Gå til innhold

Uforsvarlig av legen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Var det din vurdering eller legens vurdering at du kunne kjøre?

Anonymkode: 43899...c30

Ikke hvem du siterte, men jeg står på Paralgin forte og jeg får lov å kjøre bil.

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/rusmidler-og-avhengighet/sporsmal-og-svar-om-rusmiddelgrenser-i-trafikken#legen-forskriver-paralgin-forte--pinex-forte-til-meg-kan-jeg-da-kjore-bil

Legen forskriver Paralgin Forte / Pinex forte til meg. Kan jeg da kjøre bil?
Ja det kan du, hvis du har fått forskrevet dette av lege, og legen mener at du kan kjøre.

Du må da

• følge legens anbefaling om hvor mye medisin du kan ta
  • følge forsiktighetsregler som er gitt fra lege og på pakningsvedlegg med hensyn til kjøring med bil / annet motorisert kjøretøy
  • ikke kjøre dersom du føler deg sløvet/trøtt, har nedsatt årvåkenhet eller på annen måte føler deg påvirket av medisinene
  • ikke ta andre medisiner / rusgivende stoffer enn de som legen har anbefalt/godkj

Anonymkode: 73227...158

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig hvor mange antagelser som kommer her 😂 

Det er ikke «heftige reseptbelagte smertestillende» det er snakk om. Kommer ikke til å si navnet på medisinen, da folk tilsynelatende tror de kan og vet alt. 

Jeg synes bare det var merkelig at legen ikke var behjelpelig når han visste hvordan ståa var, spesielt med det faktum at han anbefaler å ikke slutte med medisinene. Han snakket litt mot seg selv, på en måte. 

Men, de hører vel utallige unnskyldninger fra folk som har brukt opp medisinene sine før tiden, og må være strenge av den grunn. Forståelig nok. 

Ser flere reagerer på at jeg hadde dosett for to uker klar i vesken. Det er rett og slett fordi at jeg sliter med at jeg glemmer ting. Glemmer å ta med meg når jeg skal bort, derfor ligger de i vesken. Har ADHD og surrer derfor mye. Pleier å ha i skapet hjemme også, men nå hadde jeg ikke det da, selvfølgelig. 

Og ja- jeg er nok en pest og en plage fordi jeg ikke har førerkort! Har bodd slik til at det ikke har vært nødvendig. Derfor har jeg ikke det. 

Jeg har da ingen grunn til å lyve her. Er anonym uansett 😂 

-ts

Anonymkode: 227f4...078

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 14.37):

Legen din trenger hjelp. Jeg vet ikke hva du tar, men jeg har en tanke om hva og det skal man absolutt ikke bråslutte med nei! Jeg hadde skjønt det om det var et b preparat du bruker til behov, men når det er faste medisiner og du aldri tidligere har «glemt» eller «mistet» de synes jeg det er direkte uforsvarlig av legen din. Dette hadde jeg tatt videre.

Anonymkode: 5b94c...e1f

Det stiller legen i en vanskelig situasjon. Jeg vet om folk som har brukt opp medisinen sin og har "lurt" legen ved å si at de har mistet den/glemt dem på ferie osv. Det er et stort pillemisbruk der ute. Så her handler det om troverdighet. Og hvis det bare er "upraktisk" å hente medisinen, så er ikke det nødvendigvis god grunn til å få ny resept. Forstår ikke hvorfor TS har alle tabletten sine i en dosett... Jeg bruker også tabletter fast, og fyller dosetten mandag-søndag. Resten av tablettene ligger hjemme i medisinskapet. De tar jeg kun med på reiser, i tilfelle det skjer noe med tabl. i dosetten. 

Anonymkode: c1afc...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Utrolig hvor mange antagelser som kommer her 😂 

Det er ikke «heftige reseptbelagte smertestillende» det er snakk om. Kommer ikke til å si navnet på medisinen, da folk tilsynelatende tror de kan og vet alt. 

Jeg synes bare det var merkelig at legen ikke var behjelpelig når han visste hvordan ståa var, spesielt med det faktum at han anbefaler å ikke slutte med medisinene. Han snakket litt mot seg selv, på en måte. 

Men, de hører vel utallige unnskyldninger fra folk som har brukt opp medisinene sine før tiden, og må være strenge av den grunn. Forståelig nok. 

Ser flere reagerer på at jeg hadde dosett for to uker klar i vesken. Det er rett og slett fordi at jeg sliter med at jeg glemmer ting. Glemmer å ta med meg når jeg skal bort, derfor ligger de i vesken. Har ADHD og surrer derfor mye. Pleier å ha i skapet hjemme også, men nå hadde jeg ikke det da, selvfølgelig. 

Og ja- jeg er nok en pest og en plage fordi jeg ikke har førerkort! Har bodd slik til at det ikke har vært nødvendig. Derfor har jeg ikke det. 

Jeg har da ingen grunn til å lyve her. Er anonym uansett 😂 

-ts

Er det slik det ligger an? Da skulle legen ha gitt deg multidose, for lenge siden, eller ordnet med hjemmesykepleien og at de deler ut medisiner for deg for en uke om gangen. Å ikke ordne multidose eller utdeling av dosett fra hj.spl. Det er uansvarlig av legen. 
Nå skrev du tidlig i tråden hva du hadde og hva årsaken til at du måtte ha tablettene dine var. Og den diagnosegruppen, bruker ikke bagatellmessige medisiner. Bagatellmessige medisiner kan man og fint slutte brått på. 
Så her snur du kappen alt etter hvilken vindretning du får mot deg. Er tråden og problemet ditt seriøst? Hvordan fikk du til å avtale budtransport av vesken lørdag kvelld? Kan være greit å vite dersom andre trenger budfirma hjelp en lørdagskveld!  

Her er det lettere å føle med legen enn med pasienten, beklageligvis. 

Anonymkode: 651c3...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stiller legen i en vanskelig situasjon. Jeg vet om folk som har brukt opp medisinen sin og har "lurt" legen ved å si at de har mistet den/glemt dem på ferie osv. Det er et stort pillemisbruk der ute. Så her handler det om troverdighet. Og hvis det bare er "upraktisk" å hente medisinen, så er ikke det nødvendigvis god grunn til å få ny resept. Forstår ikke hvorfor TS har alle tabletten sine i en dosett... Jeg bruker også tabletter fast, og fyller dosetten mandag-søndag. Resten av tablettene ligger hjemme i medisinskapet. De tar jeg kun med på reiser, i tilfelle det skjer noe med tabl. i dosetten. 

Anonymkode: c1afc...f7c

Ja det gjør det, men husk at for alt vi vet kan det være snakk om et c preparat her uten noe misbrukspotensiale. Vi vet ikke, vi bare tror. Men så lenge ts ikke har en historikk med misbruk som hun har skrevet at hun ikke har og legen selv sier at hun ikke må bråslutte burde det være uproblematisk å gi en resept på de manglende dosene. Om ts igjen ber om reseptfornyelse før tiden hun egentlig skal kan legen kalle hun inn på en time og begynne å mistenke misbruk. Litt tillit må man ha til pasienten sin, det kan skje den beste. Du kan glemme medisinene dine på ferie og, du hadde ikke likt å bli beskyldt for å være pillemisbruker av den grunn.

Anonymkode: 5b94c...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 9.52):

Er det slik det ligger an? Da skulle legen ha gitt deg multidose, for lenge siden, eller ordnet med hjemmesykepleien og at de deler ut medisiner for deg for en uke om gangen. Å ikke ordne multidose eller utdeling av dosett fra hj.spl. Det er uansvarlig av legen. 
Nå skrev du tidlig i tråden hva du hadde og hva årsaken til at du måtte ha tablettene dine var. Og den diagnosegruppen, bruker ikke bagatellmessige medisiner. Bagatellmessige medisiner kan man og fint slutte brått på. 
Så her snur du kappen alt etter hvilken vindretning du får mot deg. Er tråden og problemet ditt seriøst? Hvordan fikk du til å avtale budtransport av vesken lørdag kvelld? Kan være greit å vite dersom andre trenger budfirma hjelp en lørdagskveld!  

Her er det lettere å føle med legen enn med pasienten, beklageligvis. 

Anonymkode: 651c3...3bf

Jeg skreiv at budbil var bestilt, ikke når 🤷‍♀️ Måtte bare få eier av bilen til å sende det med ekspresslevering (Posten). Sender man det innen et visst klokkeslett så blir det levert dagen etter. Det gjelder dessverre bare ukedager… Hvilket betyr at de ble sendt på mandag, og jeg fikk de på tirsdag formiddag. 
Litt svi skal man selvfølgelig få for å være glemsk!🙈 

Et eller annet sted her var det noen som antok at det var medisiner mot alkoholisme? Skjønner ikke helt hvordan noe i tråden skulle antyde til det. Det er det altså IKKE.

Det er til forebygging av nevropatiske smerter. Altså ikke mot akutte smerter… 

Nok om det. Problemet løste seg, og det er bra 😊 

En erfaring rikere… IKKE still slike spørsmål på kg 😂 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (På 22.6.2024 den 19.23):

Følgende gjelder for A/B preparater :
"Glemt medisin, mistet medisin, bruk utenfor reseptens tekst og mengde mv blir derfor ikke erstattet med nye resepter selv om det skulle medføre ubehag eller forverring i sykdom som følge av manglende dosering. "

Hvor er dette hentet fra? 

Jeg fikk sendt ny resept og Helfo vedtak direkte til apoteket på Gardermoen (bor på annen kant av landet) da jeg skulle til USA og hadde glemt hele medisinveska hjemme.

Har faktisk fått resept på (erstatnings) medisin flere ganger på ferie i Norge. 

Er snakk om både ADHD, angstdempende, innsovning og smertestillende. Har hatt samme lege i 25 år, og det har sikkert skjedd 4-5 ganger at han har måttet skrive ut på nytt pga slike ting. Han er overhodet ikke slepphendt, heller streng, og har omtrent ikke ruspasienter nettopp derfor.

Vet jo ikke hvilke medisiner du står på, men mener legen tar like så stor risiko ved ikke å skrive ut, ettersom du ikke skal slutte brått. 

Synes også begrunnelsen for å la være var elendig, han definerer seg bort på en måte, ved å si at det ikke er et medisinsk problem, hvis han er den eneste som kan hjelpe, og oppgaven han skal gjøre ligger innenfor arbeidsbeskrivelsen ser jeg ikke problemet. Forutsatt at han kjenner deg og din situasjon, som du skriver at han gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...