Gå til innhold

Er barn meningen med livet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et veldig sårbart tema.

Samtidig tror jeg ikke folk mener noe vondt bestandig, med å si det. Men for del er det deres mening. Jeg kan proklamere at ting er meningen med livet, fordi jeg er glad i det. Men siden dette handler om barn, blir det vanskeligere å la det passere i nøytralitet enn om noen sier å være i naturen er meningen med livet. 

Anonymkode: 8d73b...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Anonymkode: db5f0...8e8

Å få barn bestemmer ikke verdien av et menneske. Det er hvordan man behandler de rundt seg. Man er aldeles ikke mislykka selv om man er barnløs. Betyr bare at man ikke kan tenke seg barn, eller har funnet den man kan tenke seg å få barn med. Så er det jo noen som ikke kan få barn uansett hvor mye de prøver. Kan være mange grunner til det. Noen er kanskje redd for å få barn? 

Livet kan være veldig meningsfylt uten barn også. Det er jo opp til hvert enkelt individ å skape seg sin mening i livet. Skjønner at det kan oppleves som en stor sorg å ikke få barn. Forstår veldig godt at det er sårt for deg når andre sier det de sier til deg. Håper du kan klare å fokusere på noe annet. Vet det ikke er enkelt. Tiden leger alle sår sies det. Håper det for din del. 

Mange varme tanker til deg 💕🪷.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Du kan ikke bli lei deg over hva andre mener er sin mening med livet.

Skal jeg bli lei meg om noen sier at meningen med livet er å stå på ski siden jeg aldri står på ski?

Anonymkode: 7ffb5...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meningen med livet er å sette igjen spor etter seg. Om en gjør det med å sette nye mennesker til verden eller ved å gjøre noe annet betydningsfullt for menneskene som kommer etter en selv, er irrelevant. 

Hvilke spor har du så lang satt etter deg? Hvilke spor kan du i fremtiden sette etter deg? 

Anonymkode: ebc9f...3bf

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mørkt utsagn da, at barn er meningen med livet. Nesten å si at livet er egentlig meningsløst, men vi overfører problemet til neste generasjon - som får ta repern eller overføre sitt problem til neste generasjon - osv osv.

Syns man burde stå inne for å anbefale livet før man setter noen inn i det.

Anonymkode: 63569...874

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det mer som at når folk sier "meningen med livet er..." så snakker de utifra sitt eget perspektiv. De kan ikke bestemme hva som skal gi mening i andres liv.

For min del så er jeg frivillig barnløs, i et lykkelig forhold med en mann som mener det samme som meg. Vår mening med livet er å kose oss med hobbyene våre og oppleve verden slik vi ønsker. 

Anonymkode: 55647...ceb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Premisset for enkelte påstander blir litt feil :

"Jeg kan ikke se for meg livet uten barna mine "

Da svarer jeg, får da aldri håpe det, de har du jo og er glad i ( forhåpentligvis) og har masse minner og opplevelser med. 

Men, jeg har ingen barn. Ingen babyer som har vært små og søte, ingen småbarn som har vært morsomme og sagt mye rart. 

Jeg savner ingen som aldri har eksistert. 

Like lite som dere med søte 3 jentebarn og fornøyd med det,  savner ville tvillinggutter på 17 med politiet i hælene.

Anonymkode: 85fab...440

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frivillig barnløs her!

Når jeg hører slike utsagn, som at barn er alt og barn er meningen med livet, vel, så tenker jeg at det gjelder dem, og deres liv. Det gjelder i alle fall ikke mitt!

Og da må de jo ha hatt et ganske stusselig liv før de fikk barn? Kjipt for dem. Jeg har det aldeles strålende uten, og tror min livskvalitet ville gått betraktelig ned om jeg fikk noen. Kan hende jeg tar feil så klart, men det lever jeg godt med 😊

Anonymkode: cbba3...ee7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke gå på eggeskall for andre hele tiden i tilfelle det er sårt tema. Dersom det er det så er det innenfor å si ifra til de som sier det at du synes det er vanskelig tema for deg. Hvis du leser det på nettet, gjerne scroll vekk eller lukk fanen og finn noe annet. Jeg er også ufrivellig barnløs og ønsker barn, og synes det er vanskelig å høre annonseringer om graviditeter eller se nære få barn. Men for enkelte er det meningen med livet, og det er lov å synes det. Men meningen med livet er relativt, og for ene som synes det er meningen, for andre er det mareritt. 

Vær ærlig med de som formidler det i virkeligheten; men at folk skal ikke si hva de synes og dele sin glede fordi noen anonyme på internett synes det er sårt tema blir litt urimelig. 

Anonymkode: f43a5...acf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tenker at meningen med livet er å leve for noe mer enn vare seg selv. Det være seg barn, frivillige organsisasjoner eller en jobb hvor man utretter noe nyttig. Du trenger ikke ha barn for å være lykkelig♥️ Men man blir lykkeligere av å ikke bare tenke på seg sjøl

Anonymkode: 6f61f...244

Dette er jeg enig i. Kjenner noen som kun tenker på seg selv og fokuserer kun på sine egne problemer. Ofte blir de nedbrutt og syke. Jeg skjønner at vonde opplevelser fra skoletiden f.eks kan sette dype spor.  Opplevd dritt selv,men hadde jeg hatt samme fokus som en venn av meg der så hadde jeg tørna til slutt. 

Sier ikke at man skal glemme det og aldri få snakke ut om det, men noen degger veldig med seg og sitt.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De som pusher hardt for at barn er meningen med livet, prøver å overbevise seg selv at de har valgt riktig. Barn er absolutt ikke meningen med livet. Alle finner sin egen mening. Alle sine liv er like meningsfulle og verdifulle. Med eller uten barn. Kos deg med venner, reis!!, bruk tid på hobbyer, dra på oppdagelsesferd, ta ny utdannelse, skaff deg dyr, flytt hvor du vil når du vil. Mulighetene er endeløse.

Legg ut masse bilder på SOME av alt det spennende du opplever. Ingenting irriterer folk med barn mer, enn barnløse med spennende og innholdsrike liv 😅

Hilsen mamman til et barn. Elsker barnet mitt over alt på jord, men meningen med livet er hun ikke.

Anonymkode: 052e7...9bb

Mødre som deg❤️ 

Ønsker ikke barn selv, men har ingenting i mot dem.  Er glad noen får barn, hvis de er bra folk som behandler barna sine godt. For det er hyggelig å høre barnelatter og lek ute eller på ferie. Vi har jo alle vært barn og barn fortjener å føle seg ønsket og verdsatt, også av andre mennesker .

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hele poenget med alle levende vesener er reproduksjon og sikre at arten består. Så ja det er meningen med livet for alt på denne jord

Anonymkode: 8a510...6be

Nei, det er det ikke. Vi burde vært hevet over sånne tanker og "verdier" for lengst. Ikke alle som levde for 1000 år siden fikk barn heller. Ikke alle dyr. Det er ikke meningen at alle skal få barn. 

Denne kloden hadde til slutt vært lite hyggelig å bo på hvis alle tenkte sånn og levde etter det  

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 82bae...5fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barn er ikke meningen med livet for meg. Jeg har to stykker på et par måneder, og de er selvsagt en stor og viktig del av livet mitt. De er veldig altoppslukende akkurat nå. Jeg er velsig glad i dem, men har ingen følelse av at jeg nå endelig har oppnådd meningen med livet.

Meningen med livet må man finne selv. Jeg fikk barn som 37-åring og var helt ærlig talt frem til midt i 30-årene ikke sikker på om jeg ønsket meg barn. Nå landet vi til slutt på å få barn, men det kunne like godt gått andre veien. Vi hadde et veldig godt og meningsfylt liv før barna, som gjerne kunne fortsatt inn i alderdommen.

Anonymkode: d6718...47b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 7df95...0e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foe noen er det selvsagt det. Andre igjen finner annen mening med livet. Vi mennesker er så forskjellig, at det ikke finnes et enkelt svar på hva som er den enkeltes mening med livet. Det trodde jeg var allmennkunnskap.

Anonymkode: 88949...1f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hele poenget med alle levende vesener er reproduksjon og sikre at arten består. Så ja det er meningen med livet for alt på denne jord

Anonymkode: 8a510...6be

Viss kke alle levende vesener kvitter seg med avfallstoffer dør en også men det vil jo ikke si at meningen med livet er å sitte på do selv om det er nødvendig for mennesker.

Anonymkode: 6ca46...a91

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Meningen med livet kan være mangt, når man tenker på sitt eget liv. Men det handler nok litt om å bringe noen til verden som kan leve videre etter at vi dør, så menneskeheten lever videre. Vi er jo skapt for å reprodusere oss. 

Jeg er også barnløs, 32 år, uten partner. Har et ønske om barn. Men jeg blir ikke lei meg av at andre sier at meningen med livet er barn, eller andre som snakker om barna sine, vil vise frem barna sine, er stolte av de osv. Livet er ikke bare barn. Jeg lever godt uten barn. 

Anonymkode: 7d4d6...153

AnonymBruker
Skrevet

Nei,barn kan ikke være hele meningen med livet. Man har dem til låns i 18 - 20 år, for å gjøre dem flyvedyktig og klare seg selv. Om man da ikke har mer mening med livet, så havnet man vel i kjelleren når de flytter ut.

Livet ditt er like mye verdt som livet til de som har barn. Fyll det med ting du liker. Du kan gjøre masse de med barn ikke kan gjøre. Dyrke deg selv, trene hver kveld, lese masse bøker, ta et kveldskurs i fransk, hoppe impulsivt på et fly til Roma en fredag ettermiddag, være aktiv i en frivillig organisasjon som gjør noe for andre osv.

Og husk at det er mange med barn som omtrent gråter her på KG over hvor slitsomt livet er, og syter etter å få avlastning. Er mange som får barn som aldri burde ha fått det. Manglende overskudd og krefter, for dårlig helse, for dårlig økonomi, for dårlig samarbeid med mannen osv.

Jeg har voksne barn, og elsker dem over alt på jord. Men skulle nok ha lagd meg et fint liv uten barn også. Fylt tiden opp med litt egoistiske ting. Det er jo ikke sånn at det er en menneskerett å få barn. Kjenner flere uten barn, og det virker da som om de har flotte liv med masse innhold. Det blir hva man gjør det til.

Anonymkode: a18b1...f46

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, reproduksjon er meningen med all liv, fra simple celler til store pattedyr (som vi er).

Anonymkode: febb2...e44

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, reproduksjon er meningen med all liv, fra simple celler til store pattedyr (som vi er).

Anonymkode: febb2...e44

Mennesker har heldigvis en hjerne å tenke med og kan dermed ta valg i livet og fylle livet sitt med den mening individet ønsker. Vi er ikke robot styrt av kjønnsorganer 

Anonymkode: 18203...aef

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ett barn (og flere bonusbarn), og selv om jeg selvfølgelig på ingen måte ville vært uten datteren min når hun først er her, så ser jeg godt at livet kunne vært helt fint og kanskje til og med enklere på mange måter uten barn. 

Det er nok stor forskjell på å være ufrivillig barnløs og intenst ønske barn, kontra å velge bort barn bevisst og velge livsstil ut fra det. 

Husker jeg feil, eller har jeg ikke lest noen undersøkelser også som sier at voksne som er frivillig barnløse opplever høyere livskvalitet enn voksne som er foreldre? Ihvertfall til mindre barn....

Grunnen til at folk eventuelt "maser" om at man skal få barn er vel at man kommer til et punkt hvor man faktisk ikke kan få barn lenger, og da er det for sent å angre. For de fleste som tar et bevisst valg er det uproblematisk fordi de var sikre på valget sitt. For noen kommer savnet og da angeren når de kanskje er for gamle til å gjøre noe med det. Jeg tror kanskje noen får barn fordi de er redde for å angre på at de ikke fikk også.

Men jeg er helt sikker på at man kan ha et supert liv som barnløs også, det er jeg ikke i tvil om et sekund!

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...