AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Hei, for å gjøre en utrolig lang historie kort så har jeg de siste ti årene vært i retten i forbindelse med barnefordeling ca 4 ganger. Har vunnet alle saker og rettssystemet har klart å gjennomskue far i siste runde. Nå nekter far å signere for at barna skal få nye pass og jeg orker helt seriøst ikke mer dritt fra den kanten - hvor han bruker den makten han har for å forhindre oss fra å leve vanlige liv å dra på f.eks ferie. Er det noen her som har klart å frata mor eller far foreldreansvar og kan fortelle meg om prosessen der? Jeg er særdeles godt kjent i prosessen som omhandler daglig omsorg men ser for meg at foreldreansvar må være vanskeligere enn daglig omsorg. Er så ergerlig å være ferdig med sist runde for under ett år siden også må jeg stevne inn på nytt for at vi skal få leve vårt liv uten at han legger føringer. Anonymkode: 6c380...95c 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Barna får pass selv om far nekter å signere, det tar bare litt lenger tid. Du møter opp på passkontoret med barna og sier at far nekter å signere. Da får far et brev der han blir bedt om å forklare hvorfor han nekter. Dersom han ikke svarer eller ikke har god nok grunn til å nekte får barna pass uansett. Anonymkode: 7bb70...ba0 22 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Barn kan få pass selv om den andre parten nekter. Snakk med Passkontoret. De kan sende brev til far der han må redegjøre for hvorfor han ikke vil signere. Har han ikke god grunn eller unnlater å svare på brevet får barna pass likevel. Det å frata far alt foreldreansvar må skje via dom i retten så tviler sterkt på at du vil få det til når dere allerede har vært 4 runder og det ikke har vært et tema allerede. At far er vanskelig og gjør livet ditt vanskelig er ikke grunnlag for å frata han foreldreansvar. Så heller tvilsomt at du vil oppnå noe med en slik sak med mindre far er voldelig mot barna, misbruker dem, er 100% uskikket til å ta seg av barna sine etc. At han er vanskelig - har ingenting med foreldreansvar og gjøre. Anonymkode: 1451c...ed2 4 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 Dersom dette har pågått i ti år, og barna antakeligvis er noe eldre, anbefaler jeg deg å stå rolig. Etter en viss alder har ikke far mye han skulle ha sagt jf. foreldreansvar likevel, fordi barna bestemmer selv. Ignorer far. Kontakt politiet direkte per telefon og forklar vedr. pass. De kontakter sa far. Om han ikke samtykker, får dere pass likevel. Ellers er det i stor grad du med daglig omsorg som bestemmer. Samme råd gjentas: ignorer far. Totalt. Min erfaring når "konflikter" strekker ut over en årrekke (altså far som etter utallige rettsrunder fortsatt ikke vinner fram), er at den konfliktsøkende part dessverre ofte konstruerer en identitet sterkt knyttet til denne "konflikten". All kontakt og handlinger fra hans side vil være preget av dette, og det vil ikke være mulig å endre mønsteret etter så mange år. Det er noe i "man blir hva man gjør"... Så, ignorer han, og ta tilbake fred i livet ditt. Foreldreansvar er vanskelig å frata noen, og har ikke fryktelig mye å si likevel. Han kan ikke hindre dere noe. Anonymkode: affc3...692 9 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 Du kan gjøre som min ekskone; trakasser eksen til han er villig til å gi det fra seg. Nå setter jeg det på spissen, men det å ta fra noen foreldreansvaret «med makt» er veldig vanskelig, ettersom det er knyttet opp mot den juridiske/biologiske foreldrerollen. Sånn sett er det lettest å komme til enighet om det, f. eks hvis konfliktnivået er høyt og han blir lovet at dere kan ha mindre med hverandre å gjøre. Rent praktisk har det for de fleste ikke så mye å si. Samværet er atskilt fra dette, og vil løpe som før. Det er mest til offisielle ting som pass (og dette kan du få til uten ham selv om det tar tid), eller ting som å bytte barnas navn. Dersom barna har en sykdom eller diagnose så kan du også håndtere ting selv overfor helsevesenet. Det gir deg likevel ikke mer kontroll over dagligdagse ting med barna, eller hva som foregår hos far. For noen tenker jeg det kanskje kan gi en følelse av kontroll og uavhengighet fra eksen. Det er i og for seg forståelig. I vårt tilfelle ble hun nesten sintere etter hun hadde fått foreldreansvaret alene. Jeg tror hun følte at dette hadde gått veldig langt, og at hun kjente seg mer alene om foreldrerollen, selv om hun selv tvang alt dette frem. Anonymkode: 813ea...21f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 Barna får pass. Tar bare litt lengre tid. Anonymkode: eff5b...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 Jeg gjorde ikke dette men jeg fikk min advokat til å sette ett krav at han skulle gå på passkontoret og gi varig samtykke til pass for barna. Og fikk det skrevet med i en avtale. Da vi hadde samme problem som deg. Anonymkode: 26106...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #8 Skrevet 10. juli 2024 Min venninne var i samme situasjon og ser flere skrive at du får pass men at det bare tar lenger tid. I hennes tilfellet stemte ikke det, hun fikk kun utstedt nødpass som skapte ett problem i land som krevde at passet var gyldig i seks mnd fra hjemreise. Hun gikk etter mange år til sak mot han for å få foreldreansvaret og hun vant saken da far ikke hadde samvær og heller ikke var samarbeidsvillig ovenfor praktiske ting som krevde hans underskrift. Det skal mye til for å frata noen foreldreansvar men i saker hvor det er høyt konfliktnivå og den ene parten nekter å samarbeide på helt elementære ting, så er det ikke umulig. Anonymkode: c5ee3...d70 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #9 Skrevet 10. juli 2024 Du vil få utstedt pass, men kun nødpass. Dette kan ta 3-4 uker, så får jo håpe det ikke er reise for i sommer. Det skal veldig mye til å frata den ene foreldren foreldre ansvar. Det må taes via rettssystemet det også. Vet hva du er gjennom, hadde akkurat en like stor kødd til far for mine barn. Anonymkode: a9ddd...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min venninne var i samme situasjon og ser flere skrive at du får pass men at det bare tar lenger tid. I hennes tilfellet stemte ikke det, hun fikk kun utstedt nødpass som skapte ett problem i land som krevde at passet var gyldig i seks mnd fra hjemreise. Hun gikk etter mange år til sak mot han for å få foreldreansvaret og hun vant saken da far ikke hadde samvær og heller ikke var samarbeidsvillig ovenfor praktiske ting som krevde hans underskrift. Det skal mye til for å frata noen foreldreansvar men i saker hvor det er høyt konfliktnivå og den ene parten nekter å samarbeide på helt elementære ting, så er det ikke umulig. Anonymkode: c5ee3...d70 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil få utstedt pass, men kun nødpass. Dette kan ta 3-4 uker, så får jo håpe det ikke er reise for i sommer. Det skal veldig mye til å frata den ene foreldren foreldre ansvar. Det må taes via rettssystemet det også. Vet hva du er gjennom, hadde akkurat en like stor kødd til far for mine barn. Anonymkode: a9ddd...1fe Nei man får ikke BARE nødpass. Men det tar lengre tid pga at far må få tid til å svare på henvendelsen om årsak til at han ikke vil samtykke til pass. Så det kan ikke fikses rett før avreise. Nødpass får man iløpet av svært kort tid, men man kan få avslag på nødpass dersom de anser at man burde vist om problemet i forkant. Anonymkode: 1451c...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 Det er veldig krevende å forholde seg til en part som ikke vil eller er i stand til å samarbeide når det kommer til pass, spesialisthelsetjenesten osv så kjønner TS godt! Min eksmann har det med å "fordufte" i lengre perioder, alt fra to uker til et halvt år hvor vi ikke hører noe fra han eller aner hvor han er. Har dessverre ikke noen gode råd til deg TS. Jeg har alene foreldreansvar for mine barn men vi er i en helt annen situasjon pga barnefar utviklet et sinne- og alkoholproblem som både skole, familievernkontor osv kunne bekrefte. Og selv da var det rettsmøter og mye frem og tilbake før han til slutt frivillig skrev under (alternativet hadde vært at retten hadde fratatt han det). Det er så klart bra at det skal mye til å bli fratatt et foreldreansvar, men beslutningen skal jo være til barnas beste. Og hvis man har så store problemer med å samarbeide at det skaper mye uro i livet til barna så har det gått for langt. Dersom samvær ellers forløper greit og ungene i det store og det hele har godt av kontakt med faren sin så er det jo ingenting i veien for at de kan ha samvær selv om foreldreansvaret faller bort. Lykke til 🩷 Anonymkode: f1f2f...96c 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 Takk for svar alle sammen. Vet at mange mener det godt når de skriver at jeg får ordnet pass til barna men det er dessverre ikke så enkelt 😌 Vi må søke nødpass hver gang og betale 1200 i gebyr per barn, passet gjelder per reise, så må med andre ord søke for hver enkelt reise. Politiet har 4 ukers behandlingstid, de vil melde far ved hver søknad også har han en frist å reise sak for retten hver gang. Han blir nok å reise sak, og eventuelt trekke den for å hindre oss å reise. Noen av dere tenker sikkert at det er helt søkt at jeg kan tenke slike tanker, men jeg lover at jeg har vært igjennom alt med han. Barna begynner heldigvis å bli store nok til å forstå at ting ikke er helt som de skal være basert på hva far sier (jeg holder stilt). Foreldreansvaret har ikke vært en del av saksførselen tidligere, sist runde måtte han godkjenne at barna fikk oppfølging og medisinsk behandling siden han nektet det. Om jeg går rettslig vei blir det nok en relativ enkel sak, det har han ordnet selv. Ville bare å høre om andres erfaringer i et slik løp 🥺 Anonymkode: 6c380...95c 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 Det er glemmesak trådstarter. Norge er et lang som er ekstremt opptatt av at begge parter skal ha samvær og blåser i forhistorien. Anonymkode: 1f0e9...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har vunnet frem både full omsorg og foreldreansvar. I dette tilfellet var det i følge retten til barnets beste å begrense samvær til maks 3 ganger i året under tilsyn. Retten mente også at jeg og far ikke skulle ha noen mer kontakt med hverandre så og skulle samarbeide rundt pass og annet ville ikke vært barnets beste. Før denne retts prosessen nektet far pass. Da måtte jeg starte ferie planene svært tidlig. (Dette var før det ble enorm vente tid på ledige pass timer). Jeg måtte ha kjøpt den aktuelle ferien med avreise og hjemreise på billetten. Da ville politiet sende far brev om å godkjenne pass eller ta saken til retten viss han mente at det kunne føre til kidnapping osv. Viss far ikke opprettet en sak i løpet av 6 uker fikk jeg brev om at jeg kunne få et pass for den aktuelle reisen. Da måtte vi ha ny pass time og ta med billetten. Da laget de et midlertidig pass. Det ser ut som et helt vanlig pass menn med kortere holdbarheten. Før timen for pass må du sjekke hvor lenge passet må være gyldig etter hjemreise fra det aktuelle landet dere skal besøke. Da vil politiet gjøre at passet har lang nok gyldighet. Dette passet er kun ment til 1 reise og politiet krever at du leverer det inn etter reisen selv om det fortsatt er gyldig. Misbruker du ordningen vil ikke barna få nytt pass på denne måten igjen. Jeg pleide å starte prosessen i mars for å ha pass om sommerferien men etter at kø for passtimer har blitt mye lengre så hadde jeg startet prosessen minst 6 måneder før. Så lenge far har et vist omfang av samvær tror jeg at dette vil være en taps sak i retten. Han må ha vist over tid at han bruker foreldreansvaret sitt på en måte som er destruktiv for barnet. Å nekte pass en gang vil nok ikke være nok men forhør deg gjerne med en advokat. Anonymkode: d11af...780 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 Er dette foreldre fiendtlighet siden du vil frata far retten til sine barn ? Det er som oftest de med personlighetsforstyrrelser som gjør alt for å straffe far og bryte tilknyttningen til far og fars familie. Anonymkode: 423cf...351 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette foreldre fiendtlighet siden du vil frata far retten til sine barn ? Det er som oftest de med personlighetsforstyrrelser som gjør alt for å straffe far og bryte tilknyttningen til far og fars familie. Anonymkode: 423cf...351 Så fint at du stiller spørsmålstegn ved det, kanskje det vil gi di deg en form for ro at det ikke er jeg (mor) som har personlighetsforstyrrelse, men at far derimot har den diagnosen. Sukk…. Fyfaen, noen ganger lurer jeg egentlig på om enkelte mennesker ville tenkt annerledes hvis de virkelig viste hva det koster å stå i en jævla orkan i så mange år. Ja, det føles ut som en orkan. TS. Anonymkode: 6c380...95c 3 10
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har vunnet frem både full omsorg og foreldreansvar. I dette tilfellet var det i følge retten til barnets beste å begrense samvær til maks 3 ganger i året under tilsyn. Retten mente også at jeg og far ikke skulle ha noen mer kontakt med hverandre så og skulle samarbeide rundt pass og annet ville ikke vært barnets beste. Før denne retts prosessen nektet far pass. Da måtte jeg starte ferie planene svært tidlig. (Dette var før det ble enorm vente tid på ledige pass timer). Jeg måtte ha kjøpt den aktuelle ferien med avreise og hjemreise på billetten. Da ville politiet sende far brev om å godkjenne pass eller ta saken til retten viss han mente at det kunne føre til kidnapping osv. Viss far ikke opprettet en sak i løpet av 6 uker fikk jeg brev om at jeg kunne få et pass for den aktuelle reisen. Da måtte vi ha ny pass time og ta med billetten. Da laget de et midlertidig pass. Det ser ut som et helt vanlig pass menn med kortere holdbarheten. Før timen for pass må du sjekke hvor lenge passet må være gyldig etter hjemreise fra det aktuelle landet dere skal besøke. Da vil politiet gjøre at passet har lang nok gyldighet. Dette passet er kun ment til 1 reise og politiet krever at du leverer det inn etter reisen selv om det fortsatt er gyldig. Misbruker du ordningen vil ikke barna få nytt pass på denne måten igjen. Jeg pleide å starte prosessen i mars for å ha pass om sommerferien men etter at kø for passtimer har blitt mye lengre så hadde jeg startet prosessen minst 6 måneder før. Så lenge far har et vist omfang av samvær tror jeg at dette vil være en taps sak i retten. Han må ha vist over tid at han bruker foreldreansvaret sitt på en måte som er destruktiv for barnet. Å nekte pass en gang vil nok ikke være nok men forhør deg gjerne med en advokat. Anonymkode: d11af...780 Takk for svært godt og konstruktiv svar, da vet jeg mer hva jeg har å forholde meg til. Det får bli en vurdering på hvorvidt jeg klarer en runde til. Sist runde tok to år og jeg fikk svar på anke rett før jul i fjor. Kjenner oppriktig ikke at jeg har klarer eller ønsker flere runder i retten, alt jeg vil er å gi barna et godt liv og ha overskudd 🙂 Far har forresten gjort svært mye som ikke er bra, så det hadde nok gått lett for seg. Men bare tanken på en ny runde i retten gjør meg fysisk uvel. Traume hjernen prøver å reparere og bearbeide 🙂 TS Anonymkode: 6c380...95c 2 4 1
got2go Skrevet 11. juli 2024 #18 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette foreldre fiendtlighet siden du vil frata far retten til sine barn ? Det er som oftest de med personlighetsforstyrrelser som gjør alt for å straffe far og bryte tilknyttningen til far og fars familie. Anonymkode: 423cf...351 Gratulerer med en så idiotisk kommentar. 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #19 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette foreldre fiendtlighet siden du vil frata far retten til sine barn ? Det er som oftest de med personlighetsforstyrrelser som gjør alt for å straffe far og bryte tilknyttningen til far og fars familie. Anonymkode: 423cf...351 Retten til å sabotere ferier mener du? Anonymkode: 34d06...5bc
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #20 Skrevet 11. juli 2024 Man får ordentlig pass. Man må bare være litt smartere enn å vente til måneden før man trenger pass og få hjelp av politiet. Nødpass hver gang vitner bare om tafatthet. Anonymkode: 90baa...7e3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå