AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #1 Skrevet 22. juni 2024 Jeg har et kjempestort problem. Klarte dessverre å glemme vesken min, med dosetten med medisinene mine, i bilen til en som var her å hentet et flyttelass for meg. Det er 3 timer en vei. Jeg har ikke mulighet til å hente vesken før neste fredag. Har prøvd å finne en løsning, men det lar seg ikke gjøre… Har barn, jobb og har litt under ei uke til huset skal være klart til overtakelse. Ikke har jeg førerkort, og gubben har flere jobber. Så det er praktisk ikke mulig å få til… Siste løsning var å forklare dette til fastlegen og høre om han hadde mulighet til å hjelpe meg med noe disse 7 dagene. Enten om han kunne skrevet ut kun for 7 dager, og legge på 7 dager før neste resept igjen. Eller evt fornye resepten og legge på tilsvarende dager før utskriving av neste. Han var ikke villig til å hjelpe, fordi han mener at dette er et praktisk problem, ikke et medisinsk. Og at jeg må prioritere helsen og få hentet medisinene slik at jeg kan fortsette behandling. Han fraråder meg å bråslutte på disse medisinene. Han gir meg ikke noe annet valg enn nettopp det. Jo mer jeg leser, jo mer skeptisk blir jeg til at han tar en forsvarlig avgjørelse akkurat nå. I bruksanvisningen står det klart og tydelig at man IKKE skal bråslutte. Jeg blir jo litt engstelig da… Dette er min egen skyld, jeg som rota det til, og jeg hadde hentet dem hvis det var en mulighet. Har spurt alle jeg kan spørre om hjelp, men folk har jo egne liv, forståelig nok. Han har rett i at det er et praktisk problem, men det vil jo bli et medisinsk problem når jeg ikke klarer å få henta dem… Han vet hvor mye jeg har å gjøre nå, samt hvordan jeg sliter med kroppen min fra før. Ikke bare skal jeg stå uten den medisinen som hjelper meg mest, men det skal skje akkurat nå når jeg skal bruke kroppen mer enn vanlig. Jeg bruker de for nevropatiske smerter. Bare å ha på klær gjør grusomt vondt… Noen tanker? Jeg ber jo ikke om noen ekstra, når han bare kan utsette neste resept. det er faste medisiner til faste tider hver dag. Tar ikke ei pille for mye… Anonymkode: 227f4...078 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #2 Skrevet 22. juni 2024 Men da har du ingen annen mulighet enn å dra og hente dem da - uansett hvor upraktisk det er for deg. Det er ikke legen sitt problem (men enig i at legen er lite hjelpsom, men det er sikkert noe regelverk der) Anonymkode: 5cc70...9a7 18 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #3 Skrevet 22. juni 2024 Ta en feriedag fra jobb og hent medisinene. Anonymkode: 67e86...1a2 11 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #4 Skrevet 22. juni 2024 Går det buss i alle fall deler av veien? Kan du få noen til å kjøre mot betaling? Her må du gjøre alt for å finne løsninger, ikke gruble på hva legen kunne ha gjort annerledes. Han har nok sine grunner til å si nei. Anonymkode: f3f14...571 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #5 Skrevet 22. juni 2024 Det er du som ikke er ansvarlig, og skyver problemet og skyld over på andre.. Å få dette til å være uforsvarlig av legen sier ganske mye om deg. Du er klar over det? Anonymkode: 13d8f...234 12 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #6 Skrevet 22. juni 2024 Nå vet jeg selvsagt ikke om legen har sine gode grunner til at vedkommende ikke ønsker å skrive ut ny resept, men det er ingenting i regelverket som tilsier at vedkommende ikke kan gjøre det. Jeg har selv klart å reise fra mine medisiner når jeg skulle hjem til min mor som bor et par timer unna med tog og jeg kontaktet legen min og forklarte problemet og hun skrevet ut en ny resept med en gang . Anonymkode: 73227...158 7 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #7 Skrevet 22. juni 2024 Og nå får vel mannen din siden han har førerkort ansvaret for å hente de. Grøss altså, lurer på om de foreldrene uten førerkort forstår hvilken merbelastning de er for de rundt seg. Anonymkode: 13d8f...234 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #8 Skrevet 22. juni 2024 Så du hadde fylt opp dosetten med alt du hadde igjen medisiner? Hvis det er så sterke smertestillende at legen ikke skriver nye resepter før du har brukt opp all medisin, og du er helt avhengig av dem, så må du bare finne noen som kan få sendt dosetten til deg. Og til neste gang, ikke legg all medisin i dosetten, ha alltid noe ekstra i toalettmappen, spesielt når det er så streng medisin at du ikke kan fornye resepten. Anonymkode: b10c7...627 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #9 Skrevet 22. juni 2024 Legen din er urimelig. Men det får du ikke gjort noe med akutt her og nå. Jeg foreslår at den som har vesken din enten selv kjører eller får andre til å kjøre vesken din halve veien til dere - da slipper dere å bruke så mye tid på kjøring. Ev. er det mulig å få sende noe med buss også, om det går buss mellom stedene. Tenk løsningsorientert, selv om dere nå har mye. Det å ikke hente vesken/medisinene vil gjøre at du blir langt mindre effektiv mtp. alt dere har igjen å gjøre. Anonymkode: 87215...214 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #10 Skrevet 22. juni 2024 Hvilke medisiner er det snakk om siden legen ikke vil skrive ut ny resept? Du får eventuelt ringe legevakt da. Anonymkode: 091f1...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #11 Skrevet 22. juni 2024 Det koster jo litt, men kan ikke vedkommende sende det til deg med raskeste sendemåte? Det finnes jo over-nattenforsendelse, man kanskje ikke over hele landet. Eller sjekk på småjobbsider ol. på FB om noen skal kjøre samme vei og kan ta med seg medisinene. Anonymkode: 504da...c37 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #12 Skrevet 22. juni 2024 Ingenting er umulig. Du får velge da, skal du hente medisinene eller sitte der å uffe deg.. Å ta lappen er lurt btw. Anonymkode: 54ee7...f83 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #13 Skrevet 22. juni 2024 Har du ikke mulighet til å hente flere ganger fra apoteket? Dette har skjedd meg utallige ganger, da jeg vimser mye og glemmer mye. Jeg henter bare ut nye medisiner, og så søker jeg om reseptfornyelse etter x antall uttak (er det maks 3 uttak, tro, før man må få reseptfornyelse? Jeg husker ikke). Legen har aldri stilt spørsmål om dette, og bare èn gang har jeg vært nødt til å sende reseptfornyelse fire uker før neste uttak og skrev da som kommentar at jeg hadde surra bort medisinene og trengte fornyelse tidligere enn vanlig. Fikk ny resept uten spørsmål. Anonymkode: cf989...e47
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #14 Skrevet 22. juni 2024 Om dette er preparater med stort misbrukspotensiale, kan det være grunnen til at legen ikke ønsker å ta ansvar for å erstatte doser. Mulig hører han mer eller mindre plausible forklaringer på ønske om ekstra medisin fra pasienter stadig vekk, og må ha samme regler for alle for ikke å bli ansvarlig for at pasienter misbruker eller selger medisiner. Får du bare medisiner for 7 dager om gangen, eller var det de syv siste dagene før neste resept? Normalt vil det ikke være problem å hente ut medisiner syv dager før man er tom, så høres jo ut som det er spesielle omstendigheter her? Anonymkode: 25158...201 10 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #15 Skrevet 22. juni 2024 Legen har et regelverk å følge de også. Så her kan det være ts har hentet ut den megde hun skal ha i løpet av x periode, da må legen også vente. Ikke alle medisiner en kan hente ut i løpet av kort tid, uavhengig av om du har gyldig resept eller ikke. Apotek har også kun lov å gi ut en viss dose selvom resepten er på f.eks 4 reiterasjoner Reiterasjon Det angir at et legemiddel kan ekspederes et visst antall ganger på samme resept. Anonymkode: 9226f...70a 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #16 Skrevet 22. juni 2024 Legen din trenger hjelp. Jeg vet ikke hva du tar, men jeg har en tanke om hva og det skal man absolutt ikke bråslutte med nei! Jeg hadde skjønt det om det var et b preparat du bruker til behov, men når det er faste medisiner og du aldri tidligere har «glemt» eller «mistet» de synes jeg det er direkte uforsvarlig av legen din. Dette hadde jeg tatt videre. Anonymkode: 5b94c...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #17 Skrevet 22. juni 2024 Ts her… Her var det mange ulike svar. Det er helt sant at det er praktisk umulig å hente de. Tidsklemma er et faktum. Kunne jeg gjort noe for å fikse det så hadde det jo ikke vært noe problem. Jeg vet at jeg selv har skylden her, det er jeg fullstendig klar over. Jeg hadde igjen 5 tabletter hjemme. Gjort klar for to uker i dosetten. Det jeg reagerer på er at han fraråder meg å bråslutte og vil at jeg skal fortsette med behandling, men selvom jeg forklarer i detalj hvorfor jeg ikke kommer meg opp dit før neste fredag, og dermed står her uten noe annet valg… Synes det er rart at han ikke er behjelpelig når det kan være farlig… Tror nok han kan skrive ut, for han er behjelpelig med å skrive ut før tiden ellers, hvis jeg skal på ferie osv. Anonymkode: 227f4...078 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #18 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et kjempestort problem. Klarte dessverre å glemme vesken min, med dosetten med medisinene mine, i bilen til en som var her å hentet et flyttelass for meg. Det er 3 timer en vei. Jeg har ikke mulighet til å hente vesken før neste fredag. Har prøvd å finne en løsning, men det lar seg ikke gjøre… Har barn, jobb og har litt under ei uke til huset skal være klart til overtakelse. Ikke har jeg førerkort, og gubben har flere jobber. Så det er praktisk ikke mulig å få til… Siste løsning var å forklare dette til fastlegen og høre om han hadde mulighet til å hjelpe meg med noe disse 7 dagene. Enten om han kunne skrevet ut kun for 7 dager, og legge på 7 dager før neste resept igjen. Eller evt fornye resepten og legge på tilsvarende dager før utskriving av neste. Han var ikke villig til å hjelpe, fordi han mener at dette er et praktisk problem, ikke et medisinsk. Og at jeg må prioritere helsen og få hentet medisinene slik at jeg kan fortsette behandling. Han fraråder meg å bråslutte på disse medisinene. Han gir meg ikke noe annet valg enn nettopp det. Jo mer jeg leser, jo mer skeptisk blir jeg til at han tar en forsvarlig avgjørelse akkurat nå. I bruksanvisningen står det klart og tydelig at man IKKE skal bråslutte. Jeg blir jo litt engstelig da… Dette er min egen skyld, jeg som rota det til, og jeg hadde hentet dem hvis det var en mulighet. Har spurt alle jeg kan spørre om hjelp, men folk har jo egne liv, forståelig nok. Han har rett i at det er et praktisk problem, men det vil jo bli et medisinsk problem når jeg ikke klarer å få henta dem… Han vet hvor mye jeg har å gjøre nå, samt hvordan jeg sliter med kroppen min fra før. Ikke bare skal jeg stå uten den medisinen som hjelper meg mest, men det skal skje akkurat nå når jeg skal bruke kroppen mer enn vanlig. Jeg bruker de for nevropatiske smerter. Bare å ha på klær gjør grusomt vondt… Noen tanker? Jeg ber jo ikke om noen ekstra, når han bare kan utsette neste resept. det er faste medisiner til faste tider hver dag. Tar ikke ei pille for mye… Anonymkode: 227f4...078 Det er av største betydning for å kunne svare deg å få opplyst hvilke medisiner dette dreier selvom. Får du bare 7 tabletter i slengen fra legen? Det kan man nemlig få inntrykk av når en leser hi ditt. Da er det en grun for legen til å ikke gi deg mer medisin, nemlig at misbruk /overforbruk ikke skal finne sted. Hva din medisinske historie her har vært vurderer og legen. Den kjenner vi heller ikke. Får du ikke tak i medisinene dine og har vært så skjødesløs at du er uten, og kommer i en akutt helsemessig situasjon, så er legevakt og 113 stedet du må henvende deg. Får du abstinenser fordi du er uten medisinene dine, så er dette og legevakt sitt ansvar å hjelpe med, når og om det blir akutt. Svaret jeg gir deg her er slik som det er fordi jeg tenker det er A eller B legemidler du får, og at du har en sykehistorie som tilsier at du ikke ska ha mer enn minste pakning hver gang. (Slik enkelte pasienter får for å forhindre misbruk eller overforbruk, fordi de selv ikke klarer å styre). Ja, apoteket kan gi dagen nødekspedering, men det tviler jeg på at du får til her. Og de kan og kontakte lege for å varsle om at du prøver å få mer medisin ut av apoteket. Du får få sendt vesken tilbake med taxi, eller spørre i lokal gruppe på face om noen kan ta vesken med. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her… Her var det mange ulike svar. Det er helt sant at det er praktisk umulig å hente de. Tidsklemma er et faktum. Kunne jeg gjort noe for å fikse det så hadde det jo ikke vært noe problem. Jeg vet at jeg selv har skylden her, det er jeg fullstendig klar over. Jeg hadde igjen 5 tabletter hjemme. Gjort klar for to uker i dosetten. Det jeg reagerer på er at han fraråder meg å bråslutte og vil at jeg skal fortsette med behandling, men selvom jeg forklarer i detalj hvorfor jeg ikke kommer meg opp dit før neste fredag, og dermed står her uten noe annet valg… Synes det er rart at han ikke er behjelpelig når det kan være farlig… Tror nok han kan skrive ut, for han er behjelpelig med å skrive ut før tiden ellers, hvis jeg skal på ferie osv. Anonymkode: 227f4...078 Dette er en situasjon som ikke er ukjent med hensyn til desperate misbrukere av sterke vanedannende legemidler. Legen kjenner deg og vurderer deg og derfor er svaret hans slik det er. Vi andre kan ikke gjøre om på legens medisinskfaglige vurdering av deg og din situasjon. Anonymkode: 651c3...3bf 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #19 Skrevet 22. juni 2024 Dette handler åpenbart om A eller B preparater. Her er regelverket stort og gnåler du mer avslører du deg bare som misbruker. Ta ansvar og hent selv så tar du en prat med legen om nedtrapping neste gang. Legen risikerer trøbbel med tilsynsmyndighetene om han lar seg manipulere av alle medisiner som er mista, glemt igjen hos bestemor, på hytta og i flyttebiler eller stjålet.. sånne historier hører vi for mange av til å gå på - og ikke mist etterpå beskyldninger om at han er urimelig, uforsvarlig og neste sibrig el når du ikke får viljen din- du ødelegger for både legen, andre pasienter og deg sjøl! Anonymkode: f5d79...23f 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #20 Skrevet 22. juni 2024 Ts igjen. Det er ikke noe misbruk av noe som helst her. Jeg får for en måned av gangen, altså største forpakning. Det er ikke noe «etter behov»- medisin, men faste doser, tre ganger daglig. Jeg regner med at legene hører mye rart, og sikkert alle slags mulige grunner til både det ene og det andre. Får da bare at det går fint. Jeg blir bare litt nervøs 🙈 Ikke så redd for abstinenser, men for at det jeg bruker de for skal slå ut igjen i full blomst… Anonymkode: 227f4...078
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå