Gå til innhold

Klarer ikke gå ned i vekt, men for lett for fedmemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke sport og fritidsaktiviteter er det du ikke klarer mener du? 

Anonymkode: 5147e...f13

Jogging og klatring. Jeg skjønner mange andre klarer slikt med ekstra vekt, men for meg er det vanskelig. Ja, jeg skal ikke si at jeg ikke er lat - men ikke den lateste i verden heller.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at det ikke er så mye, men hvis man kunne hatt en bmi på 24 er det enda bedre for noen, da? Meg iallfall. Orker ikke jogge eller gå lange turer med 10 kg ekstra… TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Du kan fint gå ned uten å trene. Det er mye mer å hente på kosthold enn en gåtur.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det hadde vært fint hvis det ikke var så vanskelig, for jeg ser ingen grunn til å gå rundt å være feit hvis jeg kan slippe. Men ser selvfølgelig at det er bivirkninger ved wegovy. Tenker at muligens vil jeg klare å holde vekten nede etter en kur, da et er lettere enn å gå ned, men hvem vet. TS.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

TS, jeg har gått ned 7 kilo siden slutten av februar og frem til nå. Å gå ned i vekt handler om å ha sterkere vilje til å gå ned i vekt enn til å falle tilbake til gamle uvaner.

Jeg syns ikke slankesprøyter er en god løsning, så har gjort jobben selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (5 minutter siden):

En sprøyte for 9 kg høres litt ekstremt ut😔 Og hvordan skal du da vedlikeholde?  Fortsette med sprøyte?
Og nei, jeg uttaler meg ikke helt uten peiling. Jeg gikk ned 20 kg og har svært svak gangfunksjon og bruker mye rullestol. Gikk likevel ned 20 kg, fra BMI 27. 

tenkte ikke fortsette med sprøyter hvis jeg ikke klarer å vedlikeholde. Da må jeg bite i eplet og kjøpe ny garderobe. Bra jobba med å gå ned!!! 

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det hadde vært fint hvis det ikke var så vanskelig, for jeg ser ingen grunn til å gå rundt å være feit hvis jeg kan slippe. Men ser selvfølgelig at det er bivirkninger ved wegovy. Tenker at muligens vil jeg klare å holde vekten nede etter en kur, da et er lettere enn å gå ned, men hvem vet. TS.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Det er ikke det. Wegovy gir deg mindre matlyst, men om du ikke gjør en livsstilsendring vil jo kiloene snike seg tilbake når du går av medisinen og matlysten kommer tilbake. Det er derfor dietter ikke fungerer også, fordi det bare er en kortvarig løsning. 

Når du veier et par kilo for mye så er det livsstilen din det er noe galt med. Enten er du for lite aktiv, eller så spiser du litt for mye. Heldigvis er dette lett å fikse i praksis, selv om det kanskje kan føles tungt å gjennomføre. Jeg gikk selv opp 20 kg under corona og prøvde i lang tid å gå ned med ulike dietter. Det eneste som hjalp var å begynne å telle kalorier. Mekanismen som fører til vektnedgang er et kaloriunderskudd, og den letteste måten å vite at man er i et underskudd er å telle alle kalorier som går inn i munnen. Jeg gjør det fortsatt flere år senere fordi jeg liker det, men om du ikke har lyst til det så vil det i hvert fall være lurt å gjøre det i en periode, både når du skal ned i vekt og en stund etter, for å bli vandt til mengden mat som trengs for å vedlikeholde den nye vekta. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Du kan fint gå ned uten å trene. Det er mye mer å hente på kosthold enn en gåtur.

Dette, TS. Å gå ned i vekt er (minst) 80 % kosthold, resten er fysisk aktivitet. Du kan trene styrke, yoga, pilates eller danse hjemme på stuegulvet :) 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening er gram, kosthold er kilo.

Anonymkode: 9db5b...018

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tenkte ikke fortsette med sprøyter hvis jeg ikke klarer å vedlikeholde. Da må jeg bite i eplet og kjøpe ny garderobe. Bra jobba med å gå ned!!! 

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Tror du bør bite i det sure eplet og legge om livsstilen før du tenker Wegovy. 
Wegovy alene er ikke løsningen!

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tenkte ikke fortsette med sprøyter hvis jeg ikke klarer å vedlikeholde. Da må jeg bite i eplet og kjøpe ny garderobe. Bra jobba med å gå ned!!! 

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Takk! 😊 Jeg skjønner. Men tror det vil være litt utfordrende. Personlig syntes jeg å gå ned var enklere. Vedlikehold er krevende men det hjelper jo med kunnskapen man har fra slankefasen. Men ennå, på 8.år vedlikehold,  er det  jobb altså. Kroppen vil ha mer mat enn det som er passe mengde. Så man må tenke og passe på, jeg må i alle fall det. Sultfølelsen er tidvis sterkere nå enn i slanketida. Så jeg er usikker på om den måten vil lykkes for deg. Men man er ulike👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir helt sjokkert når jeg hører om sånne tilfeller. bmi på 26 er jo ikke mye ..!

fikk du kun pga vekten eller for andre tilleggsykdommer ?

Anonymkode: c24d9...271

Vekt. Har ingen sykdommer

Anonymkode: 0e3a0...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er faen ikke mulig.. Hva er det som en lege til å tenke, dette ønsker jeg å bruke skattebetalernes penger på? 

Anonymkode: 5147e...f13

Så lenge det ikke er blå resept så går det vel ikke skattepenger til selve medisinen?

Anonymkode: da558...a12

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser for mye - sjokolade, søtsaker, gjerne på kvelden, i smug. Er litt aktiv, gåing, sykling.  Har prøvd å telle kalorier, fasting, 5:2 diett, spise sunt, med mer. 

Da jeg veide mindre var jeg mer aktiv. For meg er det så mye lettere å løpe uten en masse ekstra kilo. Og når jeg skulle løpe spiste jeg mindre også, for jeg kan heller ikke løpe på full mage. 

Tusen takk for så mange gode svar!!! Tror jeg skal prøve en lege og høre hva denne mener.

TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser for mye - sjokolade, søtsaker, gjerne på kvelden, i smug. Er litt aktiv, gåing, sykling.  Har prøvd å telle kalorier, fasting, 5:2 diett, spise sunt, med mer. 

Da jeg veide mindre var jeg mer aktiv. For meg er det så mye lettere å løpe uten en masse ekstra kilo. Og når jeg skulle løpe spiste jeg mindre også, for jeg kan heller ikke løpe på full mage. 

Tusen takk for så mange gode svar!!! Tror jeg skal prøve en lege og høre hva denne mener.

TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Jeg håper inderlig den legen kommer med andre råd enn Wegovy!

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er faen ikke mulig.. Hva er det som en lege til å tenke, dette ønsker jeg å bruke skattebetalernes penger på? 

Anonymkode: 5147e...f13

Det går ikke av skattebetalernes penger, man må betale selv. Legen skriver resepten, vi må betale 3000 kr måneden av egen lomme. Det skulle bare mangle, når man ikke har sykdommer som tilser medisin. 

Anonymkode: 930ed...f55

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er faen ikke mulig.. Hva er det som en lege til å tenke, dette ønsker jeg å bruke skattebetalernes penger på? 

Anonymkode: 5147e...f13

Det er nå ikke skattebetalernes penger ? Betaler fra min egen lomme. Hadde bmi på 30. Må ned i 1000 kalorier til dagen for å gå ned. Med wegovy er du ikke så sulten ,da går det bedre. Spiser for mye mindre penger så tror nok sprøyten går av de pengene i mnd. Tips er å få resept på 1 mg ,og da når du starter på 0,25 ml. Har du de første 4 ukene . Og så 0,50 i resten.12 uker . Men ha den i kjøleskapet.  Tror mange må gå resten av livet på dette ,liksom på kolestroltabletter og blodtrykkmedisin. Du blir jo ikke frisk vis du slutte på de heller . Og tenk så mye staten sparer på alle som går på wegovy ,slipper alle tillegsykdommer som kommer med fedme . 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vekt. Har ingen sykdommer

Anonymkode: 0e3a0...1f3

Samme for meg.

Anonymkode: 930ed...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faktisk spiste jeg mye mindre på kvelden før også. Det er en forferdelig uvane, men veldig vanskelig å snu. Vi er mange i familien så alltid noe søtt i hus.  

TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du jogge da? Gå en times tur hver dag med litt tempo. Bedre for knærne, enn å jogge. 

Anonymkode: 8422e...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig i at det ikke er så mye, men hvis man kunne hatt en bmi på 24 er det enda bedre for noen, da? Meg iallfall. Orker ikke jogge eller gå lange turer med 10 kg ekstra… TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Ti kilo ekstra er jo ikke mye! Skjerp deg, dra deg selv i ørene og gjør dette på egenhånd! Spar pengene på medisin til noe annet! Bruk eventuelt fastlegen din som psykisk støtte! Om du virkelig vil, så klarer du dette selv altså!

Anonymkode: 3a4de...36b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ENESTE som hjelper på sikt er å legge om til en sunn livvstil som en kan leve med over tid . . . . BASTA!

Glem hurtigslanking med kaloritelling . . . og glem piller hvis du ikke er sykelig overvektig og trenger en boost i starten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...