Gå til innhold

Trenger innspill ang finansiering av ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, ikke en dum tanke. Og ser den ang liten buffer. Men vi har ca 150.000 stående på barnas sparekontoen i tillegg. Regner selvsagt ikke dette som vår buffer, men de er der, og kan lånes i helt krisenødstilfelle før vi får bygd opp ny skikkelig buffer

Anonymkode: 78ca8...8d2

Her har dere satt dere i en «dårlig» økonomisk situasjon ved å spare for mye. Lite lån og sparing til barn ødelegger for et godt liv. Mange må slutte å spare seg til kjipe liv. Bruk penger mens dere og barna har glede av de.

I deres tilfelle er det enkleste å få seg kredittkort. Da har dere «bufferen» deres der. Man må selvsagt passe på å betale ned utestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med kun et lån på 800.000 hadde jeg reist. Denne sjansen får dere aldri igjen. Kanskje droppe de dyreste landene, og velge Thailand, Bali, Costa Rica eller noe :) I hvert fall ikke hør på rådene om ny bil, eller å droppe tiden med fri sammen med det nye barnet! Det er minner og kvalitetstid dere aldri kan få igjen, uansett hvor dere er i verden ♥️

Anonymkode: 8638a...4d1

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Med kun et lån på 800.000 hadde jeg reist. Denne sjansen får dere aldri igjen. Kanskje droppe de dyreste landene, og velge Thailand, Bali, Costa Rica eller noe :) I hvert fall ikke hør på rådene om ny bil, eller å droppe tiden med fri sammen med det nye barnet! Det er minner og kvalitetstid dere aldri kan få igjen, uansett hvor dere er i verden ♥️

Anonymkode: 8638a...4d1

Du får ikke tur til Thailand, Bali osv for to voksne og to barn for 30000,- for reise, opphold og lommepenger. Kommer knapt til Legoland...

Anonymkode: 8cf1f...137

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du får ikke tur til Thailand, Bali osv for to voksne og to barn for 30000,- for reise, opphold og lommepenger. Kommer knapt til Legoland...

Anonymkode: 8cf1f...137

Skal ikke til Thailand eller Bali. Er snakk om en uke i syden på et barnevennlig sted med basseng liksom. 

Anonymkode: 78ca8...8d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

takk for mange fine råd og innspill

Når jeg ser svarene deres så innser jeg vel egentlig at dette ikke er noen særlig god ide. Så jeg vil prøve å slå fra meg hele tanken, og heller nyte felles permisjon med å finne på gøye aktiviteter og utflukter i eget nærområde. Alt til sin tid. 

Anonymkode: 78ca8...8d2

Små barn er fornøyde med veldig lite, dere reiser for dere selv og ikke barna i hvert fall. 

Anonymkode: 521a1...022

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle med å låne penger til dette er at det fort kan bli en ond sirkel.

Om dere gjør dette nå og banken sier ja, blir terskelen mindre neste gang og neste sommer blir sånn «vi låner bare til 50.000, så har vi råd til en tur i felles ferien» og vipps har dere plutselig 2.000.000 i huslån istedenfor 600.000 om dere hadde betalt normalt. 
 

om dere virkelig MÅ ta denne ferien hadde jeg heller tatt disse pengene fra buffer så den blir bare 20.000, også fylt den opp igjen de første mnd dere jobber igjen. 
om noe dyrt uforutsett skjer disse mnd før den er fylt opp igjen hadde jeg heller spurt banken om å låne penger til dette formålet som nødløsning da. 

Anonymkode: 36875...b21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å låne til en ferie når man har lavt lån og stabil økonomi. Det er noe ganske å gjøre det i en situasjon hvor dere har valgt bort et helt års inntekt og allerede bruker opp bufferkontoen på det. Hva gjør dere om det skjer noe uforutsett?

Anonymkode: 1d18d...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar aldri opp lån til forbruk.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal ikke til Thailand eller Bali. Er snakk om en uke i syden på et barnevennlig sted med basseng liksom. 

Anonymkode: 78ca8...8d2

Jeg misforstod helt jeg, og trodde dere skulle reise et sted og bo der noen måneder. Det hadde jeg tenkt at var verdt å låne for, når dere har så grei økonomi ellers.

Men når det er snakk om bare en uke i syden, så hadde jeg aldri i verden gjort det, Det er det ikke verdt, rett og slett.

Anonymkode: b77ac...c2d

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise på ferietur er noe man må prioritere om mulig, det  er luksus men fortsatt en investering i felles opplevelser, gode minner, og avkobling fra hverdagen. Det høres ut som dere vsnligvis har god kontroll på pengeflyten. Om dere har råd til noe økte renteutgifter når hverdagen starter igjen, og da prioriterer å spare opp ny buffer så hadde jeg glatt søkt om rammelån for eg. ferie når dere har så lav belåningsgrad. Dere har mulighet til reise nå, det blir nok hverdager senere og låste/begrensede sommerferier.

Anonymkode: b7d06...7ed

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp økt litt på lånet vårt (og vi har dobbelt så mye lån som dere på en bolig som er verdt rett under 7 mill. Vi valgte å gjøre det for å pusse opp og sette bort maling av huset vårt (skadet skulder OG skadet rygg gjør det vanskelig å få til selv) samt bytte av noe kledning.

Banken spør jo ikke hva vi skal bruke pengene til. Vi valgte rammelån nå, da står man friere (men man må selvfølgelig passe på å betale inn). Vi tok i litt, og jeg må innrømme at tanken har streifet meg på å bruke noen tusenlapper på en langhelg et sted. Opplevelser er viktig, det er mye sykdom i familien for tiden (ikke oss, men gamle foreldre osv), så det kan faktisk være fornuftig for egen helse å prioritere det. Sommerferien vår er betalt allerede, med penger vi har, så sånn sett kan vi gjøre det uten, men ihvertfall bruke noen tusen av rammelånet om det skulle dukke opp noe som kniper hvis vi prioriterer tur.

Jeg skjønner at det føles feil, og jeg skjønner at du tenker at du allikevel har lyst. Jeg tror jeg hadde gjort det! Sikkert ikke politisk korrekt, men dere har så lite lån og virker å ha god kontroll på økonomien! Av og til må man bare prioritere litt "gæærnt" ;) 

Anonymkode: a9db4...39b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver: rammelån. Null stress med så lite lån som dere har dersom boligen har den verdi du oppgir. Og med to små barn høres dere jo unge ut og likevel har dere fikset det sånn at dere har så lite lån.. Unn dere en skikkelig reise. Når jeg leste overskriften tenkte jeg på folk som tar opp lån for en fjorten dagers sommerferie og alt er knipent, "men til Syden skal dem". Når jeg leser det du skriver tenker jeg bare kjør på. Minne for livet og dere havner nok ikke bakpå likevel! 

Anonymkode: bbd78...f72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å fortell banken at dere skal ta permisjon uten lønn begge to, da. I mine øyne er det veldig risikovillig å ta den permisjonen. Lånet i seg selv synes jeg er uproblematisk siden dere har lite lån, men ikke i kombinasjon med permisjon. 

Anonymkode: 417ce...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men når det er snakk om bare en uke i syden, så hadde jeg aldri i verden gjort det, Det er det ikke verdt, rett og slett.

Snakk for deg selv... du aner ikke noe om andres liv og hva som har verdi for andre 

Anonymkode: d63d8...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lav belåningsgrad, hvorfor ikke?

Anonymkode: ed3f8...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil tro jeg kommer til å bli kjølhalet av denne tråden, men la gå 👊

Går det an å låne ekstra penger på huslånet for å reise på ferie? Jeg skal snakke med banken, men vil høre først hva andre tenker. Dersom dette er helt bak mål vil jeg heller droppe ideen enn å drite meg helt ut i samtale med min kunderådgiver. 
 

Vi har et lån på 800.000, eier bolig til verdi av ca 4,5 mill. Lite lån mao. Vi har nettopp fått to barn på rappen og vi tar ut et halvt år med ulønnet perm hver samtidig i etterkant av permisjon. Vi har altså fri sammen i 6 mnd og mulighet til å reise, men ikke økonomi til det. Bufferen går med til det halve året uten lønn, vi har ca 50.000 igjen etterpå, og det er penger jeg tenker at det er uklokt å bruke på ferie. Derfor lurer jeg på om det går an å låne på huset, typ 30.000, eller er det kanskje ikke mulig å låne til et slikt formål? Ville du gjort det viss du var meg, eller ville du bare slått deg til ro med tanken om at dette ikke lar seg gjøre nå? 
 

Er snakk om en sydentur til et barnevennlig sted. Dette er vel sikkert den eneste muligheten vi har til å være så fleksible og kunne reise utenfor fellesferien. Begge har jobber der vi har tre uker låst ferie i juli, så dette føles litt som en once in a lifetime mulighet. 

Anonymkode: 78ca8...8d2

Lykken er å dø i bunnløs gjeld 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med så lavt lån hadde jeg absolutt gjort det. Men for meg hadde det ikke holdt med 1 uke til "syden" 

Søk om rammelån, sjekk ut mulighetene for å langtidsleie en leilighet på airbnb og vært borte ihvertfall 1 mnd 

Du vet at aldri hvor lenge du har igjen. Det kalles å investere i livet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem i all verden tar ut dobbel seks måneder permisjon

 

 

Anonymkode: 39e45...e6b

Folk som har vært flinke og har lån på under 20% av boligens verdi. Jeg regner med at du synes det er verre å ha lån på 80% og jobbe fullt.

Økonomien er ikke grunnen til at jeg sitter her og rister på hodet av TS. Å reise til syden med to knøttsmå barn derimot høres ut som noe av det verste jeg kunne ha tenkt meg. Men det spørres det ikke om.

Anonymkode: ba8b2...f23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere har permisjon, og faste jobber å komme tilbake til ser jeg ærlig talt ikke problemet. Så sant dere ikke har en svært lav samlet inntekt er 800' i samlet gjeld ev veldig lav belåningsgrad. Lån opp på huset, og kos dere i permisjonstiden. Og, ta det for All del på huset, og ikke vhja kredittkort. 

Så lenge ikke default løsning hver gang man får lyst på noe er å øke lånet så tenker jeg detge er uproblematisk. Dere er i en ekstraordinær situasjon med lang permisjon pga små barn. Hadde dere valgt å ikke ta permisjonen hadde dere jo lett klart å spare opp denne summen.

Og til banken trenger dere vel ikke si noe spesielt om hva pengene går til. Om noe ville jeg sagt at det var for å kunne ta felles permisjon ifm småbarnsperioden. Det er en engangsgreie.

Anonymkode: d72bd...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo. Men dette er alt avklart med arbeidsgiver og det er skaffet vikar etc. Dette med ferien er mer et innfall jeg har fått nå helt nylig,og var ikke en del av opprinnelig plan. Hadde vi tenkt på dette tidligere så kunne vi planlag annerledes  

Anonymkode: 78ca8...8d2

Jeg ville faktisk gjort som du tenker. Den opplevelsen er verdt de ekstra rentene du eventuelt får av å høyne lånet. 

Det dere også kan gjøre er å betale inn de 30.000 inn på lånet når dere er begynt å jobbe igjen. Problem solved.  

Hilsen økonom. 

Anonymkode: 20d7a...cb9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...