Gå til innhold

Fugleinfluensaen nærmer seg


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest King James

Nei jeg synnes folk overdriver svert mye. Ja det er stor sjanse at den kommer. Men hva er viten med og bli bekymret.

Skal vi liksom gå og vere bekymret for alt nå. Det er jo også ganske enkelt og ikke få det. Og så vit jeg vet smitter ikke fugleinfulensa fra fugl til menneske. Men jeg kan jo ta feil. Har ihvertfall ikke fått med meg at det har mutert.

Men bekymret nei når det blir sikkert at det har mutert og kommer til Norge og smitter igjenom luftveien da kan jeg begynne og bli bekymret ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg må innrømme at det er litt skummelt. Samtidig er det ikke uventet at trekkfugler ville frakte viruset hitover. Dessuten er det liten sjanse for å bli smittet av viruset så lenge man ikke har (mye) nærkontakt med smittede fugler, sånn sett føler jeg meg trygg. Det som blir mest "spennende" er om/når viruset muterer til en form som smitter mellom mennesker, og hvor virulent det er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del har påpekt hjelper det ikke å bekymre seg.

Det er likevel greit å ha i bakhodet at desto mer H5N1 spres geografisk - desto mer øker sjansene for at det krysses med "menneskelig" influensa i en vert som kan bære begge deler(menneske/gris).

Statistisk sett så rykker pandemien stadig nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke slik at man må ha vært i kontakt med en smittet fugl da?

Herregud, den dagen jeg løper bort for å klappe en måke, da fortjener jeg jaggu litt fugleinfluensa også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Ikke nøvendig vis...Det kan jo henne at f.eks en kylling blir smittet den er i butikken. Ingen finner ut at den er smittet du kjøper den.

Så plustelig er du smittet...Også dør du eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veggis da... Dessuten leste jeg i Aftenposten at de ikke regner med at det er farlig å spise smittet fulg, da bakterien eller hva det nå er dør ved 70 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tøft", tenkte kjerringa, "nå kan jeg veive med høna mi overalt, og denna gangen har jeg noe å skylde på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det overdrives svært mye i Norge dette her.

Her i UK, klart det har vært nevnt osv - men ikke til den grad det skrives og snakkes om i Norske media..

Ikke nervøs i det hele tatt.

*endret, skriveleif...*

Endret av Rebelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sysn det overdrives svert mye i Norge dette her.

Media er merkelig sånn sett - hvor mange tusen artikler er ikke skrevet om terror og hvor stor er egentlig sjansen for at vi rammes av det?

Når faktum er at fugleinfluensa er en langt større trussel - og det er langt større sjanse for at vi skal dø av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Syns det overdrives svært mye i Norge dette her.

Her i UK, klart det har vært nevnt osv - men ikke til den grad det skrives og snakkes om i Norske media..

Ikke nervøs i det hele tatt.

*endret, skriveleif...*

Nei, tror ikke den jevne brite egentlig har fått det med seg noe særlig. Noe som er greit siden det egentlig ikke er en big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I hele verden er det 61 mennesker som har dødd til nå. Er dette et stort tall? Jeg synes ikke det. Og det har tildels vært horrible tilstander i østen pga fugleviruset.

Norske oppdrettsfugler har nå fått utendørsforbud fra 20/2 tom noe i april i første omgang. Det er da svært liten sjanse for at viruset skal få kontakt med "tamfugl" (maten vår).

Det dør kanskje flere av skrumplever og røyking hele tiden. Det er kanskje ikke så skremmende for oss fordi "man er skyld i det selv" (Nei, denne debatten tar jeg ikke videre i denne tråden, beklager avsporingen). At folk dør "helt tilfeldig" er vel en skremmende tanke for mange, og er vel derfor fuglevirus er blitt så skummelt.

Man kan si mye om myndigheters håndtering av det ene og andre, men i dette tilfellet har jeg tiltro til at de følger opp og håndterer trusselen (og evt utbrudd) på beste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig bekymra, men har ikke akkurat planerom å begynne å klappe måker eller stå på torget og mate duene uansett.

Den kommer nok hit, den fugleinfluensaen. Men at jeg skal få den er langt mindre sannsynlig. Og at jeg skal dø av den er ENDA mindre sannsynlig, de flest som har blitt syke har vel også blitt friske igjen.

tamfuglene har "portfobud" og kyllingen jeg evt spiser til middag blir derfor neppe smittet, og det er masse oppmerksomhet rundt dette (og jeg spiser ikke spesielt ofte kylling uansett) fra mattilsynet og sånn.

så nei, jeg er ikke overraska over at den er på vei eller allerede kommet, og jeg er ikke videre bekymra over det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å være bekymret for å bli smittet av fugleinfluensa/H5N1 i den form det eksisterer i per i dag.

Det som bør skape bekymring, om ikke hos oss så hos myndighetene, er at tidspunktet for når viruset vil smitte mellom mennesker rykker stadig nærmere.

Dødeligheten i kliniske påviste tilfeller av H5N1 i mennesker er på rundt 50 prosent.

Trøsten er at sjansene er svært store for at dødeligheten vil gå dramatisk ned når viruset begynner å smitte fra menneske til menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...