Gå til innhold

Får deres jenter lov til å ha kort hår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klart de kan ha den hårlengden de vil. Får nesten litt vondt i meg av å se småjenter med stram hestehale da. Har ofte oppsatt hår selv, men må jo ta ut strikk og massere hodebunn flere ganger daglig. Det klarer ikke de små. Og trist med barn som prøver å leke, men må stryke bort hår som kommer i øynene annet hvert minutt. Glad jeg vokste opp da det var vanlig med kort hår på jenter. Dessuten, så er det rett og slett ikke alle småjenter som har god nok hårkvalitet til langt hår. Blir bare tynt og pistrete.

Anonymkode: ba820...142

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klart de kan ha den hårlengden de vil. Får nesten litt vondt i meg av å se småjenter med stram hestehale da. Har ofte oppsatt hår selv, men må jo ta ut strikk og massere hodebunn flere ganger daglig. Det klarer ikke de små. Og trist med barn som prøver å leke, men må stryke bort hår som kommer i øynene annet hvert minutt. Glad jeg vokste opp da det var vanlig med kort hår på jenter. Dessuten, så er det rett og slett ikke alle småjenter som har god nok hårkvalitet til langt hår. Blir bare tynt og pistrete.

Anonymkode: ba820...142

Det gjelder jo de aller fleste. Og de som faktisk har kvalitet til langt hår, har likevel 10 cm med pistrete fliser nederst. Det er virkelig ikke fint med langt hår på barn.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

LOV??

Ja, selvfølgelig kan de selv bestemme frisyren sin.

Anonymkode: d7a56...4d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bari skrev (40 minutter siden):

Feil. Så lenge de er barn er det foreldrene som bestemmer. Når de begynner å komme i tenårene får de selvfølgelig mer medbestemmelse. Ingen av de jeg kjenner som barn barn på starten av 2000 tallet fikk bestemme 100 % over hårfrisyre, eventuelt farge eller klær. Men nå er jo foreldre ikke foreldre lenger, barna skal spørres om råd for alt... 

Gud bedre. Hvorfor i all verden skal ikke barn få bestemme sveis og klæt selv?

Anonymkode: 70f0d...521

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud bedre. Hvorfor i all verden skal ikke barn få bestemme sveis og klæt selv?

Anonymkode: 70f0d...521

Fordi de er barn og spesielt små barn har ikke forutsetning for å tenke langsiktig med alt det innebærer. I blant finner jeg noen svar på hvorfor stadig flere barn og unge er ufordragelige mot lærerne på skolen, de har ikke lært å tåle et eei. Enkelte foreldrene tør ikke å være foreldre fordi det noen ganger innebærer at man må ta avgjørelser som gjør at man ikke blir populær ovenfor barnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bestemmer de helt selv.

Men jeg må nok innrømme at når den dagen kommer at sønnen min går lei håret sitt og klipper det så kommer jeg til å grine i smug. Han er 21 og har tykt fint hår ned til rompa.

Anonymkode: 5defc...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her får de lov til det de vil. Har to jenter og en gutt. Men jenten på 5 år, har kort hår, ( bob, skulderen) fordi hun e så hårskjær. 

Så hun får ikke liv til å ha langt hår. Men hvis hun ønsker kortere, så går hun lov til det. Men akkurat nå, så bryr hun seg ikke så mye om hår. 

Gutten får og lov til å ha langt hår hvis de ønsker. Og hull i ørene, og tatoveringer. 😅

Jeg har mange tatoveringer, faren har lengre hår en meg - så for meg går de liv til det meste, når det gjelder utseende. 

Anonymkode: 369ab...c30

Her har gutten langt farget hår . Og hull i ørene . 🤣

Anonymkode: def1f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen94 skrev (21 timer siden):

Nei. Ikke mindre enn skulderkort. Jeg vet hu kommer til å angre om hu klipper kortere. 

Det kan godt hende, men det har jo faktisk en verdi å oppleve at man tar en avgjørelse man angrer på, også går det helt fint. Hår er et typisk eksempel på en sånn avgjørelse, for det har ingen konsekvenser i det lange løp. Håret vokser ut igjen. Som lærer opplever jeg at elevene er blitt dårligere og dårligere på å ta avgjørelser og er blitt ekstremt redde for å ta en avgjørelse de angrer på. Mange av dem er veldig hemmet av det.

Anonymkode: 996ea...d6d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enkelte ting er bare ikke verdt det. Hun bor like ved og det blir utrivelig hvis hun blir sur - hun er av den langsinte typen. Og tro meg, klipper barnebarnet seg kort så blir hun dritsur. Jeg velger mine kamper. Hun har mange gode egenskaper også da, men akkurat angående hårlengde er hun noe gammeldags.

Anonymkode: 5ef4d...5c9

Er dette din mor eller svigermor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enkelte ting er bare ikke verdt det. Hun bor like ved og det blir utrivelig hvis hun blir sur - hun er av den langsinte typen. Og tro meg, klipper barnebarnet seg kort så blir hun dritsur. Jeg velger mine kamper. Hun har mange gode egenskaper også da, men akkurat angående hårlengde er hun noe gammeldags.

Anonymkode: 5ef4d...5c9

Første gang jeg har hørt noen påtvinge barnet ditt et utseende for å ikke selv havne på kant med sine foreldre. 🤯

Hadde bedt dama om å ryke og reise og hun så mye så ytret et ord om mitt barns valgte utseende. Man velger å sette barn først når man får dem, ikke besteforeldres mening.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder jo de aller fleste. Og de som faktisk har kvalitet til langt hår, har likevel 10 cm med pistrete fliser nederst. Det er virkelig ikke fint med langt hår på barn.

Det er mye jeg ikke synes er fint.

Feks synes jeg rosa glitter er en ting min verden ville vært bedre foruten. Men nå lar jeg fortsatt barna få lov til å både gå i og tegne med rosa.

Det du synes er fint, kan jo være ungene ikke liker..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

mine 3 barn 2 jenter på 13 og 15 bestemmer dette selv, de har aldri ønsket langt hår, så de har alltid skulderlangt hår, og et par ganger har de hatt helt kort, gutten på 6 har akkurat klippet seg for 2 gang, så han hadde ganske langt hår,men han ville klippe seg nå før skolestart

Anonymkode: f7007...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! 

Hår og klær er uttrykk for egen identitet så dette får de lov til å eksperimentere med. Gutten min gikk i kjole annenhver dag fra han var 2-4. Ikke det jeg hadde valgt nødvendigvis, men han var så lykkelig i kjolene og hvorfor ikke. Jeg hadde absolutt ingen gode argumenter for å nekte han det. 

Jeg er kun streng på at MÅ ha klær etter vær og at de ikke skal ta saksa i egne hender

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

for noe tull. Sevfølgelig gjorde de ikke det. Det var jo helt vanlige jentefrisyrer.

Verken du eller jeg vet hva "alle" på den tida fikk høre. Mote eller ikke, det er alltid noen som ikke liker det. For noen var det sikkert helt okey med kort hår, menst for andre ikke. Vet ihvertfall om noen som var veldig nøye på det dere jenteting og gutteting. Jenter skulle ha langt hår, gutter kort-blabla, og disse tenker sånn den dag i dag. Så sånn er det :fornøyd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det gjorde de ikke. Det var svært vanlig med kort hår på jenter den gangen.

Anonymkode: 708e6...8c4

Så du har snakket med alle du? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min sønn på 15 har langt hår. Det har han hatt siden han var 5 år... 

Anonymkode: cd34d...5b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pink Kitty skrev (3 timer siden):

jeg gjentar: Har du aldri sett et bilde eller en film fra 50-tallet? det er da ikke nødvendig å snakke med "alle" for å se hva som var vanlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pink Kitty skrev (3 timer siden):

Jeg kan iallfall bekrefte at kort hår var vanlig da jeg var barn på 60- og 70 tallet. Ingen jeg gikk på skole med hadde så langt hår som er vanlig i dag. Langt hår betød skulderlengde og mulighet for hestehale. 

Hvis du ser på skolebilder fra perioden ser du hvor vanlig kort hår var, og hvor få som hadde langt hår. 

Anonymkode: 79e92...d0a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...