Gå til innhold

Får deres jenter lov til å ha kort hår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna får velge hårfrisyre selv, det skulle da bare mangle. Datteren min hadde langt hår fram til for ca ett år siden og klippet det da til skuldrene. Hun har nylig sagt at hun vil ha det enda litt kortere, men vil tenke litt på hvor kort. Jeg ser at både på barneskolen og ungdomsskolen har minst 90% av jentene langt hår så det er tydeligvis det som er greia nå. Jeg kikket nettopp på mitt eget klassebilde fra 1. klasse (1985) og bare én av jentene har langt hår, to har skulderlangt og resten har kort hår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, hva er problemet?

Anonymkode: 6fd1d...2ac

Da er det tydeligvis greit å sende ungen i badebukse i 17. mai-toget fordi "barnet bestemmer selv", men vet ikke om alle foreldre vil være enige i dette; resultatet av en slik oppdragelse blir bortskjemte barn som tror at de er verdens navle, og kan gjøre alt de vil uten å ta hensyn til omgivelsene.

Anonymkode: 5d13a...f12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det tydeligvis greit å sende ungen i badebukse i 17. mai-toget fordi "barnet bestemmer selv", men vet ikke om alle foreldre vil være enige i dette; resultatet av en slik oppdragelse blir bortskjemte barn som tror at de er verdens navle, og kan gjøre alt de vil uten å ta hensyn til omgivelsene.

hvis barnet vil gå med badebukse på 17. mai, eller noe helt upassende for anledningen, så møter jeg situasjonen med dialog og naturlige konsekvenser.

Er det regnvær, kuling og 12 grader, så er det jo bare å sende ham ut i badebuksa noen minutter før vi skal gå, så kommer han jo raskt tilbake for å få på seg klær. Vil han fortsatt ikke ha på seg klær, så sier jeg rolig at jeg tar med klær likevel i tilfelle han ombestemmer seg. Dermed blir det ikke en prinsippsak for noen av oss.

Er det derimot badebuksevær på 17. mai, så sier jeg at de som vil gå med badebukse, må ha solkrem på hele kroppen. Da vil han sannsynligvis ombestemme seg, for solkrem er det verste han vet, og det er også en av få ting som er 100 prosent non-negotiable, og det vet han. Hvis han går for badebukse og solkrem, så sier jeg ok, men jeg tar nå med 17. maiklærne dine i veska likevel, i tilfelle du ombestemmer deg når du treffer vennene dine, og ser at du er den eneste som går i badebukse. Dermed har vi en løsning, der ingen taper ansikt.

Vil han gå med halloweenkostyme til byen på en helt vanlig dag - javel, hva så? det gjør da ingenting? 

Datteren min hadde en periode da hun bare ville gå med ballerinaskjørt. Javel, da gjorde hun det. På kalde dager hadde hun ullribbebukse under, i barnehagen hadde hun ballerinaskjørtet utenpå parkdressen eller regntøyet. En vinter ville hun bare gå med sommerkjole. Ok, fint det, da gjorde hun det, men med ullgenser og ullbukse under. Hvorfor lage problemer og konflikter, når man kan bruke situasjonen til dialog, samtale, læring og respekt?

Vil de gå med noe helt upassende, så forklarer jeg hvorfor det er upassende, og forklarer konsekvensene som er at de 1. driter seg ut, og 2. ikke respekterer anledningen eller vertskapet, og da kan andre bli lei seg. Dette vet jeg virker, fordi hele barneoppdragelsen vår er fundert på at vi har respekt for hverandre og andre, og når man har brukt noen timer og år på å legge dette grunnlaget, så får man barn man kan snakke med og slippe å krige med.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som mener at barn må ha retten til å bestemme alt selv; har dere det samme forholdet til klær ...?

Slik at når barnet vil gå i en Halloween-vampyrdrakt i et bryllup, er dette vel helt i orden, og det samme gjelder hvis ungen vil gå i badebukse til byen på 17. mai?

Nei til spesielle anledninger for de selvsagt beskjed om at det finnes noen regler fir hva som er greit , hva har det med saken å gjørw? 

Anonymkode: 70f0d...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dere som mener at barn må ha retten til å bestemme alt selv; har dere det samme forholdet til klær ...?

Slik at når barnet vil gå i en Halloween-vampyrdrakt i et bryllup, er dette vel helt i orden, og det samme gjelder hvis ungen vil gå i badebukse til byen på 17. mai?

Det du skisserer er helt upassende. Det er ingenting upassende i kort hår på en jente.

Anonymkode: b4ef2...8dc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei det var ikke vanlig da helker at foreldre bestemte hårsveis 

Jo, vi som vokste opp da vokste opp med flere regler. Også lærerne var strengere og mer myndigere enn i dag når det trengtes. I dag har de stakkars lærerne få sanksjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du skisserer er helt upassende. Det er ingenting upassende i kort hår på en jente.

Hva som er passende eller upassende, er et definisjonsspørsmål - hvis foreldrene skal definere hva som er riktig og hva som er galt, forsvinner jo barnets rett til å bestemme selv.

Noen mener at det er upassende å gå i badebukse i 17. mai-toget eller i en Halloweendrakt i et bryllup; andre mener at det er upassende med kort hår på en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva som er passende eller upassende, er et definisjonsspørsmål - hvis foreldrene skal definere hva som er riktig og hva som er galt, forsvinner jo barnets rett til å bestemme selv.

Noen mener at det er upassende å gå i badebukse i 17. mai-toget eller i en Halloweendrakt i et bryllup; andre mener at det er upassende med kort hår på en jente.

Jeg fatter ikke hvordan noen kan mene det siste.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bari skrev (2 timer siden):

Jo, vi som vokste opp da vokste opp med flere regler. Også lærerne var strengere og mer myndigere enn i dag når det trengtes. I dag har de stakkars lærerne få sanksjonsmuligheter.

Nei det var ikke vanlig at foreldre bestemte sveis på den tiden , mulig hos deg men absolutt ikke min krets 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jentene mine skal ha langt hår, når hun ene var 4 år så sa hun at hun ville ha kort hår fordi hun ville være gutt. 

Da sa jeg klart og tydelig ifra til henne om at hun var en jente og at jenter aldri kunne bli gutter, og at hun skulle ha langt hår.

Har ikke sønner men de skulle hatt kort hår i så fall. 

Endret av Sofies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofies skrev (49 minutter siden):

Nei. Jentene mine skal ha langt hår, når hun ene var 4 år så sa hun at hun ville ha kort hår fordi hun ville være gutt. 

Da sa jeg klart og tydelig ifra til henne om at hun var en jente og at jenter aldri kunne bli gutter, og at hun skulle ha langt hår.

🧌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofies skrev (52 minutter siden):

Du tvinger vel gjerne jentene dine til å gå med kjole også. Det gjorde min mor, ville ikke akseptere meg som jeg var. Vi hadde ikke det beste forholdet etter jeg ble voksen for å si det sånn.

Anonymkode: 0e8ca...4fa

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen datter men om jeg hadde ville jeg ikke latt henne klippe det guttekort. Har to gutter med kort hår, som er livredd jentelus og rosa så tviler på at de ønsker langt hår(nei takk!) 😛 syns det er SÅ harry med gutter med langt hår. 

Anonymkode: 431b3...9bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hårfrisyre har de fått velge selv. Det gjorde også jeg på 90-tallet, med foreldre fra Storbritannia.

Anonymkode: d3d48...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tvinger vel gjerne jentene dine til å gå med kjole også. Det gjorde min mor, ville ikke akseptere meg som jeg var. Vi hadde ikke det beste forholdet etter jeg ble voksen for å si det sånn.

Vel  jeg er ikke morra di.

De kan gå i vanlig klær som alle andre jenter, men ikke gutteklær. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At man lar barna bestemme sin egen hårfrisyre, er da ikke det samme som at man lar dem bestemme alt. Mine unger får bestemme hårlengde og frisyre, men de må gå i klær som passer anledningen. At man lar barna bestemme én ting, betyr ikke at de får bestemme alt. Merkelig slutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fatter ikke hvordan noen kan mene det siste.

Når var det sist du så jentebarn fra innvandrerfamilier fra land i MIdtøsten med kort hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 19.28):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Guttene her får lov til å velge sveis helt selv! Alltid gjort. Eldste gutten har hatt hår som gikk lengre enn skuldrene! De bestemmer så lite selv, så la de få bestemme sveis og klesstil iallefall selv !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kort hår som mor selv. Datteren min har langt hår om hun ønsker kort hår. Kjøper jeg først en parykk til henne ifra temu så hun kan være sikker på avgjørelsen. 🤣🤣

Anonymkode: 7e970...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang datteren min uttrykker ønsker om hårfrisyren sin så skal hun selvfølgelig få akkurat den frisyren hun ønsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...