AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #41 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tror det du må tenke på er hverdagen til sønnen din, først og fremst. Ved skolebytte har han iallefall en bra skolehverdag og en kjip far. Uten skolebytte så har han en kjip skolehverdag og en kjip far. Så hvis du bare kan kjøre litt over han her og bytte skole. Så kan du gjøre det. Og deale med far etterpå. Vil tro at det far tenker påer at da slipper han å kjøre gutten om morgenen. Uansett her tenker jeg du bør tenke på full omsorg. Så pga det kontakt avokat slik at du får gjort dette riktig. Så det ikke slår tilbake på deg selv. Iht å få meste av samværet senere Anonymkode: f7fea...46c Hvordan definerer du full omsorg? Ser at begrepet dukker opp stadig vekk. Men ts har jo omsorgen, far har samvær. Å ta fra far samværet er bortimot umulig og antagelig heller ikke ønskelig. Så hva er du du mener «full omsorg» skal bety? Anonymkode: 6c19d...20d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #42 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det sant? Jeg var inne på søknaden og far kommer ikke opp noe sted.. men har ikke sendt den så usikker på om han må signere noen plass? Men kan jeg bare søke over? Tror neppe forholdet mellom de kan bli noe værre. Jeg har foreslått at vi skal snakke med noen.. men far nekter. Jeg har endelig kommet meg ovenpå etter 10 år i psykisk og fysisk mishandling i dette forholdet så han er vant med at han bestemmer over meg. Anonymkode: 34d1e...75f Jeg måtte ikke signere noe da den andre forelderen flyttet og byttet skole for felles barn. Anonymkode: fd37f...42b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #43 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville faktisk bere startet prosessen med å bytte skole, far skal faktisk ha en saklig grunn før å nekte. Nekter å tro noen dommer eller advokat vil ta det videre med mindre de sabotere samværet eller skader barnet. Btw: ikke vær redd før advokatene han eventuelle ansetter. De har ikke lov til å lage et helvet bere fordi. Anonymkode: 7aa55...35b Akkurat hva skal far gå til sak for? For å få mer samvær? For å få bosted på seg selv? Må han ikke ha meklingsattest og da må han bestille møte med fvk og ofte 3 uker ventetid eller mer. Så tar det lang tid med advokater. Så jeg forstår ikke hvordan far så lett får gått til sak eller årsak i papirene. Mor har meldt ifra om skolebytte i riktig tid og mer trengs ikke. Anonymkode: fd37f...42b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #44 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan definerer du full omsorg? Ser at begrepet dukker opp stadig vekk. Men ts har jo omsorgen, far har samvær. Å ta fra far samværet er bortimot umulig og antagelig heller ikke ønskelig. Så hva er du du mener «full omsorg» skal bety? Anonymkode: 6c19d...20d Vedkommende mener nok hovedomsorg. Akkurat slik mange sier foreldrerett. Ingenting heter det. Det heter foreldreansvar og definerer det ansvaret foreldrene har, og ikke hvilke rettigheter foreldrene har. Anonymkode: 41a9c...488
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #45 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vedkommende mener nok hovedomsorg. Akkurat slik mange sier foreldrerett. Ingenting heter det. Det heter foreldreansvar og definerer det ansvaret foreldrene har, og ikke hvilke rettigheter foreldrene har. Anonymkode: 41a9c...488 Men ts har jo hovedomsorg. Hva er det som skal endres? Anonymkode: 6c19d...20d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #46 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det sant? Jeg var inne på søknaden og far kommer ikke opp noe sted.. men har ikke sendt den så usikker på om han må signere noen plass? Men kan jeg bare søke over? Tror neppe forholdet mellom de kan bli noe værre. Jeg har foreslått at vi skal snakke med noen.. men far nekter. Jeg har endelig kommet meg ovenpå etter 10 år i psykisk og fysisk mishandling i dette forholdet så han er vant med at han bestemmer over meg. Anonymkode: 34d1e...75f Bare søk. Så lenge du ikke søker ungen inn på en religiøs skole, står du som har hovedomsorgen fritt til å velge den skolen du ønsker. Hans signatur trengs ikke. SIden far ikke evner å gjøre det som er best for barnet, hadde jeg holdt han helt utenfor. Hadde kun informert han om han spør. Du kan med fordel lese deg litt opp hva som står i barneloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 Den aktuelle loven som gjelder for deg nå, er allerede nevnt noen ganger. Ang samvær, så er ungen deres 10 år. Dvs at han har mye å si når det kommer til samvær. Om han ikke ønsker samvær, ikke overnatting eller noe annet, så kan du si til far at sånn og sånn blir det. Mitt barn bestemte samværet selv i den alderen, med en sakkyndig i ryggen da vi var i en rettsprosess. § 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere. Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner. Når de skriver 'legges stor vekt på', betyr det i praksis at barnets ønsker er slik det vil bli med mindre det ligger særskilte årsaker til grunn feks vold, fysisk eller psykisk eller at det er åpenbare grunner til at det ikke er barnets beste. Anonymkode: 34166...bba 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #47 Skrevet 6. juni 2024 Barnevernet kan kanskje hjelpe dere Anonymkode: 6bd19...595
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #48 Skrevet 6. juni 2024 Bytt skole Krev barnebidrag gjennom nav. Mest rettferdig for sønnen din. Trenger han ikke pengene nå kommer de godt med senere til startkapital. Ikke la "trenger ikke penger" være en hvilepuls, det er penger din sønn har rett på. Hvis far tipper helt over bidrag bruk det for å bygge sak så du det for søke samvær med tilsyn. Da er det også lettere å registrere avvik. Husk at han skal ha støtte gjennom vidergående til han blir 19. ❤️ Som far urettmessig sier da han ikke står i noenting selv. Stå i det så sønnen din får stabilitet. Anonymkode: ce772...a31 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #49 Skrevet 6. juni 2024 Du kan bytte skole på barnet så lenge du er hovedomsorgsperson uten ar far samtykker til dette så lenge du varsler han om det. Men for all del dobbeltsjekke med en advokat. Det følger av barneloven § 37 at bostedsforelderen kan treffe avgjørelser om vesentlige sider av omsorgen for barnet. Anonymkode: 77b09...8c0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #50 Skrevet 8. juni 2024 Kanskje barnevernet skulle vært inne i bildet med foreldreveiledning til far? Jeg jobber som skolekonsulent og kan bekrefte at barnet ditt kan bytte skole når du har hovedomsorgen. Anonymkode: 52f64...ff5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå