Gå til innhold

Kan helsesøster på ungdomsskole skrive ut p-piller til ei på 15 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke å undervurdere. Si et ungdom med andre diagnoser som eks epilepsi.  Det kommer ikke opp på skjermen hos helsesøster.  Og dermed vet ho ikke hvilke medisiner ungdommen bruker. Er heler ikke sikkert ungdommen informerer om det. Så får ungdommen p-pille som kolliderer som enten ender med at ungdommen får epilepsi anfall eller med å bli gravid allikevel pga feil kombinasjon.  Vet desverre om slike tilfeller. Noe og barnelegen på sykehuset også sier. 

Anonymkode: ab6ad...d40

Jo det kommer opp på «skjermen» vår😊 

Anonymkode: b1bd1...ff0

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min datter har visstnok spurt helsesøster på skolen om råd fordi hun har store smerter under menstruasjon, hun fikk da lett som ingenting resept på p-piller med beskjed om at det ville fjerne mensen. Fikk ingen veiledning i bruk og ingen beskjed om oppfølging av lege. Selv om det står i pakningsvedlegget at man skal følges opp av lege. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert, ikke på henta mi, men på helsesøster som ikke heller oppfordrer henne til å snakke med lege, eller meg. Har hun i det heletatt lov til å skrive ut resept på prevansjon til ei på 15 uten foreldresamtykke? Såvidt jeg kan google meg fram til så er det bare leger som kan det?

 

 

Anonymkode: 7de1f...244

Hei du. Her er det flere ting vi må ta tak i ser jeg. For det første vil jeg si at helsesykepleiere (tidligere kalt helsesøster) og jordmødre har lov til å skrive ut resepter på prevensjonsmidler. De kan ikke skrive ut resepter på andre ting og andre legemidler. Det er det bare leger som kan gjøre, men p-piller, p-stav, spiral, osv kan helsesykepleiere og jordmødre skrive ut. 

Det at helsesykepleier ikke har gitt info om bruk og sagt at det skal få "mensen til å forsvinne" er litt bekymringsverdig syns jeg. Fordi p-piller får ikke automatisk mensen til å forsvinne. Hvis man begynner rett på nye brett og ikke tar den "pausen" med de "sukkerpillene" på p-pille brettet så får man som regel ikke noen blødning ( som regel altså, fordi man kan fortsatt få blødning som ligner mens eller mellomblødninger her og der) Og dette skulle jo såklart helsesykepleier ved skolen informert datteren din om. 

Det at det står man må følges opp av lege står som regel på alle legemidler uansett om de er på resept eller om de er reseptfrie og man kjøper det selv i butikk. Så jeg håper ikke du blir kjempe bekymret over det..

Det jeg håper er at helsesykepleier gikk gjennom en sjekkliste med datteren din før hun skrev resept. Jeg vet jo ikke hvilken type datteren din fikk, fordi det finnes ulike med ulike virkestoffer. Men alle har en viss påvirkning fordi det er hormoner, og man skal helste ikke bruke det hvis man enkelte tilstander. Man skal ta en slik risikovurdering først før man gir resept på p-piller. 

Hvis det bekymrer deg så kan du bare ta med datteren din til legen også kan fastlegen gjøre en risikovurdering med å gå gjennom en sjekkliste. Kan gjerne også gi tilbakemelding til helsesykepleieren om at de må gi bedre informasjon til ungdommene :)

 

Håper dette var til hjelp så du senke skuldrene litt.

Anonymkode: 3596f...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg vel selv at helsesøster kan skrive ut resept på prevensjon siden hun allerede har gjort det.

Vil tro helsesøster er mye mer kompetent til å veilede om prevensjon enn fastlegen er.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster har selvfølgelig lov å skrive ut p-piller til en på 15, ellers hadde hun ikke fått resepten eller fått medisinene utlevert. Og til dere som gnåler om andre medisiner, helsesøster kan se hvilke andre medisiner vedkommende bruker når hun legger resepten inn i reseptformidleren. Hun har nok også spurt jenta om hun bruker andre medisiner. Og helsesøster er helt kapabel til å vurdere dette selv om hun er 60, i alle fall mer enn mor som ikke en gang klarte å google seg frem til at dette er noe helsesøster har lov til. P-piller fungerer faktisk godt på menssmerter, og mange får det fordi de er seksuelt aktive når de er 15, men at ts sin datter ikke vil fortelle dette til en overhysterisk og hissig mor forstår jeg veldig godt. Og du ts som mener legen har såååå mange andre alternativ, hva nøyaktig tror du de alternativene er? Sterke smertestillende? Hjelper ikke mot graviditet de vettu, og det er meget sannynlig at det også er en årsak til p-pillene. Vær heller glad for at du har en datter som tar ansvar for egen helse og søker hjelp når hun trenger det.

Anonymkode: 5d899...2a2

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja det er nettopp det, dette var ikke en lege, bare helsesøster på ungdomsskolen. Hun har vel ikke lov til å skrive ut resepter?

støtter henne fullstendig i alt, men jeg blir bare skremt av at helsesøster tar slike valg uten å heller informere om at hun burde gå til lege å få mer informasjon og flere valgmuligheter før man begynner på noe så drastisk som p-piller. Om det er det som viser seg å være beste løsning så er det greit, men da vil jeg at en lege skal ha vurdert det og ikke en helsesøster. 
det jeg lurer mest  på her er om dette er lov?

Anonymkode: 7de1f...244

Jo, helsesøstre og jordmødre kan skrive ut resepter, men KUN på prevensjonsmidler.

Anonymkode: 3596f...c3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart helsesykepleier har lov til det. Helsesykepleiere har en utdanning som går godt inn i de forskjellige prevensjonsmidlene, og som gir kompetanse til å veilede ungdom i prevensjonsbruk og valg av prevensjon. Før 2022 kunne de bare gjøre dette til ungdom over 16 år, mens de nå også har lov til å heilede og skrive resept til unge under 16 år. De har alle en bachelor på 3 år, i tilleg til minst ett års erfaring, og så en videreutdanning som helsesykepleier. Du kan jo be om utskrift av journal, så kan du se hva helsesykepleier og datteren din snakket om når hun fikk resepten. Sannsynligvis har hun fått mer veiledning enn det hun sier til deg. 

Syntes det er bra at også unge under 16 kan få prevensjonsmidler. Mange er seksuelt aktive, men tør ikke si det til foreldrene sine, og har ikke lett tilgang til fastlege. Da er det supert at de kan få veiledning og resept, pluss mulighet til oppfølging, ved å gå til helsesykepleieren på skolen sin.

Anonymkode: 9a552...e88

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesykepleier på ungdomsskole her. Vi kan skrive resept på alle typer prevensjon og det er gratis også for de under 16 år. Men vi har kun rekvisisjonsrett når det gjelder prevensjon og skal ikke skrive ut kun pga mensplager. Selv om det ofte er en ønsket bieffekt for mange (mindre smerter og blødning). Da er det lege som skal skrive ut.

Når det er sagt så er det ikke på noen måte slik at vi skriver ut resept uten noe info. Vi setter av en hel skoletime til prevensjonsveiledning dersom noen ønsker å starte på p-piller. Det innebærer veiledning og informasjon om de ulike preparatene, bivirkninger og hvordan de skal tas. Informasjonen gis både muntlig og skriftlig. I tillegg går vi gjennom en sjekkliste der sykehistorie, medisiner og alt annet som kan påvirke tas opp. Er vi i tvil om noe der så forhører vi oss med lege eller henviser de til fastlegen. Kan også tilføye at jeg personlig aldri skriver ut kombipiller hvor det er en liten økt sjans for å få blodpropp de første 6 mnd, uten at foreldre vet om det. Det for å sikre meg at eleven blir ivaretatt av voksne dersom det skulle skje.

Jeg vil tro at din ungdom har fått en del mer informasjon om dette enn bare en resept i hånden. Vi har strenge retningslinjer ift dette. Men det kan jo hende at hun ikke ønsker å dele alt det med deg. Derav nytt lovverk som sikrer ungdom lett tilgang til prevensjon dersom de har begynt å bli seksuelt aktive, men ikke ønsker å dele det med foreldrene sine.

Anonymkode: 28037...000

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei du. Her er det flere ting vi må ta tak i ser jeg. For det første vil jeg si at helsesykepleiere (tidligere kalt helsesøster) og jordmødre har lov til å skrive ut resepter på prevensjonsmidler. De kan ikke skrive ut resepter på andre ting og andre legemidler. Det er det bare leger som kan gjøre, men p-piller, p-stav, spiral, osv kan helsesykepleiere og jordmødre skrive ut. 

Det at helsesykepleier ikke har gitt info om bruk og sagt at det skal få "mensen til å forsvinne" er litt bekymringsverdig syns jeg. Fordi p-piller får ikke automatisk mensen til å forsvinne. Hvis man begynner rett på nye brett og ikke tar den "pausen" med de "sukkerpillene" på p-pille brettet så får man som regel ikke noen blødning ( som regel altså, fordi man kan fortsatt få blødning som ligner mens eller mellomblødninger her og der) Og dette skulle jo såklart helsesykepleier ved skolen informert datteren din om. 

Det at det står man må følges opp av lege står som regel på alle legemidler uansett om de er på resept eller om de er reseptfrie og man kjøper det selv i butikk. Så jeg håper ikke du blir kjempe bekymret over det..

Det jeg håper er at helsesykepleier gikk gjennom en sjekkliste med datteren din før hun skrev resept. Jeg vet jo ikke hvilken type datteren din fikk, fordi det finnes ulike med ulike virkestoffer. Men alle har en viss påvirkning fordi det er hormoner, og man skal helste ikke bruke det hvis man enkelte tilstander. Man skal ta en slik risikovurdering først før man gir resept på p-piller. 

Hvis det bekymrer deg så kan du bare ta med datteren din til legen også kan fastlegen gjøre en risikovurdering med å gå gjennom en sjekkliste. Kan gjerne også gi tilbakemelding til helsesykepleieren om at de må gi bedre informasjon til ungdommene :)

 

Håper dette var til hjelp så du senke skuldrene litt.

Anonymkode: 3596f...c3e

Oida, før du skal belære andre bør du kanskje kjenne til ting selv. Såkalte minipiller har ikke noe pause, og på de forsvinner ofte mensen. Du vet ikke hva ts sin datter har fått. 

Anonymkode: 5d899...2a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja det kan de.

Selv syns jeg at det er litt skremmende med tanke på at enkelte medisiner så kan det bli galt. Som eks enkelte epilepsi medisiner kan gjøre med p-piller enten at epilepsi medisinene fungerer dårligere, eller at p-pille sikkerheten blir redusert.  I tilleg har en om ungdommen vet om det er mye blodpropp i familien slik at en ikke får feil. 

Vet barnelegen til barne her syns det er litt usikkerhet med det at helsesøster eller helsestasjon til ungdom til tider ikke sjekker opp nok. Barnelegen hadde opplevd flere ganger at plutselig fikk en ungdom som hadde vært stabil på medisiner plutselig fått anfall igjen, og det ungdommen kom da med at de hadde fått p-piller fra helsesøster og at helsesøster hadde for lite info om hva som gikk sammen

Anonymkode: ab6ad...d40

Syns dette er merkelig da alle skal egentlig gjennom en sjekkliste for å vurdere risiko før de får resept, spesielt hvis det er p-piller det er snakk om...

Anonymkode: 3596f...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var klar over at hun har sterke menssmerter, har det selv også. Prøver å hjelpe henne med dette.

er også klar over at hun muligens kan bruke det fordi hun har sex, det er hun også fullt klar over at hun kan fortelle meg uten at jeg blir sint. 

det som jeg reagerer på her er som sagt at man ikke må til lege for å få utskrevet medisiner, og nei helsesøster er nok ikke like kompetent som lege. Og alle dere som synes at det er helt ok sånn uten videre at unge jenter går på prevansjon som potensielt kan gi blodpropp, det er også helt sykt. Hva med å prøve andre ting først! Det er absolutt ikke uproblematisk å bruke p-piller! 

Anonymkode: 7de1f...244

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oida, før du skal belære andre bør du kanskje kjenne til ting selv. Såkalte minipiller har ikke noe pause, og på de forsvinner ofte mensen. Du vet ikke hva ts sin datter har fått. 

Anonymkode: 5d899...2a2

Jeg forsøkte ikke å være belærende. Og hvis du leste gjennom det jeg faktisk skrev, så hadde du sett at jeg også sa at jeg vet ikke jeg hva datteren der har fått. Men det å si til en ungdom " ta dette så forsvinner mensen" blir uansett ikke riktig. Man kan oppleve å ikke ha blødninger når man tar p-piller, men mange får fortsatt vanlige blødninger som ligner mens eller mellomblødninger / "spotting". 

Anonymkode: 3596f...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at de fleste helsesykepleiere på helsestasjon for ungdom/ungdomsskoler er mye mer oppdatert på prevensjon enn fastleger flest. Og hva datteren din har plukket opp og forteller videre til deg, er ikke nødvendigvis det samme som at helsesykepleieren ikke har informert henne. 

Jeg jobber med pasienter selv og pleier alltid å informere mye, men opplever likevel ofte at de kun har fått med seg en liten del. 

Anonymkode: e0fe9...b96

  • Liker 14
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo det kommer opp på «skjermen» vår😊 

Anonymkode: b1bd1...ff0

Men får dere opp at de og de ikke ska brukes.

For her kom Helsesøster og tilogmed gynekologen med type som ikke kan brukes med epilepsi medisin. Barnelegen ble rimelig sjokkert. Var faktisk de på apoteket som advarte oss da ungdommen fikk utskrevet fra gynekologen pga mens smerter. Husker vi spurte 4 ganger : er du sikker det kan brukes med de andre ho bruker. Svaret ja helt trygt.  Kom på apoteket og beskjed disse ska ikke brukes med de andre, så da måtte vi ringe barnelegen for å få det som kunne brukes.

Dette var og noe de pratet om på senter for epilepsi og at mange ungdommer fikk p-piller fra helsestasjon som de ikke skulle ha pga for lite kompetanse på hvordan epilepsi,  medisiner for epilepsi og p-pillervog hormonspiral tilskudd 

Anonymkode: ab6ad...d40

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helsesykepleier på ungdomsskole her. Vi kan skrive resept på alle typer prevensjon og det er gratis også for de under 16 år. Men vi har kun rekvisisjonsrett når det gjelder prevensjon og skal ikke skrive ut kun pga mensplager. Selv om det ofte er en ønsket bieffekt for mange (mindre smerter og blødning). Da er det lege som skal skrive ut.

Når det er sagt så er det ikke på noen måte slik at vi skriver ut resept uten noe info. Vi setter av en hel skoletime til prevensjonsveiledning dersom noen ønsker å starte på p-piller. Det innebærer veiledning og informasjon om de ulike preparatene, bivirkninger og hvordan de skal tas. Informasjonen gis både muntlig og skriftlig. I tillegg går vi gjennom en sjekkliste der sykehistorie, medisiner og alt annet som kan påvirke tas opp. Er vi i tvil om noe der så forhører vi oss med lege eller henviser de til fastlegen. Kan også tilføye at jeg personlig aldri skriver ut kombipiller hvor det er en liten økt sjans for å få blodpropp de første 6 mnd, uten at foreldre vet om det. Det for å sikre meg at eleven blir ivaretatt av voksne dersom det skulle skje.

Jeg vil tro at din ungdom har fått en del mer informasjon om dette enn bare en resept i hånden. Vi har strenge retningslinjer ift dette. Men det kan jo hende at hun ikke ønsker å dele alt det med deg. Derav nytt lovverk som sikrer ungdom lett tilgang til prevensjon dersom de har begynt å bli seksuelt aktive, men ikke ønsker å dele det med foreldrene sine.

Anonymkode: 28037...000

Takk for informativt svar!

Jeg kommer til å bestille en time til fastlegen hennes til henne, så kommer jeg til å snakke med fastlegen først å si at jeg ønsker at hun gir henne informasjon rundt alle valgmulighetene hun har for prevansjon og smertestillende og blødningsdempende. Så kan hun ta et informert valg og ikke gå rett på p-piller håper jeg. 
 

finnes det ikke så mye mer man kan ta idag? Feks p-plaster/p-ring osv som er mer lokalt virkende og har mindre blodpropprisiko?

og det høres kjempeflott ut slik som du gjør det der du jobber, men jeg tror dessverre ikke det er sånn her i kommunen. Vi bor i en kommune som har hatt mange klagesaker ifht helsetjenester, jeg har selv vært hos denne helsesøsteren før med datteren grunnet en annen sak og da virket hun meget fjern og utdatert. Og jeg tror min datter forteller sannheten når hun sier at hun ikke fikk noe informasjon rundt bruk og bivirkninger osv, hun er ganske åpen på det meste ellers. 

Anonymkode: 7de1f...244

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja det er nettopp det, dette var ikke en lege, bare helsesøster på ungdomsskolen. Hun har vel ikke lov til å skrive ut resepter?

støtter henne fullstendig i alt, men jeg blir bare skremt av at helsesøster tar slike valg uten å heller informere om at hun burde gå til lege å få mer informasjon og flere valgmuligheter før man begynner på noe så drastisk som p-piller. Om det er det som viser seg å være beste løsning så er det greit, men da vil jeg at en lege skal ha vurdert det og ikke en helsesøster. 
det jeg lurer mest  på her er om dette er lov?

Anonymkode: 7de1f...244

Helsesøster på skoler har lov å skrive ut resepter på p piller jo. Jeg gikk alltid til helsesøster for å fornye resept på p piller. 

Anonymkode: 9fda0...6fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men får dere opp at de og de ikke ska brukes.

For her kom Helsesøster og tilogmed gynekologen med type som ikke kan brukes med epilepsi medisin. Barnelegen ble rimelig sjokkert. Var faktisk de på apoteket som advarte oss da ungdommen fikk utskrevet fra gynekologen pga mens smerter. Husker vi spurte 4 ganger : er du sikker det kan brukes med de andre ho bruker. Svaret ja helt trygt.  Kom på apoteket og beskjed disse ska ikke brukes med de andre, så da måtte vi ringe barnelegen for å få det som kunne brukes.

Dette var og noe de pratet om på senter for epilepsi og at mange ungdommer fikk p-piller fra helsestasjon som de ikke skulle ha pga for lite kompetanse på hvordan epilepsi,  medisiner for epilepsi og p-pillervog hormonspiral tilskudd 

Anonymkode: ab6ad...d40

Farmasøyter på apoteket har noen ganger mer peiling på slike ting, viktig at de informerer og fanger opp slikt når man skal hente resepter.

Anonymkode: 3596f...c3e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for informativt svar!

Jeg kommer til å bestille en time til fastlegen hennes til henne, så kommer jeg til å snakke med fastlegen først å si at jeg ønsker at hun gir henne informasjon rundt alle valgmulighetene hun har for prevansjon og smertestillende og blødningsdempende. Så kan hun ta et informert valg og ikke gå rett på p-piller håper jeg. 
 

finnes det ikke så mye mer man kan ta idag? Feks p-plaster/p-ring osv som er mer lokalt virkende og har mindre blodpropprisiko?

og det høres kjempeflott ut slik som du gjør det der du jobber, men jeg tror dessverre ikke det er sånn her i kommunen. Vi bor i en kommune som har hatt mange klagesaker ifht helsetjenester, jeg har selv vært hos denne helsesøsteren før med datteren grunnet en annen sak og da virket hun meget fjern og utdatert. Og jeg tror min datter forteller sannheten når hun sier at hun ikke fikk noe informasjon rundt bruk og bivirkninger osv, hun er ganske åpen på det meste ellers. 

Anonymkode: 7de1f...244

P-stav fungerer veldig fint. Men da får man ofte blødninger som kommer som en vanlig mens, men med mindre smerter enn en vanlig mens :) 

Anonymkode: 3596f...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om datter er 15 år og du vet hun har sterke menssmerter, hvorfor har du ikke hjulpet henne og fått hun til fastlege da?  Du kan reagere så mye du vil, men dette har helsesykepleier full rett til og det er en grunn til at datteren din har henvendt seg til henne og ikke deg der hjemme.

Og tror nok ikke de fleste på 15 år forteller hjemme at de har sex, uansett hvordan de tror foreldrene reagerer.

Her i huset har vi en datter som har brukt p-piller siden hun var 13 år, hun hadde sterke menssmerter. Etter hun har startet på piller har hun ikke hatt noen plager.

Men vi tok det via fastlege

Anonymkode: 88b75...552

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din fikk smertestillende, som bedrer livskvaliteten hennes, og du blir stressa.... fordi det også fungerer som prevensjon.

Hadde jeg hatt like klok og kompetent helsesøster eller lege da jeg var på din datters alder hadde jeg valgt hormonspiral fra 16 og ut, uavhengig av behov for prevensjon. Redusert risiko for blodpropper, ingenting å huske på i det daglige, ingen muskelknuter og ikke mensen. Heaven.

Endret av Andro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er ren gift, burde være ulovlig.

Anonymkode: fbe4c...851

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...