Gå til innhold

Når man blir gammel og må på gamlehjem.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irja skrev (23 timer siden):

Det stemmer dessverre ikke.

Jo det stemmer. Betaling er 85% av inntekter, begrenset opp til faktisk kostnad.

Anonymkode: 0b30a...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan du utdype hva du mener var lite verdig? 

Det å bli svært syk i form av å få demens, parkinsons, ikke kunne bruke kroppen sin som før, ikke ha kontroll over urin og avføring, det å ikke kunne spise selv eller generelt ta vare på seg selv er ganske vondt. Det gode er at når den tid kommer har man et sted å være og pleiere rundt seg, og ja - samtlige sykehjem sliter med bemanning. Men mange av de som jobber der prøver så godt de kan, med de få midlene de har, og mange ofrer sin egen psykiske og fysiske helse for å ta vare på disse menneskene.

Jeg har selv jobbet på sykehjem i 10 år, men det sa stopp for noen måneder siden. Klarte ikke mer. Og jeg kjenner kommentaren din gjorde meg veldig trist. Jeg vil tilbake på jobb, men jeg vet ikke om jeg klarer. Det er fælt at vi som gjør vårt beste blir sett på som demoner som jobber i en sektor alle mener er uverdig og grusom. Jeg kunne skrevet en bok om alle de fine opplevelsene, de takknemlige beboerne, smilene og latteren og ikke minst takknemligheten fra beboerne. 

Jeg velger å tro at du vil tenke annerledes den dagen du sitter der eldre, alene, syk, skrantende hukommelse, redd, du går fra dør til dør fordi du vil hjem - i ditt eget hjem, som ikke føles som hjemme, du leter etter mor og far, som er død for lenge siden, du tenker hele tiden at du skal hjem men ingen steder føles som hjem. Skal love deg at du da vil være takknemlig for pleieren som sier at mor og far er ute og kommer ikke hjem før sent i kveld, så du kan like godt overnatte i den varme sengen, få kveldsmat servert og roe ned med flott musikk på radioen, er du ekstra heldig har du en flott pleier som bryr seg om deg som holder deg i hånden og stryker deg over håret mens du sovner godt for natten. Dagen etter våkner du kanskje og mor og far er glemt frem til solen går ned igjen.

Eller kanskje du er uheldig og havner på et hjem der du bare får beroligende fordi ingen har tid til å snakke med deg (jeg for min del velger glatt å bli dopa ned fremfor å gå rundt med konstant frykt og ingen støtte) - så lenge vi snakker ned eldreomsorgen slik du gjør her, så vil færre og færre ønske å jobbe der. 

Eldreomsorgen går til helvete men folk flest skjønner ikke at deres ord og holdninger også påvirker. VI GJØR SÅ GODT VI KAN. 

 

Anonymkode: 6df10...4b3

Ja, det er det ingen tvil om. 
Dette handler ikke om de ansatte, selv om jeg har en i nær familie som døde en uverdig død pga inkompetanse blant personalet (sykepleier på vakt var rasende). Men jeg har selv jobbet på sykehjem, og også hatt nære pårørende på sykehjem, og det er ikke et liv jeg ønsker å leve selv. Problemet er jo som regel at når man når det punktet at livskvaliteten er så elendig at livet ikke er verdt å leve, har man ikke helse til å gjøre noe med det. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Njei, men rentene gjør det. Har du mye penger på sparekonto vil du ha en del renteinntekter som tas med i beregningen. 

Anonymkode: 9c483...536

Ja, for det er inntekt, på lik linje med pensjon. 
Selvsagt skal man betale for sykehjemsplass. De aller fleste betaler langt mindre enn det plassen koster. Det er også en enveisbillett, og man har få utgifter utenom. Bare hårklipp, gaver, klær og slike ting. Husvære, strøm, pleie, mat - alt slikt blir dekket. 

Anonymkode: d421e...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi kan ikke regne med at kommunen ordner opp for oss. Vi jobber hele livet og skatter, blir syk og må på hjem, blir fratatt 85 % av pensjonen og stuet vekk. Nei fyttikatta jeg nekter. Hjemmetjenesten er heller ikke noe å rope hurra for. De har ikke tid og haster videre. Beste er å lære og klare seg selv hele livet. 🙂

Anonymkode: 5596e...af3

Nei, du betaler 85% av pensjonen for å få pleie døgnet rundt i livets siste fase. Inkludert husvære, mat etc. 

Når du trenger sykehjemsplass kommer du ikke til å nekte. Du vil være så syk når du får det (fordi det er så få plasser) at du kommer til å være overlykkelig. Og hvis du er for syk til å være overlykkelig, vil dine utslitte pårørende være overlykkelige. 
Det er vanskelig å lære seg å klare seg selv hele livet og unngå all sykdom. Lykke til med å lære deg å unngå Parkinson eller Alzheimer. 

Anonymkode: d421e...f7a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har tilgode å høre fra noen som jobber eller har jobbet på eldresenter. At de vil dit selv.

Anonymkode: ac396...c58

Vil dit selv ? Selvfølgelig vil du ikke dit selv når du er helt frisk og funksjonell. Det blir jo noe helt annet når man er alvorlig syk og ikke kan ta vare på seg selv, da blir det ikke noe liv laga hjemme heller i egen stue totalt isolert og begrenset hjelp å få. Så du ser på dette med feile øyne ! Det er når du blir gammel og ikke kan ta vare på deg selv, at du kanskje får et litt annet syn på det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er det ingen tvil om. 
Dette handler ikke om de ansatte, selv om jeg har en i nær familie som døde en uverdig død pga inkompetanse blant personalet (sykepleier på vakt var rasende). Men jeg har selv jobbet på sykehjem, og også hatt nære pårørende på sykehjem, og det er ikke et liv jeg ønsker å leve selv. Problemet er jo som regel at når man når det punktet at livskvaliteten er så elendig at livet ikke er verdt å leve, har man ikke helse til å gjøre noe med det. 

Ja, for det er inntekt, på lik linje med pensjon. 
Selvsagt skal man betale for sykehjemsplass. De aller fleste betaler langt mindre enn det plassen koster. Det er også en enveisbillett, og man har få utgifter utenom. Bare hårklipp, gaver, klær og slike ting. Husvære, strøm, pleie, mat - alt slikt blir dekket. 

Anonymkode: d421e...f7a

At  man betaler store deler av pensjonen sin for plassen er helt greit, alt annet er totalt uakseptabelt. For du tar jo ikke med i regnestykket all den skatten et gammelt menneske som har jobbet i 50 år har betalt, du tar heller ikke med dette mennesket som norsk borger har av verdier i alle skatter og avgiftet staten(som er deg og meg og ingen andre) har tatt inn igjennom disse 50 årene, så gir du blanke blaffen i å ta med de enorme oljeinntektene som staten har tatt inn gjennom de siste 50 årene. Plassen og alt det andre er betalt flere ganger om du lever noen år på gamlehjem før du dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du betaler 85% av pensjonen for å få pleie døgnet rundt i livets siste fase. Inkludert husvære, mat etc. 

Når du trenger sykehjemsplass kommer du ikke til å nekte. Du vil være så syk når du får det (fordi det er så få plasser) at du kommer til å være overlykkelig. Og hvis du er for syk til å være overlykkelig, vil dine utslitte pårørende være overlykkelige. 
Det er vanskelig å lære seg å klare seg selv hele livet og unngå all sykdom. Lykke til med å lære deg å unngå Parkinson eller Alzheimer. 

Anonymkode: d421e...f7a

Nja, vet om flere som blånekter, og ser for meg at jeg kommer til å gjøre det samme selv. Har sett nok av sykehjem til å ønske de fleste utveier før det.

Anonymkode: 514bc...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappy skrev (På 9.5.2024 den 21.24):

Jeg mener at oppsparte midler også blir tatt med i beregningen

Nei det blir ikke det. Har en far på hjem, og han betaler 85% av trygda si. 
Ellers sparer han 25% av trygda hver mnd. 
han får mat, medisiner, stell og alt han trenger der. 
trenger ikke mer.

vi bruker kontoen hans om vi skal kjøpe klær og nye sko osv til han. 

Anonymkode: 20b10...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er ung og sprek tenker vi at sykehjem ikke er er verdig liv. 
Men de tankene vi har nå vil endre seg når den tid kommer. 
min far bor der, og han er livsglad og er med på bingo, sang og aktiviteter som skjer der. Får godt med stell og mat, og er sosial med de andre 

Anonymkode: 20b10...b49

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan du utdype hva du mener var lite verdig? 

Det å bli svært syk i form av å få demens, parkinsons, ikke kunne bruke kroppen sin som før, ikke ha kontroll over urin og avføring, det å ikke kunne spise selv eller generelt ta vare på seg selv er ganske vondt. Det gode er at når den tid kommer har man et sted å være og pleiere rundt seg, og ja - samtlige sykehjem sliter med bemanning. Men mange av de som jobber der prøver så godt de kan, med de få midlene de har, og mange ofrer sin egen psykiske og fysiske helse for å ta vare på disse menneskene.

Jeg har selv jobbet på sykehjem i 10 år, men det sa stopp for noen måneder siden. Klarte ikke mer. Og jeg kjenner kommentaren din gjorde meg veldig trist. Jeg vil tilbake på jobb, men jeg vet ikke om jeg klarer. Det er fælt at vi som gjør vårt beste blir sett på som demoner som jobber i en sektor alle mener er uverdig og grusom. Jeg kunne skrevet en bok om alle de fine opplevelsene, de takknemlige beboerne, smilene og latteren og ikke minst takknemligheten fra beboerne. 

Jeg velger å tro at du vil tenke annerledes den dagen du sitter der eldre, alene, syk, skrantende hukommelse, redd, du går fra dør til dør fordi du vil hjem - i ditt eget hjem, som ikke føles som hjemme, du leter etter mor og far, som er død for lenge siden, du tenker hele tiden at du skal hjem men ingen steder føles som hjem. Skal love deg at du da vil være takknemlig for pleieren som sier at mor og far er ute og kommer ikke hjem før sent i kveld, så du kan like godt overnatte i den varme sengen, få kveldsmat servert og roe ned med flott musikk på radioen, er du ekstra heldig har du en flott pleier som bryr seg om deg som holder deg i hånden og stryker deg over håret mens du sovner godt for natten. Dagen etter våkner du kanskje og mor og far er glemt frem til solen går ned igjen.

Eller kanskje du er uheldig og havner på et hjem der du bare får beroligende fordi ingen har tid til å snakke med deg (jeg for min del velger glatt å bli dopa ned fremfor å gå rundt med konstant frykt og ingen støtte) - så lenge vi snakker ned eldreomsorgen slik du gjør her, så vil færre og færre ønske å jobbe der. 

Eldreomsorgen går til helvete men folk flest skjønner ikke at deres ord og holdninger også påvirker. VI GJØR SÅ GODT VI KAN. 

 

Anonymkode: 6df10...4b3

Ja det er trist at man snakker ned sykehjem, men sannheten er det at det er få sykehjem som er bra. 

Jobbet 15 år å har tilgode å ha jobbet på et sykehjem som jeg kunne sagt at der kunne jeg ha bodd. Problemet er jo ikke alle pleierne, men det er så mange råtnende epler som ødelegger så mye for livskvaliteten til beboere å miljøet for de som jobber der. 
Har sittet mange ganger på do å grått pga sure slemme pleiere, grått for pasientene å for meg selv. 
Så har du problemet med alle nedskjæringene som blir gjort, dårlig billigmat, minst mulig personale, ingen vikarer hvis det blir ringt inn sykdom osv. Man jobber seg ihjel,  man har ikke tid til pasientene, mange blir liggende lenge med skitten bleie osv.

Man skal også spare inn på lintøyet, så minst mulig bruk av håndklær, skifte av sengetøy skal skje sjeldent.
Man burde sette mye mer pris på pårørende som kommer med bakels å div, å til dere som mener dere får alltid noe godt å blir oppvartet så er det bare spill for galleriet, straks dere går så strammes alt inn igjen.   
Kommer aldri til å sette foten min inn på et sykehjem igjen. 

Anonymkode: a8651...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vi er ung og sprek tenker vi at sykehjem ikke er er verdig liv. 
Men de tankene vi har nå vil endre seg når den tid kommer. 
min far bor der, og han er livsglad og er med på bingo, sang og aktiviteter som skjer der. Får godt med stell og mat, og er sosial med de andre 

Anonymkode: 20b10...b49

Ikke alle har det sånn på sykehjem, dessverre.

Anonymkode: 514bc...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (På 9.5.2024 den 21.47):

Det stemmer dessverre ikke.

Jo, det stemmer. Men renteinntektene blir berørt. For det er inntekt. Så hvis man har mye penger i banken, så kan det bli en del. Men det som allerede står på kontoen beholder du alt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere eldre slektninger som har stortrivdes på sykehjem. Selskap i naboer og alltid noen å ta en kaffe med, de syntes det var topp etter å ha sittet ensom hjemme i flere år etter ektefeller har dødd. Jeg har også hatt slektninger som åpenbart er for syke til å ha det særlig fint på sykehjem, men det er sykdom sin feil og ikke sykehjemmet. Tenker flere burde heller ta et tak og besøke og hjelpe sine eldre slektninger litt ofrere. 

Anonymkode: c9606...228

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det stemmer. 

Anonymkode: 092c7...3ea

Det stemmer og stemmer ikke. Det tas 85% av inntekter inklusive kapitalinntekter. Har man formue, vil avkastning av den medregnes. Begrenses opp til selvkost av plassen, som er rundt en million i året.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, vet om flere som blånekter, og ser for meg at jeg kommer til å gjøre det samme selv. Har sett nok av sykehjem til å ønske de fleste utveier før det.

Anonymkode: 514bc...5f5

Hva er egentlig alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er trist at man snakker ned sykehjem, men sannheten er det at det er få sykehjem som er bra. 

Jobbet 15 år å har tilgode å ha jobbet på et sykehjem som jeg kunne sagt at der kunne jeg ha bodd. Problemet er jo ikke alle pleierne, men det er så mange råtnende epler som ødelegger så mye for livskvaliteten til beboere å miljøet for de som jobber der. 
Har sittet mange ganger på do å grått pga sure slemme pleiere, grått for pasientene å for meg selv. 
Så har du problemet med alle nedskjæringene som blir gjort, dårlig billigmat, minst mulig personale, ingen vikarer hvis det blir ringt inn sykdom osv. Man jobber seg ihjel,  man har ikke tid til pasientene, mange blir liggende lenge med skitten bleie osv.

Man skal også spare inn på lintøyet, så minst mulig bruk av håndklær, skifte av sengetøy skal skje sjeldent.
Man burde sette mye mer pris på pårørende som kommer med bakels å div, å til dere som mener dere får alltid noe godt å blir oppvartet så er det bare spill for galleriet, straks dere går så strammes alt inn igjen.   
Kommer aldri til å sette foten min inn på et sykehjem igjen. 

Anonymkode: a8651...fb2

Etter å fulgt oldeforeldre, besteforeldre og svigerfamilie sin tilværelse på sykehjem, er mitt inntrykk at det finnes ekstremt mange «troll» blant beboerne og mange bra pleiere.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Når vi er ung og sprek tenker vi at sykehjem ikke er er verdig liv. 
Men de tankene vi har nå vil endre seg når den tid kommer. 
min far bor der, og han er livsglad og er med på bingo, sang og aktiviteter som skjer der. Får godt med stell og mat, og er sosial med de andre 

Anonymkode: 20b10...b49

Problemet mange steder er at man ikke får plass før en er så syk/gammel at livet i realiteten er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 22.39):

Jeg tenker jeg skal passe på å ta frem tauet før jeg må på gamlehjemmet.  Ingen liv der.

Anonymkode: ac396...c58

Hva mener du med ta fram tauet?

Anonymkode: 8cfe7...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlehjem er i teorien noe annet en sykehjem. Gamlehjem er ofte privateide og mer et slags bofellesskap for gamle som har ok helse klarer det meste selv, men som har lite nettverk kanskje føler seg ensomme. Så dermed ønsker de seg på gamlehjem med andre oppegående gamle. De får servert måltider og tilrettelagt for stell så mye de selv ønsker. Det er oftest de gamle med litt bedre økonomi som kommer på sånne hjem fordi det koster. Jeg har jobbet på begge deler og det var nokså stor forskjell i kvalitet. Kommunalt vs privat. Men lønnen var faktisk nokså lik.

Når det kommer til sykehjem som tjener kommunen på å ha pasienter med god økonomi fordi pasientene betaler prosentvis av pensjonen sin. De med minstepensjon blir dermed ‘dyrest i drift’. HELDIGVIS er ikke dette noe de ser på når de tar inn pasienter på sykehjem (såvidt vi vet😳🙈).

Anonymkode: 9e46b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 21.20):

Tenker jeg skal passe på å sovne inn i god tid før jeg havner på gamlehjem. Jobbet på gamlehjem da jeg var 19, og det var fryktelig vondt å se hvor lite verdige liv beboerne hadde. Aldri i livet om jeg vil havne der.

Anonymkode: a9c60...9e9

Jeg har motsatt erfaring. Bestemor hadde det godt og trygt i omsorgsbolig. Helsen var selvfølgelig dårlig, men vi hadde mye glede av hverandres selskap helt frem til slutten. Hun hadde ikke noe ønske om å dø, tvert i mot hadde hun stadig nye ønsker og ting hun ville oppleve, men når slutten kom så var det fredelig, verdig og fint. Håper jeg kan oppleve det samme.

Anonymkode: f76fc...d03

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det blir ikke det. Har en far på hjem, og han betaler 85% av trygda si. 
Ellers sparer han 25% av trygda hver mnd. 
han får mat, medisiner, stell og alt han trenger der. 
trenger ikke mer.

vi bruker kontoen hans om vi skal kjøpe klær og nye sko osv til han. 

Anonymkode: 20b10...b49

Hvordan klarer han å spare 25% når han betaler 85%? :D

Anonymkode: 0b30a...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...