Gå til innhold

Fugleinfluensaen nærmer seg


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Nå har viruset blitt funnet i Sverige. Og det er påvist tilfeller hvor viruset har smittet pattedyr. En katt ble nevnt.

Jeg tror viruset kommer. De nevnte på nyhetene at det kanskje med trekkfuglene. Og dersom husdyr blir smittet(f.eks. katter som fanger fugl) er det plutselig inni hjemmene våre også.

Og alle her som snakker om å dø, være redd for å dø osv. Jeg vil ikke at små barn i familien min skal dø. Heller ikke andre venner og familiemedlemmer.

Det er vel bare naturlig å være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og alle her som snakker om å dø, være redd for å dø osv. Jeg vil ikke at små barn i familien min skal dø. Heller ikke andre venner og familiemedlemmer.

Det er vel bare naturlig å være bekymret.

hvorfor ikke da være nervøs for kreft eller brå hjertedød? Det skjer jo relativt ofte. Fugleinfulensa har enda ikke smittet mellom mennesker, og man unngår å bli smittet derom man ikke tar på syke fugler eller eksrementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. hvorfor ikke da være nervøs for kreft eller brå hjertedød? Det skjer jo relativt ofte.

2.Fugleinfulensa har enda ikke smittet mellom mennesker, og man unngår å bli smittet derom man ikke tar på syke fugler eller eksrementer.

1. Jeg sier ikke at man skal gå rundt å være paranoide. Men jeg har forstått det som at dette er en slag sykdom/epedimi man ikke er kjent med og som man ikke har noe serlig kunnskap om hvordan man skal stoppe og hvem som skal bli rammet. Og, ja, jeg vet at mange dør dagelig allerede, men jeg synes ikke dette er noen trøst når jeg tenker på at kanskje 13000 vil dø i tillegg over en kort periode.

2. Har den ikke det? Menner at noen barn i ble smittet og døde etter kontakt med syke fugler. Dette var riktig nok ikke i Europa. Men jeg mener å ha hørt det, og det er en av grunnene til at jeg er bekymret(at det rammet barn).

Men men. Kan godt være jeg tar feil. Jeg synes bare at det litt skremmende at så mange går rundt og bagatellisierer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke da være nervøs for kreft eller brå hjertedød?

Når viruset begynner å smitte mellom mennesker vil det bli en utrivelig situasjon.

Ikke at det hjelper å bekymre seg.

Som regel er det ikke sykdommen i seg selv som er verst under en pandemi.

I og med at det sannsynligvis vil være svært smittsomt og relativt dødelig så er det ikke naturlig å sammenligne med "naturlige" dødsårsaker som kreft og hjertedød.

Sannsynligvis vil verdensøkonomien få seg en knekk, begrensninger på handel og reising, i perioder vil deler av samfunnslivet bli svært begrenset, helsevesenet vil til dels bryte sammen, skoler og annet vil stenge i perioder etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Som regel er det ikke sykdommen i seg selv som er verst under en pandemi.

I og med at det sannsynligvis vil være svært smittsomt og relativt dødelig så er det ikke naturlig å sammenligne med "naturlige" dødsårsaker som kreft og hjertedød.

Nei, det er jo behagelig å ha kreft, og det er ikke så dødelig.. Ikke er det mange som får det heller.... hallo.

Vi har også aids, tuberkolose, ebola, hepatitt, kugalskap osv osv. NÅ. Fugleinfluensa har vi hatt i hundre år.

Så hvorfor ha angst for noe som ikke finnes NÅ er for meg å ta sorgene på forskudd.

Men om folk vil gå rundt i angst undøvendig så for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes bare at det litt skremmende at så mange går rundt og bagatellisierer dette.

Vi har hatt denne smitten i hundre år.

Det smitter ikke mellom mennesker nå.

Alle eksperter sier jo at det bare er å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo behagelig å ha kreft, og det er ikke så dødelig.. Ikke er det mange som får det heller.... hallo.

Vi har også aids, tuberkolose, ebola, hepatitt, kugalskap osv osv. NÅ. Fugleinfluensa har vi hatt i hundre år.

Så hvorfor ha angst for noe som ikke finnes NÅ er for meg å ta sorgene på forskudd.

Men om folk vil gå rundt i angst undøvendig så for all del.

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev så kanskje du ville forstått litt mer.

For det første skrev jeg at det ikke er noen grunn til å ha angst eller bekymre seg.

Influensa er som du sier en velkjent sykdom. Så velkjent er den at vi vet at med jevne mellomrom vil vi få pandemier av en influensa som er langt mer dødelige enn den jevne stammen. Eksempler er spanskesyken i 1918.

Kjennetegn ved disse er at de er svært smittsome og sprer seg veldig raskt - og man har heller ingen behandlingsmetode eller vaksine. Fullgod vaksine kan først utvikles etter at viruset er kjent(i sin muterte form).

På denne måten vil en pandemisk influensa skille seg fra alle de sykdommene du nevner.

Som jeg også skrev så er det kanskje ikke sykdommen i seg selv som er verst, men heller de sideeffektene en pandemi vil ha på samfunnet.

Så er jeg enig med deg i at det ikke er noen grunn til å ta sorgene på forskudd, men det er ganske greit å ha et forhold til hva som faktisk er realitetene her. Kunnskap har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt denne smitten i hundre år.

Det smitter ikke mellom mennesker nå.

Alle eksperter sier jo at det bare er å slappe av.

Hvor har du hørt disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi bør slutte å tenke på oss selv og heller sende varme tanker til Donald og vennene hans.

Ja, stakkars! Får håpe at det rammer Gåseby først slik at Andeby får reddet seg. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan smitter viruset?

Om det er fastslått hvilken type smitte det er, vet jeg ikke. Men det smitter hvertfall ved kontakt med vingene til fuglen. Man tror at viruset kan smitte via skiten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
1. Jeg sier ikke at man skal gå rundt å være paranoide. Men jeg har forstått det som at dette er en slag sykdom/epedimi man ikke er kjent med og som man ikke har noe serlig kunnskap om hvordan man skal stoppe og hvem som skal bli rammet. Og, ja, jeg vet at mange dør dagelig allerede, men jeg synes ikke dette er noen trøst når jeg tenker på at kanskje 13000 vil dø i tillegg over en kort periode.

Man er redd for at viruset, som er mer dødelig enn "vanlig" fugleinfluensa, skal mutere slik at det smitter mellom mennesker - og at det da fortsatt er såpass virulent som det er nå. For det tar jo knekken på haugevis av fugler. det er vel slik fra før at mange influensaepidemier osm oppstår stammer fra dyre/fuglevirus som muterer, men det er sjelden ("hundreårsepidemier"? Sist det muterte til en veldig farlig form var spanskesyken) at de er så aggressive som et av fuglevirusene som er i omløp nå.

Å begynne å tenke på antall som kan dø ved en slik epidemi er som å gå og tenke daglig på at man kan bli drept av meteorer, i bilulykker osv. Selvsagt kan det skje. Men så langt er det vel mer sannsynlig at du blir tråkket i hjel av en ku, enn at du dør av fugleinfluensa dersom du beveger deg i nræheten av en bondegård. Det er ca 100 mennesker på verdensbasis som har dødd av viruset så langt - de fleste i land med innbyggertall på flere 100 millioner, og hvor folk BOR sammen med hønsene sine. Viruset smitter i sjeldne tilfelle mellom fugl og menneske. Først i en menneske (eller kanskje annet pattedyr-)vert kan viruset mutere og spre seg videre mellom folk - DA først snakker vi farlig, hvis viruset er like aggressivt da. Dette har ikke skjedd ennå, og det er ikke sikkert det skjer.

2. Har den ikke det? Menner at noen barn i ble smittet og døde etter kontakt med syke fugler. Dette var riktig nok ikke i Europa. Men jeg mener å ha hørt det, og det er en av grunnene til at jeg er bekymret(at det rammet barn).

Men men. Kan godt være jeg tar feil. Jeg synes bare at det litt skremmende at så mange går rundt og bagatellisierer dette.

Les selv hva du skriver - barn ble syke etter å ha blitt smittet av fugler. Fulger er ikke mennesker. Viruset smitter i sjeldne tilfelle mellom fugl/menneske - det er IKKE påvist at det smitter mellom folk. Hvem det kommer til å ramme om det evt muterer vet man jo ikke. Spanskesyken rammet mange friske og unge mennesker.

Ellers er det såvidt jeg vet ytterst få barn i Norge som bor i hønsehuset (Vesle Virgil, kanskje? Han er vel dansk?), eller som ikke får beskjed av foreldrene om å holde seg litt unna ender, duer og annen fugl i disse dager. Mer sannsynlig at de stiller seg bak bilen når mor rygger ut av garasjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Om det er fastslått hvilken type smitte det er, vet jeg ikke. Men det smitter hvertfall ved kontakt med vingene til fuglen. Man tror at viruset kan smitte via skiten også.

Vingene?..

Altså. dette er et virus, og smitter som alle andre viruser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Virus kan smitte på mange måter. Noen er luftbårne, slik som de fleste influensaer. HIV for eksempel, er ikke så smittsomt, og smitter som kjent hovedsaklig gjennom blod. Herpes smitter vel gjennom spytt etc, du kan ikke få herpes gjennom at noen hoster på deg slik som ved influensa. Hepatitt A for eksemper tåler en støyt og kan i verste fall smitte gjennom drikkevann o.l.

Når det gjelder fugleinfluensa så tror man vel at viruset sprer seg gjennom avføringen. Dvs at man på en eller annen måte har vært i kontakt med avføring fra syk fugl, og ikke vært nøye nok med hygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt denne smitten i hundre år.

Det stemmer ikke. Det har eksistert ulike former for influensavirus hos fugl som i mange tilfeller smitter til mennesker i lange tider, men den fugleinfluensaen det er snakk om i media nå (H5N1) ble først oppdaget i 1997.

Statistisk sett er sjansen for en mutasjon som vil føre til at viruset smitter mellom mennesker stor. Det har skjedd mange ganger før, både med "vanlig" influensa og ikke minst de store pandemiene; Spanskesyken (1918), Asiasyken (1957) og Hong Konginfluensa (1968). Av disse tre var Spanskesyken den absolutt verste, og dagens virus har faktisk mest likhetstrekk med viruset som forårsaket Spanskesyken.

Fugleinfluensaen er absolutt ikke noe å kimse av, men per i dag er det en fuglesykdom som kan smitte mennesker i spesielle tilfeller. Det skal imidlertid mye til for at mennesker blir smittet. Det var en familie i Tyrkia der flere barn ble smittet. Der hadde hønsene fått påvist fuglevirus og skulle avlives. Familen slaktet selv hønsene og spiste dem. Barna hadde også lekt med en død høne inne i huset. Dette er situasjoner som faktisk ikke oppstår under norske forhold i dag.

Fugleviruset smitter gjennom nærkontakt med fugl. Tar man på en smittet fugl og slikker seg på fingeren etterpå har man gjort noe dumt. Drikker man fra et vann der det er mye andefugler kan man også få problemer, da viruset finnes i store mengder i avføring fra syk fugl.

Jo fler mennesker som blir smittet - jo større er sjansen for at en farlig mutasjon vil forekomme. Derfor er det viktig å unngå smitte. Mest sannsynlig vil en eventuell mutasjon skje i et område der folk og dyr lever tett sammen under helt andre hygieniske fohold enn vi er vant med. Er redd for det som skjer i Afrika, jeg! Der kan ikke folk bare avlive alle høns fordi de er sjuke - da sulter folk ihjel.

Media blåser saken stort opp. På en måte er det negativt, for folk blir skremt, de tør ikke spise egg og mate duer. Dette ødelegger både for dem selv og ikke minst for produsenter av egg og fjørfekjøtt. På den annen side er det litt positivt - folk er klar over trusselen, de melder fra om døde fugler og tar de nødvendige fohåndsregler.

Når fugleinfluensaen kommer til Norge (det er vel neppe snakk om hvis lenger...) er vi relativt godt forberedt, men det må settes i gang dramatiske tiltak. Jeg synes synd på dem som driver med fjørfeproduksjon da.

Selv om det er strenge regler for hvem som får gå inn og ut av høsnehus, og for desinfeksjon kan det komme inn en liten fugl eller en mus gjennpm et hull i veggen. Og da risikerer man i verste fall smitte av hele besetningen.

Nei, jeg følger nøye med på nyhetene for tiden. Fugleinfluensaen kommer, spørsmålet er bare hva den blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...