Gå til innhold

krevende 5 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen råd..

Jeg er alene annenhver mnd med 2 barn. Jobber redusert (50%) fordi jeg kjenner at livet er så hektisk når mannen min er borte. Han jobber som fisker. Han elsker jobben sin, og i utgangspunktet har det ikke vært noe problem å være aleine med barna, men nå kjenner jeg at 5 åringen er i en utrulig utfordrende fase, og jeg liker ikke meg selv som mamma. Alt er en kamp, og det er så utrulig utmattende å stå i alle kamper alene. Jeg ber han pent om å kle på seg, pusse tennene, spise maten sin, kle av seg, vaske seg, osv. Jeg spørr pent flere ganger, og ingenting skjer. Når jeg har spurt for 5. gang, og han fortsatt ikke har begynt med det han skal, så blir jeg så sint. Jeg prøver å ikke heve stemmen, men det er så himla vanskelig når jeg selv er sliten. Det har ingenting å si om det er morgen eller kveld, om vi skal rekke noe han har lyst til.  Jeg blir gal rett og slett. Alt skjer i slow motion, og ingenting blir gjort uten at jeg hever stemmen. Han sier selv at "alt er så mye bedre når pappa er hjemme, for da er ikke du så sint". Det er selvsagt vondt å høre, men jeg blir helt rådvill. I tillegg har jeg en 1,5 åring som i seg selv er en slitsom fase. 

Jeg får avlastning, jeg lager middag for flere dager når jeg har fri, og føler i utgangspunktet at alt går bra. Men jeg trenger noen råd til hvordan jeg skal håndtere sinnet mitt , og hvordan jeg skal få 5 åringen til å gjøre ting når han blir bedt om det. Forstår at han ikke er en robot, men kanskje noen har vært i samme situasjon og kan komme med noen gode råd? 

Anonymkode: 32594...ed9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv klistremerker belønning. Vi måtte det i en periode. Ved så så mange merker gjorde vi aktivitet barne likte eller kjøpte en ting. Efterhvert kunne vi bare fjerne

Anonymkode: 0d238...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):