AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #21 Skrevet 6. juni 2024 Nå ble jeg fryktelig spent på hva bonus tantebarnets onkler og tanter ga til 18- åringen og hva de kommer til å gi til neste 18- åring ts, broren din er på børtur Anonymkode: 40571...324 13 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #22 Skrevet 6. juni 2024 Det ville vært superrart om du hadde startet sparing til bonus før din bror i det hele tatt ble bonusfar. Utrolig korttenkt av ham å forvente lik sum da. Siden bonus er der 50% antar jeg at det finnes en annen familie med mor/tanter/besteforeldre som også sparer. Så hvorfor skal det være ditt ansvar? Anonymkode: 946c5...fde 6
Brunello Skrevet 6. juni 2024 #23 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Regner med at du er fadder til dette andre barnet siden du ville spare så mye til henne, det er jo forskjell Anonymkode: 3615b...637 Hun er tante. Om man er fadder spiller vel ikke noe rolle? 1 1
Hololo Skrevet 6. juni 2024 #24 Skrevet 6. juni 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Er du fadde ts?? Til ditt EKTE tantebarn? Anonymkode: 3615b...637 har dette virkelig noe å si? Er det normalt å gjør forskjell på barn man er faddere til eller ikke? Jeg gjør ikke forskjell på min nieser og nevøer, selv om jeg er fadder for noen. kan uansett ikke sammenlignes med TS sin situasjon der jeg må si meg enig med TS. Er ofte slik der det er mine og dine barn at det blir noe forskjell, det ser vi jo utfra mange av de trådene om det her inne. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #25 Skrevet 6. juni 2024 PurpleRain skrev (1 time siden): Hei Har kommet i en situasjon der jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Min bror har en datter sammen med en av mine beste venninner. De har et godt samarbeid. De var sammen i fire år, de fikk et barn sammen, de gikk fra hverandre da barnet var tre. Barnet ble 18 år nylig. Jeg har ikke barn selv, og har et nært forhold til mitt tantebarn. Jeg har spart 200,- kroner til henne i måneden siden hun ble født, så ca 50000,- Disse pengene fikk hun da hun ble 18. Så til problemet. Broren min har en stedatter som nå er 17, hun har bodd med 50% med min bror siden hun var 9 år. Etter at mitt tantebarn fikk bursdagsgave fra meg har min bror sagt til meg «Håper du har tenkt å gi «navn på stebarn» samme sum når hun blir 18» Jeg ble paff, måtte si at nei, har ikke spart til henne siden hun ble født. Bror og samboer er nå sure på meg fordi jeg gjør forskjell. Hva gjør jeg nå? Er det jeg eller han som er urimelig? Sånt syntes jeg er urimelig å kreve. Du begynte å spare tidlig til niese. At det plutselig kommer en til inn i familien, så har man ikke tatt høyde for sånt. Jeg tenker jo gave er jo innafor. Men du skal ikke være nødt til å betale 5000kr. Du har rett på å gi hva du vil til hvem du vil faktisk. Uten at noen kan kreve mer. Hvis jeg som bestemor ville spandert bunad på mitt barnebarn. Hadde jeg blitt sur om noen skulle kreve at jeg da ga det samme til bonus barmebarn. Det ville jeg ansett noen andre besteforeldre tok seg av. . Jeg syntes de er urimelige. Anonymkode: 95edc...0ca 10 1
iNord Skrevet 6. juni 2024 #26 Skrevet 6. juni 2024 hadde forklart at det ikke ble sånn, fordi dette var noe du valgte for ditt tantebarn den dagen hun ble født. Og at en slik relasjon aldri var der til hans bonus fra fødsel. Selv om hun har vært der 50% siden hun var 9, som nå er ca. 9år siden, vet man jo aldri om relasjonen vil vare osv, det er i mitt hode helt unaturlig å starte en slik sparing til, og gi til noen man ikke har slektskap til. Forstår de ikke det, synd for dem! så kan de jo håpe at bonus sin tante på far el morsiden har gjort det samme og gir på dagen. 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #27 Skrevet 6. juni 2024 Jeg syntes du skal ta dette opp med bonus tantebarnet. Også ville jeg ha sagt noe sånt som. Jeg hører at det er blitt forventninger om at jeg skal gi samme sum som thea fikk. Det thea fikk hadde ikke hun fått hvis det ikke var for at jeg har spart opp denne summen over flere år. Siden før du ble en del av vår familie. Så jeg har desverre ikke mulighet til å gi deg det samme. Men jeg skal finne på noe annet kult til deg. Du kan jo gi noe hilfinger klær eller en kul og litt finere parfyme. Noe litt ekstra og du har råd til. Og kanskje en champagne flaske om hun ikke er avholds da. Anonymkode: 95edc...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #28 Skrevet 6. juni 2024 Hva fikk din 18-årige niese i gave av slekta til bonus-niesen din? Av søsken og foreldre til din brors kone/din svigerinne? Anonymkode: 2651b...a50 14 4
Mandagsunge Skrevet 6. juni 2024 #29 Skrevet 6. juni 2024 Aj da. På den eine sida: Den eine jenta har vore ein del av livet ditt doppelt så lenge som den andre, og kanskje trudde du heller ikkje at det skulle vare mellom bror og den nye? På den andre: Desse to jentene har faktisk budd saman halve livet. Viss dei tenker på kvarande som søstre, viss stedotter tenker på bror som ein far, så blir dette ein valdsam demonstrasjon av at DU ikkje ser på ho som like nær familie som ho kanskje ser på deg. Pengar er ei sak, såra kjensler over avvisning noko anna. I ei perfekt verd hadde eg snakka med bror og barnemor før eg gav noko til tantebarnet - kanskje til og med halde det tilbake til det blei aktuelt med boliggkjøp og så diskré ha forklart ståa og så pent spurt ho om ikkje å nemne det til stesyster. Det er kanskje aldri naturleg at du sparte til den yngste jenta, og eg synst ikkje det er rimeleg å vere sur på det for at du ikkej gjorde det - men denne situasjonen er på alle måter ugrei for både jentene og deg. Noko løysing har eg desverre ikkje.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #30 Skrevet 6. juni 2024 Til ditt biologiske tantebarn sparte du: 200*12*18= 43 200kr Til ditt ikke biologiske tantebarn som du har kjent siden hun var 9, burde du spart når hun blir 18: 200*12*9= 21 600 Men siden du mener at det at han har henne 50% er en viktig detalj oppi det hele så kan du jo dele summen på den tiden hun er der: 21 600/2= 10 800 Anonymkode: 95856...372 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #31 Skrevet 7. juni 2024 Du får bare svare din bror at hva XXX (hans stedatter) får av sine onkler og tanter i 18-års gave legger du deg ikke opp i. Du vil gi en oppmerksomhet. Men du har selvsagt ikke spart i 18 år til et barn du har kjent i 9 år. Du tenkte ikke på å starte sparing i det hele tatt, ettersom barnet har egne tanter og onkler. Du synes det blir feil om barnet får dobbelt opp. Anonymkode: 563a2...039 18 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #32 Skrevet 7. juni 2024 Stedatter har vel egen familie, tanter og onkler som gir henne gaver. Det er virkelig ikke ditt ansvar å spare til henne også. Anonymkode: 29ac5...66b 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #33 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Til ditt biologiske tantebarn sparte du: 200*12*18= 43 200kr Til ditt ikke biologiske tantebarn som du har kjent siden hun var 9, burde du spart når hun blir 18: 200*12*9= 21 600 Men siden du mener at det at han har henne 50% er en viktig detalj oppi det hele så kan du jo dele summen på den tiden hun er der: 21 600/2= 10 800 Anonymkode: 95856...372 Nei, det burde hun ikke. Om noen burde spart så er det barnets tanter og onkler. Det er virkelig ikke TS sitt ansvar. Var det slik at mor til stedatter sine søsken sparte penger til hans datter?? At TS sin niese fikk sparepenger av stemors familie? Anonymkode: 29ac5...66b 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #34 Skrevet 7. juni 2024 Gav hennes familie gave til din niesene når hun ble 18? Skal jo være likt og ingen forskjell. Anonymkode: c0985...06f 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #35 Skrevet 7. juni 2024 PurpleRain skrev (12 timer siden): Hei Har kommet i en situasjon der jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Min bror har en datter sammen med en av mine beste venninner. De har et godt samarbeid. De var sammen i fire år, de fikk et barn sammen, de gikk fra hverandre da barnet var tre. Barnet ble 18 år nylig. Jeg har ikke barn selv, og har et nært forhold til mitt tantebarn. Jeg har spart 200,- kroner til henne i måneden siden hun ble født, så ca 50000,- Disse pengene fikk hun da hun ble 18. Så til problemet. Broren min har en stedatter som nå er 17, hun har bodd med 50% med min bror siden hun var 9 år. Etter at mitt tantebarn fikk bursdagsgave fra meg har min bror sagt til meg «Håper du har tenkt å gi «navn på stebarn» samme sum når hun blir 18» Jeg ble paff, måtte si at nei, har ikke spart til henne siden hun ble født. Bror og samboer er nå sure på meg fordi jeg gjør forskjell. Hva gjør jeg nå? Er det jeg eller han som er urimelig? Veldig raust av deg! Skjønner de er sure! Hva andre tanter og onkler gjør er noe annet og har ikke noe å si. Her gjør du tydelig forskjell. Og det er ganske så sårt for barna og foreldre at du ikke anerkjenne henne som ditt tantebarn. Det er vondt! Jeg hadde ikke forventet så stor sum, men en større sum /gave hadde jeg nok forventet til min stebarn hvis en tante hadde gitt det til tidligere barn. Og veldig rart at du ikke har tenkt på det tidligere. Når barnet har bodd der siden det var 9 selvom 50% så er det jo familie. Du fortjener bare liten gave fordi du bare er her 50% og ikke det en gang nei fy 🤮 Anonymkode: 27991...23a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #36 Skrevet 7. juni 2024 1. det å be om en gave er alltid - uten unntak - langt utenfor enhver normal høflighet. Så dersom du tenker å fortsette å ha kontakt med din bror må du gjøre det klinkende klart at han aldri, noensinne igjen formidler forventning om gaver til deg. Og at han, dersom han ønsker å fortsatt ha kontakt med deg, formidler endret adferd og holdning tydelig og over tid. Dette er helt normal grensesetting. Man ønsker ikke idioter og tåper i eget liv, så man setter minstekrav til adferd for de man velger å omgåes. 2. Som du sier har du kjent barnet siden det var 9. I løpet av den tiden har du nok gjort deg noen tanker om ulikheten du skaper i valget om å spare til det ene søskenet og ikke det andre. Særlig om de to barna selv oppfatter seg som søsken, pga felles oppvekst. Du må ha gjort deg tanker om hvorvidt denne ulikheten vil ha negative konsekvenser for ditt videre forhold til dem - det barnet som fikk gave inkludert. For det ville ikke være urimelig om søskenet som fikk valgte å kutte deg ut fordi du nedprioriterer dets søsken. Igjen: man skylder aldri noen en gave. Og livet er urettferdig. Så du gjør som du vil. Men det vil ha konsekvenser. Og de bør du ha tatt opp til vurdering. Anonymkode: 7117a...06f 2 1 1
Morten1 Skrevet 7. juni 2024 #37 Skrevet 7. juni 2024 Det er jo helt logisk at man ikke kjenner ett bonusbarn til sin bror like mye som sin egen niese, spesiellt når bonusbarnet kun er der 50%, da kan teoretisk barnet aldri ha møtt TS sin slekt i form av selskap da hun alltid kan ha bod andre steder at det har vært. Jeg hadde kun gitt vanlige bursdag og julegaver, sikkert litt bedre på 18års dagen, men at de forventer at hun skal få samme sum som niese blir helt feil. Jeg ville også sagt i fra til niesen at hun må si i fra hvis de begynner å presse hun til å dele pengene 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #38 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig raust av deg! Skjønner de er sure! Hva andre tanter og onkler gjør er noe annet og har ikke noe å si. Her gjør du tydelig forskjell. Og det er ganske så sårt for barna og foreldre at du ikke anerkjenne henne som ditt tantebarn. Det er vondt! Jeg hadde ikke forventet så stor sum, men en større sum /gave hadde jeg nok forventet til min stebarn hvis en tante hadde gitt det til tidligere barn. Og veldig rart at du ikke har tenkt på det tidligere. Når barnet har bodd der siden det var 9 selvom 50% så er det jo familie. Du fortjener bare liten gave fordi du bare er her 50% og ikke det en gang nei fy 🤮 Anonymkode: 27991...23a Så da er jeg slem manma da som har soart opp til førerkort til mine barn fra de var små. Jeg har da ikke råd til å spare opp til bonus også. Far har ikke vært med på sparing til våre felles unger heller. Og jeg har vært bonusmor fra hun var ett år. Her vi bor er det veldig viktig med flrerkort og bil fra de er 18år. Om de skal kunne ta seg jobb. Selv har jeg vært mye syk, så i oppveksten til barna minehar jeg velselvis vært i jobb og sykmeldt. Frem til jeg ble ufør. Så fet lønn har ikke jeg hatt. Far har ikke vært interessert i å være med på denne sparingen. Og jeg har tatt det opp mange ganger at han og barnemor burde spare til sånt for sitt barn. Iallefall år han ikke er med å sparer til våre felles barn. Jeg har sett det som mer deres plikt enn min plikt. Med min inntekt, så hadde det også blitt for lite til 3 stk. Så ingen hadde hatt penger til førerkort. Jeg har 0 dårlig samvittighet for at jeg har tatt ansvar for de jeg i hovedsak plikter å forsørge. Og det skal da ikke gå utover mine baarn og min økonomi, når to voksne med full lønn ikke gidder å spare til egen unge. Det kom også frem at når bonus fikk penger. Maste mor om at det skulle brukes opp, ja. En gang som jeg vet brukte også mor pengene på srg selv. 7000kr hun "lånte" av barnet sitt som aldri er gitt tilbake. Til konf fikk alle tre beskjed, at de får noe på konto til bruk. Så bonus kjøpte seg et kamera, og litt klær. Men resten ble satt på konto. Penger fra oss var øremerket førerkort, fordi jeg krevde det. Siden mor ønsker at bonus sin konto skulle tømmes raskt. Så hadde vi to pengebokser i konf. En der alt fra vår familie , og en med alt fra mor sin familie. Det var lurt. For oengenw fra mor sin famile var borte på få mnd. Ungen fikk ca 40.000 kr kontanter totalt. Så 18.000 fra vår side sto det igjen på konto hos oss til førerkort. Når konto hos mor var tom. Begynte maset om å få tilgang til det som var his oss. Mye krangel og jeg sa NEI. Jeg ble de kjipe frem til 18 årsdagen. Da var det visst mor som var dum , som hadde latt bonus sllse bort alle pengene. 10.000kr har jeg sputta inn på det. Samme sum mine fikk til konf. Jeg betalte et par kjøretimer. Men overlot resten av betalingen til foreldrene til bonus. Så bonus fikk egentlig hele førerkortet. Mine hadde 25.000kr. Til førerkort det holdt akkurat på krona. Men vi øvelseskjørte mye. Noe bonus nektet. Så der kostet jo lappen nesten 50.000kr. Bonus fikk bil. Mine jobbet og sparte selv til bil. Så jeg ser ikke noe urettferdighet i at jeg soarte penger til mine egne barn og ikke bonus. Da bonus endte med å få alt i hendene. Mens mine måtte ordne seg selv. Jeg betalte vel oppkjøringen. Så konto ikke skulle bli helt tom iht mine barn. Mine klarte seg med de 25.000kr jeg passet på sto på konto. Bonus fikk tilsammen 60.000kr. Foreldrene til bonus klaget på at jeg ikke betalte mer. Men de betalte ingenting til mine heller. Så de kan holde munn, syntes jeg. Anonymkode: 95edc...0ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #39 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så da er jeg slem manma da som har soart opp til førerkort til mine barn fra de var små. Jeg har da ikke råd til å spare opp til bonus også. Far har ikke vært med på sparing til våre felles unger heller. Og jeg har vært bonusmor fra hun var ett år. Her vi bor er det veldig viktig med flrerkort og bil fra de er 18år. Om de skal kunne ta seg jobb. Selv har jeg vært mye syk, så i oppveksten til barna minehar jeg velselvis vært i jobb og sykmeldt. Frem til jeg ble ufør. Så fet lønn har ikke jeg hatt. Far har ikke vært interessert i å være med på denne sparingen. Og jeg har tatt det opp mange ganger at han og barnemor burde spare til sånt for sitt barn. Iallefall år han ikke er med å sparer til våre felles barn. Jeg har sett det som mer deres plikt enn min plikt. Med min inntekt, så hadde det også blitt for lite til 3 stk. Så ingen hadde hatt penger til førerkort. Jeg har 0 dårlig samvittighet for at jeg har tatt ansvar for de jeg i hovedsak plikter å forsørge. Og det skal da ikke gå utover mine baarn og min økonomi, når to voksne med full lønn ikke gidder å spare til egen unge. Det kom også frem at når bonus fikk penger. Maste mor om at det skulle brukes opp, ja. En gang som jeg vet brukte også mor pengene på srg selv. 7000kr hun "lånte" av barnet sitt som aldri er gitt tilbake. Til konf fikk alle tre beskjed, at de får noe på konto til bruk. Så bonus kjøpte seg et kamera, og litt klær. Men resten ble satt på konto. Penger fra oss var øremerket førerkort, fordi jeg krevde det. Siden mor ønsker at bonus sin konto skulle tømmes raskt. Så hadde vi to pengebokser i konf. En der alt fra vår familie , og en med alt fra mor sin familie. Det var lurt. For oengenw fra mor sin famile var borte på få mnd. Ungen fikk ca 40.000 kr kontanter totalt. Så 18.000 fra vår side sto det igjen på konto hos oss til førerkort. Når konto hos mor var tom. Begynte maset om å få tilgang til det som var his oss. Mye krangel og jeg sa NEI. Jeg ble de kjipe frem til 18 årsdagen. Da var det visst mor som var dum , som hadde latt bonus sllse bort alle pengene. 10.000kr har jeg sputta inn på det. Samme sum mine fikk til konf. Jeg betalte et par kjøretimer. Men overlot resten av betalingen til foreldrene til bonus. Så bonus fikk egentlig hele førerkortet. Mine hadde 25.000kr. Til førerkort det holdt akkurat på krona. Men vi øvelseskjørte mye. Noe bonus nektet. Så der kostet jo lappen nesten 50.000kr. Bonus fikk bil. Mine jobbet og sparte selv til bil. Så jeg ser ikke noe urettferdighet i at jeg soarte penger til mine egne barn og ikke bonus. Da bonus endte med å få alt i hendene. Mens mine måtte ordne seg selv. Jeg betalte vel oppkjøringen. Så konto ikke skulle bli helt tom iht mine barn. Mine klarte seg med de 25.000kr jeg passet på sto på konto. Bonus fikk tilsammen 60.000kr. Foreldrene til bonus klaget på at jeg ikke betalte mer. Men de betalte ingenting til mine heller. Så de kan holde munn, syntes jeg. Anonymkode: 95edc...0ca Det er jo to forskjellige situasjoner!! Noe annet med egne barn og bonus når det er slik du beskriver! Vanskelig når man har så forskjellig syn på hvordan ting Skal være! Syns du høres ganske fornuftig og raus ut, og jobbet for at barna skal få det likt. Og betalt masse for bonus uten at de har betalte «sin» del. Håper bonus skjønner det! Håper du sa ordentlig ifra at du betalte for bonus og ikke de! Anonymkode: 27991...23a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #40 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå ble jeg fryktelig spent på hva bonus tantebarnets onkler og tanter ga til 18- åringen og hva de kommer til å gi til neste 18- åring ts, broren din er på børtur Anonymkode: 40571...324 Jeg lurer også på dette. Da må ts’ bror og samboer forvente at det blir helt likt mtp gave til 18-åringen og den kommende 18-åringen fra eventuelle tanter/onkler på samboers side også? Jeg synes dessuten at det er et vesentlig moment at i tillegg til å være niesen til ts, er 18-åringen også barnet til en av ts’ nærmeste venninner. Anonymkode: a90e5...c03 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå