Gå til innhold

Er barn meningen med livet?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

For noen er barn meningen med livet. For andre er meningen med livet helst uten barn, med mye annet.

Ikke bry deg om hva andre synes og mener - gjør og finn ut hva som er viktig for DEG i DITT liv. 😊❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja en av de ❤️

Anonymkode: d03b9...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja en av de ❤️

Anonymkode: d03b9...5ae

For deg. Ikke for mange andre 

Anonymkode: 18203...aef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 8.55):

Barn er meningen FOR livet, ikke med livet. Altså for at livet på jorden skal gå videre. For deg er meningen at du skal ha det så godt som mulig i DITT liv. Å få barn er å bidra til fellesskapet, å ta sin del av stafettetappen for å føre livet og verden videre. Om du ikke kan, og har en god unnskyldning, har du fremdeles ditt liv å ta vare på.

Anonymkode: 3713a...e42

What?? 😂

Anonymkode: 84dd7...726

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1 barn når jeg var 36 og hadde det veldig fint uten, men jeg tror nok livet ville føltes litt meningsløst uten etterhvert som man blir eldre. Jeg har reist og opplevd mye og gjør det fortsatt i og med at vi kun har 1 barn. For min del tror jeg at livet ville blitt kjedelig uten barn. Det er koselig å ha en liten man følger opp, tar vare på, er spent på vegne av, og alle opplevelser man deler og opplever på veien for ikke å snakke om den ubeskrivelige kjærligheten man har for barnet sitt. 

Anonymkode: 51ba1...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 15.42):

Det er ingen som sier at folk ikke må få kose seg med barna sine. Noen koser seg med Jesus, noen med Allah, noen med naturen, noen med barn. Men det er jo en del folk i denne tråden også som mener objektivt at meningen med livet er barn og når en går ifra en subjektiv mening med livet til en objektiv sannhet som gjelder alle synes jeg det er helt i orden å reagere på det. Det ville de fleste gjort om det hadde gjaldt religion eller hobbyer eller andre tema, jeg skjønner derfor ikke hvorfor en ikke kan reagere når dette gjelder barn.

Anonymkode: 18203...aef

Og så? De som mener Jesus er meningen med livet gjør også det, det reageres ikke spesielt på det.

Anonymkode: 7314f...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 21.13):

Og det du sier med at du ville følt et liv uten barn veldig ensomt og trist i lengden...Det vet du jo ikke. Hvordan skal vi vite hvordan livet med barn blir? Vi kan få syke barn, og for veldig mange blir det kanskje annerledes en man så for seg også. Jeg har hatt flere venninner som minst skulle ha 3 barn. De fleste av dem er utslitte etter første ungen, og noen av dem får barn nr. 2 under tvil :P Jeg ønsker barn, fordi jeg har laget et bilde i mitt hodet av hvordan det ville vært. Jeg er enebarn og jeg har alltid savnet noen rundt meg, og jeg så for meg et liv med minst 2 barn. Jeg tror kanskje også denne følelsen blir kraftig forsterket nettopp fordi jeg ikke klarer å få til noe kroppen vår er skapt for å kunne klare. Kjenner på en håpløshet...

Anonymkode: db5f0...8e8

Hun har jo levd mange år som voksen uten barn, da vet man jo det. 
 

nei det vet dere ikke. Det er jo hele forskjellen på foreldre og frivillige barnløse. Foreldre vet hva det vil si å leve et voksent liv uten barn, frivillig barnløse vet ikke hvordan det er å ha barn. 

Anonymkode: 7314f...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så? De som mener Jesus er meningen med livet gjør også det, det reageres ikke spesielt på det.

Anonymkode: 7314f...195

Har du sett religionsforumet 😅 

Viss Jesustilhengere hadde banket på døren din hver dag og påstått at Jesus var den eneste sanne veien til lykke, fred og mening hadde du tilslutt som ateist blitt rimelig lei, samme om Jesus tilhengere hadde mast på jobben din etc.

Anonymkode: 6ca46...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du sett religionsforumet 😅 

Viss Jesustilhengere hadde banket på døren din hver dag og påstått at Jesus var den eneste sanne veien til lykke, fred og mening hadde du tilslutt som ateist blitt rimelig lei, samme om Jesus tilhengere hadde mast på jobben din etc.

Anonymkode: 6ca46...a91

Dette skjer jo over hele jorden hele tiden. Folk har jo misjonær som yrke. Det er helt normalt og akseptert det. 

Anonymkode: 7314f...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har jo levd mange år som voksen uten barn, da vet man jo det. 
 

nei det vet dere ikke. Det er jo hele forskjellen på foreldre og frivillige barnløse. Foreldre vet hva det vil si å leve et voksent liv uten barn, frivillig barnløse vet ikke hvordan det er å ha barn. 

Anonymkode: 7314f...195

Fordi vi ikke har noe interesse av å vite det heller. Men dere som er foreldre vet heller ikke hvordan det er å aldri ønske seg barn igjennom hele livet deres. Dere har ikke snøring. Dere har like lite peiling på det som vi har peiling på å være foreldre. 

Anonymkode: 6ca46...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjer jo over hele jorden hele tiden. Folk har jo misjonær som yrke. Det er helt normalt og akseptert det. 

Anonymkode: 7314f...195

Joda misjonærer er vanlig (det er bare å spørre foreldre det slik de messer i vei). Men å gå rundt på dørene som Jehovas vitne hver dag så får du døren slengt i tryne også ganske mange ganger. For sånn er det når en ikke har respekt for andre sitt liv men bare skal messe i vei om seg og sitt, da får en døren i tryne.

Anonymkode: 6ca46...a91

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har jo levd mange år som voksen uten barn, da vet man jo det. 
 

nei det vet dere ikke. Det er jo hele forskjellen på foreldre og frivillige barnløse. Foreldre vet hva det vil si å leve et voksent liv uten barn, frivillig barnløse vet ikke hvordan det er å ha barn. 

Anonymkode: 7314f...195

For det første tror jeg konseptet: «meningen med livet», er en god grunn til å bli sprø. Meningen med livet kan både defineres av egen lykke og avtrykket man etterlater på verden i løpet av livet. Sannheten er at de fleste er både lykkelige og ulykkelige i løpet av livet. Selvsagt med variasjon, men de fleste er ikke lykkelige eller ulykkelige gjennomgående gjennom livet, og selv om man kan si noe om at god helse, økonomisk trygghet, gode relasjoner, å nå egne mål, opplevelser og kjernefamilie oppleves som lykke, betyr ikke det at en som har perfekt helse, masse penger, er kirurg og a4 familie, er lykkeligere enn en som ikke har dette, da vi ikke blir lykkelig av de samme tingene. For noen er ikke A4 noe de ønsker seg. 
 

Om meningen med livet defineres som «avtrykket» man etterlater seg, er ikke barn nødvendig for å ha bidratt positivt til verden i løpet av tiden man har levd. De fleste av oss er ubetydelige bortsett fra for våre nære. 
 

Jeg tror ikke en person som har barn vet hva alle andre som har barn føler, ønsker og tenker i likhet med at de uten barn ikke vet hva alle andre uten barn føler og tenker. Evne til å forstå andres livsvalg handler oftere enn ikke å akseptere at man ikke forstår alle andre - og akseptere det. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):


 

nei det vet dere ikke. Det er jo hele forskjellen på foreldre og frivillige barnløse. Foreldre vet hva det vil si å leve et voksent liv uten barn, frivillig barnløse vet ikke hvordan det er å ha barn. 

Anonymkode: 7314f...195

Ingen vet hvordan noen andre har det. Punktum. Du vet hvordan du har det og du vet ikke mer enn det, barn eller ei. 

Foreldre har jo 700 små og store krangler inne på barneforumet i uken der dere krangler dere imellom: de som elsker ferien med sine barn, til de som mener hverdagen er best med jobb og bhg/skole, de som liker å være hjemmeværende til de som savner jobben sin, de som ønsker seg bare et barn og de som har 5 barn og ønsker seg 7 til sammen, de som ønsker seg helst gutter og de som ønsker seg helst jenter. De som ammer og de som ikke ammer. De som har hatt en enkel fødsel og de som har seriøse og vonde fødselskader. Poenget er at foreldre er forskjellige innad.  Vi barnfrie er forskjellige innad. Men hvorfor er da foreldre så keen på å snakke på vegne av oss barnfrie? Fordi dere tror på tross av vidt forskjellig definisjon på livskvalitet, lykke, mening, et godt liv at dere vet hvordan barnfrie har det? Fordi dere tror dere kjenner f.eks meg bedre enn meg selv? Fordi dere liker å snakke på vegne av andre?  Fordi dere  tror alle er identiske og klonet til dere selv? ...🤷‍♀️

Foreldre kan aldri forstå hvordan det er å aldri ønske seg barn heller selv om mange insisterer hardt på det. Dere aner ikke hvordan det livet er. Dere har fått barn så dere er ikke frivillig barnløse selv om dere var det en liten stund av livet deres.

Det er to helt forskjellige liv (å vite og være sikker, begeistret, lykkelig, tilfreds, kjenne ekte glede med tanken på at en aldri skal ha barn og tanken på at en ønsker seg barn en gang og at det blir bra). Dere aner ikke hvordan det er å gå igjennom et helt liv uten barn, og at det kjennes så umotelig godt i seg selv. Dere har ingen kunnskap om hvordan det er å være sikker og trygg i sitt valg om å aldri få barn og vite at sånn er realiteten, og takk og lov for at akkurat det er realiteten. Dere vet ingenting om hvordan det er å være en middelaldrende kvinne uten barn, dere vet ikke hvordan det føles når mitt verste mareritt for mitt liv er det dere ser på som "meningen med livet".

Vi er forskjellige. Ingen av oss vet noe som helst om hva som er et godt liv for andre enn oss selv. Jeg forstår ikke at dette skal være så vanskelig å skjønne for det er ganske enkelt igrunn, sånn 2+2=4 enkelt. 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er ikke meningen med livet. Kun bitre foreldre som har mistet livsgnisten vil påstå noe slikt. For å få deres eget nå tildels meningsløse og spenningsløse liv å virke viktigere.  
 

Nytelse er meningen med livet.

Anonymkode: bd4da...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det alltid vært viktig å stifte familie og leve et A4 liv. 
For meg har dette gitt enorm livsglede og mening. 
Men det er meg. Hva som er viktig for meg er ikke nødvendigvis det andre har villet foretrekke. 
Noen kan ikke få barn, ønsker ikke barn, har ikke partner å få barn med, eller ei helse som gjør det vanskelig å få barn. 
De som ikke får barn fyller tiden og livet sitt med andre ting som gir livsglede og mening. 
Ingenting av valg man tar er riktig eller feil tenker jeg. 
Jeg elsker dyr og har hund, mens andre liker ikke hunder. Vi er alle ulike og strever etter å skape det livet vi selv ønsker. 
Prøve å være glad for det man har og ikke det vi ikke har. 
Det er fordeler og ulemper med alt. 
 

Anonymkode: fdeb7...96c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...