Gå til innhold

Hvorfor gikk kvinnene bakerst?


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Dette var mitt poeng. Vi er ikke så langt fra hverandre. Det som er spennende er jo mer hvilken utvikling vi går mot, både vi i vesten og de som bor i muslimske land.

Der er ikke jeg helt enig da. Jeg mener det er milevid forskjell på 'muslimsk levesett' og 'norskt levesett'.

Mener du virkelig at det ikke er særlig forskjell ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky
Men muslimer er som oftest mer religiøse enn hva kristne i Norge er. Nordmenn er mer overfladisk når det gjelder religion føler jeg. Og Koranen er skrevet av Muhammed og det er Allahs ord og det er egentlig ikke så vanskelig å mistolke. Derfor så er det både menn kvinner som er muslimer og er enige om at kvinnene går bakerst. Det trengst ikke noen som bestemmer og sier det. Ekte muslimer

som leser Koranen er klar over det selv og følger bare Allah. Det betyr ikke at kvinnene er undertrykt! Så enkelt er det.

Kvinnen er ikke undertrykt når hun går bakerst? Det er tull. Om kvinnen ikke hadde vært undertrykt, hadde menn og kvinner gått side om side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet på kvinner er en av de største forskjellene mellom Vesten og den islamske verden. Og den viser at vesten (og kristendommen) har gjennomgått en modernisering som muslimene ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et inntrykk av at Grønnsky var ute etter fakta, ikke antagelser og hva du tror.

Jeg også er nysgjerrig på hvem som bestemte at kvinnene skulle gå bakerst.

Det er vel helt naturlig for dem at kvinnene går bak - ingen trenger å bestemme det. Det bare er sånn. Opplest og vedtatt.

På samme måte som det var en vanlig og opplest, vedtatt ting her i landet for noen år siden at kvinnene satt bakerst i kirken, mens mennene satt foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimene leser koranen  akurat sånn de vil. De har jo gått  ut  hardt i media de siste  dagene og skreket ut at islam er en fredelig religion og at de fordømmer drap og vold på det sterkeste. My ass :roll:

De plukker ut de tingene de liker som feks at  kvinner skal være  underordnet mannen eller  man skal aldri avbilde profeten muhammad og overser glatt det som ikke  helt "passer inn"

De har forskjellige retninger innen Islam, akkurat som vi har innen kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristendommen forfekter fred og det å snu det annet kinn til. Men de sender tanks og helikopter inn for å skyte palestinere, og verden har sett nok av TV reportasjer hvordan de skyter forsvarsløse barn (husker nyhetene på NRK advarte om sterke sener da vi så den lille gutten på 11 år sakte menn sikkert døde i armene på faren mens israelske soldater skjøt kule etter kule i den lille kroppen).

Jeg tror med andre ord at vi skal være forsiktige med å påstå at den ene religionen er bedre enn den andre. Historien viser at at teksten tilpasses de enkelte situasjoner og at dobbeltmoralen er like fremtredene i den ene som den andre religionen med vikarierende argumentasjon.

Her har vi det igjen, alltid samme leksa. Finnes det ikke noe annet inne i hodet ditt?

Klarer du ikke å følge opp temaene som blir tatt opp?

Var det kanskje jødene som var skyld i at de muslimske kvinnene måtte gå bakerst i demonstrasjonstoget?

Nå synes jeg du begynner å bli kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi det igjen, alltid samme leksa. Finnes det ikke noe annet inne i hodet ditt?

Klarer du ikke å følge opp temaene som blir tatt opp?

Var det kanskje jødene som var skyld i at de muslimske kvinnene måtte gå bakerst i demonstrasjonstoget?

Nå synes jeg du begynner å bli kjedelig.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du hisser deg opp for KR-øst. Det er særdeles sjelden jeg er enig med Far til 2 - men her har han da et poeng! Dersom vi ikke engang PRØVER å se dette i lys av kulturelle og religiøse forskjeller - samtidig som vi erkjenner religionenes tidvis syke styring av mennesker - ja da kan vi bare glemme forståelse og forsoning.

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi det igjen, alltid samme leksa. Finnes det ikke noe annet inne i hodet ditt?

Klarer du ikke å følge opp temaene som blir tatt opp?

Var det kanskje jødene som var skyld i at de muslimske kvinnene måtte gå bakerst i demonstrasjonstoget?

Nå synes jeg du begynner å bli kjedelig.

Jeg sier bare at religionene har flere store likheter og at Islam sansynligvis ikke er mer kvinneundertrykkende enn oppfatningen til enkelte ekstremister i kristne miljøer står for (du skal tukte den du elsker, osv). Finn Jarl Sæle (tidligere redaktør i Magazinet) også har stått for den filosofien at kvinner skal tie i forsamlinger, - såfremt det ikke gjelder hans egen kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du hisser deg opp for KR-øst. Det er særdeles sjelden jeg er enig med Far til 2 - men her har han da et poeng! Dersom vi ikke engang PRØVER å se dette i lys av kulturelle og religiøse forskjeller - samtidig som vi erkjenner religionenes tidvis syke styring av mennesker - ja da kan vi bare glemme forståelse og forsoning.

Ambi

:smoke:

For det første så bør han ikke gjenta til det kjedelige det som er bevist at er løgn.

For det andre så forstår jeg ikke hva jødene har med muslimenes demonstrasjonstog i Oslo å gjøre. Det hele er for meg helt sykt.

Kan du forklare sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen er ikke undertrykt når hun går bakerst? Det er tull. Om kvinnen ikke hadde vært undertrykt, hadde menn og kvinner gått side om side.

Men for muslimske kvinner er det ikke sånn. De velger det selv. Det er ikke noen som tvinger dem til å gå bakerst eller å gå med skaut for eksempel. Og de føler seg ikke undertrykte. Derimot så ser mange at det er norske kvinner som er undertrykte! Man kan ha forskjellige syn på hva som er kvinneundertrykkende og ikke. Muslimer må få lov til å følge sine tradisjoner og ha sine verdier uten andre skal legge seg oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke jeg helt enig da. Jeg mener det er milevid forskjell på 'muslimsk levesett' og 'norskt levesett'.

Mener du virkelig at det ikke er særlig forskjell ??

Synet på kvinner er en av de største forskjellene mellom Vesten og den islamske verden. Og den viser at vesten (og kristendommen) har gjennomgått en modernisering som muslimene ikke har.

Her fremgår mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sterk afrikanisk, muslim kvinne som trives å holder en lav profil spesielt trives jeg at min mann gå først feks i offentlig steder. Dette er fordi innerste meg vet at jeg få alt jeg ønsker meg, og derfor liker at min man også føler at han har makt. Jeg kan kaller min måte "a balance of power. Jeg mener kvinner som er opptatt av å bestemmer på absolute alt mangler makt og er derfor makt slutten,spesielt norske kvinne som jeg synes er også feig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en sterk afrikanisk, muslim kvinne som trives å holder en lav profil spesielt trives jeg at min mann gå først feks i offentlig steder. Dette er fordi innerste meg vet at jeg få alt jeg ønsker meg, og derfor liker at min man også føler at han har makt. Jeg kan kaller min måte "a balance of power. Jeg mener kvinner som er opptatt av å bestemmer på absolute alt mangler makt og er derfor  makt slutten,spesielt norske kvinne som jeg synes er også feig.

Sikkert det. Og deg om det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Kvinner som er opptatt av å bestemme mangeler makt? Hvordan definerer du makt da? Om mannen skulle hatt makt over meg ville noe vært riv ruskende galt. Vi er da mennesker begge to, med like stor verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sterk afrikanisk, muslim kvinne som trives å holder en lav profil spesielt trives jeg at min mann gå først feks i offentlig steder. Dette er fordi innerste meg vet at jeg få alt jeg ønsker meg, og derfor liker at min man også føler at han har makt. Jeg kan kaller min måte "a balance of power. Jeg mener kvinner som er opptatt av å bestemmer på absolute alt mangler makt og er derfor  makt slutten,spesielt norske kvinne som jeg synes er også feig.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner er jo ikke verdt en dritt i den muslimske verden. Har ikke noe de skulle sagt. Er så glad jeg ble født i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg mener kvinner som er opptatt av å bestemmer på absolute alt mangler makt og er derfor  makt slutten,spesielt norske kvinne som jeg synes er også feig.

Jeg mistenker deg for trolling.

Ingen fornuftige, oppegående mennesker sier noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt naturlig for dem at kvinnene går bak - ingen trenger å bestemme det. Det bare er sånn. Opplest og vedtatt.

På samme måte som det var en vanlig og opplest, vedtatt ting her i landet for noen år siden at kvinnene satt bakerst i kirken, mens mennene satt foran.

Det må man få innført igjen snarest - det stinker parfyme der fremme nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...