AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #61 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Generelt voksne mennesker uten lappen! Anonymkode: 7feae...cef Quotet deg, men ser flere har sagt at ts må skaffe seg sertifikat. Nå er jo ikke bilkjøring på sterke smertestillende lov. Tolker det som om ts tar sterke smertestillende 3 ganger i døgnet for å ha det greit. Det er ikke forenelig med å kjøre bil. Så hva hjelper det med lappen? Anonymkode: ff369...bb6 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #62 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Quotet deg, men ser flere har sagt at ts må skaffe seg sertifikat. Nå er jo ikke bilkjøring på sterke smertestillende lov. Tolker det som om ts tar sterke smertestillende 3 ganger i døgnet for å ha det greit. Det er ikke forenelig med å kjøre bil. Så hva hjelper det med lappen? Anonymkode: ff369...bb6 I noen tilfeller er det det. Ved langvarig bruk forsvinner noen ganger ruseffekten (jeg gikk 1 mnd på Tramadol og kunne helt fint ha kjørt bil den siste uka) Anonymkode: 985c2...99c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #63 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I noen tilfeller er det det. Ved langvarig bruk forsvinner noen ganger ruseffekten (jeg gikk 1 mnd på Tramadol og kunne helt fint ha kjørt bil den siste uka) Anonymkode: 985c2...99c Var det din vurdering eller legens vurdering at du kunne kjøre? Anonymkode: 43899...c30 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #64 Skrevet 22. juni 2024 Hvis du bare aner hvor mange historier folk forteller for å få nye resepter hadde du kanskje forstått hvorfor leger er skeptisk til dette. Synd at det går ut over deg akkurat denne gangen, men til syvende og sist er det ditt ansvar. Ut fra beskrivelsene kan det virke som om det er Neurontin det er snakk om ? Anonymkode: 33fd2...bb7 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #65 Skrevet 22. juni 2024 Mezzosoprena skrev (44 minutter siden): Det kan godt hende at det er max 1 pakke per resept, men det sier ikke noe om for hvor lenge man kan få de utskrevet for. Jeg har også brukt sterkt vanedannende smertestillende - fikk 1 pakke per gang, men pakken inneholdt 100 tabletter og jeg brukte 2 tabletter per dag - det er over 3 måneder det... Ja, men når jeg går på full dose er det 8 pr døgn og det holder ikke i 1 md. Anonymkode: 43899...c30 2
Mezzosoprena Skrevet 22. juni 2024 #66 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men når jeg går på full dose er det 8 pr døgn og det holder ikke i 1 md. Anonymkode: 43899...c30 Men regelen er altså ikke 1 mnd...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #67 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Typisk historie som garantert har mange flere elementer enn det ts forteller her. Når hun får begrenset med medisiner pr gang er det nok en grunn til det, og de som får det har gjerne glemt medisiner mange ganger i bilen, i kofferten som forsvant, hos en venninne i en annen by, blitt frastjålet handleposen eller i flyttebilen. Det er med god grunn legen ikke uten videre skriver ut ny resept. Det er heller ingen som går med flere ukers forbruk av heftig reseptbelagte medisiner ferdig i dosetten i håndvesken når de ikke har planer om å reise, bare der skurrer det heftig. Nei her har nok legen sagt som han har gjort med god grunn. Og da er det rett og slett sånn ts at du må bestemme hvor viktig det er for deg å få tak i disse medisinene. Du må enten må mannen til å kjøre og hente dem, kanskje noen kan kjøre han i møte så veien bli kortere? Du må ta kollektiv for å hente dem selv, du kan få sendt med budfirma, er det lokalbuss kan de ofte ta med ting over lange strekk (noen leverer vesken din, du henter den på avtalt plass), eller du må høre på lokale hjelpesider om noen skal samme vei og kan ta med vesken din. Ditt problem, ikke legen sitt. Anonymkode: 03be8...c36 Hvor har ts skrevet at det er en «heftig reseptbelagt medisin»? Har ikke fått med meg at hun har skrevet hvilken medisin det gjelder og det håper jeg hun holder for seg selv sånn som dere holder på med beskyldninger og leter etter ting å ta henne på. Anonymkode: 5b94c...e1f 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #68 Skrevet 22. juni 2024 Fint at du har funnet en løsning, men det henger ikke helt på greip likevel. Det er vanlig å få fornyet resept en stund før man går tom, men du får altså ikke det? Og alle tablettene du har ligger i dosetten? Kanskje du har tilforlatelige svar på alt, men det skurrer litt. Jeg tror folk her plukker opp på det og legen har trolig hørt hver eneste unnskyldning i boka før. Fint at det ordner seg! Anonymkode: e661d...06d 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #69 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I noen tilfeller er det det. Ved langvarig bruk forsvinner noen ganger ruseffekten (jeg gikk 1 mnd på Tramadol og kunne helt fint ha kjørt bil den siste uka) Anonymkode: 985c2...99c Det at man tror man ikke er påvirket er ikke det samme som at man ikke er det. Har brukt Tramadol depot i mange år pga kroniske smerter. Og får ingen rus. Men hva tror du skjer om noe oppstår og det blir tatt blodprøver? Man er påvirket. Anonymkode: ff369...bb6 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #70 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor har ts skrevet at det er en «heftig reseptbelagt medisin»? Har ikke fått med meg at hun har skrevet hvilken medisin det gjelder og det håper jeg hun holder for seg selv sånn som dere holder på med beskyldninger og leter etter ting å ta henne på. Anonymkode: 5b94c...e1f Dette er litt som "hviskeleken" der nestemann ikke har hørt ordentlig hva som ble sagt - eller sånn rykter oppstår så det til slutt blir ville historier uten rot i virkeligheten. Ganske utrolig egentlig hvis du leser hele tråden så ser man hvordan det utvikler seg. Snart blir det vel "småbarnsmor langer dop" eller noe i den dur 😅 Anonymkode: 43899...c30 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #71 Skrevet 22. juni 2024 Voksne folk uten lappen må nesten bare skylde seg selv. Anonymkode: 34e52...bd6
Kratt_ Skrevet 22. juni 2024 #72 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og nå får vel mannen din siden han har førerkort ansvaret for å hente de. Grøss altså, lurer på om de foreldrene uten førerkort forstår hvilken merbelastning de er for de rundt seg. Anonymkode: 13d8f...234 For en ufyselig kommentar. 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #73 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Voksne folk uten lappen må nesten bare skylde seg selv. Anonymkode: 34e52...bd6 Det er jo som regel årsaker til at folk ikke har lappen. Jeg kjenner én som ikke har tatt lappen fordi han har bodd i Oslo, og storbyer i utlandet hele livet, og ikke har hatt behov. Det sier han i hvert fall. Men det er mulig han syns det er skummelt også. Ellers er det fysiske eller psykiske problemer i en eller annen form som er årsaken hos alle jeg kjenner uten lappen. To har epilepsi. Tre jeg kommer på nå, har angst. Og en jeg kjenner klarte det bare ikke. Kanskje er det angst som ligger bak der også. Men etter at hun strøk på oppkjøing for 5. gang, mistet hun motet. Og det kan godt hende hun aldri ville kunnet blitt noen trygg sjåfør, så jeg tenker det var en klok, om enn kjip avgjørelse. Beklager avsporingen, TS. Om det var forsvarlig av legen å ikke skrive ut mer medisin, syns jeg det umulig å svare på. Det virker urimelig ut ifra hvordan jeg tolker det du skriver. Men samtidig kjenner jeg hverken til medisin, mulige konsekvenser eller regelverk. Det er nærliggende å si at legen er den beste til å gjøre vurderinger er. Men samtidig finnes det jo leger som gjør feil også. Jeg ville kontaktet en annen lege. Anonymkode: 980a1...85f 3
Brunhilde Skrevet 22. juni 2024 #74 Skrevet 22. juni 2024 Mezzosoprena skrev (1 time siden): Det kan godt hende at det er max 1 pakke per resept, men det sier ikke noe om for hvor lenge man kan få de utskrevet for. Jeg har også brukt sterkt vanedannende smertestillende - fikk 1 pakke per gang, men pakken inneholdt 100 tabletter og jeg brukte 2 tabletter per dag - det er over 3 måneder det... Hvordan kan 100 tabletter vare over 3 måneder hvis du skal ta to pr dag? 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #75 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg glemte eggløsningsprøyte som vi måtte sette riktig dag for å ikke gå glipp av hele Ivf. Oppdaget det dagen før, og vi var 4 timer unna hjemme. Hva gjorde vi? Mannen min kjørte og hentet dem. Falt oss ikke inn at dette skulle bli noen andres problem. 6 timer rekker man greit etter jobb til og med. Anonymkode: 7a1d5...128 Det er vel ikke "vi" som gjorde - men din mann.. Hvorfor kjørte ikke du? Anonymkode: 13d8f...234 1
Mezzosoprena Skrevet 22. juni 2024 #76 Skrevet 22. juni 2024 Brunhilde skrev (2 timer siden): Hvordan kan 100 tabletter vare over 3 måneder hvis du skal ta to pr dag? Haha, du har selvfølgelig helt rett - jeg var så opptatt av denne "1 eller 3 måneders-diskusjonen at den lille mattekunnskapen jeg eier, ble søkk borte 🤣 Nesten 2 mnd da - i hvert fall mer enn en måned 😉 Anyways, så er det 3 mnd som er lov. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #77 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Generelt voksne mennesker uten lappen! Anonymkode: 7feae...cef Beklager. Vi veit vi er en plage. Jeg greide teorien med en feil, har bestått alt, men klarer ikke den j**** oppkjøringen. Jeg har absolutt forståelse for at min verdi er lavere enn møkka under skoa dine. Anonymkode: 89d16...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #78 Skrevet 22. juni 2024 Mezzosoprena skrev (10 minutter siden): Haha, du har selvfølgelig helt rett - jeg var så opptatt av denne "1 eller 3 måneders-diskusjonen at den lille mattekunnskapen jeg eier, ble søkk borte 🤣 Nesten 2 mnd da - i hvert fall mer enn en måned 😉 Anyways, så er det 3 mnd som er lov. Men god medisinsk praksis er å skrive ut for 1 måned dersom det er avhengighetsskapende tabletter. Både for pasienten selv, for oppsyn, og for mengden som eventuelt blir på avveie ved tyveri/mistet. Er ikke alle leger som følger det, og mange gir nok resepter for lengre tid fordi det sparer mange e-fornyelser, men det betyr altså ikke at den som får for èn måned er på svartelista til legen. Anonymkode: 7af4e...709 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #79 Skrevet 22. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel ikke "vi" som gjorde - men din mann.. Hvorfor kjørte ikke du? Anonymkode: 13d8f...234 Hehe, wow. Snakk om å finne det negative i alt du leser. Han kjørte fordi det passet seg best. Og hvis du vet hva Ivf er, så er det et felles prosjekt for et par. Anonymkode: 7a1d5...128 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #80 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Helt enig. Hvorfor skulle legen risikere trøbbel med tilsynsmyndigheter og i verste fall lisensen sin for å ordne opp i ditt rot? Det kommer garantert mange slike forespørsler hver eneste dag, så jeg skjønner veldig godt at legen setter ned foten. Jeg synes det er DU som er fullstendig urimelig her. Det er din skyld at medisinene er på avveie, og det er praktisk mulig å få tak i dem. Noe ansvar må det være greit å forvente at voksne mennesker tar selv. Anonymkode: f94cd...c10 Han får jo ikke det. Herregud. Legen er dustete og urimelig ts. Sikkert en gammel utdatert fastlege. Anonymkode: 26358...e20 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå