Gå til innhold

Trenger innspill ang finansiering av ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør det.

men lov dere selv at det er eneste og siste gangen dere låner på huset uten å knytte det selve huset. Når dere er ferdig i permisjon, så øker dere avdragene med feks 5000 ekstra i mnd, så er turen nedbetalt på kort tid.

Anonymkode: 6f2e1...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet. Dere har så lav lånebelastning, og pengene på barnas konto antyder at dere er flinke å spare vanligvis. Det må være lov å skeie ut, også økonomisk en gang iblant. Det er jo ikke snakk om mange hundretusen, og dere har kontroll, bare ikke planlagt denne ene gangen.

Jeg ville såklart ikke fortelle banken om formålet, det har de ingenting med så lenge dere har nok sikkerhet i bolig.

Personlig ville jeg dog ikke tatt lån for en nokså kort ferie i syden. Ta heller fra barnas sparekonto og betal det inn når dere er i jobb igjen, kanskje med noe kroner i tapt rente. Ta opp mere lån er ikke gratis pga gebyrer og dere må betale mer i lånerenter.

God tur.

Anonymkode: eac25...db0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker helt uproblematisk, men jeg ville heller ikke sagt til banken at det er for å dra på ferie. 

Anonymkode: 76f3a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et rammelån på 100 000 og reis bort en måneds tid utenfor høysesong. Så har du midler om vaskemaskinen ryker eller det kommer noe ekstra i den ulønnede permisjonen. Dere får jo litt kontantstøtte også, så jeg hadde ikke bekymret meg. De ukene sammen i varmen vil være viktig å se tilbake på når hverdagen tar dere.
 

Og vet du hva? En måned i en leid leilighet i Montenegro, Italia eller Kypros med vanlige ruteflybilletter koster ikke særlig mer enn en ukes charter i høysesong. 

Anonymkode: 1ff43...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke å anbefale.

Men med såpass lav belåning, kan du jo snu på det:

Dere har ca 17% belånt i dag. Jeg vet ikke hva gjennomsnittlig gjeldsgrad for Norges populasjon er, men la oss si 50%. Delta mellom 50 og 17% = 1500000. Med 5.5% rente (konservativt) utgjør dette årlig spart rentekostnad på over 80 000. Justert for fradrag på skatt, vil dette bli netto besparelser på la oss si 65000. 

Det er klart at det er lurt å spare, men man skal jo også leve og dere har vist mye disiplin. 

Jeg har gått fra å ha ikke noe penger til å ha bra med penger de siste 10 årene. Og jeg tenker mer og mer "ok, så har jeg ting, så har jeg penger. hva så?" Det er usedvanlig lav korrelasjon mellom penger og lykke/meningsfullhet. Jeg og min familie har fokusert mer på å reise og å oppleve ting sammen. Det koster, men det er verdt det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, ikke en dum tanke. Og ser den ang liten buffer. Men vi har ca 150.000 stående på barnas sparekontoen i tillegg. Regner selvsagt ikke dette som vår buffer, men de er der, og kan lånes i helt krisenødstilfelle før vi får bygd opp ny skikkelig buffer

Anonymkode: 78ca8...8d2

Hvis dere "nettopp har fått to barn på rappen" hvordan kan det ha seg at dere har rukket å spare opp 150000,- til de, men ikke har råd til en ferie til 30000,- uten å ta ekstra lån?  Det er noe med denne historien som liksom ikke henger helt sammen...

Anonymkode: 8cf1f...137

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis dere "nettopp har fått to barn på rappen" hvordan kan det ha seg at dere har rukket å spare opp 150000,- til de, men ikke har råd til en ferie til 30000,- uten å ta ekstra lån?  Det er noe med denne historien som liksom ikke henger helt sammen...

Anonymkode: 8cf1f...137

Hun sier jo at hele bufferen går til å dekke levekostnader under ulønnet permisjon. Gir jo mening. 

Ts, jeg støtter forslaget om rammelån. Jeg syns også det er uproblematisk. Alternativt be om avdragsfrihet noen måneder, men ikke sikkert det er mer lønnsomt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dere "nettopp har fått to barn på rappen" hvordan kan det ha seg at dere har rukket å spare opp 150000,- til de, men ikke har råd til en ferie til 30000,- uten å ta ekstra lån?  Det er noe med denne historien som liksom ikke henger helt sammen...

Anonymkode: 8cf1f...137

Barna har fått pengegaver til dåp, bursdag og jul og også en liten slump med arv hver fra en oldemor. Vi har ikke spart alt selv.

Anonymkode: 78ca8...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om 30.000 og dere har penger på konto til barna så lån nå heller av den kontoen. Da er det rentefritt når dere skal betale tilbake og dere slipper gebyrer etc ifbm endring av lånet hos banken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ALDRI lånt penger for å dra på ferie. Ferie er dyrt nok, om man ikke skal betale renter i tillegg. Det er galskap! 

Anonymkode: 31f10...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier dere ikke har råd til å reise på ferie,men vurderer likevel å øke huslånet for å reise ? Dette får meg til å riste oppgitt på hodet. Så for meg er det uaktuelt å reise når en ikke har råd til det.

Anonymkode: 4bb93...8cc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 8.5.2024 den 18.01):

Kan dere ikke heller bare søke om kredittkort eller forbrukslån. Ja, jeg vet at dette ikke er så bra økonomisk å gjøre.  Men det har du forsåvidt skjønt selv ved frykten din om å bli kjølhalt i tråden 😅

Jeg tror ikke du vil få en kunderådgiver med deg på å øke lånet til ferie,  selv om det var lite lån dere hadde i forhold til boligens verdi.

Jo du får omgjort til rammelån så disponerer de selv til en gitt %

Anonymkode: 69158...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt opp til dere hva dere ønsker å låne penger til, men greit å ha i bakhodet at for en sydentur til 30.000 så bruker dere resten av nedbetalingstiden på lånet for å betale den ned. Legg til rentene så har dere plutselig betalt 50-60.000 for sydenturen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et lån på 800.000, eier bolig til verdi av ca 4,5 mill. Lite lån mao. Vi har nettopp fått to barn på rappen og vi tar ut et halvt år med ulønnet perm hver samtidig i etterkant av permisjon. Vi har altså fri sammen i 6 mnd og mulighet til å reise, men ikke økonomi til det. Bufferen går med til det halve året uten lønn, vi har ca 50.000 igjen etterpå, og det er penger jeg tenker at det er uklokt å bruke på ferie.

Personleg synes eg dette høres merkeleg ut, og vitner om dårleg langsiktig økonomisk planlegging at  dere begge velger å  ta 6 mnd. permisjon  samtidg når økonomien er presset, og rett etter en familieforøkelse.

Tar dette utspelet ikkje heilt seriøst, og misstenker at her er det noen  ugler i mosen som ein ikkje kan avsløre  på KG. 

 

 

Anonymkode: 51aab...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 18.00):

Dette synes jeg er en nokså gammeldags og moraliserende holdning til hva det er OK å låne til.....

... for noen vil det kunne være svært viktig få seg en ferie, både for å ha noe se fram til - komme seg gjennom vinteren, oppeve noe sammen, osv osv...

.... at folk låner penger til dyre biler det ingen som blunker av, og det er sannelig betyelig verditap der, selv om man ikke bruker bilen en gang...

Anonymkode: 23233...656

helt enig. Blir helt matt av moralister, som ikke blunker når de tar opp 700 000 i lån på bil, eller mange hundre tusen på fullstendig unødvendig utskifting av kjøkken eller bad, men som moraliserer over folk som vil låne for å finansiere kvalitetstid med barna mens de er små.

TS: Jeg sier kjør på - du finner ikke et bedre formål å låne til. Reis mens dere er unge og har helse til det. Reis mens barna bor hjemme.

 

Anonymkode: 553fd...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det hadde vært helt fantastisk å si YOLO og anbefale dere om å gripe muligheten nå mens dere er unge, once in a lifetime opportunity...

.. men jeg klarer det bare ikke. Å ta opp lån for å reise med to små er bare ikke holdbart. Dere risikerer så mye for en tur barna ikke kommer til å huske engang. Hva nøyaktig er formålet med turen og hvorfor ikke ta en tur dere har råd til?

Anonymkode: 2efef...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...