Gå til innhold

Svigermor vil pottetrene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 2år og kjøpte en potte på Ikea for noen mnd siden, men har ingen planer om å pottetrene guttungen før han blir 3år. Kjøpte kun potta for gøy. 

Men nå vil svigermor kjøpte toalettsete til barn og begynne å pottetrene sønnen min når han er hos henne. Vær så snill å si at dette ikke er normalt for besteforeldre å gjøre? Jeg ønsker helst å vente med å pottetrene han og helst gjøre det selv. 

Anonymkode: 16d3b...298

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva er problemet?

Her sluttet yngste med bleie både natt og dag da ho var rett over 2 år. Var utrolig deilig å slippe bleier for å si det slik

Skrevet

Pottetrening hadde jeg glatt satt bort. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vente til han er 3 år? Utrolig sløvt.

Anonymkode: e3c98...1b4

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du absolutt vente? 

Anonymkode: b3128...61d

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil far? 

Anonymkode: 7bb1f...2a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du klar over at jo lenger du venter med pottetrening jo verre blir det å bli kvitt bleien? 

Anonymkode: 45028...ba1

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor kan du ikke la henne begynne? Jeg hadde hoppet i taket av glede!

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva i alle dager, hvorfor skal du vente til ungen blir 3? 

La svigermor gjøre hva hun vil i sitt hjem, så følger du opp hjemme så ungen er tørr før han er 3.

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vente til 3 år? 

Anonymkode: 5cb5a...2e4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her er du sær ts. Det er overhodet ingen grunn til å vente til barnet er 3 år.

Anonymkode: d6a42...942

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kan jeg bar slenge med på resten. Ingen grunn til å vente og ingen grunn til å ikke involvere andre omsorgspersoner rundt dere. Dette er for de fleste ikke gjort på en uke, så bare gull at flere blir med på treningen.

Kan også være enig i at potte er tull. Kjøp en doring.

Anonymkode: 8b50b...142

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kan jeg bar slenge med på resten. Ingen grunn til å vente og ingen grunn til å ikke involvere andre omsorgspersoner rundt dere. Dette er for de fleste ikke gjort på en uke, så bare gull at flere blir med på treningen.

Kan også være enig i at potte er tull. Kjøp en doring.

Anonymkode: 8b50b...142

Når deg gjelder pottetrening så går det vel under en fellesbetegnelsen « å slutte med bleier» , så doring blir nåtidens potte 😃

Anonymkode: 45028...ba1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Supert av bestemor 🙂. Best å trene på bleieslutt om sommeren. Om dere ikke gjør det nå, så er det et år til neste sommer, med tanke på at det er enklere å gjøre det når barnet har mindre/enklere klær på. Enig med andre her. Dropp potte, og bruk doen. Flott med en bestemor som orker å starte den prosessen. Kanskje til og med at barnet syns det er gøy 🙂. 2-åringer er ofte veldig opptatte av "å klare".

Anonymkode: 1c971...571

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene mine var litt over 2 år når de var bleie frie. Utrolig godt!

Anonymkode: b9df7...a07

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter erfaring med mine to barn, selvsagt, du må begynne nå, TS! Det er til og med litt sent.

Det er mye enklere å begynne pottetrening med toåring enn treåring. Du tenker kanskje at en treåring kommer til å være mer moden, og det skal bli enklere? Men nooo... Treåringen kommer til å være mer sta. Treåringen kommer til å ha en satt hukommelse om å ha alltid har brukt bleie, og sånn er det, og han trenger ingenting nytt. Pluss at han er nå stor og kan snakke og argumentere, og du skal ikke få bestemme. Men toåringer, de er mer greie på det. Jada, kanskje blærekontroll ikke er der og du får ikke ungen 100% tørr, men det er heller ikke målet ditt med pottetrening i første omgang. Målet ditt er å la ungen bli kjent med rutiner, å sitte på potte, på morgen, på kvelden, etter tur, etter måltid osv. Å forstå at alle voksne, og alle store barn, tisser og bæsjer i do og han er akkurat lik, han skal begynne på det også, men nå leke-prøver han seg, og han er så flink.

Det jeg ser hos mange som venter, er at treåringer er mye mindre mottagelige for nye ting, vanskelige å overbevise. Foreldrene til treåringer må faktisk ganske ofte vente til neste utviklingsfase, da ungen blir 4, før å ha en ny sjanse uten store konflikter. Men grunnen til at fireåringer er mer mottagelige til pottetrening er litt hjerteskjærende. De er så pass store og sosiale, at de vil både få kommentarer og merke selv, at de er i barnehage eneste blant store barn som fortsatt bruker bleie. Disse blir altså sosialt presset til å bruke do. Og seriøst, også på grunn av hens selvfølelse, av mestringfølelse, la din toåringer begynne med pottetrening NÅ. 

Anonymkode: 1a3ac...2a5

• Liker 13
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...