Gå til innhold

Far nekter skolebytte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Jo. Du må varsle. Men du er fri til å bo hvor du vil

Og ta med barnet? 

Anonymkode: 34d1e...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det kom ikke tydelig frem at det bare er for ts å bytte skole. Om ts flytter til en ny skolekrets er det derimot bare å bytte.

Anonymkode: 1dcdd...a4b

Jo. Redegjør gjerne for konsekvenserne med hjelp av egen link…

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og ta med barnet? 

Selvsagt. Man er ikke tvunget til å bo et sted

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville faktisk bere startet prosessen med å bytte skole, far skal faktisk ha en saklig grunn før å nekte. Nekter å tro noen dommer eller advokat vil ta det videre med mindre de sabotere samværet eller skader barnet.

Btw: ikke vær redd før advokatene han eventuelle ansetter. De har ikke lov til å lage et helvet bere fordi.

Anonymkode: 7aa55...35b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville faktisk bere startet prosessen med å bytte skole, far skal faktisk ha en saklig grunn før å nekte. Nekter å tro noen dommer eller advokat vil ta det videre med mindre de sabotere samværet eller skader barnet.

Btw: ikke vær redd før advokatene han eventuelle ansetter. De har ikke lov til å lage et helvet bere fordi.

Helt riktig!!!!

Konsekvensene i sak er ufarlig.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja.. snakket med skolen. Og han får plass om jeg søker. Og det er ingen konsekvenser for far eller samvær. Da vi blir boende på samme sted. Og vi ligger midt mellom skolene. Så begge skolene er «nær skoler» så jeg saborterer ingenting. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (5 minutter siden):

Helt riktig!!!!

Konsekvensene i sak er ufarlig.

Takk! Da søker jeg ny skole. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Far nekter. 

Greit det, men da får du hvertfall EM attest på at han nekter å møte og forsøke å samarbeide.  Da bygger du en god sak! 

Anonymkode: d9de5...49c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Greit det, men da får du hvertfall EM attest på at han nekter å møte og forsøke å samarbeide.  Da bygger du en god sak! 

Anonymkode: d9de5...49c

For hva? Hun trenger ikke å bygge sak, hun kan bare bytte skole. Dette ligger under den daglige omsorgen, det er bare om barnet skal på privatskole at hun trenger samtykke.

Og ts, ikke la deg skremme av trusler om advokat. «Lage advokatmat av deg»? Hva tror han egentlig en advokat har rett til å bestemme? Ingenting er svaret. Du bør søke bidrag. La ham bli sur, du behøver ikke å diskutere det med ham.

Anonymkode: 6c19d...20d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke fars samtykke. Lov om barn og foreldre: 

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet’

Anonymkode: 41a9c...488

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, 

jeg er alene med min sønn på 10 år, han har fast bosted hos meg. Far bor 5 minutter unna, men de har ett veldig turbulent og dårlig forhold. Far velger ofte bort barnet, og har ett sinneproblem som gjør at gutten er utrygg og ønsker ikke samvær. De har nå 4 timer i uken og annen hver helg uten overnatting. 

Skolen gutten vår går på er en skole med ekstremt stort konflikt nivå, mye vold, mobbing, utestenging og sønnen min har når siste året bedt om å få bytte skole til en annen skole i nærheten der vennene hans går. Jeg har vært i utallige møter med nåværende skole ang miljø og det at han gruer seg til hver skole dag, kommer gråtende hjem, vondt i magen, sover dårlig, og har det ikke bra. Skolen lover bot å bedring men ingenting skjer. Nå sa sønnen min at grensen var nådd, han klarer ikke mer. Og ønsker veldig sterkt å bytte og vil bare ha det bedre og kunne glede seg til skolen. 

jeg har snakket med den andre skolen og han får plass der. Men far nekter. Han mener at en del av livet er å stå i stormen og at dette til gjøre han tøffere. Men jeg ser jo hvordan dette ødelegger han, prestasjonen på skolen, han er ikke glad. Har prøvd nå flere ganger å snakke med far men han klikker og nekter. Han tok en prat med sønnen vår på samvær og sønnen vår sa hva han følte og hvordan han hadde det. Da hadde far sagt at han må bare skjerpe seg. Hva kan jeg gjør? 

Ja han far virker til å være den rette personen til å si man må stå i det... Han bor ikke med sin egen sønn engang.. men sønnen skal lide seg gjennom en skole han mistrives på dag ut og dag inn ! 

😪 

Anonymkode: ce772...a31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som at du holdes litt gissel av fars dårlige humør.

Kanskje du skulle minne deg selv på at dere er ikke sammen mer, du har ikke ansvar for hans humør. Hold avstand til ham, la han være sur og sint hos seg. 

La være å snakke med ham, si at all dialog skal gå skriftlig.

Bytt skole, når fars samtykke ikke kreves på skjema. Du kan vurdere å få en advokat til å skrive brev som informerer far på dine vegne. Kanskje han skjerper seg litt når du har fått en talsperson.

Neste så søker du om bidrag gjennom NAV, hvor du huker av for at de krever inn bidraget for deg.

Hvis han så oppfører seg dårlig til barnet, så holder du igjen samvær. 

Anonymkode: 8a025...cff

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer du det? Jeg har jobbet hardt for å si i mot far. Han er vant med at jeg er «redd» og ønsker ikke konflikt. Han betaler ingenting i barnebidrag for eksempel for da skulle han lage ett helvette og lage advokatmat av meg sa han. Og jeg tenker jeg skal klare meg uten pengene om konflikten er lav og min sønn da har det bra. 

Konflikten er ikke lav, og din sønn har det ikke bra. Så du kan liksågodt søke bidrag gjennom nav. Det er til din sønn.

Anonymkode: 1ef4e...022

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo på en måte har det det… for far gjør veldig mye mot sønnen vår som er fordi han er sint på meg for at jeg gikk utav forholdet. Så det spiller aldri noe rolle hva det er / han skal være uenig med meg. Så når jeg tok dette opp med han endte det med full klikkings og jeg fikk ikke snakket ferdig en gang. Så han har ingen logisk grunn for å nekte så hans oppførsel mot meg har noe med skolebytte og det jeg ber om hjelp til å gjør. For jeg er livredd for å gjør ting værre. Og skape enda mer konflikter og at forholdet deres blir mer skadet. 

Tror det du må tenke på er hverdagen til sønnen din, først og fremst.  Ved skolebytte har han iallefall en bra skolehverdag og en kjip far. Uten skolebytte så har han en kjip  skolehverdag og en kjip far. 

Så hvis du bare kan kjøre litt over han her og bytte skole.  Så kan du gjøre det. Og deale med far etterpå. Vil tro at det far tenker påer at da slipper han å kjøre gutten om morgenen. 

Uansett her tenker jeg du bør tenke på full omsorg. Så pga det kontakt avokat slik at du får gjort dette riktig. Så det ikke slår tilbake på deg selv.  Iht å få meste av samværet senere

Anonymkode: f7fea...46c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar du fars humør stenge for penger din sønn har rett på? Hvis barnefar er SÅ ustabil hadde jeg tatt barnebidrag gjennom NAV det er mer penger enn du tror. 

Drar du det svaret at ikke du trenger de pengene, vel sønnen din trenger de pengene om ikke nå så til buffer eller startkapital senere. Så om ikke du trenger pengene nå kan du sette de på konto til han blir student og trenger penger til feks første husleie og depositum. Eller for å spe på stipend og lån.

Det er utilgivelig av deg som mor å ikke få orden på penger barnet ditt har rett på. 

PS hva tenker dere om konfirmasjon, nav vil hjelpe med fars støtte til det og hvis det er aktuelt.

Og husk han har forsørgerplikt helt ti 19 år så lenge han går på vidergående. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo på en måte har det det… for far gjør veldig mye mot sønnen vår som er fordi han er sint på meg for at jeg gikk utav forholdet. Så det spiller aldri noe rolle hva det er / han skal være uenig med meg. Så når jeg tok dette opp med han endte det med full klikkings og jeg fikk ikke snakket ferdig en gang. Så han har ingen logisk grunn for å nekte så hans oppførsel mot meg har noe med skolebytte og det jeg ber om hjelp til å gjør. For jeg er livredd for å gjør ting værre. Og skape enda mer konflikter og at forholdet deres blir mer skadet. 

Jeg tror sønnen din bare burde ha samvær med far MED tilsyn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, 

jeg er alene med min sønn på 10 år, han har fast bosted hos meg. Far bor 5 minutter unna, men de har ett veldig turbulent og dårlig forhold. Far velger ofte bort barnet, og har ett sinneproblem som gjør at gutten er utrygg og ønsker ikke samvær. De har nå 4 timer i uken og annen hver helg uten overnatting. 

Skolen gutten vår går på er en skole med ekstremt stort konflikt nivå, mye vold, mobbing, utestenging og sønnen min har når siste året bedt om å få bytte skole til en annen skole i nærheten der vennene hans går. Jeg har vært i utallige møter med nåværende skole ang miljø og det at han gruer seg til hver skole dag, kommer gråtende hjem, vondt i magen, sover dårlig, og har det ikke bra. Skolen lover bot å bedring men ingenting skjer. Nå sa sønnen min at grensen var nådd, han klarer ikke mer. Og ønsker veldig sterkt å bytte og vil bare ha det bedre og kunne glede seg til skolen. 

jeg har snakket med den andre skolen og han får plass der. Men far nekter. Han mener at en del av livet er å stå i stormen og at dette til gjøre han tøffere. Men jeg ser jo hvordan dette ødelegger han, prestasjonen på skolen, han er ikke glad. Har prøvd nå flere ganger å snakke med far men han klikker og nekter. Han tok en prat med sønnen vår på samvær og sønnen vår sa hva han følte og hvordan han hadde det. Da hadde far sagt at han må bare skjerpe seg. Hva kan jeg gjør? 

Du trenger ikke fars tillastelsee:

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Anonymkode: 34166...bba

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet har et fast bosted his deg er det du alene som bestemmer hvilken skole barnet skal gå på. 

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/bosted-samvar-og-tidsfordeling/

Så her står du fritt iht det å søke barnet inn på ny skole uten fars samtykke. 

Jeg er prinspielt enig med deg at det beste  at dere  er så mye som mulig enige i det meste. Men her har gitten en far som ikke tenker på barnets beste.

Siden far opptrer truende og er ufin mot deg. Bør du slutte å ha samtaler med han. Og gå 100% over i meldinger. 

At han truer med ditt og datt da får han bare gjøre det. Be om en rådgivnings time i bv. Men det beste er å bruke noen kr på advokat. Har du ikke råd til det. Kan du kreve bidrag via nav. 

Men ikke tilat han å ringe deg å skjelle deg ut. Da legger du på. Sender en melding, jeg finner meg ikke i truslene dine,  så har du noe fornuftig å komme med,send melding. . 

Regel nr 1 iht tlf samtaler legg altid på, når han blir ufin. Snakk kun om samtalen er saklig.

Regel 2. Går det ikke an med saklig kommunikasjon,  så send meldinger eller mail. Sender du mail, send melding om at du har sendt mail. 

Penger du får i barnebidrag kan du betale en advokat med. Som sender over info han kan bli sinna av. Blir han sinna mot deg, sier du bare at han må ta dette opp med advokaten. 

Tjener du lite nok, kan du ha krav på fri rettshjelp. 

Få til overlevering av barnet. Slik at du og far ikke møtes. Dvs du leverer på skolen om morgen og ha henter ved skoleslutt og omvendt.

Mishandler han. Barnet fysisk eller psykisk tar du det med bv.

Jeg vet at dette kan bli tøft for deg. Men gutten din trenger å se at mamma står opp for han. 

Og ikke konfronter alt med far gutten tar opp med deg. Da kommer det til å gå utover gutten. Og kommer til å ikke tørre å snakke med deg. Trygg gutten på at det som skjer ikke er guttens feil. Men feil valg fra voksne. Og anerkjenn følsene gutten utrykker. Still altid åpne spm til gutten. Så ikke du legger føringer for hva han sier. 

Har du noen i familien som kan støtte deg igjennom dette. Så benytt deg av det. 

Lag evnt en dagbok der du skriver ned hendelser som gutten forteller om samvær med far. Både negativt og positivt. 

Anonymkode: f7fea...46c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...