Gå til innhold

Uforsvarlig av legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her… 

Her var det mange ulike svar. Det er helt sant at det er praktisk umulig å hente de. Tidsklemma er et faktum. Kunne jeg gjort noe for å fikse det så hadde det jo ikke vært noe problem. 

Jeg vet at jeg selv har skylden her, det er jeg fullstendig klar over. Jeg hadde igjen 5 tabletter hjemme. Gjort klar for to uker i dosetten.

Det jeg reagerer på er at han fraråder meg å bråslutte og vil at jeg skal fortsette med behandling, men selvom jeg forklarer i detalj hvorfor jeg ikke kommer meg opp dit før neste fredag, og dermed står her uten noe annet valg… Synes det er rart at han ikke er behjelpelig når det kan være farlig… 

Tror nok han kan skrive ut, for han er behjelpelig med å skrive ut før tiden ellers, hvis jeg skal på ferie osv. 

Anonymkode: 227f4...078

Nå er det lørdag så det begrenser mulighetene en del.

Og får du i det hele tatt tak i medisinene i helgen eller må du uansett vente til mandag? Når snakket du med vedkommende som har veska di sist? Vet du at veska er der du tror - altså har noen bekreftet det?

Her må uansett enten kjæresten din ta seg fri for å hente medisinene, du må ta taxi tur/retur eller få flyttebyrået eller et budfirma til å frakte veska til deg. Ja det koster men du har ikke noe særlig valg.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette handler åpenbart om A eller B preparater. Her er regelverket stort og gnåler du mer avslører du deg bare som misbruker. Ta ansvar og hent selv så tar du en prat med legen om nedtrapping neste gang. Legen risikerer trøbbel med tilsynsmyndighetene om han lar seg manipulere av alle medisiner som er mista, glemt igjen hos bestemor, på hytta og i flyttebiler eller stjålet.. sånne historier hører vi for mange av til å gå på  - og ikke mist etterpå beskyldninger om at han er urimelig, uforsvarlig og neste sibrig el når du ikke får viljen din- du ødelegger for både legen, andre pasienter og deg sjøl! 

Anonymkode: f5d79...23f

Jaja, men nå er det ikke slik at jeg er noen misbruker. Så, jeg synes vel heller at de som er det, og bruker slike unnskyldninger for å manipulere leger er de som ødelegger for oss andre… Han er ellers en helt super lege.

Jeg har bare prøvd å forklare han hva som er greia. Da blir det sikkert sett på som «gnål», så nå ble jeg redd han ikke tror på meg i tillegg… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden har du to ukers medisinforbruk med deg i veska? Jeg skjønner jo at legen ikke umiddelbart kjøper den... Tidsklemme og barn og flytting og manglende førerkort er hendige (og forståelige) unnskyldninger, men det er utrolig hvor mye man finner en løsning på om man vil og må og ikke minst prøver. Det er ikke legen som er uansvarlig og lite løsningsorientert her.

Anonymkode: 5ce4f...e28

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden har du to ukers medisinforbruk med deg i veska? Jeg skjønner jo at legen ikke umiddelbart kjøper den... Tidsklemme og barn og flytting og manglende førerkort er hendige (og forståelige) unnskyldninger, men det er utrolig hvor mye man finner en løsning på om man vil og må og ikke minst prøver. Det er ikke legen som er uansvarlig og lite løsningsorientert her.

Anonymkode: 5ce4f...e28

Lite gjennomtenkt å ha den i veska, innrømmer det… Kommer ikke til å gjøre det igjen 😂

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sa du ikke bare at du skulle på ferie og derfor måtte ha ny resept nå?

Anonymkode: 985c2...99c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg egentlig ikke, kjipt ja, men ikke uforsvarlig. Det er du som er den uforsvarlige å lagt det igjen i bilen. 

Visst han ikke gjør det tenker jeg det kan være medisiner som kan misbrukes og at han derfor ikke gjør det. Leger får nok veldig mange spesielle grunner og kan ikke bare si ja hver gang. Kanskje legen mistenker at du tar mer enn du skal.  Du må nesten bare finne deg skyss sånn du får hentet de. 

Anonymkode: e7a65...b0b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette handler åpenbart om A eller B preparater. Her er regelverket stort og gnåler du mer avslører du deg bare som misbruker. Ta ansvar og hent selv så tar du en prat med legen om nedtrapping neste gang. Legen risikerer trøbbel med tilsynsmyndighetene om han lar seg manipulere av alle medisiner som er mista, glemt igjen hos bestemor, på hytta og i flyttebiler eller stjålet.. sånne historier hører vi for mange av til å gå på  - og ikke mist etterpå beskyldninger om at han er urimelig, uforsvarlig og neste sibrig el når du ikke får viljen din- du ødelegger for både legen, andre pasienter og deg sjøl! 

Helt enig. Hvorfor skulle legen risikere trøbbel med tilsynsmyndigheter og i verste fall lisensen sin for å ordne opp i ditt rot? Det kommer garantert mange slike forespørsler hver eneste dag, så jeg skjønner veldig godt at legen setter ned foten.

Jeg synes det er DU som er fullstendig urimelig her. Det er din skyld at medisinene er på avveie, og det er praktisk mulig å få tak i dem. Noe ansvar må det være greit å forvente at voksne mennesker tar selv.

Anonymkode: f94cd...c10

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Be den som har veska di med medisinene om å sette den i en taxi og få den kjørt hjem. Det koster penger, men da får du dem i dag. 

Anonymkode: 58d9b...5f3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan du enkelt kan fikse det. 

Men tror null-niks på at det ikke er avhengighet inne i bildet. 

Om du forklarer akkurat hva det går i så vil nok tonen i tråden bli litt mer hjelpsom. Du er jo uansett anonym. 

Anonymkode: 79ec6...138

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et kjempestort problem. Klarte dessverre å glemme vesken min, med dosetten med medisinene mine, i bilen til en som var her å hentet et flyttelass for meg. Det er 3 timer en vei. Jeg har ikke mulighet til å hente vesken før neste fredag. Har prøvd å finne en løsning, men det lar seg ikke gjøre… Har barn, jobb og har litt under ei uke til huset skal være klart til overtakelse. Ikke har jeg førerkort, og gubben har flere jobber. Så det er praktisk ikke mulig å få til…

Siste løsning var å forklare dette til fastlegen og høre om han hadde mulighet til å hjelpe meg med noe disse 7 dagene. Enten om han kunne skrevet ut kun for 7 dager, og legge på 7 dager før neste resept igjen. Eller evt fornye resepten og legge på tilsvarende dager før utskriving av neste. 
Han var ikke villig til å hjelpe, fordi han mener at dette er et praktisk problem, ikke et medisinsk. Og at jeg må prioritere helsen og få hentet medisinene slik at jeg kan fortsette behandling. Han fraråder meg å bråslutte på disse medisinene. 
 Han gir meg ikke noe annet valg enn nettopp det. Jo mer jeg leser, jo mer skeptisk blir jeg til at han tar en forsvarlig avgjørelse akkurat nå. I bruksanvisningen står det klart og tydelig at man IKKE skal bråslutte. Jeg blir jo litt engstelig da… 

Dette er min egen skyld, jeg som rota det til, og jeg hadde hentet dem hvis det var en mulighet. Har spurt alle jeg kan spørre om hjelp, men folk har jo egne liv, forståelig nok. 

Han har rett i at det er et praktisk problem, men det vil jo bli et medisinsk problem når jeg ikke klarer å få henta dem… 

Han vet hvor mye jeg har å gjøre nå, samt hvordan jeg sliter med kroppen min fra før. Ikke bare skal jeg stå uten den medisinen som hjelper meg mest, men det skal skje akkurat nå når jeg skal bruke kroppen mer enn vanlig. 

Jeg bruker de for nevropatiske smerter. Bare å ha på klær gjør grusomt vondt… 

Noen tanker? Jeg ber jo ikke om noen ekstra, når han bare kan utsette neste resept. det er faste medisiner til faste tider hver dag. Tar ikke ei pille for mye… 

Bare sånn jeg gjør det..går på endel medisiner. Lar aldri noe ligge hjemme vist jeg skal være borte over 1 døgn. Da er alt med. En bekjent hadde innbrudd og ble frastjålet medisiner,men legen nektet å skrive ut nye.

Anonymkode: 2e9d8...35e

AnonymBruker
Skrevet

Bestill legetime hos nettlege (eller privat lege der du bor, alt ettersom) og se om privat lege kunne fikset det?

Anonymkode: 91d10...17d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jaja, men nå er det ikke slik at jeg er noen misbruker. Så, jeg synes vel heller at de som er det, og bruker slike unnskyldninger for å manipulere leger er de som ødelegger for oss andre… Han er ellers en helt super lege.

Jeg har bare prøvd å forklare han hva som er greia. Da blir det sikkert sett på som «gnål», så nå ble jeg redd han ikke tror på meg i tillegg… 

Men kan samboer ta seg fri (uten lønn, evnt ferie) eller du får en taxi/budbil til å frakte den?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tilsyn og mist av reseptforskrivning er en liten bit her for legen. Tar ts livet av seg eller får en alvorlig helseskade fordi legen tror på ts sin historie og gir henne mer medisiner, så skal legen leve med at han har hjulpet med medisiner som har ført til pasientskade eller dødsfall. Noe tyngre for en lege å leve med er neppe mulig.  Det skyldspørsmålet unngår legen med sin restriktive foreskriving. 
En annen mulighet for ts sin lite løsningsorientering  og vilje til løsning er at historien ikke er annet enn oppdiktet. Hvem kan kontrollere det? Har vi legens versjon av saken? Nei. Får vi svar på medisinmannen? Nei. 

Anonymkode: 651c3...3bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte preparater og doser kan medføre at legen må melde inn at du ikke er i stand til å ha førerkort om de skriver ut over en viss mengde. Du kan være nær mengden der din "edruelighet" må meldes inn til stataforvaltning. Da er det greit at du heller tvinges til å bruke budbiltjeneste eller taxi eller klarer å løse floken før fredag på egen hånd. 

Anonymkode: 268f4...13c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her… 

Her var det mange ulike svar. Det er helt sant at det er praktisk umulig å hente de. Tidsklemma er et faktum. Kunne jeg gjort noe for å fikse det så hadde det jo ikke vært noe problem. 

Jeg vet at jeg selv har skylden her, det er jeg fullstendig klar over. Jeg hadde igjen 5 tabletter hjemme. Gjort klar for to uker i dosetten.

Det jeg reagerer på er at han fraråder meg å bråslutte og vil at jeg skal fortsette med behandling, men selvom jeg forklarer i detalj hvorfor jeg ikke kommer meg opp dit før neste fredag, og dermed står her uten noe annet valg… Synes det er rart at han ikke er behjelpelig når det kan være farlig… 

Tror nok han kan skrive ut, for han er behjelpelig med å skrive ut før tiden ellers, hvis jeg skal på ferie osv. 

Du har alltid valg, det er bare det at du ønsker at ting skal bli gjort på din måte.. Som er til minst bryderi for deg. 

For alt vi vet kan det være at du ikke lenger har tillitt hos legen av forskjellige årsaker. Ting du ikke kommer til å utlevere her på internett.. Klassifiserer i grunn denne tråden som en klassisk "Gi meg sympati og støtte for at ..." Men så velger du ikke å fortelle hele historien. 

Anonymkode: 13d8f...234

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange budbiltjenester/fraktleverandører i Logistikk-Norge som arrangerer henting og levering av varer eller eiendeler samme dag, selv fra Nord-Norge til Oslo. 

Anonymkode: 268f4...13c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du ikke fortelle hvor i landet dette er, så kan du få reell hjelp til å løse problemet.

Det fInnes blant annet FB-grupper som handler om frakt av gjenstander. Det er jo alltid noen som skal riktig vei, det gjelder bare å finne dem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje budbil var det eneste jeg ikke hadde tenkt på… Så, takk dere som foreslo dette :)  Tjeneste bestilt, så da ordner det seg. 

Synes fremdeles det var litt spesielt av legen, da jeg ikke har noen historie med rusmisbruk. 

-ts 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts igjen.
Det er ikke noe misbruk av noe som helst her. Jeg får for en måned av gangen, altså største forpakning. 
Det er ikke noe «etter behov»- medisin, men faste doser, tre ganger daglig.   

Jeg regner med at legene hører mye rart, og sikkert alle slags mulige grunner til både det ene og det andre. Får da bare at det går fint. Jeg blir bare litt nervøs 🙈 Ikke så redd for abstinenser, men for at det jeg bruker de for skal slå ut igjen i full blomst… 

Største forpakning? Max for vanedannende er 3 mnd ikke 1 … avslørt! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legen din er urimelig.

Men det får du ikke gjort noe med akutt her og nå.

Jeg foreslår at den som har vesken din enten selv kjører eller får andre til å kjøre vesken din halve veien til dere - da slipper dere å bruke så mye tid på kjøring. Ev. er det mulig å få sende noe med buss også, om det går buss mellom stedene.

Tenk løsningsorientert, selv om dere nå har mye. Det å ikke hente vesken/medisinene vil gjøre at du blir langt mindre effektiv mtp. alt dere har igjen å gjøre.

Anonymkode: 87215...214

Det er intet som tyder på at «legen er urimelig». 

Ts fremstår resurssvak og har valgt å gjøre seg avhengig av andre til de enkleste av livets gjøremål. Å tenke at hen selger eller tvinges dele medisin er nærliggende. Legen behandler med andre ord ts som en statistisk del av den sosioøkonomiske gruppen hen har valgt å være en del av. Etisk helt korrekt. For ts naturligvis ubehagelig. Men hen må da velge å bevege seg ut av gruppen, ikke klage på konsekvensene av å tilhøre den. Sosial status i Norge er ekstremt bevegelig. Og dermed et valg.

Jeg (og trolig du) tilhører en sosioøkonomisk gruppe som tilsier at vi ville fått samme resept for 3-4 måneder av gangen. Ts gjør det ikke. Altså av en grunn. 

Anonymkode: 516e1...d39

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...