Gå til innhold

Gave - stedatter til min bror

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har kommet i en situasjon der jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre.

Min bror har en datter sammen med en av mine beste venninner. De har et godt samarbeid. De var sammen i fire år, de fikk et barn sammen, de gikk fra hverandre da barnet var tre. Barnet ble 18 år nylig. Jeg har ikke barn selv, og har et nært forhold til mitt tantebarn. Jeg har spart 200,- kroner til henne i måneden siden hun ble født, så ca 50000,- Disse pengene fikk hun da hun ble 18. 

Så til problemet. Broren min har en stedatter som nå er 17, hun har bodd med 50% med min bror siden hun var 9 år. Etter at mitt tantebarn fikk bursdagsgave fra meg har min bror sagt til meg «Håper du har tenkt å gi «navn på stebarn» samme sum når hun blir 18» Jeg ble paff, måtte si at nei, har ikke spart til henne siden hun ble født. Bror og samboer er nå sure på meg fordi jeg gjør forskjell.

Hva gjør jeg nå? Er det jeg eller han som er urimelig?

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye har du tenkt å gi til henne da? Når du tros alt har kjent henne fra hun var 9 så synes jeg det er litt rart du ikke har tenkt på henne. Om broren din inkluderer jenta i familien, er det sikkert sårt å forstå at du ikke ser på henne som familie. Synes du bør prøve å skrape sammen penger til jenta også! 

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Hvor mye har du tenkt å gi til henne da? Når du tros alt har kjent henne fra hun var 9 så synes jeg det er litt rart du ikke har tenkt på henne. Om broren din inkluderer jenta i familien, er det sikkert sårt å forstå at du ikke ser på henne som familie. Synes du bør prøve å skrape sammen penger til jenta også! 

En gave er helt ok. Men samme sum er virkelig ikke nødvendig!

Jeg sparer til egne barn, ikke bonusbarna mine. Logisk nok. 

Anonymkode: 31167...e0a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En gave er helt ok. Men samme sum er virkelig ikke nødvendig!

Jeg sparer til egne barn, ikke bonusbarna mine. Logisk nok. 

TS har jo ikke barn, så det høres ut som om din situasjon er ganske anderledes en hennes....

Jeg tenker at om bror har tatt til seg bonus dater og ønsker at familien ikke skal gjøre forskjel på barna, er det ganske klønete å gjøre stor forskjel på dem. Det er sjeldent i søskens interese å bli veldig forskjellsbehandlet heller. Så jeg ville respektert foreldrenes ønsker! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

TS har jo ikke barn, så det høres ut som om din situasjon er ganske anderledes en hennes....

Jeg tenker at om bror har tatt til seg bonus dater og ønsker at familien ikke skal gjøre forskjel på barna, er det ganske klønete å gjøre stor forskjel på dem. Det er sjeldent i søskens interese å bli veldig forskjellsbehandlet heller. Så jeg ville respektert foreldrenes ønsker! 

Mine foreldre sparer heller ikke til mine bonusbarn. 

Og mine bonusbarns foreldre sparer heller ikke til mine barn. 

Siden hun er der 50 %, vil jeg tro at hun også har sin egen familie som da står for sånt. 

Ser ikke forskjell på situasjonen som du gjør. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine foreldre sparer heller ikke til mine bonusbarn. 

Og mine bonusbarns foreldre sparer heller ikke til mine barn. 

Siden hun er der 50 %, vil jeg tro at hun også har sin egen familie som da står for sånt. 

Ser ikke forskjell på situasjonen som du gjør. 

Mente besteforeldre ;) 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Bror har ikke tatt til seg bonusdatter, hun bor der 50 %. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bror har ikke tatt til seg bonusdatter, hun bor der 50 %. 

Jeg skrev ikke adoptert.... Han ønsker åpenbart at barna skal behandles likt, og jenta har vært i familien lenge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (27 minutter siden):

Jenta har jo sikkert egen familie? 
hun har jo ikke akkurat blitt adoptert, eller en gang bodd hos broren 100%. Det er jo rart å skulle begynne å spare med engang broren hennes får seg en kjæreste med et barn også. Det er jo ganske mange som ikke holder sammen. Foreldrene kan velge å ikke gjøre forskjell, men å begynne kreve at familien skal gjøre likt blir vel litt i overkant. 

Anonymkode: 698ef...cf7

• Liker 20
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du er fadder til dette andre barnet siden du ville spare så mye til henne, det er jo forskjell

Anonymkode: 3615b...637

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev ikke adoptert.... Han ønsker åpenbart at barna skal behandles likt, og jenta har vært i familien lenge. 

Det er ikke broren som bestemmer uansett. En ting er å ikke gjøre forskjell mtp julegaver og bursdag, men sparing er noe helt annet. 

Hadde ALDRI forventet at min manns bror skal spare til min datter, finnes ikke logikk i det. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Om hun har barn selv har da vel ingen betydning. Når det kommer til vanlige julegaver og bursdagsgaver så tenker jeg at man ikke gjør åpenbar forskjell på barna. Men dette er ikke en vanlig bursdagsgave, dette har jo tante spart opp gjennom 18år. Og da er det klart det blir forskjell. Sånn er det i de aller fleste bonusfamilier.

Jeg synes det er 100% innafor å ikke gi likt i dette scenarioet, men vær tydelig overfor broren din at du står for avgjørelsen din.

Anonymkode: c008b...d1a

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Da bør jo familien til denne jenta spare til begge også? Siden moren har tatt til seg brorens barn, som du så fint skrev. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke urimelig. 

Anonymkode: ee4b2...63e

• Liker 1
Skrevet

ser ikke helt hvorfor en meget fin handling for et barn du er tante til skal brukes mot deg.

jeg skjønner at ting er urettferdig, men da får heller broren din forklare det til denne jenta om hun opplever det merkelig. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Broren din kan jo gi henne en fin 18-årsgave. Helt utrolig å bli sur for noe sånn. 

Anonymkode: 5af39...4cd

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig lite erfaring med bonusbarn osv, men mitt inntrykk er at de som oftest får litt mindre? De har jo gjerne tanter og onkler på sin side av familien også, og det er ikke gitt at de gir barna lik sum i gaver.

Når det er sagt, så synes jeg det er viktig å spørre foreldrene når man gir større pengegaver. For det første om det er greit, hvor de ønsker at pengene blir plassert (aldri i livet om jeg hadde latt mitt barn få denne summen rett på konto) og i denne situasjonen mtp stesøsken av barnet. Dere kunne evnt blitt enig om å gi litt mindre til din niese slik at du hadde sittet igjen med en sum du kunne gitt til den andre. Jeg er enig i at det ikke trenger å være 100% likt, så kommer det an på hvor god relasjon dere har også da.

Anonymkode: 3925c...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har veldig lite erfaring med bonusbarn osv, men mitt inntrykk er at de som oftest får litt mindre? De har jo gjerne tanter og onkler på sin side av familien også, og det er ikke gitt at de gir barna lik sum i gaver.

Når det er sagt, så synes jeg det er viktig å spørre foreldrene når man gir større pengegaver. For det første om det er greit, hvor de ønsker at pengene blir plassert (aldri i livet om jeg hadde latt mitt barn få denne summen rett på konto) og i denne situasjonen mtp stesøsken av barnet. Dere kunne evnt blitt enig om å gi litt mindre til din niese slik at du hadde sittet igjen med en sum du kunne gitt til den andre. Jeg er enig i at det ikke trenger å være 100% likt, så kommer det an på hvor god relasjon dere har også da.

Anonymkode: 3925c...c78

Latt barnet ditt få denne summen rett på konto? Barnet var 18 år, selvfølgelig kan det får denne summen inn på konto. 

Anonymkode: 698ef...cf7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du fadde ts?? Til ditt EKTE tantebarn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du fadde ts?? Til ditt EKTE tantebarn?

Hva har det med saken å gjøre? 
hun er tante til barnet, det holder!

Anonymkode: 40571...324

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...