Gå til innhold

Hvorfor gikk kvinnene bakerst?


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Men for muslimske kvinner er det ikke sånn. De velger det selv. Det er ikke noen som tvinger dem til å gå bakerst eller å gå med skaut for eksempel. Og de føler seg ikke undertrykte. Derimot så ser mange at det er norske kvinner som er undertrykte! Man kan ha forskjellige syn på hva som er kvinneundertrykkende og ikke. Muslimer må få lov til å følge sine tradisjoner og ha sine verdier uten andre skal legge seg oppi det.

Hva vet du om at de velger det selv? I en kultur hvor mange kan oppleve sanksjoner ved å gjøre noe utradisjonelt (tenker ikke spesielt på muslimer nå, men generelt) er det ikke noe de kan velge selv, reelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vet du om at de velger det selv? I en kultur hvor mange kan oppleve sanksjoner ved å gjøre noe utradisjonelt (tenker ikke spesielt på muslimer nå, men generelt) er det ikke noe de kan velge selv, reelt sett.

De har ikke nødvendigvis noe i mot det heller, selv om du ville hatt det.

De vet sin rolle og det kan faktisk føles ganske trygt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen forfekter fred og det å snu det annet kinn til. Men de sender tanks og helikopter inn for å skyte palestinere, og verden har sett nok av TV reportasjer hvordan de skyter forsvarsløse barn (husker nyhetene på NRK advarte om sterke sener da vi så den lille gutten på 11 år sakte menn sikkert døde i armene på faren mens israelske soldater skjøt kule etter kule i den lille kroppen).

Who said or did what now? Sender kristendommen tanks og helikoptere inn for å skyte palestinere, eller er det staten israel som gjør det? Jeg vet ikke om det bare var slurvete skrevet, men med alle kristendomhetstrådene rundt på nettet, kan det virke som om du bevisst prøver å sette alle kristne inn i en aggressiv bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spørsmålet du stiller, GrønnSky, er det vanskelig å si om det er KULTUR eller RELIGION som gjør at kvinnene gikk bakerst. I konservative muslimske samfunn er det frremdeles slik at kvinner og menn, i sosiale sammenhenger, er separert. Med andre ord, i en del bryllup f.eks så feirer kvinner for seg og menn for seg. Koranen sier ikke at det SKAL være slik, men kulturen tilsier at det er for det beste.

I forhold til demonstrasjonen i går så var det nok først og fremst kultur som tilsa at menn og kvinner gikk adskilt. Grunnen til at kvinnene gikk bakerst? Høyst sannsynlig fordi de var i mindretall.

Et par personlige synsinger om det: muslimske miljøer i Norge er ofte MER konservative enn i andre land, samtidig som at de også er MER påvirket av vestlig kultur. Rart? Egentlig ikke, de holder på en kultur fra da de forlot sitt hjemland for 30 år siden, og kulturen har ikke fått næring til å utvikle seg.

I stedet for å kritisere at menn og kvinner gikk adskilt syns jeg heller vi skal applaudere det faktum at det faktisk var flere kvinner som valgte å delta. Det er mer sensasjonelt, og bør oppmuntres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-Solo

Dere ser på dette med feil kulturelle øyne. Dere ser på dette med for liten informasjon i bagasjen og dere tolker det fullstendig ensidigt og feil.

Det er inngrodd i dem at mannen skal beskytte kvinnen. Derfor går mannen først. derfor går mannen først inn dører osv. Han skal takle de problemer som kanskje ligger foran og lurer.

Og i en demonstrasjon, der ser vi jo også oftest at problemer, dersom de oppstår, ligger forrest i demonstrasjonen.

Vanskeligere er det ikke.

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere ser på dette med feil kulturelle øyne. Dere ser på dette med for liten informasjon i bagasjen og dere tolker det fullstendig ensidigt og feil.

Det er inngrodd i dem at mannen skal beskytte kvinnen. Derfor går mannen først. derfor går mannen først inn dører osv. Han skal takle de problemer som kanskje ligger foran og lurer.

Og i en demonstrasjon, der ser vi jo også oftest at problemer, dersom de oppstår, ligger forrest i demonstrasjonen.

Vanskeligere er det ikke.

Hilsen

Ego-Solo

Hvor mye farer utsetter de seg for her i norge da?

Om de måtte gå bakerst i køen for x-antall år siden fordi de ellers ville blitt solgt på et eller annet slavemarked kan jeg godt skjønne det, men ikke ellers.

Syns faktisk islamismen virker en smule primitiv.

Ha en ellers demostrasjonsfri søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

Gamle vaner blir ofte til skikk og bruk. Skikk og bruk er ikke noe som er lett å snu om på.

Tenk litt på denne:

Menn barberer seg oftest om morgenen. Hvem barberer vi oss for? Arbeidskollegaen, damene vi møter i løbet av dagen, eller konen. Hvor mange menn barberer seg om ettermiddagen, før de komer hjem til sin hustru?? Har vi mer respekt for de damer vi møter ute på gaten, enn den dame vi deler vårt liv med? Kanskje.

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who said or did what now? Sender kristendommen tanks og helikoptere inn for å skyte palestinere, eller er det staten israel som gjør det? Jeg vet ikke om det bare var slurvete skrevet, men med alle kristendomhetstrådene rundt på nettet, kan det virke som om du bevisst prøver å sette alle kristne inn i en aggressiv bås.

Du har rett. Det var slurvete skrevet av meg.

Det er den Israelske staten som sender inn tanks og helkopter for å drepe Palestinerene. Og årsaken til dette er uenigheten om Palestinerene skal få lov til å bo og stemme i et slikt "demokrati" som Israel, som ønsker en "kristen" stat uten muslimsk påvirkning. De gjør med andre ord akkurat det samme som enkelte ytterligående muslimske stater gjør.

Hadde Israel og Palestina vært slått sammen til en stat hadde USA og Storbritanias forsøk på å opprette den kristne staten Israel feilet fordi det er så mange fler muslimer i området. Det er disse muslimene Israel forsøker å bli kvitt ved å drepe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det var slurvete skrevet av meg.

Det er den Israelske staten som sender inn tanks og helkopter for å drepe Palestinerene. Og årsaken til dette er uenigheten om Palestinerene skal få lov til å bo og stemme i et slikt "demokrati" som Israel, som ønsker en "kristen" stat uten muslimsk påvirkning. De gjør med andre ord akkurat det samme som enkelte ytterligående muslimske stater gjør.

Hadde Israel og Palestina vært slått sammen til en stat hadde USA og Storbritanias forsøk på å opprette den kristne staten Israel feilet fordi det er så mange fler muslimer i området.  Det er disse muslimene Israel forsøker å bli kvitt ved å drepe dem.

Nå tror jeg det bor flere jøder i Israel enn kristne. Kristendommen og jødedommen er vel litt forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite det, Mysan?

Jeg VET ikke, men jeg antar heller ikke automatisk at de har samme syn på saken som vi i kvinnefrigjorte vesten har.

Og det kan føles trygt og vite sin plass.

Selvfølgelig finnes det kvinneforkjempere blant muslimene også, men det er ikke sikkert det gjelder alle.

På samme måte som det finnes jenter her i landet som foretrekker at gutta bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det var slurvete skrevet av meg.

Det er den Israelske staten som sender inn tanks og helkopter for å drepe Palestinerene. Og årsaken til dette er uenigheten om Palestinerene skal få lov til å bo og stemme i et slikt "demokrati" som Israel, som ønsker en "kristen" stat uten muslimsk påvirkning. De gjør med andre ord akkurat det samme som enkelte ytterligående muslimske stater gjør.

Hadde Israel og Palestina vært slått sammen til en stat hadde USA og Storbritanias forsøk på å opprette den kristne staten Israel feilet fordi det er så mange fler muslimer i området.  Det er disse muslimene Israel forsøker å bli kvitt ved å drepe dem.

Ønsker Israel en "kristen stat? Hvilken planet bor du på?

Hvorfor vedtok den israelske stat en lovgivning som gjorde det veldig vanskelig for kristne å drive virksomhet i landet?

Hvorfor ser staten Israel det som en trussel av jøder blir kristne?

Hvor tror du det er flest kristne? På jødisk eller palestinsk side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest G-Shock

Jammen sååå mange her som har lest koran og som "VET" såå mye om islam og muslimer!!!!!

Jeg skammer meg over hvor lite jeg har lest og hvor lite jeg kan...

Kan noen av dere please fortelle meg akkurat hvor i koranen det står at kvinner må tie i forsamlinger?

PS. Tror dere virkelig at de damene som gikk bakerst i D-toget holdt kjeft hele turen :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om at de velger det selv? I en kultur hvor mange kan oppleve sanksjoner ved å gjøre noe utradisjonelt (tenker ikke spesielt på muslimer nå, men generelt) er det ikke noe de kan velge selv, reelt sett.

Er helt enig i deg med deg der. Sanksjonene kan være så mangt: Det kan være fysiske, psykiske, emosjonelle, sosiale og religiøse. Men jeg tror ikke det bare er frykt for sanksjoner, selv om den frykten er ganske reell og sterk. Det er hele kulturen i seg selv.

For ikke så veldig mange år siden, var det store og sterke diskusjoner i Misjonssambandet (eller en lignende kristen organisasjon) om kvinnelige medlemmer skulle ha stemmerett i organisasjonen eller ikke. Og de aller fleste som deltok i debatten var kvinner, ikke menn. Noen kvinner stod på sin hals og kjempet for at kvinnene ikke skulle ha stemmerett. (Heldigvis stemte flertallet menn for at kvinnene skulle ha stemmerett). Jeg tror grunnen til dette er rett og slett de er oppvokst i en så sterk kultur hvor man er underdanig, og at ingen skal stille kritiske spørsmål. De som stiller kritiske spørsmål, samme hvor berettiget de er, er drevet av "satan" eller er ufromme, ureligiøse etc.

Det er noe av poenget med totalitære religionssamfunn, samme hvilken religion det er. Poenget er at man ikke skal stille spørsmål ved praksis og tolkning. Og når man har vokst opp i en slik kultur, så mener man 100% at man er "fri" og at man velger helt selv å være underdanig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg hærtes veldig generaliserende ut.

Er det generaliserende å si at kanskje ikke alle tenker akkurat som frigjorte vestlige kvinner?

Og at kanskje noen føler trygghet i å opprettholde et godt innarbeidet skille mellom menn og kvinner?

Jeg sier ikke verken "alle" eller "de fleste"..

Hvordan mener du jeg er generaliserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jammen sååå mange her som har lest koran og som "VET" såå mye om islam og muslimer!!!!!

Jeg skammer meg over hvor lite jeg har lest og hvor lite jeg kan...

Kan noen av dere please fortelle meg akkurat hvor i koranen det står at kvinner må tie i forsamlinger?

PS. Tror dere virkelig at de damene som gikk bakerst i D-toget holdt kjeft hele turen  :husarbeid:

Det står i BIBELEN at kvinner skal tie i forsamlingen din løk...Paulus første brev til korinterne, kap. 14 vers 34-35

Videre sier Paulus ganske mye som like gjerne kunne vært sagt av Muhammed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et inntrykk av at Grønnsky var ute etter fakta, ikke antagelser og hva du tror.

Jeg også er nysgjerrig på hvem som bestemte at kvinnene skulle gå bakerst.

Jeg synser ikke. Det STÅR i bibelen. Bare å slå det opp; Paulus sier temmelig mye om kvinner og menn i sine brev til korinterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synser ikke. Det STÅR i bibelen. Bare å slå det opp; Paulus sier temmelig mye om kvinner og menn i sine brev til korinterne.

Nå bryr vel ikke muslimene seg så mye om hva som står i bibelen, jeg tror de forholder seg vesentlig mer til koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ser på dette med feil kulturelle øyne.

Går det ann å ha feile kulturelle øyne??? En ting er at man tolker det ut i fra sitt kulturelle ståsted med snever informasjon eller kunnskapsmengde, men å si at noen har feile kulturelle øyen er jo å skyte langt over mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...