Gå til innhold

Klarer ikke gå ned i vekt, men for lett for fedmemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått opp 9 kilo de siste årene, og klarer bare ikke gå ned igjen. Opplever også at vekten hindrer meg i å drive med sport og fritidsaktiviteter. Har fortsatt ikke skikkelig fedme, så da kan jeg vel ikke få wegovy av legen, selv på vanlig resept? Altså jeg betaler gjerne full pris, det er uansett rimeligere enn å kjøpe helt ny garderobe.

Jeg skjønner at wegovy ikke er en enkel løsning, men er det egentlig noen forskjell hvis jeg bruker det for å gå ned 8-9 kilo, enn på de som  har gått ned endel og skal gå ned de siste 8 kiloene/de som bruker det for å holde vekten nede etter å ha gått ned? 

Anonymkode: 4c0f7...cf2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overvekt som er «fersk» er som regel enklere å kvitte seg med enn overvekt som vært «halve livet», uansett er det opp til legen din å vurdere, men det står tydelige kriterier for hvem som kan få forskrevet disse medisinene. Kun legen din kan svare på dette

Anonymkode: f4b9a...e01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken BMI har du da? Jeg fikk Wegovy med BMI 25/26 for å ta av de siste kiloene. 

Anonymkode: 930ed...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken BMI har du da? Jeg fikk Wegovy med BMI 25/26 for å ta av de siste kiloene. 

Anonymkode: 930ed...f55

Mange slappe leger der ute tydeligvis…. 

Anonymkode: f4b9a...e01

  • Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange slappe leger der ute tydeligvis…. 

Anonymkode: f4b9a...e01

Jepp, og det kan jo diskuteres, men det er nå en gang slik at det er ganske lett å få hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 930ed...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp, og det kan jo diskuteres, men det er nå en gang slik at det er ganske lett å få hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 930ed...f55

Det hadde vært fint hvis det ikke var så vanskelig, for jeg ser ingen grunn til å gå rundt å være feit hvis jeg kan slippe. Men ser selvfølgelig at det er bivirkninger ved wegovy. Tenker at muligens vil jeg klare å holde vekten nede etter en kur, da et er lettere enn å gå ned, men hvem vet. TS.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to venninner som går på det, begge med bmi over 30. De har en del bivirkninger, men synes det er verdt det likevel fordi de får fred fra matmaset oppi hodet hele tiden. Høres veldig slitsomt ut. 

Anonymkode: da4ba...d4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klarer å gå ned i vekt. Du er lat og har ingen disiplin. Derfor er du overvektig. 

Anonymkode: 30338...39e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle klarer å gå ned i vekt. Du er lat og har ingen disiplin. Derfor er du overvektig. 

Anonymkode: 30338...39e

Ja, så litt wegovy hadde gjort underverker tror jeg… hater å være lat og feit. TS.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

  • Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jepp, og det kan jo diskuteres, men det er nå en gang slik at det er ganske lett å få hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 930ed...f55

Kan du anbefale en lege/legekontor som skriver det ut lett? TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det hadde vært fint hvis det ikke var så vanskelig, for jeg ser ingen grunn til å gå rundt å være feit hvis jeg kan slippe. Men ser selvfølgelig at det er bivirkninger ved wegovy. Tenker at muligens vil jeg klare å holde vekten nede etter en kur, da et er lettere enn å gå ned, men hvem vet. TS.

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Wegovy er ikke en kur, det er noe man må bruke permanent. De som slutter legger på seg igjen det de mistet mens de gikk på medisinen. Jeg bruker Wegovy og har fått en av de sjeldne bivirkningene som potensielt kan bli alvorlig, det er mye verre enn å veie noen få kg for mye slik du gjør. 

Anonymkode: 03abc...21e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange slappe leger der ute tydeligvis…. 

Anonymkode: f4b9a...e01

Har også BMI på 26 og fått resept på Wegovy

Anonymkode: 0e3a0...1f3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har også BMI på 26 og fått resept på Wegovy

Anonymkode: 0e3a0...1f3

Blir helt sjokkert når jeg hører om sånne tilfeller. bmi på 26 er jo ikke mye ..!

fikk du kun pga vekten eller for andre tilleggsykdommer ?

Anonymkode: c24d9...271

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sprøyte for 9 kg høres litt ekstremt ut😔 Og hvordan skal du da vedlikeholde?  Fortsette med sprøyte?
Og nei, jeg uttaler meg ikke helt uten peiling. Jeg gikk ned 20 kg og har svært svak gangfunksjon og bruker mye rullestol. Gikk likevel ned 20 kg, fra BMI 27. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Jeg har gått opp 9 kilo de siste årene, og klarer bare ikke gå ned igjen.

 

Hvorfor ikke? 
 

Hvis du har gått opp 9kg på feks 3 år har du spist ca 63 kalorier for mye hver dag. Det skal ikke veldig stor forandring til for å gå ned igjen… 

Anonymkode: 7f9ca...d28

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått opp 9 kilo de siste årene, og klarer bare ikke gå ned igjen. Opplever også at vekten hindrer meg i å drive med sport og fritidsaktiviteter. Har fortsatt ikke skikkelig fedme, så da kan jeg vel ikke få wegovy av legen, selv på vanlig resept? Altså jeg betaler gjerne full pris, det er uansett rimeligere enn å kjøpe helt ny garderobe.

Jeg skjønner at wegovy ikke er en enkel løsning, men er det egentlig noen forskjell hvis jeg bruker det for å gå ned 8-9 kilo, enn på de som  har gått ned endel og skal gå ned de siste 8 kiloene/de som bruker det for å holde vekten nede etter å ha gått ned? 

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Hvilke sport og fritidsaktiviteter er det du ikke klarer mener du? 

Anonymkode: 5147e...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener du med at du ikke klarer å gå ned i vekt? Når du bare har et par kg ekstra på kroppen så høres det ikke ut som at du sliter så mye med overspising at medisiner skal være nødvendig? Når du ikke har så mye å gå ned så er det vanskeligere, men det er aldri umulig. 

Hvordan er livsstilen din? Har du kunnskap om kalorier feks, vet du hva du får i deg? 

Anonymkode: 91447...ada

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir helt sjokkert når jeg hører om sånne tilfeller. bmi på 26 er jo ikke mye ..!

fikk du kun pga vekten eller for andre tilleggsykdommer ?

Anonymkode: c24d9...271

Enig i at det ikke er så mye, men hvis man kunne hatt en bmi på 24 er det enda bedre for noen, da? Meg iallfall. Orker ikke jogge eller gå lange turer med 10 kg ekstra… TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har også BMI på 26 og fått resept på Wegovy

Anonymkode: 0e3a0...1f3

Det er faen ikke mulig.. Hva er det som en lege til å tenke, dette ønsker jeg å bruke skattebetalernes penger på? 

Anonymkode: 5147e...f13

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at det ikke er så mye, men hvis man kunne hatt en bmi på 24 er det enda bedre for noen, da? Meg iallfall.

Orker ikke jogge eller gå lange turer med 10 kg ekstra… TS

Anonymkode: 4c0f7...cf2

Helt utrolig. 

Anonymkode: 5147e...f13

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...