjorde en light versjon og da går det ut på og tilby toalett muligheter for barnet i et fast forutsigbart mønster. Som vær gang barnet våkner fra dupp og natt søvn, før leggetid og ved bleieskift/badetid. Kan barnet sitte selv bruker mann potte, før det kan sitte selv eller på steder potte ikke er med holder du barnet over toalettet.

Du kommuniserer med barnet rundt dette. Gir det positivt tilbakemelding når det kommer noe riktig sted. Barn i den alderen er enda ikke så opptatt av å gjøre alt mulig annet som de blir rundt 1 års alderen så det er en fin alder å starte med slike rutiner. Noen bruker lyder fremfor ord for at barnet skal lære å kunne kommunisere selv og forstå når det er på et passende sted for å gå på do.

Barn fra ca 6 måneders alder har en viss kontroll over lukke musklen. Barn som trenes tidlig til å ikke bruke bleie foretrekker å slippe å ha avføring i bleie. Så når de forstår koblingen og har innarbeide rutiner på dette unngår de det selv viss de kan.

De mest drevne og ivrige foreldrene dropper bleien helt.

Stilig. Hvilke lyder/tegn brukte dere for å kommunisere at det måtte på do?

Anonymkode: e9d42...f46

AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (1 time siden):

Ditt barn du bestemmer. Svigermor er teit og du må si klart fra nei. Prøver hun seg får hun ikke passe mer. Eneste språket vanskelige foreldre skjønner. 

Herregud…

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud…

Ja, er litt som å si at om svigers VÅGER å gi ungen sunn mat så kan hun bare glemme å passe barnet! 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2024 at 1:46 PM, AnonymBruker said:

"Bestefar ønsker å drive med dotrening når han passer datteren min".

Folk ville reagert på det. Men de reagerer aldri på overivrige bestemødre som ikke helt forstår sin egen besøkelsestid. 

Kanskje ts merker at sønnen ikke er klar. Vi hadde flere runder med "ikke klar" på vår eldste. Yngste er rett under 2 år og er helt tydelig ikke klar for å dotrene ennå, uten at jeg har tenkt å utdype bakgrunnen for påstanden min. Dotrening bør gjerne starte initiert av barnet selv eller foreldrene, gjerne med samarbeid med resten av aktuelt nettverk. 

Kanskje ts ikke stoler på bestemors pedagogiske evner og respekt for "nei", barnets grenser osv. Kanskje hun er en som pusher for mye og dermed skaper et konfliktfylt forhold til hele dotreningen for gutten.

Anonymkode: 8885e...6bc

Herregud, for noe tull. Selvfølgelig skal ikke barnet tvinges til noe av bestemor, men pottetrening kan f.eks være å tilby barnet å sitte på do. Og det bør man absolutt gjøre lenge før barnet har fullt tre. Helst så fort barnet klarer å sitte på doen.

Anonymkode: 2f33d...156

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2024 at 6:27 PM, AnonymBruker said:

Skjer med at alle på KG plutselig driver med tidlig pottetrening? Jeg kjenner ingen hvor barnet ble pottetrent for 2,5-3 år. Det er da ikke sent i det hele tatt.

Min på 21 måneder er ikke i nærheten av klar.

Anonymkode: 3fdd0...c84

Man må jo begynne i god tid før barnet er bleiefri. Vi satte vår jente på do daglig fra ca 1,5 år og det samme gjorde barnehagen. Man finner jo aldri ut når de er klare om de ikke får sjansen til å prøve. Vi kunne sikkert slutta med bleier før vi gjorde, men valgte å vente til sommeren etter da hun var 2,5. Vi forberedte barnet en ukes tid, så var det bare å fjerne bleia, og hun hadde ingen uhell. Det hadde neppe gått så smertefritt om vi ikke hadde trent lenge.

Anonymkode: 2f33d...156

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...