Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har gjort en utrolig flott ting, nemlig hjelpe andre til å få barn.

Samtidig så er han vel forberedt på å få besøk av noen av disse barna da de er myndige. Barn har krav på å vite hvem donorfar er.

Anonymkode: bfe29...9a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to donorbarn og ser ikke på donor som far, hans evt barn som han måtte ha fått med sin kone eller andre donorer ser jeg heller ikke på som søsken. Min donor er ukjent og det kommer han til å være til evig tid.

Anonymkode: d1735...362

AnonymBruker
Skrevet

Tenk positivt. Kanskje er det 60 barn, og dine fremtidige barn vil være i en stor flokk med noe felles - samme far. 

Anonymkode: c6006...eae

Skrevet

Han er ikke far til seks andre barn. De har egne foreldre.

Jeg er så glad for at sånne som din mann finnes! På grunn av det har venninnene mine nå verdens nydeligste sønn sammen ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har to donorbarn og ser ikke på donor som far, hans evt barn som han måtte ha fått med sin kone eller andre donorer ser jeg heller ikke på som søsken. Min donor er ukjent og det kommer han til å være til evig tid.

Da må du be dine barn holde seg langt unna My Heritage, så de ikke plutselig får mail om alle sine halvsøsken og andre biologiske slektninger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner litt tanken din, men det er jo ikke sikkert det har blitt barn av sæden i det hele tatt. En professor donerte en del ganger sæd på 90 tallet, og var nå etter mange år ensom og pensjonist og ønsket med hjelp av et tv program å spore opp om han hadde avkom. Dette hadde han ikke. 
uansett vil dette aldri påvirke deres liv i dag. hverken økonomisk eller annet. 

Anonymkode: 0263f...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 21.58):

Nå er det jo sånn at barn i Norge har rettigheter på å få vite hvem donor er, når de fyller 15 år (hvis jeg husker riktig) og de fleste donorbarn vil nok også være fornuftige og smarte nok, til å finne ute av dette, for å unngå potensiell og ufrivillig incest. 

Anonymkode: 0f11d...bca

Det er nok mange forldre som ikke forteller barna sine at de er donor barn. De kommer ikke med noen slags stempel. Så om ikke foreldrene sier noe så får de  mest sannsynlig  aldri vite

Anonymkode: 18cae...000

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har han ikke sagt noe før nå? Hvordan vil han forholde seg hvis det viser seg om noen år at hans donorbarn og deres barn finner sammen, på en måte man ikke ønsker at halvsøsken skal finne sammen? 

Har ikke lest hele tråden og vet ikke om denne problemstillingen er løftet tidligere.

Anonymkode: 6cbde...788

• Liker 3
  • 1 år senere...
Gjest HjelpJegrISammeSit
Skrevet

Hei!

Finnes det noen mulighet for å få kontakt?  jeg er i akkurat samme situasjon og trenger hjelp til å håndtere situasjonen. 

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 21.00):

Jeg har vært sammen med min mann i 6 år nå, og gift i 2 av dem. Vi er i midten av 30 årene og holder på å tenke på om vi skal ha barn.

I disse samtalene kom det frem at mannen min var sæddonor da han var i midten av 20-åra, og at han kan ha minst 6 biologiske barn. Han gjorde det etter å ha sett et TV-program om homofile kvinner som ikke kunne få barn, og fordi han hadde homofile venner som var avhengige av donor og derfor ville hjelpe andre med å kunne få barn.

Jeg er helt knust av dette og føler meg holdt for narr gjennom disse 6 årene. Tanken på at mine barn vil gå rundt med masse ukjente eldre halvsøsken, og at det er andre familier som oppdrar søsknene til mine barn, er bare så usannsynlig ekkel. Jeg er så overrasket, for han er egentlig verdens beste mann. Og det å donere sæd er jo egentlig en fin ting... men jeg klarer bare ikke tanken på at MIN mann og faren til MINE barn gjør det.

Anonymkode: b7885...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Herregud 🤣😂 voks opp.. 

Anonymkode: c9de5...d6b

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier at donoren er verdens fineste osv.... Det er veldig fint for dere at dere har fått verdens skjønneste barn. Men til alle menn der ute som vurderer å donere - VENT TIL DERE SELV HAR FAMILIE!! 

det er ingenting galt med å donere, men ikke gjør det som ung og singel, de fleste damene du kommer til å møte i fremtiden kommer ikke til å synes at det er kjempefett. Så hvis du har lyst, VENT, deretter snakk med fremtidig partner, bli enige om det er noe dere ønsker for deres familie sammen. Man kan som mann donere helt frem til man er 45!

Den belastningen som din fremtidige partner føler på kan være enorm, hva om hun selv ikke kan få barn, og dere ender med å adoptere - også vet hun at du har andre biologiske barn der ute. 

Alternativt om dere får et barn med funksjonshemninger, kommer du da som donor til å være mer nysgjerrig på barna som har mottatt donasjonen enn hva du først så for deg?

Anonymkode: e2acd...7f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med min mann i 6 år nå, og gift i 2 av dem. Vi er i midten av 30 årene og holder på å tenke på om vi skal ha barn.

I disse samtalene kom det frem at mannen min var sæddonor da han var i midten av 20-åra, og at han kan ha minst 6 biologiske barn. Han gjorde det etter å ha sett et TV-program om homofile kvinner som ikke kunne få barn, og fordi han hadde homofile venner som var avhengige av donor og derfor ville hjelpe andre med å kunne få barn.

Jeg er helt knust av dette og føler meg holdt for narr gjennom disse 6 årene. Tanken på at mine barn vil gå rundt med masse ukjente eldre halvsøsken, og at det er andre familier som oppdrar søsknene til mine barn, er bare så usannsynlig ekkel. Jeg er så overrasket, for han er egentlig verdens beste mann. Og det å donere sæd er jo egentlig en fin ting... men jeg klarer bare ikke tanken på at MIN mann og faren til MINE barn gjør det.

Hvis karma kicker inn nå…. 
detvhar du kanskje ikke tenkt på? 

Anonymkode: a19d3...e73

AnonymBruker
Skrevet

Det er ca 6% av donert sæd som blir brukt. Den blir fordelt over hele Europa og andre samarbeidsklinikker, ikke bare i Norge. 

Menn som har barn fra før av med andre damer, hvor de betaler barnebidrag og har ansvar, er ikke et problem. Men tvert det er snakk om donor så er det plutselig et problem?

Dette er et ikke-problem. 

Anonymkode: 68730...2d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ca 6% av donert sæd som blir brukt. Den blir fordelt over hele Europa og andre samarbeidsklinikker, ikke bare i Norge. 

Menn som har barn fra før av med andre damer, hvor de betaler barnebidrag og har ansvar, er ikke et problem. Men tvert det er snakk om donor så er det plutselig et problem?

Dette er et ikke-problem. 

Når man går inn i et forhold med en mann som har donert, så er det kanskje noe med usikkerheten som er vanskelig å takle. Har han barn fra før så vet man hvem de er. 

Norsk sæd sendes ikke til utlandet (https://bioteknologiradet.no/filarkiv/2023/03/Uttalelse-fra-Bioteknologiradet-om-soknad-om-eksport-av-donorsaed-i-Norden.pdf), da det er vanskelig å følge opp regelverk om kun opphav til barn i 6 familier. 

Det er ca. 100-150 norske menn som donerer sæd årlig i Norge. Det meste av dette brukes og benyttes. (https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/assistert-befruktning)

Hvor får du tallene dine fra?

Anonymkode: 98913...9ae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når man går inn i et forhold med en mann som har donert, så er det kanskje noe med usikkerheten som er vanskelig å takle. Har han barn fra før så vet man hvem de er. 

Norsk sæd sendes ikke til utlandet (https://bioteknologiradet.no/filarkiv/2023/03/Uttalelse-fra-Bioteknologiradet-om-soknad-om-eksport-av-donorsaed-i-Norden.pdf), da det er vanskelig å følge opp regelverk om kun opphav til barn i 6 familier. 

Det er ca. 100-150 norske menn som donerer sæd årlig i Norge. Det meste av dette brukes og benyttes. (https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/assistert-befruktning)

Hvor får du tallene dine fra?

Fra pdf filene jeg fikk tilsendt fra sykehus og klinikker på mail da jeg meldte meg opp som potensiell donor/interessent. 

80% av all sæd som brukes i Norge er fra utlandet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 21.25):

Han har jo ikke barn! Han er ikke far! 

Han har gitt noen mulighet til å få barn, som ikke kunne. Det er ikke hans barn av den grunn. Jeg heier på ham, jeg. Jeg håper han har hjulpet 6 barn til verden, til kjærlige familier hvor de er dypt og inderlig ønsket.

Anonymkode: caf63...acf

Du undervurderer følelsene i dette. Hva om det dukker opp avkom etter ham som ønsker kontakt når de er voksne. Donorer er ikke anonyme og mange barn får en eksistensiell krise på ett eller annet tidspunkt i livet. Mange søker også en relasjon til sine biologiske halvsøsken etterhvert. Du overforenkler et utrolig vanskelig etisk spørsmål. Gener betyr mye!

Anonymkode: abe22...d7d

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 11.22):

Haha, nei.. Slektsforskning er og vil være populært og dna tester selges som aldri før.

Tenker at om man har fått barn med donor så fortjener barna å få vite det, det er viktig å vite hvor man kommer fra biologisk sett.

Like viktig er det at om man har vært donor at man forteller det til barna man velger å få selv. Verden er liten så man kan faktisk være uheldig å treffe på et halvsøsken å formere seg med, kjenner til to tilfeller av dette og det er bare i en storby der man har vært uheldig og hatt foreldre som lå rundt. Det ene paret hadde til og med fått to barn.

Anonymkode: f5921...52c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Haha, nei.. Slektsforskning er og vil være populært og dna tester selges som aldri før.

Tenker at om man har fått barn med donor så fortjener barna å få vite det, det er viktig å vite hvor man kommer fra biologisk sett.

Like viktig er det at om man har vært donor at man forteller det til barna man velger å få selv. Verden er liten så man kan faktisk være uheldig å treffe på et halvsøsken å formere seg med, kjenner til to tilfeller av dette og det er bare i en storby der man har vært uheldig og hatt foreldre som lå rundt. Det ene paret hadde til og med fått to barn.

Anonymkode: f5921...52c

Blir enda vanskeligere i neste generasjon, og generasjonene etter det når likhetstrekk begynner å viskes vekk. Man ønsker vel ikke barn med biologiske søskenbarn eller tremeninger heller?

Skrevet (endret)

De er donorbarn. De blir ikke dine barns søsken sånn. Han har gjort en fin ting. Er helt dust at du får dette til å handle om deg

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
Gjest Queen19 skrev (På 6.7.2024 den 21.12):

Det positive: 
Han er åpenbart steril og har god kvalitet.
Det finnes familier der ute som kan ha fått realisert sin drøm om barn, takket være din mann.

Åpenbart steril??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...