Gå til innhold

Frata far foreldreansvar - erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får ordentlig pass. Man må bare være litt smartere enn å vente  til måneden før man trenger pass og få hjelp av politiet.

Nødpass hver gang vitner bare om tafatthet.

Anonymkode: 90baa...7e3

Du får ikke pass uten at begge parter samtykker! Så nei - det om tafatthet stemmer jo ikke.

Anonymkode: 6c380...95c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ordentlig pass. Man må bare være litt smartere enn å vente  til måneden før man trenger pass og få hjelp av politiet.

Dette stemmer rett og slett ikke.

Min venninne søkte om vanlig pass men fikk beskjed om at Politiet kun kan utstede nødpass i tilfeller som dette hvor far motsetter seg å underskrive passøknad.

Anonymkode: c5ee3...d70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke pass uten at begge parter samtykker! Så nei - det om tafatthet stemmer jo ikke.

Det er politiet som utsteder pass. Politiet kontakter motvillige foreldre og får samtykke støtt og stadig. Det vet jeg av erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min venninne søkte om vanlig pass men fikk beskjed om at Politiet kun kan utstede nødpass i tilfeller som dette hvor far motsetter seg å underskrive passøknad.

Jo. Politiet kan hjelpe. Man kan også få dom på pass.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er politiet som utsteder pass. Politiet kontakter motvillige foreldre og får samtykke støtt og stadig. Det vet jeg av erfaring. 

Men her er det jo andre som har motsatt erfaring. Hvorfor skal vi tro mer på deg? Kunne du dokumentert påstanden din?

Anonymkode: b8e34...0ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo. Politiet kan hjelpe. Man kan også få dom på pass.

Ja men da må man gå til sak først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så fint at du stiller spørsmålstegn ved det, kanskje det vil gi di deg en form for ro at det ikke er jeg (mor) som har personlighetsforstyrrelse, men at far derimot har den diagnosen. 

Sukk…. Fyfaen, noen ganger lurer jeg egentlig på om enkelte mennesker ville tenkt annerledes hvis de virkelig viste hva det koster å stå i en jævla orkan i så mange år. Ja, det føles ut som en orkan. 

TS. 

Når du har en kødd som far til barna så gleder en seg kun til barna blir 18 så en slipper forholde seg til ubrukelige fedre som gjør alt for å ødelegge hverdagen til barna sine og barnas mor. Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Og mange menn endrer seg totalt når de får barn.

Jeg var faktisk så "heldig" at min x mann døde, stygt å si det men da fikk vi fred. Både jeg og barna

Anonymkode: a9ddd...1fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 21.54):

Nei man får ikke BARE nødpass. Men det tar lengre tid pga at far må få tid til å svare på henvendelsen om årsak til at han ikke vil samtykke til pass. Så det kan ikke fikses rett før avreise. 

Nødpass får man iløpet av svært kort tid, men man kan få avslag på nødpass dersom de anser at man burde vist om problemet i forkant. 

Anonymkode: 1451c...ed2

Du får kun nødpass i slike situasjoner som ts står i. Du får ikke nødpass på svært kort tid i slike tilfeller. Greit å vite hva en snakker om. Det sendes brev til barnefar, og vedkommende har 3 uker på seg til å svare. Kommer han ikke opp med en saklig grunn til at barna ikke skal få pass, så får de kun pass til den reisen de skal på . Dette må også dokumenteres ved søknaden

Anonymkode: a9ddd...1fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men her er det jo andre som har motsatt erfaring. Hvorfor skal vi tro mer på deg? Kunne du dokumentert påstanden din?

Tja. Jeg kan jo ikke vise til et pass.

Men det er slik det er. Em far som

nelter pass er som

regel ikke like tøff når han månargumentere til politiet for hvorfor han saboterer barnas ferie. Folk flest for seg da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja men da må man gå til sak først.

Nei, rettsmøte holder. Og ettersom de angivelig hr vært i retten fire ganger er det veldig, veldig, veldig pussig at ikke Pass er tatt opp….

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg kan jo ikke vise til et pass.

Men det er slik det er. Em far som

nelter pass er som

regel ikke like tøff når han månargumentere til politiet for hvorfor han saboterer barnas ferie. Folk flest for seg da.

Jaaa... hva har du røyka da tro?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, man får ikke ordentlig pass. Hvorfor skriver du ting du ikke har greie på?

»Begge foresatte må gi samtykke for at barnet skal få pass eller nasjonalt ID-kort dersom begge har foreldreansvar for barnet. Hvis den ene parten nekter, vil vedkommende bli gitt en frist til å reise sak for domstolen om utreiseforbud, informerer seniorrådgiveren.

– Dersom sak ikke reises innen fristen kan det utstedes et pass eller nasjonalt ID-kort der gyldighetstiden beregnes til den tiden som er nødvendig for å gjennomføre den aktuelle reisen, sier hun.»

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/samtykkereglene-for-pass-til-barn-endres

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hatt problemer med å få pass uten samtykke fra barnefar. Det tar ca en månedstid før passet ligger i postkassa. Dermed er det litt mer planlegging. 

Anonymkode: 3ae82...cbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 21.45):

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 21.46):

Jo man får pass. Gått igjennom prosessen selv når far nektet å reise for å samtykke til pass. 

Trenger herved ikke flere samtykker av far til fornyelse av pass heller når det gjeldene går ut - da det nå ligger inne at far ikke samtykker UTEN grunnlag og retten har innvilget pass. 

Anonymkode: 1451c...ed2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men barn med de skal man ha

Anonymkode: c9f5c...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 22.37):

Takk for svært godt og konstruktiv svar, da vet jeg mer hva jeg har å forholde meg til. Det får bli en vurdering på hvorvidt jeg klarer en runde til. Sist runde tok to år og jeg fikk svar på anke rett før jul i fjor. Kjenner oppriktig ikke at jeg har klarer eller ønsker flere runder i retten, alt jeg vil er å gi barna et godt liv og ha overskudd 🙂 

Far har forresten gjort svært mye som ikke er bra, så det hadde nok gått lett for seg. Men bare tanken på en ny runde i retten gjør meg fysisk uvel. Traume hjernen prøver å reparere og bearbeide 🙂 

TS

Uff.. føler med deg. Det er utrolig tøft å gå gjennom. Jeg var mentalt utslitt i nesten et år.

Viss det kun er pass som er nåværende utfordringer tror jeg ikke at jeg hadde orket en ny retts prosses selv. Pass kan jo ordnes uten samtykke fra far det bare krever mer fra deg vær gang dere skal reise.

Anonymkode: d11af...780

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 21.45):

Jeg får pass, selv om far ikke skriver under. Og hans svar til politiet er at jeg kommer til å kidnappe barna, og fortsatt får jeg pass. Sist gang tok det 3 uker å få det. Vi har aldri fått nødpass, bare vanlig pass.

Anonymkode: 2fd13...86a

AnonymBruker
Skrevet

Spør fordi jeg ikke vet. Hvorfor er det sånn at TS kun får nødpass mens andre i tråden får «permanent» pass når problemstillingen er helt lik?

Anonymkode: d0be1...5e9

AnonymBruker
Skrevet
On 7/11/2024 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Takk for svært godt og konstruktiv svar, da vet jeg mer hva jeg har å forholde meg til. Det får bli en vurdering på hvorvidt jeg klarer en runde til. Sist runde tok to år og jeg fikk svar på anke rett før jul i fjor. Kjenner oppriktig ikke at jeg har klarer eller ønsker flere runder i retten, alt jeg vil er å gi barna et godt liv og ha overskudd 🙂 

Far har forresten gjort svært mye som ikke er bra, så det hadde nok gått lett for seg. Men bare tanken på en ny runde i retten gjør meg fysisk uvel. Traume hjernen prøver å reparere og bearbeide 🙂 

TS

Du får pass som er gyldig 2 år om gangen, hvis jeg ikke husker helt feil. Har vært gjennom det samme selv, far mistet samværsrett ved dom, da under tilsyn ikke fungerte. Spm om foreldreansvar var omtrent det eneste som ikke ble behandlet rettslig, angivelig fordi det var nærmest umulig å vinne frem iflg advokat.

Så jeg måtte søke om pass hvert 2 år. Standard brev ble sendt far, fikk aldri samtykke. Pass ble utstedt. Var på fornavn med lensmann. De gav meg pass en gang uten å følge prosedyren, da de visste utfallet, men da ble det støy fra far og det ble med kun den ene gangen. Så man må være ute i god tid.

Andre utfordringer: barnet kan ikke få bankkort/sparekonto /vipps uten fars samtykke og rett til å disponere denne. Jeg løste med å opprette brukskonto i mitt navn m eget kort som barnet fikk disponere. Alle sparepenger i mitt navn. 

Far kan motsette seg vaksiner, hvilket i mitt tilfelle skapte en del støy.

Nå er ikke bankkort med bilde lenger, men min tenåring syntes iallefall det var kjipt å gå rundt med mamma sitt bankkort. 

Anonymkode: 63f4a...e36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stevnet far for tingretten fordi han nektet pass, nektet reiser med fotballaget til utlandet, nektet bankkonto for ungene, nektet bank-id etterhvert på eldste, nektet Vipps, nektet vaksiner og helsehjelp osv. Lang historie kort: Far ble i tingrett og i lagmannsrett fratatt foreldreansvaret fordi det gikk såpass mye utover barna at han var steil og nektet. En ting var det helsemessige, men retten påpekte at å nekte pass, bankId og Vipps fratok barna det de fleste andre barn har og at det ikke var barnas beste at han var sta og nektet barna. 

Anonymkode: 04302...a1a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...