Gå til innhold

Hvorfor gikk kvinnene bakerst?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Demonstasjonen i dag. Dette her synes jeg var en smule rart. Hvorfor i alle dager gikk kvinnene bakerst? Hvem bestemte det? :overrasket: :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i koranen. Akkurat som det står i bibelen at kvinner skal tie i forsamlinger. Kvinner er underlagt menn, annenrangs mennesker. I henhold til de fleste religioner/kulturer.

Skrevet

Fordi de ikker er kommet like langt som oss i likestillingsarbeidet - de er knapt kommet noen vei i det hele tatt. Og så lenge ingen muslimske kvinner tør ta ordet for å bedre på dette - så vil det heller ikke skje noe.

Skrevet
Det står i koranen. Akkurat som det står i bibelen at kvinner skal tie i forsamlinger. Kvinner er underlagt menn, annenrangs mennesker. I henhold til de fleste religioner/kulturer.

Fikk et inntrykk av at Grønnsky var ute etter fakta, ikke antagelser og hva du tror.

Jeg også er nysgjerrig på hvem som bestemte at kvinnene skulle gå bakerst.

Skrevet
Fikk et inntrykk av at Grønnsky var ute etter fakta, ikke antagelser og hva du tror.

Jeg også er nysgjerrig på hvem som bestemte at kvinnene skulle gå bakerst.

Er det så vanskelig å skjønne da? Allah og profeten har bestemt det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, de er vel pålagt å gå bakerst fordi religionen tilsier det.

Skrevet

Muslimene leser koranen akurat sånn de vil. De har jo gått ut hardt i media de siste dagene og skreket ut at islam er en fredelig religion og at de fordømmer drap og vold på det sterkeste. My ass :roll:

De plukker ut de tingene de liker som feks at kvinner skal være underordnet mannen eller man skal aldri avbilde profeten muhammad og overser glatt det som ikke helt "passer inn"

Skrevet

Jeg vil heretter forlange fortrinnsrett i alle køer i butikker fordi jeg er mann.

Dere damer blir pent nødt til å stille dere bak - dere er annenrangs mennesker.

:ironi:

Skrevet

På den måten ble jo demonstrasjonestoget et tveegget sverd...kvinnene bakerst i egen seksjon haha

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, jeg vet at det står i koranen. Men det står noe lignende i bibelen og. Det som overrasker meg, er at det sannsynligvis var en "blanding" av muslimer i toget, altså de som har bodd lenge i norge, og de som har bodd her for en kortetre periode... Sikkert flere nordmenn og. Derfor synes jeg at det virket merkelig. Jeg var ikke og demostrerte i dag, men om jeg gjorde det, og fikk beskjed om at jeg måtte gå bakerst, hadde jeg gått hjem. Etter min menig strider det mot likestillingsidealet.

Skrevet
Muslimene leser koranen  akurat sånn de vil. De har jo gått  ut  hardt i media de siste  dagene og skreket ut at islam er en fredelig religion og at de fordømmer drap og vold på det sterkeste. My ass :roll:

...

...

...

Det minner meg og bibelen og tolkningen av den.

Krf's Anita Appelthun Sæle stilte på Stortinget, mens hennes ektemann Finn Jarl Sæle (tidligere redaktør i Magazinet ?) mente at vi skulle følge bibelens ord om at kvinner skal tie i forsamlinger. Den samme Finn Jarl Sæle mente imidlertid at dette ikke kunne gjelde Stortingspolitikere. Mye dobbeltmoral ute å går.

Kristendommen forfekter fred og det å snu det annet kinn til. Men de sender tanks og helikopter inn for å skyte palestinere, og verden har sett nok av TV reportasjer hvordan de skyter forsvarsløse barn (husker nyhetene på NRK advarte om sterke sener da vi så den lille gutten på 11 år sakte menn sikkert døde i armene på faren mens israelske soldater skjøt kule etter kule i den lille kroppen).

Jeg tror med andre ord at vi skal være forsiktige med å påstå at den ene religionen er bedre enn den andre. Historien viser at at teksten tilpasses de enkelte situasjoner og at dobbeltmoralen er like fremtredene i den ene som den andre religionen med vikarierende argumentasjon.

Skrevet

Det er nok best at kvinnene tier her på forumet. Det er jo en forsamling dette også.

Skrevet

Jaggu på tide at dere kvinner blir satt på plass og får vite hvor skapet skal stå. Kvinnene gikk bakerst fordi det er mer praktisk når de skal dra hjem og ordne middag til mannen som har vært ute og marsjert. Da kan de bare stoppe og snu og skynde seg hjem å sette på stekeplata.

Skrevet
Jaggu på tide at dere kvinner blir satt på plass og får vite hvor skapet skal stå. Kvinnene gikk bakerst fordi det er mer praktisk når de skal dra hjem og ordne middag til mannen som har vært ute og marsjert. Da kan de bare stoppe og snu og skynde seg hjem å sette på stekeplata.

:ler:

Skrevet
Ja, jeg vet at det står i koranen. Men det står noe lignende i bibelen og. Det som overrasker meg, er at det sannsynligvis var en "blanding" av muslimer i toget, altså de som har bodd lenge i norge, og de som har bodd her for en kortetre periode...  Sikkert flere nordmenn og. Derfor synes jeg at det virket merkelig. Jeg var ikke og demostrerte i dag, men om jeg gjorde det, og fikk beskjed om at jeg måtte gå bakerst, hadde jeg gått hjem. Etter min menig strider det mot likestillingsidealet.

Får jo ikke håpe dette er nytt men kvinnesynet til muslimer ligger jo langt bak det 'norske' - selv om de har bodd mange år i Norge.

Det er jeg også usikker på om vil forbedre seg så mye siden religionen står så sterkt i deres hverdag.

Skrevet
Ja, jeg vet at det står i koranen. Men det står noe lignende i bibelen og. Det som overrasker meg, er at det sannsynligvis var en "blanding" av muslimer i toget, altså de som har bodd lenge i norge, og de som har bodd her for en kortetre periode...  Sikkert flere nordmenn og. Derfor synes jeg at det virket merkelig. Jeg var ikke og demostrerte i dag, men om jeg gjorde det, og fikk beskjed om at jeg måtte gå bakerst, hadde jeg gått hjem. Etter min menig strider det mot likestillingsidealet.

Men muslimer er som oftest mer religiøse enn hva kristne i Norge er. Nordmenn er mer overfladisk når det gjelder religion føler jeg. Og Koranen er skrevet av Muhammed og det er Allahs ord og det er egentlig ikke så vanskelig å mistolke. Derfor så er det både menn kvinner som er muslimer og er enige om at kvinnene går bakerst. Det trengst ikke noen som bestemmer og sier det. Ekte muslimer

som leser Koranen er klar over det selv og følger bare Allah. Det betyr ikke at kvinnene er undertrykt! Så enkelt er det.

Skrevet
Og så lenge ingen muslimske kvinner tør ta ordet for å bedre på dette - så vil det heller ikke skje noe.

Nu er jo det lettere sagt enn gjort.

Skrevet

Nå er det jo ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk stemmerett i dette landet, og at vi heller ikke skulle snakke høyt forsamlinger.

Det er heller ikke lenge siden at nordmenn var mye mer religiøse enn det vi har i dag.

Skrevet
Nå er det jo ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk stemmerett i dette landet, og at vi heller ikke skulle snakke høyt forsamlinger.

Det er heller ikke lenge siden at nordmenn var mye mer religiøse enn det vi har i dag.

Og poenget var ?

Norge er vel at av de landene som har kommet lengst når det gjelder likestilling.

Man kan jo gjerne være religiøs - men jeg synes det blir feil når man styrer sine handlinger etter innhold i en bok som er eldgammel.

Skrevet
Men muslimer er som oftest mer religiøse enn hva kristne i Norge er. Nordmenn er mer overfladisk når det gjelder religion føler jeg. Og Koranen er skrevet av Muhammed og det er Allahs ord og det er egentlig ikke så vanskelig å mistolke. Derfor så er det både menn kvinner som er muslimer og er enige om at kvinnene går bakerst. Det trengst ikke noen som bestemmer og sier det. Ekte muslimer

som leser Koranen er klar over det selv og følger bare Allah. Det betyr ikke at kvinnene er undertrykt! Så enkelt er det.

Og poenget var ?

Norge er vel at av de landene som har kommet lengst når det gjelder likestilling.

Man kan jo gjerne være religiøs - men jeg synes det blir feil når man styrer sine handlinger etter innhold i en bok som er eldgammel.

Dette var mitt poeng. Vi er ikke så langt fra hverandre. Det som er spennende er jo mer hvilken utvikling vi går mot, både vi i vesten og de som bor i muslimske land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...