Gå til innhold

Nabokatt som går inn i vårt hus og markerer seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en nabokatt som stadig går inn katteluka til vårt hus og markerer seg på ting, møbler og vegger, nesten hver eneste natt nå. Utekatt, snill og kosete med mennesker. Naboen er villig til å hjelpe, men hva skal de gjøre liksom, annet enn å kvitte seg med den? Den er freidig og er ikke lettskremt akkurat. Vi har egne katter som har blitt terrorisert ute av denne katten, og nå også inne i huset. 

Lang historie kort, så er katteluka delvis ødelagt og veldig vanskelig å erstatte fordi ytterdøra er laget på spesialmål med hull til denne modellen og modellen er gått ut av produksjon. Gammelt hus, så det er ikke standardmål på ting og ytterdør er ikke det letteste å sage gjennom med en tykk metallplate inni. Og en av våre katter blir så stresset av at vi stenger døra, så da tisser hun i senga vår eller i sofaen.

Jeg er rimelig lei nå. Jeg har gått gjennom mange flasker med katteurinfjerner, vasket overmadrass og sofaputer flere ganger når jeg har stengt kattene inne... Jeg prøver og prøver å skremme ham bort, men han kommer bare tilbake litt etterpå. Jeg har sittet i timevis i mørkt rom ved ytterdøra og ventet på ham for å skremme ham. Jeg har lagt ut fluepapir på gulvet innenfor katteluka flere ganger. Vi har tatt ham på fersken ØRTEN ganger og han kommer bare inn igjen litt etterpå.

Vi råfôrer kattene, så nabokatten synes sikkert det er ganske så god mat inne. Vi gir dem bare litt og litt mat nå slik at det aldri ligger mat igjen i skåla. Hjelper ikke, nabokatten kommer fortsatt inn og markerer territoriet sitt.

Noen tips?

Anonymkode: 5d8c1...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få laget en ny ytterdør. 

Anonymkode: 77169...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny katteluke med chip og eventuelt ny dør er det eneste som vil fungere. 

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut vann på katten. Gjerne en hel bøtte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny katteluke med chip og problemet er løst.

Hvis ikke det er mulig;legg aluminiums folie innenfor døren som han må trø på-det liker ikke katter.

Sitt innenfor døren og spray vann på katten når han kommer inn.

 

Anonymkode: c60a8...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ny katteluke med chip og problemet er løst.

Hvis ikke det er mulig;legg aluminiums folie innenfor døren som han må trø på-det liker ikke katter.

Sitt innenfor døren og spray vann på katten når han kommer inn.

 

Anonymkode: c60a8...ab9

Spray cat-off på alle flater innenfor døren og sitronspray

Anonymkode: c60a8...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katteluke med chipleser. 

Er nabokatten kastrert?

Anonymkode: 6ba98...719

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel tette igjen luken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nabokatten er ukastrert, vil kastrering antageligvis hjelpe. Antar dine katter er kastrerte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Svisle said:

Ny katteluke med chip og eventuelt ny dør er det eneste som vil fungere. 

Det er en dyr løsning... Det er forskjell på billig ytterdører og skikkelige ytterdører. Billige ytterdører er ikke laget for norske forhold, og jeg ble frarådet det av søskenbarnet mitt som jobber på dørfabrikk. En ytterdør som er laget for norske forhold koster fort 20000 kr... Og det er standardmål, uten hull til kattedør, og uten levering.

Jeg vil først prøve å få installert en ny katteluke i alle fall, men det blir noen tusen det også. Ny katteluke til 1000-2000 kr, få en snekker til og komme og sage nytt hull i døra, det blir fort noen timer til 800 kr/timen.

Nå har jeg stengt døra for natta, satt en av kattedoene foran døra slik at den katten som blir stresset forhåpentligvis tisser i kattedoen når hun prøver å komme seg ut.

Det er så irriterende... den katteluka har vært ødelagt i 12 år eller noe sånt og det har gått bra og nå plutselig fant den ene nabokatten veien inn og nekter å stoppe.

Anonymkode: 6770a...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Spray cat-off på alle flater innenfor døren og sitronspray

Anonymkode: c60a8...ab9

Funker dårlig når jeg har egne katter som jeg ikke vil skremme. Dessuten tror jeg ikke at nabokatten hadde blitt det minste påvirket av cat-off. Det er en særdeles freidig og uredd katt...

TS

Anonymkode: 6770a...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Katteluke med chipleser. 

Er nabokatten kastrert?

Anonymkode: 6ba98...719

Jeg har chipleser på katteluka, men låsen er ødelagt, så flappen er løs uansett. 

Jeg har ikke spurt, men jeg tror ikke nabokatten er kastrert. Våre er kastrerte. De var fosterkatter gjennom Dyrebeskyttelsen som jeg ikke klarte å gi slipp på, så jeg adopterte dem. ❤️ 

TS

Anonymkode: 6770a...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterspør den på finn? "Vil gjerne kjøpe til x-pris"? Eller send mail til produsentene å be på dine knær? Plutselig har de noe liggende. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Lurven said:

Du kan vel tette igjen luken 

Nei, våre katter bruker katteluken. Og dessuten blir den ene katten så stresset av at hun ikke har fri tilgang til å gå ut at hun tisser i senga vår eller i sofa nesten hver eneste gang hun blir stengt inne. 

TS

Anonymkode: 6770a...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har chipleser på katteluka, men låsen er ødelagt, så flappen er løs uansett. 

Jeg har ikke spurt, men jeg tror ikke nabokatten er kastrert. Våre er kastrerte. De var fosterkatter gjennom Dyrebeskyttelsen som jeg ikke klarte å gi slipp på, så jeg adopterte dem. ❤️ 

TS

Anonymkode: 6770a...045

Krev at naboen kastrerer katten sin, så blir det nok slutt på pissing!

Anonymkode: c60a8...ab9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kullsyrevann said:

Etterspør den på finn? "Vil gjerne kjøpe til x-pris"? Eller send mail til produsentene å be på dine knær? Plutselig har de noe liggende. 

OMG OMG OMG! Nå fant jeg plutselig den modellen jeg har i en nettbutikk. Åh, nå ble jeg glad! Hvor gjemte denne nettbutikken seg tidligere? Jeg har jo søkt tidligere på modellen.

https://www.petster.no/katt/varemerker/petsafe/petsafe-petporte-smart-flap-microchip-katteluke

Håper det er nøyaktig den da... Hvis ikke blir jeg irritert... Og da får jeg prøve å be på mine knær til PetSafe, takk for forslag.

 

Anonymkode: 6770a...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Krev at naboen kastrerer katten sin, så blir det nok slutt på pissing!

Anonymkode: c60a8...ab9

Man må ta det før de blir kjønnsmodne. Har de først begynt å markere, så er det bare noen det hjelper med kastrering på. Det har blitt en vane. Nabokatten er flere år gammel. Det hadde vært betraktelig bedre hvis han bare gikk inn hos oss og spiste litt uten å krangle med kattene våre og uten å skvette i hele huset, men har jo et ønske om at han ikke skal gå inn i det hele tatt. Og det hadde han nok gjort som kastrert også. Men nå har jeg forhåpentligvis funnet lik katteluke som den ødelagte, så da krysser jeg fingrene for at det er det.

TS

Anonymkode: 6770a...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny katteluke med chip koster ikke så mye. Må ikke skifte ut dør osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 Og det hadde han nok gjort som kastrert også. 

TS

Anonymkode: 6770a...045

De fleste slutter. Dette er egentlig nøyaktig hva dere kan forvente fra en fertil katt. Kan også forvente at kranglingen roer seg betraktelig etter kastrering. Hormoner betyr MYE for adferd. At ett fåtall ikke slutter å markere er ikke en grunn til å ikke kastrere. Og 4 år er ikke en gammel senior heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med naboen og forklar problemet. Hør om han kan kastrere katten sin, det blir uansett triveligere for alle. 

Og så slipper dere at han formerer seg. Du har vært fosterhjem for dyrebeskyttelsen, så du skjønner jo det problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...