Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har vært sammen med min mann i 6 år nå, og gift i 2 av dem. Vi er i midten av 30 årene og holder på å tenke på om vi skal ha barn.

I disse samtalene kom det frem at mannen min var sæddonor da han var i midten av 20-åra, og at han kan ha minst 6 biologiske barn. Han gjorde det etter å ha sett et TV-program om homofile kvinner som ikke kunne få barn, og fordi han hadde homofile venner som var avhengige av donor og derfor ville hjelpe andre med å kunne få barn.

Jeg er helt knust av dette og føler meg holdt for narr gjennom disse 6 årene. Tanken på at mine barn vil gå rundt med masse ukjente eldre halvsøsken, og at det er andre familier som oppdrar søsknene til mine barn, er bare så usannsynlig ekkel. Jeg er så overrasket, for han er egentlig verdens beste mann. Og det å donere sæd er jo egentlig en fin ting... men jeg klarer bare ikke tanken på at MIN mann og faren til MINE barn gjør det.

Anonymkode: b7885...5b0

Her syns jeg du overreagerer og bør jobbe med deg selv. Du er så klart berettiget dine følelser rundt dette, men likevel så må du jobbe med å se dette for hva det er - ikke hva du innbiller deg det er. 

Han har fortalt det til deg, han kunne unnlatt å si noe i det hele. 

Det påvirker ikke deg og deres forhold på noe som helst måte. 

Han har ikke barn, han er IKKE far. Han har ingen rettigheter til disse potensielle donorbarna. I Norge er det begrenset hvor mange par/familier/barn man får bruke en persons sperm - i Norge er grensen 6 ganger. 

Han har gjort en fantastisk gjerning og hjulpet andre med å oppnå drømmen sin. 

Anonymkode: dc1c1...636

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville aldri blitt sammen med en som hadde barn fra før, enten det var på den ene eller den andre måten. Men så ønsker jeg meg ikke barn selv heller.

Anonymkode: 025ea...d58

Han har jo ikke barn! Han er ikke far! 

Han har gitt noen mulighet til å få barn, som ikke kunne. Det er ikke hans barn av den grunn. Jeg heier på ham, jeg. Jeg håper han har hjulpet 6 barn til verden, til kjærlige familier hvor de er dypt og inderlig ønsket.

Anonymkode: caf63...acf

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Synes det er veldig hyggelig gjort at han har hjulpet 6 familier til å få barn. Han er kun en donor.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde likt å høre at mannen min hadde gjort dette. Ser på det som en god gjerning, og skjønner ikke hva du reagerer på.

Anonymkode: 99c5a...d4b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Queen19 skrev (13 minutter siden):

Hahahaha! Ja! Skulle skrive åpenbart IKKE steril 😂 🤦‍♀️Lar den stå, for det var morsomt 🤣

Han kan være steril nå.

Anonymkode: cf2df...66d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville aldri blitt sammen med en som hadde barn fra før, enten det var på den ene eller den andre måten. Men så ønsker jeg meg ikke barn selv heller.

Han vil aldri kunne bli krevd barnebidrag av, vet du hvorfor?

Fordi landet Norge ikke anser han som juridisk far. Da bør ikke TS anse han som det heller. Han er en donor. Intet mer. En stor gest, men fortsatt intet mer. 

Han fortjener noen som hører dette og tenker at han er en fin mann, ikke som reagerer som om han har barn fra tidligere forhold som er holdt skjult. Dette trenger ikke være litt komplisert engang, men man kan gjøre det så komplisert man vil i tankene om man ønsker å ha det vanskelig.

Anonymkode: 179dd...5fc

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Queen19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan være steril nå.

Anonymkode: cf2df...66d

Jada, alt kan skje, men det er relativt tvilsomt og usannsynlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det samme som deg TS.  Jeg hadde ikke klart å venne meg til den tanken.  Plutselig når de ukjente barna blir eldre vil de vite hvem faren er og dukker opp.  

Anonymkode: d23a9...81f

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt.

Anonymkode: 06af1...d4e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ts og mannen får barn har barna potensielt 6 biologiske halvsøsken, i samme by. Så skal de selv få kjærester og finne seg partnere en dag, uten å vite hvem disse søsknene er. Ja, sjansen er nok ekstremt liten for at de blir forelsket i et halvsøsken, men sjansen er ikke null. Det er nok til å bli urolig.

Dere som ikke synes dette er noe stress; hadde dere fortalt dette til deres egne barn? Hva hadde dere syntes om disse 6 barna kom på døra og ønsket å bli kjent med sitt opphav? Hadde virkelig mannen deres klart å legge dette fra seg og gått videre i livet, om han hadde møtt en av dem? Hvis barna kom på døra måtte dere tålt det hvis mannen ønsket å ha en relasjon til dem livet ut.

Jeg synes også det er drøyt at mannen ikke har sagt dette til ts før nå. Det er ikke tilfeldig trivia om fortiden, det er faktisk en dealbreaker for mange. Hvorfor har han ikke vært ærlig?

Jeg skjønner at du er sjokka, ts. Gi det tid. Med litt avstand blir det kanskje klarere for deg om du kan leve med det. 

Anonymkode: dab04...2ad

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skumleste med dette er at med litt uflaks så kan man ende opp i et forhold med sin egen halvbror/halvsøster, helt uten å være klar over det.

Anonymkode: 7f120...9b0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest Solanum
Skrevet

Jeg er enig med deg TS. Det er faktisk ganske ekkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om ts og mannen får barn har barna potensielt 6 biologiske halvsøsken, i samme by. Så skal de selv få kjærester og finne seg partnere en dag, uten å vite hvem disse søsknene er. Ja, sjansen er nok ekstremt liten for at de blir forelsket i et halvsøsken, men sjansen er ikke null. Det er nok til å bli urolig.

Dere som ikke synes dette er noe stress; hadde dere fortalt dette til deres egne barn? Hva hadde dere syntes om disse 6 barna kom på døra og ønsket å bli kjent med sitt opphav? Hadde virkelig mannen deres klart å legge dette fra seg og gått videre i livet, om han hadde møtt en av dem? Hvis barna kom på døra måtte dere tålt det hvis mannen ønsket å ha en relasjon til dem livet ut.

Jeg synes også det er drøyt at mannen ikke har sagt dette til ts før nå. Det er ikke tilfeldig trivia om fortiden, det er faktisk en dealbreaker for mange. Hvorfor har han ikke vært ærlig?

Jeg skjønner at du er sjokka, ts. Gi det tid. Med litt avstand blir det kanskje klarere for deg om du kan leve med det. 

Nå er det jo sånn at barn i Norge har rettigheter på å få vite hvem donor er, når de fyller 15 år (hvis jeg husker riktig) og de fleste donorbarn vil nok også være fornuftige og smarte nok, til å finne ute av dette, for å unngå potensiell og ufrivillig incest. 

Anonymkode: 0f11d...bca

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig, og det med ukjente halvsøsken er et problem.

Jeg hadde nok først blitt stressa av det, og så vendt meg til situasjonen - og også tenkt at det er en veldig fin ting å gjøre, som mange sier.

Lov å ha følelser, følelser bestemmer man ikke selv. Det er ulike meninger om assistert befruktning. Men jeg har to råd

1) Ikke bruk dette mot mannen din, han var ikke sammen med deg da han gjorde det, og det er egentlig ikke noe han kan kritiseres for. Og det har han kanskje tenkt på nå og grudd seg til å fortelle. Bra han sa det. Men det er ikke alltid sånn at noen (han) har gjort noe feil fordi noen er sur.

2) Prøv å bearbeide dette og kom deg videre. Det er en utrolig kjip (og liten) grunn for et brudd i et forhold. Hvis du elsker ham, så få barn med ham. Prøv å fokusere på fremtiden hans sammen med deg, og deres barn, og ikke fortiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du oppfører deg som om han har solgt eggene dine. Det virker litt sykelig å synes det er ekkelt at mannen din har vært sæddonor. Ekkelt? Han har gitt noen den største gleden i livet, og det påvirker ikke deg i det heletatt. Han er ikke pappa til disse barna, han er donor. 

Anonymkode: f2592...20f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke barn ennå så å si at det er faren til barna dine er jo sært. 

Anonymkode: 63885...f99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men jeg klarer bare ikke tanken på at MIN mann og faren til MINE barn gjør det.

Anonymkode: b7885...5b0

Ikke få barn med han da.

Problem løst.

Anonymkode: e96f0...ca1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg litt, ts. Det hadde jo vært greit å få vite dette tidligere i forholdet. Men det er jo en fin ting han har gjort mot andre. Personlig ville jeg ikke klart å unngå å tenke på at det er barn med mitt DNA som jeg aldri fikk kjenne, og nok begynt å sett på barn som ligner meg selv og tenkt om de er mine biologiske barn. Så det er jo helt supert at det finnes mennesker som din mann, ts.

Om dette er svært ødeleggende for deg ts, så må du jo ikke være sammen med han. Men vil anbefale å gi det hele litt tid, og la sjokket legge seg før du gjør (eller sier) noe drastisk her. Masse lykke til!

Anonymkode: 3c719...714

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det jo sånn at barn i Norge har rettigheter på å få vite hvem donor er, når de fyller 15 år (hvis jeg husker riktig) og de fleste donorbarn vil nok også være fornuftige og smarte nok, til å finne ute av dette, for å unngå potensiell og ufrivillig incest. 

Anonymkode: 0f11d...bca

Men har barna til fedre som har donorbarn også rett til å få vite om søsken? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I samme by? Høyst usannsynlig. Det er altså ikke sånn at man velger "lokal/kortreist sæd" når man får donorsæd. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...