AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #141 Del Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 17.43): Det kan godt hende, men det har jo faktisk en verdi å oppleve at man tar en avgjørelse man angrer på, også går det helt fint. Hår er et typisk eksempel på en sånn avgjørelse, for det har ingen konsekvenser i det lange løp. Håret vokser ut igjen. Som lærer opplever jeg at elevene er blitt dårligere og dårligere på å ta avgjørelser og er blitt ekstremt redde for å ta en avgjørelse de angrer på. Mange av dem er veldig hemmet av det. Anonymkode: 996ea...d6d Så enig i denne. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Husker en klassevenninne på barneskolen som ikke fikk lov å bestemme over eget hår, måtte ha langt. Jeg hadde hele tida langt hår og elsket det, men bestemte selv da jeg ble stor nok til å mene noe. Hun fikk bestemme selv først når hun ble konfirmert, dette var fortsatt et tidsskille i 1980, og da ble håret kort! For resten av livet, tror jeg. Anonymkode: 560d9...904 Jeg fikk ikke ha langt hår som barn fordi det var tynt og pistrete. Har aldri hatt lenger enn til skuldene etterpå. da gikk jeg lei. Det var jo i veien hele tiden. Bari skrev (19 timer siden): Veldig vanlig for oss som var barn på 90/2000 tallet. Foreldre i dag er for ettergivende på alt mulig. Mine barn er født på 90-tallet og de bestemte hårsveis selv hele veien. Ser ikke på det som noe problem. Som nevnt over, så er det en av de tingene som ikke har none konsekvenser på lang sikt, og en god trening i å stå i en avgjørelse som kanskje ikke var like moro i ettertid, men som er reversibel. Det trenger ikke å bety at man som foreldre sier ja til alt av den grunn. Noen kamper er mer verdt å kjempe. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har ingen datter men om jeg hadde ville jeg ikke latt henne klippe det guttekort. Har to gutter med kort hår, som er livredd jentelus og rosa så tviler på at de ønsker langt hår(nei takk!) 😛 syns det er SÅ harry med gutter med langt hår. Anonymkode: 431b3...9bd Jeg synes du er harry som har slike tanker om barn. La barn være barn, og ikke steng dem inne i en ferdigutviklet mal. La dem finne sin vei. Anonymkode: d38c0...9de 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #142 Del Skrevet 11. mai 2024 Mine barn får i teorien bestemme selv, men i praksis ikke helt enda. Har ingenting med kjønnet dems å gjøre da, men gutten min er fryktelig varm av seg så frem til han blir gammel nok til å faktisk klare og ta seg pauser fra aktivitet/solsteiken osv når svetten renner så skal han ha kort hår. Jenten min er 4 år og vil annenhver dag ha like kort hår som storebror og annenhver dag ha fletter som jentene i barnehagen. Så hun har hår ned til skuldrene slik at det ikke er for langt men det kan fremdeles flettes når hun ønsker det. Vil holde det slik til hun forstår at håret ikke vokser ut igjen dagen etterpå, da kan hun få ha det så kort hun bare vil 😂 Anonymkode: d9cc2...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #143 Del Skrevet 11. mai 2024 On 5/8/2024 at 7:28 PM, AnonymBruker said: Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det? Anonymkode: 0e8ca...4fa Eg hadde kort hår då eg var ca 8, folk som ikkje kjente meg sa eg måtte gå ut av jentedoen.... Så eg har aldri hatt kort hår etter det.. men så klart det er stort sett berre hår og klær som skiller jente og guttebarn. Så greit å gjere barna obs på dette før dei velger det eine eller andre. Anonymkode: ea734...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #144 Del Skrevet 11. mai 2024 Jenter skal ha langt hår men de må dekke det til. Anonymkode: 50ddf...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 13. mai 2024 #145 Del Skrevet 13. mai 2024 Ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #146 Del Skrevet 26. mai 2024 Mine tre jenter får ikke lov. Dvs den yngste hadde en periode med kort hår etter at jeg snauklipte henne på torget da hun kom hjem med en tysker på slep. Anonymkode: 71f15...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #147 Del Skrevet 26. mai 2024 Mine barn får ha den hårfrisyren de vil, under forutsetning av at de godtar vedlikeholdet som følger med. Langt hår må gres. Og oftest settes opp for å ikke være i veien for lek. En kort sveis som bare er pen når den styles, må styles. En jente som nekter å gres eller «styles» vil bli klippet kort nok til at dette ikke er nødvendig. (Samme med en gutt om han egentlig ønsker langt hår.) Kjønn spiller ingen rolle. Anonymkode: 8b091...85d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #148 Del Skrevet 26. mai 2024 Ja, men jeg finner langt hår på gutter svært ukledelig. Generelt så er kort hår å foretrekke på yngre barn. Så mye enklere å stelle og holde rent. Men jeg liker også at jenter ser ut som jenter og gutter ser ut som gutter - langt hår ligner hovedsakelig jenter, kort hår ligner hovedsakelig gutter. Og så vet man ikke alltid om vedkommende er gutt eller jente på stemmen, ei heller klær - sier man ho eller han? Foreldre blir dødelig fornærma om man sier feil, og før eller siden vil det også skape dilemmaer hos barnet, om folk ikke vet hvilket kjønn de er. Jeg er hokjønn. Som barn ligna jeg på gutt med kort hår. jeg hadde fem brødre (ingen søstre), så jeg ville også ha kort hår. Da jeg var 9 ble jeg spurt om jeg var gutt eller jente. Aldri hatt kort hår siden. Anonymkode: de78b...d0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 26. mai 2024 #149 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mine tre jenter får ikke lov. Dvs den yngste hadde en periode med kort hår etter at jeg snauklipte henne på torget da hun kom hjem med en tysker på slep. Anonymkode: 71f15...9c7 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #150 Del Skrevet 26. mai 2024 Nei jenta vår får ikke ha kort hår. Hvert fall ikke kortere enn skulderlengde. Anonymkode: 8ebcd...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #151 Del Skrevet 26. mai 2024 Ja selvfølgelig. Det er deres hår. Det er de som bestemmer over sin egen kropp. Anonymkode: e00db...a77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #152 Del Skrevet 26. mai 2024 Kommer litt an på alder og hvor ekstremt det er snakk om. Jeg hadde ikke latt en datter klippe seg stift-kort. Jeg hadde heller ikke latt en sønn la håret bli lengre enn skulderlangt. Kjenner et par som «skamklippet» tvillingjentene sine før skolestart. Bakgrunnen var at i gen av foreldrene orket «styret» med å stelle håret til jentene om morgenen. Da de startet på skolen ble andre i tvil om de var gutter eller jenter. Synes det er helt idiotisk av foreldre å klippe jenter så kort. Anonymkode: ad6f1...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #153 Del Skrevet 27. mai 2024 Gutten vår har langt hår etter eget ønske. Anonymkode: b9c34...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #154 Del Skrevet 27. mai 2024 Thyra skrev (På 9.5.2024 den 18.11): Er dette din mor eller svigermor? Min mor. Anonymkode: 5ef4d...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 27. mai 2024 #155 Del Skrevet 27. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 20.33): Grensen min har heller vært på langt hår når de er så små at de ikke klarer å stelle det selv, og hyler når man prøver å gre eller vaske det. Forøvrig - ikke få lov til å ha kort hår? Hva er problemet? Praktisk og lettstelt og ikke i veien for klatring. Anonymkode: b4ef2...8dc Min søster har alltid syntes det var fryktelig når andre enn meg prøvde å gre henne. Hun har velsig mye hår, men hårstråene er velsig tynne. Hun ville alltid ha langt hår, men fikk ikke lov pga hun ikke kunne stelle det. Nå er hun voksen, med langt hår, og steller det fortsatt ikke. Hun har rett og slett alltid vært slik og gjør nå slik hun vil, og trives med dét 🤷♀️ Endret 27. mai 2024 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 27. mai 2024 #156 Del Skrevet 27. mai 2024 Queen94 skrev (På 8.5.2024 den 19.45): Nei. Ikke mindre enn skulderkort. Jeg vet hu kommer til å angre om hu klipper kortere. Heldigvis kommer hår med angrerett, rett og slett fordi det vokser ut igjen. Og til ts. Alle har rett til å bestemme over sitt eget hår i 2024. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 27. mai 2024 #157 Del Skrevet 27. mai 2024 Hensatt skrev (35 minutter siden): Heldigvis kommer hår med angrerett, rett og slett fordi det vokser ut igjen. Og til ts. Alle har rett til å bestemme over sitt eget hår i 2024. Joda, men man kjenner jo sitt barn best. Min har elsket Elsa fra hu var 1 år og alltid elsket langt hår. Når hu plutselig ser ei jente i barnehagen med kort hår og ville herme gikk det galt. Hadde hu heler likt spidermann så hadde kort hår eller langt vært opp til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 27. mai 2024 #158 Del Skrevet 27. mai 2024 Queen94 skrev (5 minutter siden): Joda, men man kjenner jo sitt barn best. Min har elsket Elsa fra hu var 1 år og alltid elsket langt hår. Når hu plutselig ser ei jente i barnehagen med kort hår og ville herme gikk det galt. Hadde hu heler likt spidermann så hadde kort hår eller langt vært opp til henne. Håret vokste vel ut igjen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 27. mai 2024 #159 Del Skrevet 27. mai 2024 Hensatt skrev (12 minutter siden): Håret vokste vel ut igjen? Ja, men når du vet ungen kommer til å gråte så hadde jeg ikke latt henne klippe seg kortere enn skuldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #160 Del Skrevet 27. mai 2024 Queen94 skrev (1 time siden): Ja, men når du vet ungen kommer til å gråte så hadde jeg ikke latt henne klippe seg kortere enn skuldrene. Skal man ikke la barna sykle da? Fordi man vet de kan falle og slå seg? Eller klatre i trær? Du kan ikke verne barnet ditt mot alt hele livet. Det å angre på en hårklipp er noe av det enkleste/mildeste man kan sitte å angre på som barn og gir en helt ok lovlig leksjon om valg og konsekvenser for et barn. Hår vokser ut igjen. Anonymkode: 64cd6...db0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå