Gå til innhold

Foreldre/voksne folk som nekter å kommunisere med andre foreldre (barnebursdager)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det fremstår ikke akkurat som du skapte rom og anledning for å lette hjertet sitt om noe som potensielt er vondt og vanskelig, ts. 

Så, de som unnlater å invitere alle pga økonomi, mobbing is... Hadde de en reell sjanse til å gå i dialog, eller var du like på hugget i angrepsposisjon som du fremstår her

Anonymkode: 2ad05...e82

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Millinea skrev (9 timer siden):

Hva når de er over 20 gutter i klassen og sønn din vil på laserworld/leos lekeland e.l. Alle eller ingen må inviteres, og mange kan ikke betale noe. Det blir dyrt for arrangør å stå for. Søstera mi stod i den situasjonen, så vil si at slike situasjoner kan være en forklaring på hvorfor. Altså de har valget mellom å gjøre som sønn/datter ønsker på sin bursdag, eller noe annet for alle.

Man kan gå sammen med flere. De trenger egentlig ikke ha bursdag helt samtidig engang.

I vår klasse har foreldre ofte gått sammen 3-4 stk med bursdag innenfor 3-4 mnd. Fint med flere å dele utgifter med, alt det praktiske og å være flere voksne. Det blir også færre bursdagers dra i. Supert. 

Anonymkode: ddc6f...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette! Dette er et ikke-problem på skolen vår også. Her strekker foreldre seg langt for å støtte opp om det faglige og sosiale. Lurer på hva slags miljøer folk på KG har barna sine i? 

Anonymkode: 9756c...599

For en del i Norge er hjemmeskole alternativet til nærskolen...

Vi har Montesorri og Internasjonal skole i nabobyen. Nærskolene er så presset pga befolkningsvekst at vi ikke engang kunne velge den Vi er geografisk nærmest, skillet går ca 100 meter fra oss. 

Anonymkode: ef38d...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke? Voksne mennesker burde kunne svare for seg om de velger å bryte med hva foreldregruppen er blitt enige om. Helt enig i at folk kan ta et valg om å gjøre akkurat som de vil, og gi f*** i resten. Men her virker det jo som de ikke tør å stå opp for valget sitt. Et minimum av hva man kan forvente av mennesker som velger å være usolidariske og ikke-inkluderende er at de kan stå opp for seg selv. Minimums krav det.

Anonymkode: 882f0...4d6

Hvis bakteppet for å ikke invitere alle er at barnet opplever utestenging og mobbing, så er et foreldremøte feil arena å ta opp problemet på. 

Anonymkode: 73b6f...7c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg er voksen og ikke påtvinges av andre mennesker hvem jeg skal feire bursdagen min med. Den vil jeg selvsagt feire med mine aller nærmeste, og jeg ber ikke hele nabolaget eller alle kollegaene mine for "solidariteten" sin skyld. Arbeidsgiver ber meg heller ikke om å stå til rette dersom jeg kun ber 1-2 av mine aller nærmeste kollegaer. 

For ordens skyld, jeg er barnløs og har ingen planer om barn. Men det må da være provoserende med slike som foreldre som deg, som mener man har råderett over andre sin fritid. Glad jeg slipper å forholde meg til slikt. 

Anonymkode: ad03e...940

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir morsomt å lese tråden du kommer til å skrive når podden din har gjort som den vil å plaget livet av en annen unge i 7 år. Det blir opprettet 9a sak og du står der med dette som utgangspunkt for samarbeid som kommer litt forsent.

Men fortsett med egoistiske valg ovenfor barna dine sier mer om deg som mor og dine evner som omsorgsperson. 

Anonymkode: 79fdc...13c

Jeg har allerede stått o de skoa, men som mobbeofferets mor. Jeg er nok egoistisk. Men jeg nekter å invitere barna som plager i hjel min 6 åring. Det finnes ingen unnskylding for det, de er onde bare fordi de kan! De kan ikke snakkes med eller til. De er uoppdragne drittunger som har fått påspandert masse fra oss, vi har prøvd. Men nå gidder jeg ikke mer. 

Anonymkode: 77da6...cc0

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Glad jeg er voksen og ikke påtvinges av andre mennesker hvem jeg skal feire bursdagen min med. Den vil jeg selvsagt feire med mine aller nærmeste, og jeg ber ikke hele nabolaget eller alle kollegaene mine for "solidariteten" sin skyld. Arbeidsgiver ber meg heller ikke om å stå til rette dersom jeg kun ber 1-2 av mine aller nærmeste kollegaer. 

For ordens skyld, jeg er barnløs og har ingen planer om barn. Men det må da være provoserende med slike som foreldre som deg, som mener man har råderett over andre sin fritid. Glad jeg slipper å forholde meg til slikt. 

Anonymkode: ad03e...940

Ikke skriv om i tråder du ikke kan relatere til. 

Anonymkode: 79fdc...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har ikke vært ute mange vinternetter skjønner jeg🙄

Man greier å ta seg sammen for barnet sitt, men det behøver ikke innebærer 20 barn. En liten bursdag med de man er sammen med til vanlig er vel og bra. 

Anonymkode: 91103...913

Det er ikke vel og bra for de barna som fa rutinemessig blir utestengt fra bursdager😢😢😢

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo blitt et vepsebol dersom noen flere hadde turt å si noe.. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 timer siden):

De foreldrene som ikke inkluderer på bursdag, tror du virkelig de lærer egne barn å inkludere på skolen? Nei det gjør de ikke, de ser bare meg, jeg og mitt barn. 
 

Og nei å ikke bli invitert i bursdag på 7 år er ingen god lærdom, å være den som alltid blir utestengt er ingen god lærdom. 

Hvis premisset er at den eneste rette måten å inkludere på er å invitere alle av ett kjønn eller hele klassen, da er det vel noen som er diskvalifisert som inkluderende foreldre. Også meg. Det får jeg leve med. 

Inkluderingen på skolen har jo skolen et stort ansvar for. Selvsagt skal foreldre oppdra  sine barn til å ha folkeskikk. Der er det en del foreldre som kan gjøre en bedre innsats. På skolen må skolen ta en del av ansvaret ved å styre litt. F.eks lekegrupper for å sikre at alle har mulighet til å leke med noen.

Dersom et barn går 7 år på skole uten å ha vært i bursdag og blitt utestengt alle 7 årene handler det om mer enn bursdagene til de andre i klassen.

Når det gjelder eget barns bursdag så har jeg valgt den formen som har passet oss fra år til år. Noen ganger alle. Når barnet blir dårlig behandlet i egen bursdag av mer dominerende barn, da har  jeg følt meg fri til en annen variant neste gang. 

Å kalle det utestenging å ikke bli invitert i alle jentene/guttenes bursdag mener jeg er feil bruk av ordet utestenging. Dårlig gjort mot dem som virkelig blir utestengt gjennom skoledagene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om to av gutta i klassen regelrett plager, slår og mobber barnet mitt, så kommer de ikke inn i mitt hus. Uansett hvor mye jeg støtter "alle guttene" i utgangspunktet. 

 

Anonymkode: c22b7...cca

Sikkert derfor de gjør det, fordi de blir utestengt. Barn ER ikke vanskelige, de HAR det vanskelig. 

Anonymkode: 9756c...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Bursdager er bare en dag i året. Og noe man blir oppfordret til å prate lite om, på grunn av ulikt prisnivå. 

Fotballtreninger og cup er det store, hvem som reiser sammen, hvem som bor sammen. Hvem som velger hvem først på lag og slik. 

Spilling er vel nummer to, her er det tydelige relasjoner.   

Jenter er enda verre, er stadig overnattingsbesøk, "klubber" når de er litt eldre, de som har råd til riding, de som går på tur. 

Og hvor har jeg sagt at jeg utestenger? Jeg har flere ganger sagt at vi fronter en prioriterinde kultur og holdning hele året, og at dette ikke bare skal begrenses til å å legge all god samvittighet på hva du gjør en gang i året, på bursdagen. 

Anonymkode: c22b7...cca

På ingen måte! I småskolen er bursdager det viktigste som finnes! De er veldig opptatt av det og det har STORT fokus. 

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ariel* skrev (2 timer siden):

Når man vet hvordan man blir sett på/snakket om hvis man har dårlig økonomi/diagnoser på seg selv eller barna/eller av andre grunner er annerledes enn majoriteten, så burde det ikke komme som en overraskelse at man ikke reiser seg og proklamerer for hele foreldregruppen (og alle de kjenner) hva ståa i heimen er. Man har ikke opplysningsplikt når det gjelder hvorfor man inviterer et mindretall av barna i bursdag. Eller når det gjelder andre private ting selvfølgelig. Inviter hvem du vil, ikke legg deg opp i hvem vi andre inviterer. 

Ville tusen ganger heller blitt tenkt pl som hun fattige, enn hun kjipe som ødelegger hele klassemiljøet i 2b😬

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olsen skrev (3 minutter siden):

Hvis premisset er at den eneste rette måten å inkludere på er å invitere alle av ett kjønn eller hele klassen, da er det vel noen som er diskvalifisert som inkluderende foreldre. Også meg. Det får jeg leve med. 

Inkluderingen på skolen har jo skolen et stort ansvar for. Selvsagt skal foreldre oppdra  sine barn til å ha folkeskikk. Der er det en del foreldre som kan gjøre en bedre innsats. På skolen må skolen ta en del av ansvaret ved å styre litt. F.eks lekegrupper for å sikre at alle har mulighet til å leke med noen.

Dersom et barn går 7 år på skole uten å ha vært i bursdag og blitt utestengt alle 7 årene handler det om mer enn bursdagene til de andre i klassen.

Når det gjelder eget barns bursdag så har jeg valgt den formen som har passet oss fra år til år. Noen ganger alle. Når barnet blir dårlig behandlet i egen bursdag av mer dominerende barn, da har  jeg følt meg fri til en annen variant neste gang. 

Å kalle det utestenging å ikke bli invitert i alle jentene/guttenes bursdag mener jeg er feil bruk av ordet utestenging. Dårlig gjort mot dem som virkelig blir utestengt gjennom skoledagene.

 

Så skolen har ansvaret for hvordan ditt barn oppfører seg mot andre barn? 
Nei du har fortsatt ansvaret mens barnet ditt er på skolen, ja skolen skal legge tilrette for godt miljø, men det går ikke uten at foreldre samarbeider, viser hva inkludering er, lære barnet omsorg for andre mennesker og ikke bare lære barnet at jeg er midtpunkt. 
Det er ikke feilbruk av ordet utestenging for det er nettopp det man gjør, om det er litt vanskelig å svelge så javel. Bursdager er viktig tro det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (11 timer siden):

Hva når de er over 20 gutter i klassen og sønn din vil på laserworld/leos lekeland e.l. Alle eller ingen må inviteres, og mange kan ikke betale noe. Det blir dyrt for arrangør å stå for. Søstera mi stod i den situasjonen, så vil si at slike situasjoner kan være en forklaring på hvorfor. Altså de har valget mellom å gjøre som sønn/datter ønsker på sin bursdag, eller noe annet for alle.

Hvis det er 20 gutter i klassen så er det 2-3 gutter som har bursdag i samme måned som ditt barn. Da sender du melding til de guttenes foreldre og spør om dere skal feire sammen. Da er dere plutselig 6 voksne om å spleise og å holde styr på barna. Det er så lett at det er flaut.

Anonymkode: 61c9f...1ca

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du vil jo bare se problemer og ingen løsninger. Man kan fremdeles ofre seg i to skarve timer, selv om det koster, og gi barnet en bursdag. Slå sammen bursdagen med noen andre, ha det utendørs, be noen foreldre bli igjen, spør moren din om hun kan lege en kake, kjøp en kake, drit i kake. Man greier å ta seg sammen for barnet sitt! 

Anonymkode: 9756c...599

Du har da ingen anelse om noen greier å ta seg sammen for barnet sitt i to timer! Noen gjør faktisk ikke annet enn å ta seg sammen i hverdagen ellers, og har ikke mer å gå på! Jeg blir så provosert av sånt snakk!

Anonymkode: e1f50...b64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Så skolen har ansvaret for hvordan ditt barn oppfører seg mot andre barn? 
Nei du har fortsatt ansvaret mens barnet ditt er på skolen, ja skolen skal legge tilrette for godt miljø, men det går ikke uten at foreldre samarbeider, viser hva inkludering er, lære barnet omsorg for andre mennesker og ikke bare lære barnet at jeg er midtpunkt. 
Det er ikke feilbruk av ordet utestenging for det er nettopp det man gjør, om det er litt vanskelig å svelge så javel. Bursdager er viktig tro det eller ei. 

Skolen må ta styring på skolen. Jeg oppdrar mine barn slik at de er ok å være sammen med. Jeg har også oppdratt mitt barn til å ivareta seg selv. Det har vært viktig for å ikke bli dørmatte for andre. Handler overhodet ikke om å være midtpunkt.

Når mange barn kommer sammen på ett sted (skolen) skjer det noe med gruppen som er noe annet enn hvert barn hver for seg. F.eks er det noen som elsker å være midtpunkt i en stor gruppe, andre ønsker ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet.  Noen blir giret, andre trekker seg tilbake og kan bli litt passive. Og mange andre varianter. 

Så skolen har ikke ansvar for mitt ene barns oppførsel på skolen.  Skolen har en stor del av ansvaret for hvordan klassemiljøet utvikler seg. Ikke alene, men sammen med foreldrene og barna. Skolen må da ha mulighet  til å håndtere uønsket oppførsel uten at det blir klagestorm fra foreldrene. 

 

 

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (13 minutter siden):

Skolen må ta styring på skolen. Jeg oppdrar mine barn slik at de er ok å være sammen med. Jeg har også oppdratt mitt barn til å ivareta seg selv. Det har vært viktig for å ikke bli dørmatte for andre. Handler overhodet ikke om å være midtpunkt.

Når mange barn kommer sammen på ett sted (skolen) skjer det noe med gruppen som er noe annet enn hvert barn hver for seg. F.eks er det noen som elsker å være midtpunkt i en stor gruppe, andre ønsker ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet.  Noen blir giret, andre trekker seg tilbake og kan bli litt passive. Og mange andre varianter. 

Så skolen har ikke ansvar for mitt ene barns oppførsel på skolen.  Skolen har en stor del av ansvaret for hvordan klassemiljøet utvikler seg. Ikke alene, men sammen med foreldrene og barna. Skolen må da ha mulighet  til å håndtere uønsket oppførsel uten at det blir klagestorm fra foreldrene. 

 

 

 

Foreldrene er den viktigste her til å lære barna å oppføre seg, skolen skal IKKE oppdra våre barn. Mange foreldre glemmer det i dag, ja skolen skal legge tilrette, resten skal foreldrene gjøre. Og det er en mellom ting mellom å være dørmatte og egoistisk. 
Mange barn oppdras til det siste.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sikkert derfor de gjør det, fordi de blir utestengt. Barn ER ikke vanskelige, de HAR det vanskelig. 

Anonymkode: 9756c...599

Så du ville -  med dette tankesettet, tvinge eget barn til å invitere mobberne sine i bursdagen sin?  
 

Anonymkode: 73b6f...7c8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke skriv om i tråder du ikke kan relatere til. 

Anonymkode: 79fdc...13c

Hun har jo et poeng!

Anonymkode: 73b6f...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...