AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #1 Skrevet 5. juni 2024 Hei, jeg er alene med min sønn på 10 år, han har fast bosted hos meg. Far bor 5 minutter unna, men de har ett veldig turbulent og dårlig forhold. Far velger ofte bort barnet, og har ett sinneproblem som gjør at gutten er utrygg og ønsker ikke samvær. De har nå 4 timer i uken og annen hver helg uten overnatting. Skolen gutten vår går på er en skole med ekstremt stort konflikt nivå, mye vold, mobbing, utestenging og sønnen min har når siste året bedt om å få bytte skole til en annen skole i nærheten der vennene hans går. Jeg har vært i utallige møter med nåværende skole ang miljø og det at han gruer seg til hver skole dag, kommer gråtende hjem, vondt i magen, sover dårlig, og har det ikke bra. Skolen lover bot å bedring men ingenting skjer. Nå sa sønnen min at grensen var nådd, han klarer ikke mer. Og ønsker veldig sterkt å bytte og vil bare ha det bedre og kunne glede seg til skolen. jeg har snakket med den andre skolen og han får plass der. Men far nekter. Han mener at en del av livet er å stå i stormen og at dette til gjøre han tøffere. Men jeg ser jo hvordan dette ødelegger han, prestasjonen på skolen, han er ikke glad. Har prøvd nå flere ganger å snakke med far men han klikker og nekter. Han tok en prat med sønnen vår på samvær og sønnen vår sa hva han følte og hvordan han hadde det. Da hadde far sagt at han må bare skjerpe seg. Hva kan jeg gjør? Anonymkode: 34d1e...75f 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #2 Skrevet 5. juni 2024 Det er mulig du må å gå rettens vei for å prøve å få foreldreansvar alene her, til barnets beste. Det er ekstremt vanlig, men det kan tenkes at det er en mulighet når situasjonen er som den er. Anonymkode: 1dcdd...a4b 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mulig du må å gå rettens vei for å prøve å få foreldreansvar alene her, til barnets beste. Det er ekstremt vanlig, men det kan tenkes at det er en mulighet når situasjonen er som den er. Anonymkode: 1dcdd...a4b Ja, flere har sagt det. Men jeg rekker ikke det før nytt skoleår. Men kan han nekte? Anonymkode: 34d1e...75f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Her ville jeg kastet meg rundt, å tatt kontakt med en advokat fort (så du kanskje kan rekke det før skolestart). En advokat har i alle fall oversikt over lover og regler. 'Barnets beste' står veldig sterkt i alle lovverk, og jeg ville tro det kan være et argument i denne saken. Anonymkode: 6f646...cc8 3 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg kastet meg rundt, å tatt kontakt med en advokat fort (så du kanskje kan rekke det før skolestart). En advokat har i alle fall oversikt over lover og regler. 'Barnets beste' står veldig sterkt i alle lovverk, og jeg ville tro det kan være et argument i denne saken. Anonymkode: 6f646...cc8 Takk. Prøver det i morgen. Jeg kan ikke stå å se på dette Anonymkode: 34d1e...75f 5 1
Rotemor Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Du kan bare bytte skole. De eneste konsekvensen du må vurdere er hvordan far reagerer overfor barnet. Men ellers er det bare å gjøre som du vil.Det er i din makt. Og nå kommer svar som «delt foreldreansvar», «plikt til å varsøe» etc etc. Men sannheten er at bytter du skole så er det jo ingenting noen andre kan gjøre med det. Du kan spare advokatsalæret. Det kommer alltid forslag om det på Kg selv om det overhode ikke er nødvendig. Er du hindret fra å bytte skole - Nei Er det straffbart? - Nei Nei, da så… Hilsen en som gjorde det selv og kjenner lovverket. Endret 5. juni 2024 av Rotemor 7 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 Rotemor skrev (1 minutt siden): Du kan bare bytte skole. De eneste konsekvensen du må vurdere er hvordan far reagerer overfor barnet. Men ellers er det bare å gjøre som du vil.Det er i din makt. Og nå kommer svar som «delt foreldreansvar», «plikt til å varsøe» etc etc. Men sannheten er at bytter du skole så er det jo ingenting noen andre kan gjøre med det. Hilsen en som gjorde det selv og kjenner lovverket. Er det sant? Jeg var inne på søknaden og far kommer ikke opp noe sted.. men har ikke sendt den så usikker på om han må signere noen plass? Men kan jeg bare søke over? Tror neppe forholdet mellom de kan bli noe værre. Jeg har foreslått at vi skal snakke med noen.. men far nekter. Jeg har endelig kommet meg ovenpå etter 10 år i psykisk og fysisk mishandling i dette forholdet så han er vant med at han bestemmer over meg. Anonymkode: 34d1e...75f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg er alene med min sønn på 10 år, han har fast bosted hos meg. Far bor 5 minutter unna, men de har ett veldig turbulent og dårlig forhold. Far velger ofte bort barnet, og har ett sinneproblem som gjør at gutten er utrygg og ønsker ikke samvær. De har nå 4 timer i uken og annen hver helg uten overnatting. Skolen gutten vår går på er en skole med ekstremt stort konflikt nivå, mye vold, mobbing, utestenging og sønnen min har når siste året bedt om å få bytte skole til en annen skole i nærheten der vennene hans går. Jeg har vært i utallige møter med nåværende skole ang miljø og det at han gruer seg til hver skole dag, kommer gråtende hjem, vondt i magen, sover dårlig, og har det ikke bra. Skolen lover bot å bedring men ingenting skjer. Nå sa sønnen min at grensen var nådd, han klarer ikke mer. Og ønsker veldig sterkt å bytte og vil bare ha det bedre og kunne glede seg til skolen. jeg har snakket med den andre skolen og han får plass der. Men far nekter. Han mener at en del av livet er å stå i stormen og at dette til gjøre han tøffere. Men jeg ser jo hvordan dette ødelegger han, prestasjonen på skolen, han er ikke glad. Har prøvd nå flere ganger å snakke med far men han klikker og nekter. Han tok en prat med sønnen vår på samvær og sønnen vår sa hva han følte og hvordan han hadde det. Da hadde far sagt at han må bare skjerpe seg. Hva kan jeg gjør? Anonymkode: 34d1e...75f Å si at man skal skjerpe seg hjelper veldig… Enda en mann som ikke vet hvordan man møter barn emosjonelt og kognitivt slik at de vokser og får god selvfølelse. Min eks er lik! Det er helt uaktuelt at han snakker slik til mitt barn. Barn har rett til å bli hørt fra 7 års alder. Sett far på plass du og si at barns beste trumper fars følelser. Anonymkode: 262a0...e2e 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det sant? Jeg var inne på søknaden og far kommer ikke opp noe sted.. men har ikke sendt den så usikker på om han må signere noen plass? Men kan jeg bare søke over? Tror neppe forholdet mellom de kan bli noe værre. Jeg har foreslått at vi skal snakke med noen.. men far nekter. Jeg har endelig kommet meg ovenpå etter 10 år i psykisk og fysisk mishandling i dette forholdet så han er vant med at han bestemmer over meg. Anonymkode: 34d1e...75f Les dette før du gjør noe som helst som folk på KG sier https://www.advokatrm.no/skolevalg/ Jeg ville kontaktet advokat først, for å få råd til å gjøre det juridiske riktige. Anonymkode: 1dcdd...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å si at man skal skjerpe seg hjelper veldig… Enda en mann som ikke vet hvordan man møter barn emosjonelt og kognitivt slik at de vokser og får god selvfølelse. Min eks er lik! Det er helt uaktuelt at han snakker slik til mitt barn. Barn har rett til å bli hørt fra 7 års alder. Sett far på plass du og si at barns beste trumper fars følelser. Anonymkode: 262a0...e2e Hvordan håndterer du det? Jeg har jobbet hardt for å si i mot far. Han er vant med at jeg er «redd» og ønsker ikke konflikt. Han betaler ingenting i barnebidrag for eksempel for da skulle han lage ett helvette og lage advokatmat av meg sa han. Og jeg tenker jeg skal klare meg uten pengene om konflikten er lav og min sønn da har det bra. Anonymkode: 34d1e...75f 2
Rotemor Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det sant? Jeg var inne på søknaden og far kommer ikke opp noe sted.. men har ikke sendt den så usikker på om han må signere noen plass? Men kan jeg bare søke over? Tror neppe forholdet mellom de kan bli noe værre. Jeg har foreslått at vi skal snakke med noen.. men far nekter. Jeg har endelig kommet meg ovenpå etter 10 år i psykisk og fysisk mishandling i dette forholdet så han er vant med at han bestemmer over meg. Anonymkode: 34d1e...75f Unnskyld at jeg sier det, men jeg liker å skille skitt fra kanel her. Så fars oppførsel mot deg, om enn grusom, har ingenting med selve skolebytte å gjøre. 💙 Du flytter bare over og gir beskjed etter noen dager. Konsekvensene er en sinna far uten makt til å endre skole. 1 1 1
Rotemor Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Les dette før du gjør noe som helst som folk på KG sier https://www.advokatrm.no/skolevalg/ Jeg ville kontaktet advokat først, for å få råd til å gjøre det juridiske riktige. Anonymkode: 1dcdd...a4b Man må se på Konsekvensene av slike valg. Det kan man finne ut selv. Advokat er unødvendig. I linken du deler kommer det for øvrig tydelig frem at det bare er for Ts å bytte. Så den er til hjelp Endret 5. juni 2024 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 Rotemor skrev (5 minutter siden): Man må se på Konsekvensene av slike valg. Det kan man finne ut selv. Advokat er unødvendig. I linken du deler kommer det for øvrig tydelig frem at det bare er for Ts å bytte. Så den er til hjelp Nei, det kom ikke tydelig frem at det bare er for ts å bytte skole. Om ts flytter til en ny skolekrets er det derimot bare å bytte. Anonymkode: 1dcdd...a4b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 Rotemor skrev (5 minutter siden): Unnskyld at jeg sier det, men jeg liker å skille skitt fra kanel her. Så fars oppførsel mot deg, om enn grusom, har ingenting med selve skolebytte å gjøre. 💙 Du flytter bare over og gir beskjed etter noen dager. Konsekvensene er en sinna far uten makt til å endre skole. Jo på en måte har det det… for far gjør veldig mye mot sønnen vår som er fordi han er sint på meg for at jeg gikk utav forholdet. Så det spiller aldri noe rolle hva det er / han skal være uenig med meg. Så når jeg tok dette opp med han endte det med full klikkings og jeg fikk ikke snakket ferdig en gang. Så han har ingen logisk grunn for å nekte så hans oppførsel mot meg har noe med skolebytte og det jeg ber om hjelp til å gjør. For jeg er livredd for å gjør ting værre. Og skape enda mer konflikter og at forholdet deres blir mer skadet. Anonymkode: 34d1e...75f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det kom ikke tydelig frem at det bare er for ts å bytte skole. Om ts flytter til en ny skolekrets er det derimot bare å bytte. Anonymkode: 1dcdd...a4b Jeg kan vel ikke flytte uten samtykke fra far heller? Anonymkode: 34d1e...75f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Møte på fvk! Anonymkode: d9de5...49c Far nekter. Anonymkode: 34d1e...75f
Rotemor Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan vel ikke flytte uten samtykke fra far heller? Anonymkode: 34d1e...75f Jo. Du må varsle. Men du er fri til å bo hvor du vil 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan vel ikke flytte uten samtykke fra far heller? Anonymkode: 34d1e...75f Jo, innenfor rimelighetens grenser så kan du det. Det har jeg selv også gjort, uten problem. Anonymkode: 1dcdd...a4b
Rotemor Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo på en måte har det det… for far gjør veldig mye mot sønnen vår som er fordi han er sint på meg for at jeg gikk utav forholdet. Så det spiller aldri noe rolle hva det er / han skal være uenig med meg. Så når jeg tok dette opp med han endte det med full klikkings og jeg fikk ikke snakket ferdig en gang. Så han har ingen logisk grunn for å nekte så hans oppførsel mot meg har noe med skolebytte og det jeg ber om hjelp til å gjør. For jeg er livredd for å gjør ting værre. Og skape enda mer konflikter og at forholdet deres blir mer skadet. Anonymkode: 34d1e...75f Det spiller en rolle for følelser og reaksjoner, men ikke på hvorvidt du vil rent fysisk kunne bytte skole
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå