Gå til innhold

Når man blir gammel og må på gamlehjem.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye og hvordan betaler man for sånt?

Anonymkode: a7244...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommunen kan kreve 85 prosent av beboerens netto inntekt som betaling for sykehjemsoppholdet. Med inntekt menes blant annet pensjonsutbetalinger eller andre trygdeytelser og eventuelle leieinntekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir tatt fra pensjonen din, ikke 100%, men en god del

Anonymkode: c253b...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir tatt fra pensjonen din, ikke 100%, men en god del

Anonymkode: c253b...f6e

Ja samt oppsparte midler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal passe på å sovne inn i god tid før jeg havner på gamlehjem. Jobbet på gamlehjem da jeg var 19, og det var fryktelig vondt å se hvor lite verdige liv beboerne hadde. Aldri i livet om jeg vil havne der.

Anonymkode: a9c60...9e9

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker jeg skal passe på å sovne inn i god tid før jeg havner på gamlehjem. Jobbet på gamlehjem da jeg var 19, og det var fryktelig vondt å se hvor lite verdige liv beboerne hadde. Aldri i livet om jeg vil havne der.

Anonymkode: a9c60...9e9

Viktig å ikke bare fokusere på de sykehjemmene som er elendige. Finnes også mange sykehjem som er gode, men så generelt sett hadde jeg aldri ønsket å havne på sykehjem. Har selv jobbet ved flere og håper jeg dør før jeg eventuelt hadde havnet på et sånn sted.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappy skrev (3 minutter siden):

Ja samt oppsparte midler

Nei, betaling beregnes av inntekter, og berører ikke formue.

Anonymkode: 0b30a...395

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, betaling beregnes av inntekter, og berører ikke formue.

Anonymkode: 0b30a...395

Jeg mener at oppsparte midler også blir tatt med i beregningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, betaling beregnes av inntekter, og berører ikke formue.

Anonymkode: 0b30a...395

Det stemmer dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker jeg skal passe på å sovne inn i god tid før jeg havner på gamlehjem. Jobbet på gamlehjem da jeg var 19, og det var fryktelig vondt å se hvor lite verdige liv beboerne hadde. Aldri i livet om jeg vil havne der.

Anonymkode: a9c60...9e9

Jeg tenker jeg skal passe på å ta frem tauet før jeg må på gamlehjemmet.  Ingen liv der.

Anonymkode: ac396...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappy skrev (1 time siden):

Viktig å ikke bare fokusere på de sykehjemmene som er elendige. Finnes også mange sykehjem som er gode, men så generelt sett hadde jeg aldri ønsket å havne på sykehjem. Har selv jobbet ved flere og håper jeg dør før jeg eventuelt hadde havnet på et sånn sted.

Har tilgode å høre fra noen som jobber eller har jobbet på eldresenter. At de vil dit selv.

Anonymkode: ac396...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, betaling beregnes av inntekter, og berører ikke formue.

Anonymkode: 0b30a...395

Riktig!  Leser på siden til Huseierene:"Formue har heller ikke noe å si for beregningen av egenandelen,for eksempel bankinnskudd,verdi av hus, leilighet, hytte eller aksjer"

Anonymkode: 5eb35...8c4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig glad for at min bestemor bodde i egen leilighet og klarte seg selv til hun var godt opp i 90-årene, og så døde før hun havnet på noe sykehjem/aldershjem.
Det høres helt forferdelig ut å bli sittende på et sykehjem, alene og med minimal livskvalitet. Uff, jeg vil gjerne leve lenge, men ikke for en hver pris.

Anonymkode: f4816...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irja skrev (23 timer siden):

Det stemmer dessverre ikke.

Jo det stemmer. 

Anonymkode: 092c7...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke regne med at kommunen ordner opp for oss. Vi jobber hele livet og skatter, blir syk og må på hjem, blir fratatt 85 % av pensjonen og stuet vekk. Nei fyttikatta jeg nekter. Hjemmetjenesten er heller ikke noe å rope hurra for. De har ikke tid og haster videre. Beste er å lære og klare seg selv hele livet. 🙂

Anonymkode: 5596e...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappy skrev (På 9.5.2024 den 21.24):

Jeg mener at oppsparte midler også blir tatt med i beregningen

Njei, men rentene gjør det. Har du mye penger på sparekonto vil du ha en del renteinntekter som tas med i beregningen. 

Anonymkode: 9c483...536

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan ikke regne med at kommunen ordner opp for oss. Vi jobber hele livet og skatter, blir syk og må på hjem, blir fratatt 85 % av pensjonen og stuet vekk. Nei fyttikatta jeg nekter. Hjemmetjenesten er heller ikke noe å rope hurra for. De har ikke tid og haster videre. Beste er å lære og klare seg selv hele livet. 🙂

Anonymkode: 5596e...af3

Men så er det ikke alltid man kan velge å være en frisk eldre. Rammes du av demens for eksempel vil du bare klare deg hjemme en viss tid. 

Anonymkode: 9c483...536

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (23 timer siden):

Det stemmer dessverre ikke.

Det er du som tar feil. Man betaler kun av inntekter som pensjon, renteinntekter, aksjeutbytte, leieinntekter osv. Kommunene kan ikke forsyne seg av verdiene og formuen.

Anonymkode: 1fdd5...bae

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kan ikke regne med at kommunen ordner opp for oss. Vi jobber hele livet og skatter, blir syk og må på hjem, blir fratatt 85 % av pensjonen og stuet vekk. Nei fyttikatta jeg nekter. Hjemmetjenesten er heller ikke noe å rope hurra for. De har ikke tid og haster videre. Beste er å lære og klare seg selv hele livet. 🙂

Anonymkode: 5596e...af3

Når man blir så gammel så har man ikke behov for å ha så mye penger. Alle behov blir dekt på sykehjemmet. Og at det ikke blir så mye arv til etterkommere er bare bra. 

Anonymkode: 092c7...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å nærme meg den alderen hvor det et alternativ. Vel, om jeg får bestemme så er jeg død før den tid. Kan ikke tenke meg å visne bort hvor jeg vet at eneste mulige veien er døden. Da kan jeg heller avslutte på en verdig måte noen år før. 

Anonymkode: cbcdc...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...