AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #41 Skrevet 14. juli 2024 Min eks nektet barna pass, bare for å være full av faen. Jeg dro på lensmansskontoret og ba om hjelp. De skrev ett brev til han hvor de vil vite hvorfor barna være ikke kunne få pass. Dette svarte han ikke på engang. Dermed fikk barna utstedt vanlig pass og vi kunne reise på ferie. Ei venninne av meg fikk varig dom fra retten om at barna skulle få pass uten at bf måtte godkjenne det. Skal sies at den bf har varig tvangstrekk på barnebidrag også fordi han ikke har samvær. Han dro mor for retten ang samvær og fikk det som han ville med antall dager i mnd. Etter at saken var ferdig i retten har han ikke sett barna en eneste gang - hans eget valg. Her snakker vi om en kronidiot som heller drekker seg dritafull i helgene og ligger med den ene etter den andre istede for å treffe egne barn. Bhg og skole har gitt opp å ha noe kontakt med bf da han aldri har vist seg noen av stedene. Mor har i praktisk hele ansvaret for barna alene, selv om det ikke står på papiret. Ene barnet måtte gjennom en liten operasjon og far måtte godkjenne. Han svarte aldri på tlf fra legene på sykehuset, derfor ble barnet likevel operert da det var nødvendig. TS: Få politiet til å hjelpe deg. Si akkurat hvordan samarbeidet mellom dere er og at du ikke kommer noen vei med han. Du kan også få hjelp av en advokat til dette, men det koster penger. Politiet hjelpe deg gratis. Enkelte foreldre skulle vært fradømt foreldreansvar. Anonymkode: 259c9...f15 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #42 Skrevet 14. juli 2024 Jeg skal ringe politiet lokalt eventuelt forsøke å få til et møte for å finne ut hva som blir riktig fremgang her. Blir usikker når noen får nødpass og andre vanlig pass 😀 Takk for alle bidrag her inne 💛 TS Anonymkode: 6c380...95c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #43 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 22.04): Tja. Jeg kan jo ikke vise til et pass. Men det er slik det er. Em far som nelter pass er som regel ikke like tøff når han månargumentere til politiet for hvorfor han saboterer barnas ferie. Folk flest for seg da. Anonymkode: 90baa...7e3 Politiet i Oslo gidder i hvert fall ikke ringe far. De har nok annet å holde på med. Anonymkode: 62415...b45
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #44 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 9.00): Nå nekter far å signere for at barna skal få nye pass og jeg orker helt seriøst ikke mer dritt fra den kanten - hvor han bruker den makten han har for å forhindre oss fra å leve vanlige liv å dra på f.eks ferie. Du kan sende en søknad til statsforvalteren om at far skal miste denne delen av vergemålet i hht §18, tredje ledd. Dette var det politet som tipset meg om da de hadde fått flere vedtak på dette punktet når det kom til pass til barn. Du må vise til at far nekter, bevise at han ikke vil signere. Enten at han ikke svarer på dine skriftlige henvendelser eller at han sier nei. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9 § 18.Forholdet mellom vergene Når ikke annet er særskilt bestemt, skal den mindreåriges verger handle i fellesskap. Blir vergene ikke enige i et spørsmål av betydning for den mindreårige, treffer statsforvalteren avgjørelsen. En verge kan gi den andre vergen fullmakt til å opptre alene som verge. Fullmakten kan være generell eller gjelde bestemte spørsmål. Hvis en av vergene ikke kan ivareta den mindreåriges interesser for en viss tid eller i visse saker, kan statsforvalteren bestemme at den andre vergen skal ha oppgaven som verge alene. Hvis den mindreårige ikke bor sammen med begge vergene, kan statsforvalteren bestemme at den ene av vergene alene skal disponere over bankkonto som tilhører den mindreårige. Statsforvalteren skal gi finansinstitusjonen melding om vedtaket. Hvis bare den ene vergen møter når begge vergene er forsvarlig varslet om rettergangsskritt, anses den møtende vergen for å ha fullmakt fra den andre vergen til å opptre som verge alene, med mindre noe annet blir opplyst. Det samme gjelder hvis vergen på vegne av den mindreårige undertegner et dokument til vedkommende myndighet. Anonymkode: dcf2c...c29
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #45 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får pass som er gyldig 2 år om gangen, hvis jeg ikke husker helt feil. Har vært gjennom det samme selv, far mistet samværsrett ved dom, da under tilsyn ikke fungerte. Spm om foreldreansvar var omtrent det eneste som ikke ble behandlet rettslig, angivelig fordi det var nærmest umulig å vinne frem iflg advokat. Så jeg måtte søke om pass hvert 2 år. Standard brev ble sendt far, fikk aldri samtykke. Pass ble utstedt. Var på fornavn med lensmann. De gav meg pass en gang uten å følge prosedyren, da de visste utfallet, men da ble det støy fra far og det ble med kun den ene gangen. Så man må være ute i god tid. Andre utfordringer: barnet kan ikke få bankkort/sparekonto /vipps uten fars samtykke og rett til å disponere denne. Jeg løste med å opprette brukskonto i mitt navn m eget kort som barnet fikk disponere. Alle sparepenger i mitt navn. Far kan motsette seg vaksiner, hvilket i mitt tilfelle skapte en del støy. Nå er ikke bankkort med bilde lenger, men min tenåring syntes iallefall det var kjipt å gå rundt med mamma sitt bankkort. Anonymkode: 63f4a...e36 Passet varer i barn 0 til 5 år: 2 år barn 5 til 10 år: 3 år barn 10 til 16 år: 5 år over 16 år: 10 år Anonymkode: dcf2c...c29
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #46 Skrevet 15. juli 2024 Som andre sier - du får pass til barna uansett om far ikke kan begrunne godt. Ellers vil jeg bare si at de fleste sier det er nesten umulig å frata foreldreansvar. For noen år siden la jeg ut ett innlegg rundt råd om stebarnsadopsjon uten fars samtykke. Ble ett hylekor her rundt at det kunne jeg bare se langt etter, latterliggjøring og hets for at jeg ville frata en far sitt barn (som han aldri hadde brydd seg om). Jeg fikk gjennom saken og adopsjonen ble gjennomført. Ikke alltid best å høre på folks meninger her inne om hva som er mulig og ikke…. Anonymkode: 82aaf...da5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå