AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #41 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er intet som tyder på at «legen er urimelig». Ts fremstår resurssvak og har valgt å gjøre seg avhengig av andre til de enkleste av livets gjøremål. Å tenke at hen selger eller tvinges dele medisin er nærliggende. Legen behandler med andre ord ts som en statistisk del av den sosioøkonomiske gruppen hen har valgt å være en del av. Etisk helt korrekt. For ts naturligvis ubehagelig. Men hen må da velge å bevege seg ut av gruppen, ikke klage på konsekvensene av å tilhøre den. Sosial status i Norge er ekstremt bevegelig. Og dermed et valg. Jeg (og trolig du) tilhører en sosioøkonomisk gruppe som tilsier at vi ville fått samme resept for 3-4 måneder av gangen. Ts gjør det ikke. Altså av en grunn. Anonymkode: 516e1...d39 Men I alle dager... Anonymkode: 1e7d6...f67 11
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #42 Skrevet 22. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Helt enig. Hvorfor skulle legen risikere trøbbel med tilsynsmyndigheter og i verste fall lisensen sin for å ordne opp i ditt rot? Det kommer garantert mange slike forespørsler hver eneste dag, så jeg skjønner veldig godt at legen setter ned foten. Jeg synes det er DU som er fullstendig urimelig her. Det er din skyld at medisinene er på avveie, og det er praktisk mulig å få tak i dem. Noe ansvar må det være greit å forvente at voksne mennesker tar selv. Anonymkode: f94cd...c10 Legen risikerer ikke trøbbel med "tilsynsmyndighetene" på grunn av ETT tilfelle (eller ti...). Det skal ganske mange slike tilfeller til der misbruk begynner å bli åpenbart før det blir fanget opp. Det er de groveste tilfellene som oppdages, de i grenseland går under radaren og ts sitt tilfelle er langt unna grenseland. Ts, skulle dette skje en annen gang er det også mulig å be om second opinion av en annen lege. Man må også stille direkte spørsmål som legen må stå ansvarlig for å besvare - "er det slik at du lege X bekrefter at jeg kan stå over disse medisinene i 7 dager da det per nå er fysisk umulig for meg å få tak i de?". I dette tilfellet VAR det jo praktisk mulig for deg ts, så all is good, men det skjer jo at medisiner blir borte (tyveri, brann, glemsomhet/kognitiv svikt, gjenglemt i utlandet, gjenglemt hjemme mens man er på ferie), så problemstillingen er ikke utenkelig. I dette tilfellet kan det jo hende at legen så den praktiske løsningen du selv ikke så, ts. Anonymkode: 94cea...74b 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #43 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Største forpakning? Max for vanedannende er 3 mnd ikke 1 … avslørt! Anonymkode: f5d79...23f Javel 😂 Anonymkode: 227f4...078 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #44 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er intet som tyder på at «legen er urimelig». Ts fremstår resurssvak og har valgt å gjøre seg avhengig av andre til de enkleste av livets gjøremål. Å tenke at hen selger eller tvinges dele medisin er nærliggende. Legen behandler med andre ord ts som en statistisk del av den sosioøkonomiske gruppen hen har valgt å være en del av. Etisk helt korrekt. For ts naturligvis ubehagelig. Men hen må da velge å bevege seg ut av gruppen, ikke klage på konsekvensene av å tilhøre den. Sosial status i Norge er ekstremt bevegelig. Og dermed et valg. Jeg (og trolig du) tilhører en sosioøkonomisk gruppe som tilsier at vi ville fått samme resept for 3-4 måneder av gangen. Ts gjør det ikke. Altså av en grunn. Anonymkode: 516e1...d39 Dæven, denne var flott! 😂 Man er ikke «lav på rang» selvom man bruker medisiner. Mest sannsynlig tilhører jeg en høyere sosioøkonomisk gruppe enn deg. Men jeg har allikevel ikke behov for å se/rakke ned på deg… Det er kanskje greit å bruke hodet litt før man uttaler seg om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 227f4...078 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #45 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts igjen. Det er ikke noe misbruk av noe som helst her. Jeg regner med at legene hører mye rart, og sikkert alle slags mulige grunner til både det ene og det andre. Får da bare at det går fint. Jeg blir bare litt nervøs 🙈 Ikke så redd for abstinenser, men for at det jeg bruker de for skal slå ut igjen i full blomst… Anonymkode: 227f4...078 Sånn du formulerer det her, er det vel rimelig å anta at du går på medisiner mot feks alkoholisme? Anonymkode: 9f9a7...6cc 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #46 Skrevet 22. juni 2024 Herregud for noen overdramatiske svar du får. Selvfølgelig måtte du bli anklaget for å være misbruker og. Kg på sitt beste. Anonymkode: 5b94c...e1f 7 2
Gregarious Skrevet 22. juni 2024 #47 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dæven, denne var flott! 😂 Man er ikke «lav på rang» selvom man bruker medisiner. Mest sannsynlig tilhører jeg en høyere sosioøkonomisk gruppe enn deg. Men jeg har allikevel ikke behov for å se/rakke ned på deg… Det er kanskje greit å bruke hodet litt før man uttaler seg om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 227f4...078 Følgende gjelder for A/B preparater : "Glemt medisin, mistet medisin, bruk utenfor reseptens tekst og mengde mv blir derfor ikke erstattet med nye resepter selv om det skulle medføre ubehag eller forverring i sykdom som følge av manglende dosering. " 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #48 Skrevet 22. juni 2024 Herlighet! Denne tråden er et perfekt eksempel på at man ikke må spørre folk hverken her eller på sosiale medier om sånt. Her var det så mange rare svar og antakelser, at jeg blir helt imponert over hva folk lirer ut av seg uten noen kunnskap om hva det gjelder! Godt du har fått ordnet det TS! Anonymkode: 43899...c30 3 1
Mezzosoprena Skrevet 22. juni 2024 #49 Skrevet 22. juni 2024 Nå ser jeg at det har løst seg for deg, TS, men jeg vil bare støtte deg i at jeg synes legen har var i overkant firkantet på reglene sine! 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #50 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Største forpakning? Max for vanedannende er 3 mnd ikke 1 … avslørt! Anonymkode: f5d79...23f I så tilfelle har alle mine leger (inkludert på sykehus og fastleger) ikke kjennskap til lovene. Jeg har de siste 8 årene fått utskrevet sterk medisin mot smerter (vanedannende) for max 1 pakke (nok til 1 md bruk) av gangen. Anonymkode: 43899...c30 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #51 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er intet som tyder på at «legen er urimelig». Ts fremstår resurssvak og har valgt å gjøre seg avhengig av andre til de enkleste av livets gjøremål. Å tenke at hen selger eller tvinges dele medisin er nærliggende. Legen behandler med andre ord ts som en statistisk del av den sosioøkonomiske gruppen hen har valgt å være en del av. Etisk helt korrekt. For ts naturligvis ubehagelig. Men hen må da velge å bevege seg ut av gruppen, ikke klage på konsekvensene av å tilhøre den. Sosial status i Norge er ekstremt bevegelig. Og dermed et valg. Jeg (og trolig du) tilhører en sosioøkonomisk gruppe som tilsier at vi ville fått samme resept for 3-4 måneder av gangen. Ts gjør det ikke. Altså av en grunn. Anonymkode: 516e1...d39 Sosial status er et valg? Velger man å bli syk altså? Velger man å.være såkalt ressurs svak ? Det er jo helt sinnsykt det du skriver her. Anonymkode: 8b41d...16e 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #52 Skrevet 22. juni 2024 Typisk historie som garantert har mange flere elementer enn det ts forteller her. Når hun får begrenset med medisiner pr gang er det nok en grunn til det, og de som får det har gjerne glemt medisiner mange ganger i bilen, i kofferten som forsvant, hos en venninne i en annen by, blitt frastjålet handleposen eller i flyttebilen. Det er med god grunn legen ikke uten videre skriver ut ny resept. Det er heller ingen som går med flere ukers forbruk av heftig reseptbelagte medisiner ferdig i dosetten i håndvesken når de ikke har planer om å reise, bare der skurrer det heftig. Nei her har nok legen sagt som han har gjort med god grunn. Og da er det rett og slett sånn ts at du må bestemme hvor viktig det er for deg å få tak i disse medisinene. Du må enten må mannen til å kjøre og hente dem, kanskje noen kan kjøre han i møte så veien bli kortere? Du må ta kollektiv for å hente dem selv, du kan få sendt med budfirma, er det lokalbuss kan de ofte ta med ting over lange strekk (noen leverer vesken din, du henter den på avtalt plass), eller du må høre på lokale hjelpesider om noen skal samme vei og kan ta med vesken din. Ditt problem, ikke legen sitt. Anonymkode: 03be8...c36 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #53 Skrevet 22. juni 2024 Jeg glemte eggløsningsprøyte som vi måtte sette riktig dag for å ikke gå glipp av hele Ivf. Oppdaget det dagen før, og vi var 4 timer unna hjemme. Hva gjorde vi? Mannen min kjørte og hentet dem. Falt oss ikke inn at dette skulle bli noen andres problem. 6 timer rekker man greit etter jobb til og med. Anonymkode: 7a1d5...128 3 1
Mezzosoprena Skrevet 22. juni 2024 #54 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I så tilfelle har alle mine leger (inkludert på sykehus og fastleger) ikke kjennskap til lovene. Jeg har de siste 8 årene fått utskrevet sterk medisin mot smerter (vanedannende) for max 1 pakke (nok til 1 md bruk) av gangen. Anonymkode: 43899...c30 Det kan godt hende at det er max 1 pakke per resept, men det sier ikke noe om for hvor lenge man kan få de utskrevet for. Jeg har også brukt sterkt vanedannende smertestillende - fikk 1 pakke per gang, men pakken inneholdt 100 tabletter og jeg brukte 2 tabletter per dag - det er over 3 måneder det...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #55 Skrevet 22. juni 2024 Men hvis dette var de siste du hadde, og du ikke har noen hjemme, så er det vel på tide med ny resept? Får du ikke resept noen dager før, må du hente nytt på apotek dagen etter de går ut? Egenberedskapen i Norge anbefaler at man har faste nødvendige medisiner til å klare seg i 7 dager, så du kan jo eventuelt henvise det til legen din. Men ja, synes det var vel rigid. Anonymkode: 7af4e...709 3 2
Frøkenfryden Skrevet 22. juni 2024 #56 Skrevet 22. juni 2024 Jeg lurer mest på hvordan man klarer seg uten alt annet i veska.. mobil, husnøkler, kortholder?🤪 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #57 Skrevet 22. juni 2024 Ville forøvrig bedt legen om å journalføre at du har informert om at du står uten medisiner i 7 dager, og at han ikke ønsker å skrive ut ny resept, samt at han ikke anbefaler brå seponering. Da står han ansvarlig for avgjørelsen. Selv om du har ansvar selv, så har legen et overordnet ansvar for din helse, og her vet han hvordan ståa er. Det minste du kan kreve er å få det dokumentert. Kanskje snur han og, når han innser at han må skrive dette i journalen din (som kan påklages.) Anonymkode: 7af4e...709 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #58 Skrevet 22. juni 2024 Og til nesten gang: hvis du har null tabletter hjemme, ikke førerkort, ikke nettverk som kan hjelpe deg + rigid lege = ikke legg opp dosett for to uker og legg den i veska. Anonymkode: 7af4e...709 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #59 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og nå får vel mannen din siden han har førerkort ansvaret for å hente de. Grøss altså, lurer på om de foreldrene uten førerkort forstår hvilken merbelastning de er for de rundt seg. Anonymkode: 13d8f...234 Generelt voksne mennesker uten lappen! Anonymkode: 7feae...cef 2
Meowmere Skrevet 22. juni 2024 #60 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror kanskje budbil var det eneste jeg ikke hadde tenkt på… Så, takk dere som foreslo dette Tjeneste bestilt, så da ordner det seg. Synes fremdeles det var litt spesielt av legen, da jeg ikke har noen historie med rusmisbruk. -ts Anonymkode: 227f4...078 Nå vet ikke jeg hvilke medisiner det gjelder. Du skrev at du bruker det mot nevropatiske smerter, og det får meg til å tenke på Tramodol eller Paralgin Forte. Det har blitt strengere, og hvis legen får tilsyn, så er det hans problem. Bra det ordner seg for deg. Nevropatiske smerter er ikke noe særlig. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå