Gå til innhold

Foreldre/voksne folk som nekter å kommunisere med andre foreldre (barnebursdager)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke sagt et pip jeg heller om jeg hadde valgt en annen løsning enn flertallet. Som mest sannsynlig hadde vært pga økonomi.

Hadde økonomien vært sånn som nå da mine var små så hadde vi måtte valgt ut noen få vi også. 

Likevel hadde jeg ikke ønsket å påføre både meg og mine barn skammen over å ha dårlig råd. Jeg ville ikke at du skulle sagt til ditt barn at "mammaen til Kari har ikke like masse penger som oss og har derfor ikke råd til å be alle". Da hadde jo mitt barn stått i fare for å bli mobbet pga dette. Og jeg ønsker ikke at alle og en hver skal ha innsyn i min privatøkonomi.

Vi har likevel alltid hatt alle jentene/guttene eller hele klassen da mine var små fordi det heldigvis var bedre tider for oss da og vi kunne velge det. 

Nå er jeg alene og delvis ufør og det er dyrtid. Ungene er store og jobber litt selv og noen har flyttet ut, så problemet er heldigvis ikke der lenger at jeg må tenke på barnebursdager. 

Jeg skjønner godt at det irriterer deg grenseløst at enkelte ikke inviterer alle. Men å stå sånn på foreldremøte å forlange svar.. jeg blir rett og slett målløs over frekkheten. For når alt kommer til alt så kan du ikke diktere hva andre skal gjøre i sitt hjem og på sin fritid. Ikke når deg verken gjelder gaming, innetider, når barna skal få lov å få sosiale medier eller hvor mange de skal be i bursdag.

Man kan komme med en oppfordring, men man kan ikke bestemme eller kreve et svar for hvorfor noen velger noe annet enn det flertallet har blitt enige om er best.

Anonymkode: 11fb3...c82

Økonomi er virkelig ingen unnskyldning for utestengning! Du lager det akkurat så billig som egen lommebok tillater. Som en over her sier, saft, popcorn og en filmkveld er nok. Har man ikke plass hjemme, så dra ut, parken, skolegården, akebursdag, skøyter. 

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Problemet til TS er at det ikke er et par stykker, men allerede 1/4 av klassen

Anonymkode: 17a9f...b50

De er på 4. trinn. Det er klart at barna har sine preferanser til den tid om hvem de selv ønsker å ha i SIN egen bursdag.

Anonymkode: 981cc...721

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dessverre er det slik at det i hver klasse alltid er en liten gruppe som driter i fellesskapet, inkludering og klassemiljø. Det er ofte de samme som aldri bidrar på noen som helst plan når det kommer til andre enn seg selv være seg vakt på skoledisko, melde seg som lagleder på håndballlaget, trener på fotballen, overnatte med laget etc.

Slike egoistiske folk må man bare overse, og ikke regne med (men de skal vite at folk legger merke til dem..).

 

 

Anonymkode: 23afb...d99

Jeg lirer på hvor du bor, for dette er virkelig ikke min erfaring. Her er det en selvfølge at alle inkluderer alle, og det finnes ingen liten gruppe foreldre som driter i klassemiljø. 

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Økonomi er virkelig ingen unnskyldning for utestengning! Du lager det akkurat så billig som egen lommebok tillater. Som en over her sier, saft, popcorn og en filmkveld er nok. Har man ikke plass hjemme, så dra ut, parken, skolegården, akebursdag, skøyter. 

Anonymkode: 9756c...599

Jo vettu hva! Økonomi har mye med saken å gjøre. Det er så utrolig mange barn som faktisk har utrolig høye 'krav' til en bursdag i disse dager når mange (foreldre) velger å legge bursdager til lekeland, hestesenter osv.

En 'vanlig' bursdag kan fort bli til et mobbetema. 'Ola hadde bursdagen sin bare hjemme, jeg måtte sitte på gulvet. Ola er fattig HAHAHAH!'

Anonymkode: 981cc...721

  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke TS som har funnet på dette! HELE foreldregruppen var enig. 

Anonymkode: 9756c...599

Det var nok ikke det. Men folk orker ikke å si i fra om de er uenige.

Anonymkode: 981cc...721

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo vettu hva! Økonomi har mye med saken å gjøre. Det er så utrolig mange barn som faktisk har utrolig høye 'krav' til en bursdag i disse dager når mange (foreldre) velger å legge bursdager til lekeland, hestesenter osv.

En 'vanlig' bursdag kan fort bli til et mobbetema. 'Ola hadde bursdagen sin bare hjemme, jeg måtte sitte på gulvet. Ola er fattig HAHAHAH!'

Anonymkode: 981cc...721

Da må man jobbe med det da. Mitt barn kunne sikkert også hatt urealistisk høye forventninger til hva vi kan gjøre i bursdagen hennes, men da er det min jobb som forelder å jenke det med til noe vår families økonomi kan tåle. Løsningen er ikke å begynne å ekskludere barn! 
 

vi legger ikke om bursdagsplaner etter en hypotetisk mobber som mest sannsynlig ikke finnes. 

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var nok ikke det. Men folk orker ikke å si i fra om de er uenige.

Anonymkode: 981cc...721

Og DET er feigt det! Stå der få uker ut i 1. klasse og juge andre foreldre opp i ansiktet. Merkelig at fokk er redde for å bli dømt som fattige, når sannheten er at man tenker mye dårligere om foreldre som bevisst utestenger. 

Anonymkode: 9756c...599

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så du ville sittet der, nikket og smilt og stemt FOR inkludering av alle, men så gjort det stikk motsatte? 
 

Det er jo det at alle var enige, men så er det bien få som saboterer som er problemet. Hvis du har så enormt gode grunner så får du si det i steden for å bare stille fryse ut enkelte barn. 

Anonymkode: 9756c...599

Selv om jeg er en person som gjerne ytrer min mening, og gjerne snakker foran forsamlinger, og ikke har særskilte forhold med barn eller på hjemmebane. Så betyr det ikke at alle andre er like privilegerte. 

Du har de som lever i fattigdom de forsøker å skjule, de som har diagnoser, de som sliter såpass sosialt at det å i det hele tatt møte opp krever ekstremt mye. Jeg forstår at det da vil koste for mye å rekke opp handa og stemme motsatt, når alle blikk kommer på deg, og gjerne også et spørsmål om hvorfor. 

Anonymkode: c22b7...cca

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor mener du foreldre som velger annerledes skylder deg en forklaring?

Vi har fulgt "regelen" fram til 10-årsdagen, men om vi valgte å ilke gjøre det hadde det vært en vurdering vi selv gjorde og ikke nødvendigvis hadde delt med deg. Du har rett og slett ikke noe med det.

Jeg ville i alle fall ikke sagt noe om du orkestrerte en forestilling på foreldremøte, klar til å stille deg til doms over valget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke at foreldremøter tar beslutninger om hvordan vi skal leve vårt private, sosiale liv. Derfor føler jeg ingen forpliktelser for regler som noen foreldre trer ned over hodet på meg.  Jeg la fram.mitt synspunkt da eldste gikk i første klasse, siden har jeg holdt kjeft. Det hadde jeg også gjort om ts hadde bedt meg stå skolerett og fortelle hvorfor jeg ikke fulgte hennes regler. 

Min aversjon mot foreldremøter som blir enige går på alle tema, ikke bare bursdager. Jeg har rett og slett ikke noe til overs for denne manglende respekten for andres valg i livet.

Vi har hatt både store og små bursdager, men vanligvis holdt oss til 5-7 gjester. Det er det vi har plass til rundt bordet, og en.passe størrelse på et selskap.

Anonymkode: a719f...3c8

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da må man jobbe med det da. Mitt barn kunne sikkert også hatt urealistisk høye forventninger til hva vi kan gjøre i bursdagen hennes, men da er det min jobb som forelder å jenke det med til noe vår families økonomi kan tåle. Løsningen er ikke å begynne å ekskludere barn! 
 

vi legger ikke om bursdagsplaner etter en hypotetisk mobber som mest sannsynlig ikke finnes. 

Anonymkode: 9756c...599

I en ideel verden gjør man det ja. Men det er jo ikke snakk om hva ens egne barn forventer, men de man evt inviterer. De fleste vil ikke legge hodet til barnet sitt klart for å bli hugget.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og DET er feigt det! Stå der få uker ut i 1. klasse og juge andre foreldre opp i ansiktet. Merkelig at fokk er redde for å bli dømt som fattige, når sannheten er at man tenker mye dårligere om foreldre som bevisst utestenger. 

Anonymkode: 9756c...599

Det får så være at du mener det. Men sånn er det. Når det sitter 50 foreldre der og 'alle' virker så enige, da er det ikke lett å si i fra om noe når man føler seg som en eneste som mener noe annet. Da jatter man med og blir ferdig med møtet og går hjem. Jeg vet utmerket godt hvordan det er å si i mot flertallet. Det blir ikke tatt godt i mot skal jeg si deg! Jeg sier i fra, men det liker ikke slike som ts (og du?). Vet du hva det ender med når man sier i mot mammapolitet? Jo da blir man faktisk utestengt og baksnakket. Hvem kunne vel trodd noe slikt, når de snakker så varmt om inkludering og solidaritet? Det er rett og slett hyklerisk!

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg støtter ikke at foreldremøter tar beslutninger om hvordan vi skal leve vårt private, sosiale liv. Derfor føler jeg ingen forpliktelser for regler som noen foreldre trer ned over hodet på meg.  Jeg la fram.mitt synspunkt da eldste gikk i første klasse, siden har jeg holdt kjeft. Det hadde jeg også gjort om ts hadde bedt meg stå skolerett og fortelle hvorfor jeg ikke fulgte hennes regler. 

Min aversjon mot foreldremøter som blir enige går på alle tema, ikke bare bursdager. Jeg har rett og slett ikke noe til overs for denne manglende respekten for andres valg i livet.

Vi har hatt både store og små bursdager, men vanligvis holdt oss til 5-7 gjester. Det er det vi har plass til rundt bordet, og en.passe størrelse på et selskap.

Anonymkode: a719f...3c8

Helt enig!

Anonymkode: 981cc...721

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle må stå samlet slik at du slipper å ta ansvar for disse tingene selv.

Alle må stå samlet så lenge alle er enige med deg. Du vil ikke at barna dine skal bruke argumentet alle andre fordi det er vanskelig for deg så alle må stå samlet så du slipper.

Evt er det jo bare å stikke av, gi opp, bytte skole og legge skylda på at alle andre ikke gadd å stå samla på den måten du syntes var riktig. Gudene forby at du tar ansvar for dine barn og lærer de at folk er ulike men i ditt hjem er reglene rundt some, leggetid og skjermtid slik du har satt de helt uten å kreve at resten av flokken står der som ditt alibi.

Anonymkode: 91100...db3

Du har misforstått kraftig. Jeg har ikke noe problem med å oppdra ungen selv 😊 Men fordi jeg har valgt en skole med oppegående engasjerte foreldre har mitt barn en skolehverdag med fokus på fag, i et klassemiljø som ikke er preget av forstyrrelser og mobbing.  Det betyr også at aferdsproblemer, skolefrafall, rus, utenforskap,  gaming om natten etc er ikke normalisert i ungens sosiale nettverk. Du er velkommen til å velge skole fra nederste hylle for ditt barn.

Anonymkode: 17a9f...b50

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, i trinnet til mitt eldste barn har de siden 1.trinn blitt enige om at enten inviterer man alle i sin klasse, alle jentene eller alle guttene. Dette er på nytt og på nytt hvert tema på hvert eneste foreldremøte. Dette begynte så smått å rakne med at et par stykker ikke valgte denne løsningen i 2.trinn, og i 3.trinn og 4.trinn er det omtrent 1/4 som har valgt å ikke inkludere alle. 

Så da tok jeg ordet på siste foreldremøte å spurte hvorfor vi snakker om dette hver gang, men at enkelte foreldre ikke er med på dette, så var det helt stille. Så sa videre at det hadde vært fint om de foreldrene det gjelder kunne forklare hvorfor de hadde tatt et annet valg? Fortsatt helt stille. 

Jeg er altså åpen for at enkelte unger har en helt egen grunn for at det er slik, men har veldig vanskelig for å se at det gjelder alle de som ikke ønsker å være solidariske og inkluderende. 

Så spørsmålene mine er:

1. Er det normalt/andres erfaringer med at voksne mennesker ikke svarer på spørsmål?

2. Hva synes du om foreldre som ikke gidder å være solidariske til å inkludere alle unger på trinnet?

Kan legge til at dette garantert ikke handler om barn med sosiale utfordringer, siden de det gjelder i hovedsak er ''populære'' barn med mange venner. Det handler heller ikke om foreldre med dårlig råd som ikke kan arrangere barnebursdager. Det handler heller ikke om splid mellom foreldre i andre saker.

Anonymkode: 09de8...0fc

JEG HEIER PÅ DEG, TS!!! Vil bare si det! Så jævlig tøff du er! ❤️

Anonymkode: 06d33...159

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om jeg er en person som gjerne ytrer min mening, og gjerne snakker foran forsamlinger, og ikke har særskilte forhold med barn eller på hjemmebane. Så betyr det ikke at alle andre er like privilegerte. 

Du har de som lever i fattigdom de forsøker å skjule, de som har diagnoser, de som sliter såpass sosialt at det å i det hele tatt møte opp krever ekstremt mye. Jeg forstår at det da vil koste for mye å rekke opp handa og stemme motsatt, når alle blikk kommer på deg, og gjerne også et spørsmål om hvorfor. 

Anonymkode: c22b7...cca

Hvis det "koster for mye" med minimalt engasjement for ungen sin noen få timer i året bør man kanskje revurdere å få barn. 

Anonymkode: 17a9f...b50

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg lirer på hvor du bor, for dette er virkelig ikke min erfaring. Her er det en selvfølge at alle inkluderer alle, og det finnes ingen liten gruppe foreldre som driter i klassemiljø. 

Anonymkode: 9756c...599

Jeg bor i en av landets største by. 
 

og i alle mine barns klasser så er det vært en liten gruppe på ca to - tre foreldrepar, som ikke bryr seg katta om andre enn seg selv og sitt.

Helsigvis så er brorparten av foreldrene oppegående, som stiller opp der det trenges.

Anonymkode: 23afb...d99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke ser sammenhengen mellom skole og hjem er jo søren meg helt fantastisk. Ja barna tar gjerne med seg dette til skolen, her var det også sutring fra "populær" foreldrene at barna deres ikke fikk plukke fritt om hvem som skulle feire bursdag og hvem som skulle komme.

De ser ikke sin egen posisjon til å inkludere de som står utenfor men heller forsterker den biten. 

Anonymkode: 79fdc...13c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jo vettu hva! Økonomi har mye med saken å gjøre. Det er så utrolig mange barn som faktisk har utrolig høye 'krav' til en bursdag i disse dager når mange (foreldre) velger å legge bursdager til lekeland, hestesenter osv.

En 'vanlig' bursdag kan fort bli til et mobbetema. 'Ola hadde bursdagen sin bare hjemme, jeg måtte sitte på gulvet. Ola er fattig HAHAHAH!'

Anonymkode: 981cc...721

Min erfaring barna elsker hjemmebursdag/utebursdag og ingen mobber noen for dette. 
Vi har hatt i skogen, vi har hatt i hagen, vi har hatt inne, vi har vært på lekeland, bowling, kino osv. 

Barna har mest gøy når de er fri ;) 

Dette er bare en unnskyldning for å få lov å stenge barn du ikke liker ute. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis det "koster for mye" med minimalt engasjement for ungen sin noen få timer i året bør man kanskje revurdere å få barn. 

Anonymkode: 17a9f...b50

Dette kan ikke ha oppstått etter at man har fått barn? Eller er noe helt normalt som mange føler på - de som aldri vil snakke i store forsamlinger. Har selv ei venninne som er en oppegående og fantastisk mor. Men disse samlingene med 20-30 til dels aggressive foreldrene er et mareritt, der hun kvier seg i dagesvis. 

Du fremstår som er særdeles lite sympatisk menneske. Svaret ditt er et gufs fra fortiden, der psykisk sykdom og sosial angst var en ikke-sak. 

Anonymkode: c22b7...cca

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jo vettu hva! Økonomi har mye med saken å gjøre. Det er så utrolig mange barn som faktisk har utrolig høye 'krav' til en bursdag i disse dager når mange (foreldre) velger å legge bursdager til lekeland, hestesenter osv.

En 'vanlig' bursdag kan fort bli til et mobbetema. 'Ola hadde bursdagen sin bare hjemme, jeg måtte sitte på gulvet. Ola er fattig HAHAHAH!'

Anonymkode: 981cc...721

Dette er bare en illusjon som dere foreldre med mindreverdighetskomplekser har, og derfor sitter dere desperat og prøver å toppe barnas bursdager. Det er flaut.

Ingen barn ville sagt "OLA ER FATTIG HAHAHAH", de har ikke det perspektivet! Det kuleste i bursdagen til barnet mitt var at det var godteri på kaka. Det kuleste i den store parken i Sverige var at noen gikk på stylter (ikke aper, tivoli, masse dyr, badeland), det kuleste i bursdagen til jenta i klassen var at det var tatoveringer i godteposen, ene ungen syntes det heftigste med bursdagen til sønnen vår var at vi hadde så mange planter hjemme! Ungene driter i om de sitter på gulvet, om de spiser pølser eller sushi, om det er på Leos Lekeland eller om de hopper på trampolina! 

Anonymkode: 06d33...159

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare en illusjon som dere foreldre med mindreverdighetskomplekser har, og derfor sitter dere desperat og prøver å toppe barnas bursdager. Det er flaut.

Ingen barn ville sagt "OLA ER FATTIG HAHAHAH", de har ikke det perspektivet! Det kuleste i bursdagen til barnet mitt var at det var godteri på kaka. Det kuleste i den store parken i Sverige var at noen gikk på stylter (ikke aper, tivoli, masse dyr, badeland), det kuleste i bursdagen til jenta i klassen var at det var tatoveringer i godteposen, ene ungen syntes det heftigste med bursdagen til sønnen vår var at vi hadde så mange planter hjemme! Ungene driter i om de sitter på gulvet, om de spiser pølser eller sushi, om det er på Leos Lekeland eller om de hopper på trampolina! 

Anonymkode: 06d33...159

Gi det 2-3 år til. Da skal jeg love deg at det er lært også hos barn, og at de kan være mye mer jævlige enn voksne. 

Savner fortsatt uskylden de hadde i 5-6 års alderen. 

Anonymkode: c22b7...cca

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...