Gå til innhold

Er barn meningen med livet?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Anonymkode: db5f0...8e8

  • Liker 2
  • Hjerte 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok veldig relativt.

Endret av Mayer
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (13 minutter siden):

Det er nok veldig relativt.

Her tror jeg du svarte på overskriften, og ikke TS' siste spm😅

Anonymkode: 17983...166

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet godt hvordan det føles. Gikk gjennom IVF og fikk tvillinger,så det er håp ❤️

Anonymkode: fc2bc...07f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her tror jeg du svarte på overskriften, og ikke TS' siste spm😅

Anonymkode: 17983...166

Korrekt 😂😂😂omg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet godt hvordan det føles. Gikk gjennom IVF og fikk tvillinger,så det er håp ❤️

Anonymkode: fc2bc...07f

Mye som taler i mot for min del. Har for høy bmi for IVF, og ikke har jeg partner heller. Jeg ønsker bare at folk skal bruke huet når de snakker. Gratulerer med tvillingene forresten💐

Anonymkode: db5f0...8e8

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnløs her. Frivillig også. Syns det er ganske trangsynt å si at barn er alt. Skjønner at foreldre kan si at barna deres er alt for dem, men de trenger ikke å pushe samme synet på andre. Det er dessverre mange foreldre som angrer på å ha fått barn også. Det er så trist. Barn fortjener å være ønsket mest av alt.

Derfor mener jeg samfunnet har en vei å gå når det kommer til å lære seg at folk er forskjellig. Slutte å ha forventninger til hvordan andre skal leve livet. Enhver bør passe sitt eget liv. Å mase på andre om å få seg en partner og barn hjelper ikke akkurat på psyken til folk. Tvert i mot. 

Anonymkode: 67863...e91

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnløs her. Frivillig også. Syns det er ganske trangsynt å si at barn er alt. Skjønner at foreldre kan si at barna deres er alt for dem, men de trenger ikke å pushe samme synet på andre. Det er dessverre mange foreldre som angrer på å ha fått barn også. Det er så trist. Barn fortjener å være ønsket mest av alt.

Derfor mener jeg samfunnet har en vei å gå når det kommer til å lære seg at folk er forskjellig. Slutte å ha forventninger til hvordan andre skal leve livet. Enhver bør passe sitt eget liv. Å mase på andre om å få seg en partner og barn hjelper ikke akkurat på psyken til folk. Tvert i mot. 

Anonymkode: 67863...e91

Må bare legge til at jeg er veldig lykkelig selv om jeg ikke har barn. Men det er ikke mitt ønske heller. Livet er som du gjør det til selv. Og det er ikke tull engang. 

Anonymkode: 67863...e91

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnløs her. Frivillig også. Syns det er ganske trangsynt å si at barn er alt. Skjønner at foreldre kan si at barna deres er alt for dem, men de trenger ikke å pushe samme synet på andre. Det er dessverre mange foreldre som angrer på å ha fått barn også. Det er så trist. Barn fortjener å være ønsket mest av alt.

Derfor mener jeg samfunnet har en vei å gå når det kommer til å lære seg at folk er forskjellig. Slutte å ha forventninger til hvordan andre skal leve livet. Enhver bør passe sitt eget liv. Å mase på andre om å få seg en partner og barn hjelper ikke akkurat på psyken til folk. Tvert i mot. 

Anonymkode: 67863...e91

Klart at foreldre skal få glede seg over barna sine. Kan godt hende jeg kjenner på en form for sjalusi også. Jeg skulle bare ønske at folk tenkte seg litt om. I dagens samfunn så vet hvor sårt dette med barn kan være. Og jeg føler på det støtt, og som du sier så går det utover psyken. Jeg har perioder der jeg sårt ønsker barn og perioder der jeg er veldig glad for at jeg ikke har barn. Men jeg trenger ikke å høre hvor lite livet mitt er verdt basert på at jeg ikke har unger. Når det i tillegg er klin umulig for meg å lage dem uten hjelp så føler jeg meg enda verre. 

Anonymkode: db5f0...8e8

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Anonymkode: db5f0...8e8

Jeg var frivillig barnløs til jeg bikket 38. Da dukket den rette opp og jeg fikk to tette🙂

Som frivillig barnløs såpass store deler av mitt voksne liv, så er jeg enig i at alt maset rundt at barn er alt som betyr noe i livet var det verste. Jeg lærte meg derimot å la det prelle av etterhvert.

Bare bestem deg for å ikke lytte til dem. Det angår deg jo egentlig ikke. Vil du stikke dem litt ekstra kan du si som jeg gjorde ene gangen.  ‘Jeg kan ikke få barn». Da holder de kjeft.

Det ble derimot oppstandelse og halleluja stemning da jeg da ble gravid likevel noen pr senete. Heldigvis spurte og gravde de ikke mer rundt det. For de har jo virkelig ikke noe med det. Det er ytterst privat hvorvidt et menneske har/ønsker barn eller ikke.

Og til spørsmålet ditt. Hvorfor spør du om noe du bare ønsker en type svar på? For du vil jo ikke høre at «Ja, meningen med livet er å få barn’. 


Svaret mitt er derimot nei😆 Dvs 50% masse mening og glede med barn, 50% slit og tap av frihet og annen type gleder.

Jeg hadde nok klart å være like lykkelig som 45 åring og barnløs i dag som jeg er med to små barn.

Anonymkode: 7886b...e38

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det de egentlig mener når de sier dette er: "Barn er meningen med mitt liv, og jeg evner ikke å sette meg inn i andres liv, siden jeg har fasiten og alle må da føle det samme som meg". 

Ikke alle er reflekterte eller intelligente nok.

Anonymkode: 79d1a...7be

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye som taler i mot for min del. Har for høy bmi for IVF, og ikke har jeg partner heller. Jeg ønsker bare at folk skal bruke huet når de snakker. Gratulerer med tvillingene forresten💐

Anonymkode: db5f0...8e8

Man må da få si hva som er meningen med livet for seg selv. 

Anonymkode: 846ea...70b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Anonymkode: db5f0...8e8

På generelt grunnlag - nei barn er ikke meningen med livet. For noen er det kanskje det, men da tenker jeg de har triste liv HVIS hele meningen med deres liv er barna. Jeg har 4 barn, men jeg har da også et liv utenom barna mine som er viktig for meg og de rundt meg. 

Ens mening med livet er individuelt. Ditt liv er verdt noe - med eller uten barn. 

3 av mine søstre er frivillig barnløse. De ønsker ikke å sette barn til denne verden slik verden er. De ønsker å leve sine liv slik de ønsker, uten den forpliktelsen og rammen. 

Det og stoppe noen fra å si sånt - er like  umulig som å stoppe regnet. Eneste man kan gjøre er å gjøre noe med ens egen måte å håndtere det på. 

Anonymkode: 8786d...9af

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er meningen FOR livet, ikke med livet. Altså for at livet på jorden skal gå videre. For deg er meningen at du skal ha det så godt som mulig i DITT liv. Å få barn er å bidra til fellesskapet, å ta sin del av stafettetappen for å føre livet og verden videre. Om du ikke kan, og har en god unnskyldning, har du fremdeles ditt liv å ta vare på.

Anonymkode: 3713a...e42

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn på 13 og 15, og har vært hjemmeværende med dem siden de ble født. Vi har kost oss og hatt masse tid sammen, likevel er de ikke "meningen med livet". Det er gjerne noe småbarnsmødre tror, og så kommer skuffelsen når barna plutselig får sine egne liv og sine egne veier å gå. Selv om jeg elsker dem to the moon and back, har jeg for lengst innsett at de har sin egen mening med livet. De skal etterhvert flytte ut og studere, få egne partnere og kanskje egne barn, og da kan ikke jeg henge rundt dem som en klamp om foten. Meningen med MITT liv er å følge egne drømmer og ønsker, og det tenker jeg er viktig å ha når barna vokser ut av redet (og gjerne før det også). Barna bor kun hjemme 20 år av mitt liv, de andre 60 årene må brukes på noe annet meningsfullt😊

Anonymkode: 2b5a1...7f9

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å si til meg selv at man kan få det bra uten barn da jeg var singel og barnløs. Møtte en mann og det tok flere år før vi fikk barn pga hormonelle problemer hos meg. Nå har vi endelig vårt første barn og alt annet i livet føles meningsløst (f eks ingen jobb jeg har hatt er i nærheten av å ha en mening slik det å fostre opp barn har). Jeg føler at det jeg prøvde å si til meg selv om å være barnløs er ok var en løgn bare for å "cope" med tilværelsen. 

Slik ble min erfaring med temaet. Det viktigste i livet og mest meningsfulle for meg er å endelig ha en ekte familie med min mann. 

Anonymkode: b92ca...2f5

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nå 33 år, og jeg har ingen barn.  Jeg er ikke frivillig barnløs, men jeg har en sykdom som gjør det vanskelig for meg å bli gravid uten veldig mye hjelp. Jo eldre jeg blir jo vanskeligere blir det. Jeg har akseptert at jeg sannsynligvis aldri får barn! Ofte så hører jeg folk sier utsagn som: "meningen med livet er å få barn" "klart man må ha barn" "barn er selve livet". Jeg føler meg så mislykket når jeg hører dette, og jeg blir oppriktig lei meg. Folk legger nok ikke så mye i slike kommentarer, men til alle dere med barn....Hver så snill, ikke si sånt! Vi er så mange som ikke kan få barn, sliter med å få barn, eller velger å forbli barnløse. For mange av oss er dette sårt og veldig vondt! Når kroppen kanskje ikke klarer det den er skapt for å klare så føler man seg allerede veldig mislykket. Jeg ber dere anstendig om å tenke dere om.... Please! Livet er vel vårt er vel verdt noe det også?

Anonymkode: db5f0...8e8

Men det må jo få lov å være meningen med livet til de som sier dette. Selv om det kkke er din. Folk har forskjellige meninger med livet. Du kan ikke bli fornærmet for alt. 

Anonymkode: cd816...206

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har to barn på 13 og 15, og har vært hjemmeværende med dem siden de ble født. Vi har kost oss og hatt masse tid sammen, likevel er de ikke "meningen med livet". Det er gjerne noe småbarnsmødre tror, og så kommer skuffelsen når barna plutselig får sine egne liv og sine egne veier å gå. Selv om jeg elsker dem to the moon and back, har jeg for lengst innsett at de har sin egen mening med livet. De skal etterhvert flytte ut og studere, få egne partnere og kanskje egne barn, og da kan ikke jeg henge rundt dem som en klamp om foten. Meningen med MITT liv er å følge egne drømmer og ønsker, og det tenker jeg er viktig å ha når barna vokser ut av redet (og gjerne før det også). Barna bor kun hjemme 20 år av mitt liv, de andre 60 årene må brukes på noe annet meningsfullt😊

Anonymkode: 2b5a1...7f9

At barn er meningen med livet er jo ikke det samme som at barn ER hele livet. Man lever jo ikke igjennom barna

Anonymkode: cd816...206

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen, TS. Jeg har vært ufrivillig barnløs over flere år selv, og det var skikkelig sårt. Jeg tenker en må kunne si at å få barn har vært meningen med livet FOR MEG. Men er helt enig i at en kan slutte å si at det er meningen med livet punktum. 

Samtidig kan jeg jo si at jeg aldri har sagt det, og aldri ment det. Jeg hadde sørget stort dersom vi ikke hadde fått barn til slutt, det var noe jeg gledet meg til helt fra jeg selv var barn og det har vært veldig stort og verdifullt i mitt liv. Men jeg føler ikke at livet mitt hadde vært meningsløst uten, sånn før jeg fikk dem. Nå som de er små personer som jeg elsker, hadde jeg nok mistet all gnist og all følelse av mening dersom jeg mistet dem, og det er kanskje det mange tenker på. 

 

 

 

Anonymkode: 646e9...5ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer alltid til å komme med slike kommentarer, det kan man ikke gjøre noe med. For veldig mange mennesker så ER barn meningen med livet. Såpass mye betyr de for dem - og når man har masse barn som opptar mye av ens tid i hverdagen, så klarer man ikke forestille seg et liv uten.

Men er slike kommentarer vonde å høre? Ja, klart det. Det er skikkelig kjipt. Det har du 100% lov til å føle. Men så kan man heller ikke "kreve" at hele verden skal ta hensyn og tilpasse seg en selv. Jeg sliter selv med å få barn. Det er ikke sikkert jeg får opplevd det. For meg, har det å få barn føltes ut som meningen med livet, og når jeg ikke får barn, så blir alt sammen ekstra vondt. Jeg kan be mine nærmeste om å ta hensyn, og ikke komme med tåpne barne-kommentarer, men jeg kan dessverre ikke be hele verden slutte å dele baby-bilder, og slutte å snakke om hvor meningsfult det er å ha barn. Det er min byrde å bære. Det er noe jeg må lære meg å takle selv.

Jeg kan være sint på situasjonen jeg er i, men jeg kan ikke være sint på uskyldige mennesker som ikke har gjort noe galt.

Allikevel.... etter flere år med infertilitet, så merker jeg at jeg sakte men sikkert har begynt å endre syn på situasjonen. Kanskje har det med alder å gjøre, eller at jeg infinner meg med min skjebne - men de vonde følelsene rundt barn, begynner sakte men sikkert å bli bedre. Det er ikke like sårt som før. Vi prøver fortsatt - men jeg gråter ikke hver gang mensen kommer.

Harmoni/balanse, tilstedeværelse - betyr mer for meg. Å bare leve, og eksistere - føles meningsfult ut. Og det er rart å si, fordi for noen år siden så føltes hele livet tomt og meningsløst ut fordi jeg ikke hadde barn. Nå, har jeg ikke noe problem med å se for meg en fremtid uten barn. Jeg har mennesker jeg er glade i, jeg har en mann jeg elsker, jeg har opplevelser foran meg, en jobb som gir meg mye. Masse, meningsfulle ting overalt. Faktisk, har jeg også begynt å se de negative sidene med barn også. Stresset, bekymringene, maset, tidsklemma. Der jeg før ville hoppet inn i utfordringen med glede - byr det meg nå nesten i mot. Det er utrolig rart å kjenne på... men samtidig deilig også, fordi jeg trodde oppriktig at jeg ikke kunne klare å leve resten av livet, uten barn. Trodde ikke jeg skulle klare å overleve en slik skjebne. Unnar alle ufrivillig barnløse kvinner å kjenne på en slik ro. Jeg håper det ordner seg for deg TS, med eller uten barn. ❤️ 

 

Anonymkode: ec6b2...b8f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...