Gå til innhold

Kan helsesøster på ungdomsskole skrive ut p-piller til ei på 15 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virket absolutt ikke sånn! Det er mange som jobber i stillinger de absolutt ikke har kompetanse til å ha eller sosial kompetanse i det minste 🙈

Anonymkode: 7de1f...244

Nå var ikke du til stede og vet ikke hva som ble sagt. Har helsesøster gitt feil informasjon kan dere klage henne inn til ledelsen eller helsetilsynet. 

Anonymkode: 29b06...882

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min datters vennegjeng sliter flere med sterke mensensmerter. De fleste av dem har fått p-stav på helsestasjon for unge, og har god nytte av det. Har inntrykk av at det er det vanligste siden det er mest praktisk og man unngår brukerfeil. 

Prevensjon er som regel en helsestasjonaffære og ikke en legeoppgave her i byen i alle fall. Kun de som bruker andre medisiner og har andre helseproblemer bruker legen til slike ting.  

 

Anonymkode: abd58...b20

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

P-piller er ren gift, burde være ulovlig.

Anonymkode: fbe4c...851

Skjerp deg. 

Anonymkode: b688a...e9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan helsesykepleier skrive ut p-piller😄

Anonymkode: 4cdc3...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (49 minutter siden):

Datteren din fikk smertestillende, som bedrer livskvaliteten hennes, og du blir stressa.... fordi det også fungerer som prevensjon.

Hadde jeg hatt like klok og kompetent helsesøster eller lege da jeg var på din datters alder hadde jeg valgt hormonspiral fra 16 og ut, uavhengig av behov for prevensjon. Redusert risiko for blodpropper, ingenting å huske på i det daglige, ingen muskelknuter og ikke mensen. Heaven.

Ser poenget ditt, men det blir helt feil å kalle p-piller smertestillende. For det er de ikke. Det er en helt annen legemiddelgruppe med annet virkning.

Anonymkode: 3596f...c3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (18 minutter siden):

Å kun bruke p-piller når man er seksuelt aktiv, er ikke å ta ansvar. 

Der hun fikk p-piller får man også gratis kondomer så forhåpentligvis har hun tatt med seg det også. 

Anonymkode: 1a8bb...523

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo ikke noe nytt. Jeg gjorde jo dette selv når jeg var ung. Moren min ville ha samtalen med prevensjon når jeg fikk meg kjæreste. Jeg svarte at jeg har gått på p-piller i ei god stund no. Jeg gikk til henne først fordi jeg hadde mye mensensmerter. Men hun syntes jeg var alt for ung. Jeg gikk da til helsesøster som sa at jeg kunne dra til byen på et senter der. Husker ikke hva det het. For dette er over 25 år siden. Men der fikk jeg skrevet ut prevensjon uten at mine foreldre ble informert. Så jeg lærte når mine barn voks opp at det var bare å kom til meg når den tid kom. Og det gjorde det. Minsta fikk satt inn p-stav før hun var 16 år fordi hun slet mye med smerter slik jeg gjorde. 

Anonymkode: 129fe...9b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min datter har visstnok spurt helsesøster på skolen om råd fordi hun har store smerter under menstruasjon, hun fikk da lett som ingenting resept på p-piller med beskjed om at det ville fjerne mensen. Fikk ingen veiledning i bruk og ingen beskjed om oppfølging av lege. Selv om det står i pakningsvedlegget at man skal følges opp av lege. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert, ikke på henta mi, men på helsesøster som ikke heller oppfordrer henne til å snakke med lege, eller meg. Har hun i det heletatt lov til å skrive ut resept på prevansjon til ei på 15 uten foreldresamtykke? Såvidt jeg kan google meg fram til så er det bare leger som kan det?

 

 

Anonymkode: 7de1f...244

Ja, de kan gå på helsestasjonen fra fylte fjorten og få prevensjon. Ikke alle har foreldre de kan snakke med....

Anonymkode: 06abc...6d5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der hun fikk p-piller får man også gratis kondomer så forhåpentligvis har hun tatt med seg det også. 

Anonymkode: 1a8bb...523

Irrelevant til det jeg kommenterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er nettopp det, dette var ikke en lege, bare helsesøster på ungdomsskolen. Hun har vel ikke lov til å skrive ut resepter?

støtter henne fullstendig i alt, men jeg blir bare skremt av at helsesøster tar slike valg uten å heller informere om at hun burde gå til lege å få mer informasjon og flere valgmuligheter før man begynner på noe så drastisk som p-piller. Om det er det som viser seg å være beste løsning så er det greit, men da vil jeg at en lege skal ha vurdert det og ikke en helsesøster. 
det jeg lurer mest  på her er om dette er lov?

Anonymkode: 7de1f...244

Selvfølgelig har helsesøster lov til å skrive ut resept på prevensjon. Og hvordan tror du egentlig ting fungerer; at alle og enhver bare kan skrive ut resepter i histen og pisten helt uten tilganger eller lov....?

 

Du er fader meg et hysterisk kvinnemenneske.

Anonymkode: 73cf4...e0e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du gir datteren din p-piller fordi hun er seksuelt aktiv? For en dårlig mor du er som villeder datteren din til å tro at p-piller er nok når hun har sex.. 

Så du er ikke en så god mor at du har kunnskap om prevensjon og god bruk...

 

Anonymkode: 055e4...137

Det har jeg ikke sagt noe om. Men kondom alene er ingen god beskyttelse mot graviditet, de brukes ofte feil, og griser man litt etter utløsning kan det fort komme resultater man ikke ønsker. 

Anonymkode: 5d899...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig har helsesøster lov til å skrive ut resept på prevensjon. Og hvordan tror du egentlig ting fungerer; at alle og enhver bare kan skrive ut resepter i histen og pisten helt uten tilganger eller lov....?

 

Du er fader meg et hysterisk kvinnemenneske.

Anonymkode: 73cf4...e0e

Å være varsom ved bruk av medikamenter og barn er ikke å være hysterisk. 

 

Sånn folk svarer ts i denne tråden viser bare at kvinner er kvinner verst.. Æsj for noen folk her inne. 

Anonymkode: 055e4...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ikke sagt noe om. Men kondom alene er ingen god beskyttelse mot graviditet, de brukes ofte feil, og griser man litt etter utløsning kan det fort komme resultater man ikke ønsker. 

Anonymkode: 5d899...2a2

Det var nettopp det du skrev I innlegget ditt: ppiller til seksuelt aktivt barn. 

Og det er tull. I tillegg gir ikke ppiller heller fullgod beskyttelse mot graviditet pga brukerfeil. 

Anonymkode: 055e4...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min datter har visstnok spurt helsesøster på skolen om råd fordi hun har store smerter under menstruasjon, hun fikk da lett som ingenting resept på p-piller med beskjed om at det ville fjerne mensen. Fikk ingen veiledning i bruk og ingen beskjed om oppfølging av lege. Selv om det står i pakningsvedlegget at man skal følges opp av lege. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert, ikke på henta mi, men på helsesøster som ikke heller oppfordrer henne til å snakke med lege, eller meg. Har hun i det heletatt lov til å skrive ut resept på prevansjon til ei på 15 uten foreldresamtykke? Såvidt jeg kan google meg fram til så er det bare leger som kan det?

 

 

Anonymkode: 7de1f...244

Så flott at dattera di er ressurssterk, og tar ansvar 👏. Det står det respekt av 💪

Leger pleier som regel og ta blodtrykk pga faren for blodpropp, med mindre risikoen for dette har minket...

Aner jo ikke hvor mye hormoner det er i disse preparatene lengre, men det pleier å stå i pakningsvedlegget. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du irritert? Dette vil jo hjelpe datteren din 

Anonymkode: d2eaf...2a6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter går heller til helsesøster enn deg TS. 

Flott at jenta de har en voksen person hun stoler på når hun ikke har det hjemme. 

Jeg som voksen bruker p piller mot menssmerter. Med dagens Internett tilgang kan de fleste 15 åringer mer om p piller enn de fleste voksne. 

Anonymkode: 473d2...576

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var nettopp det du skrev I innlegget ditt: ppiller til seksuelt aktivt barn. 

Og det er tull. I tillegg gir ikke ppiller heller fullgod beskyttelse mot graviditet pga brukerfeil. 

Anonymkode: 055e4...137

Sweet jesus, jeg skrev ingenting om at p-piller er eneste prevansjon! Men p-piller er mye sikrere mot graviditet enn kondom, og å tro at tenåringer bruker kondom hver gang de puler er en ren illusjon! Det er også betydelig mer traumatisk å "behandle" en graviditet for en 15-åring enn å få antibiotika mot klamma hvis det skulle skje. Dermed må man gjerne oppfordre til å bruke kondom hver gang, men alle vet at det ikke skjer, og da er det viktig å i alle fall redusere faren for graviditet. Det eneste som gir fullgod beskyttelse mot graviditet er avholdenhet, men p-piller er mye sikrere enn kondom, og ikke minst lettere å styre og mindre pinlig for ungdom. Og det er også grunnen til at mange unge vil ha p-piller når de blir seksuelt aktive, så kan man gjerne oppfordre til kondom i tillegg. Dere må rett og slett lære dere litt om hvordan ungdom fungerer, dere tro vel de ikke drikker og alltid snakker sant og. Hva voksne syns er lurt er ikke nødvendigvis hverken praktisk eller realistisk i en tenåringsverden. Her er en fornuftig tenåring som har bedt om hjelp til de hun trenger, da er det rimelig sært at det tilter for mor.

Anonymkode: 5d899...2a2

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Din datter går heller til helsesøster enn deg TS. 

Flott at jenta de har en voksen person hun stoler på når hun ikke har det hjemme. 

Jeg som voksen bruker p piller mot menssmerter. Med dagens Internett tilgang kan de fleste 15 åringer mer om p piller enn de fleste voksne. 

Anonymkode: 473d2...576

Jeg skjønner meg ikke på det intense behovet ditt for å prøve å trykke meg ned? Hva er vitsen? 

Anonymkode: 7de1f...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg reagerer på at du sier "bare helsesøster". Da vet du lite om den jobben de gjør og ansvaret de står i daglig.

Anonymkode: 6b8f3...be4

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre kan skrive ut p piller ja. Dette får du likevel tilgang til på helse Norge hvilke medisin din datter får frem til hun er 16 år. 
 

Anonymkode: be789...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...