Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo dette som burde være tanken bak å bære en slikt tradisjonelt klesplagg, og ikke moten i seg selv. Dette hysteriet med at folk skal velge og vrake fra øverste hylle fordi et plagg er finere fra et annet strøk de absolutt ikke har noe tilhørighet til høres og bare virker rart. 

Å bære en bunad man har spart til eller arvet betyr mye mer enn om man skulle kjøpt den fordi man krevde den i gave eller at noen levde over evne for å gi den til deg. Det må være en bittersweet følelse å ha en slik i eierskap og vite at den faktisk ikke var vel unt eller på en måte «fortjent». 

Har man lyst på en så vet man jo at konfirmasjonene kommer og kan spare, men da utgår for mange mye annet. 

Anonymkode: 4db60...184

hvor tidlig tenker du at et barn bør catche at "nå er det jamen på tide å begynne å spare til konfirmasjonen"?

når de er 7? 6? 5?

Det tar jo litt tid for en liten tass uten inntekt å komme i mål med et sånt beløp, mener jeg.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 23.50):

Men, TS har jo visst om dette i mange år? 

Mine foreldre var ikke rike, men jeg fikk bunad likevel. Hvordan ble det løst?
Jeg fikk min første bunadssølje da jeg var 7 år gammel. Og så ballet det på seg; til bursdager, til jul. Fra foreldre, fra søsken, fra besteforeldre, fra tanter og onkler. 

Min bunad har vært en spleisegave gjennom hele oppveksten, og selve bunadsstoffet fikk jeg som konfirmasjonsgave av mine foreldre. Jeg tror dette kostet 10.000, altså 5000 på dem hver. 

Jeg skjønner at det er for sent med denne tankegangen nå, og jeg forstår at TS ikke har råd - men jeg skjønner datteren hennes også.

Anonymkode: a8a8b...b26

Kanskje TS ikke for sin villeste fantasi kunne se for seg at datteren ville blir så innmari opphengt i et klesplagg. 

Anonymkode: da47c...a20

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje TS ikke for sin villeste fantasi kunne se for seg at datteren ville blir så innmari opphengt i et klesplagg. 

Anonymkode: da47c...a20

Vill fantasi? man trenger vel ikke å være spesielt fantasifull for å se at dette ønsket vil komme?

Når det er sagt, så har jeg full forståelse for at TS ikke var i posisjon til å spare tidligere, og det er jo helt dust å komme trekkende med at hun burde ha spart tidligere.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.38):

Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. 
 

Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. 
 

Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. 
 

Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også.
 

Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. 
 

Hvordan skal jeg løse dette? 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Bunad er nydelig, og selv en av de fineste tingene jeg eier. Men så er det som med bunad som alt annet håndtverk, det koster penger. 

Jeg skjønner det veldig godt at du syns dette er vanskelig, men tipset mitt er å eventuelt kjøpe en skikkelig fin festdrakt. Jeg mener ikke slike man kjøper på Coop, men er ordentlig festdrakt. De koster litt, men er vesentlig billigere enn en bunad. Man kan jo i tillegg legge på deler ettersom årene går; ny skjorte, bunadsskjerf, sølver etc. 

Den norske buden og festdrakten er orginalt et festplagg man brukte til høytidelige anledninger (ikke ulikt i dag). Imidlertid ble de satt sammen av det man hadde for hånden, og det var ikke regler eller én bestemt måte å bære den enkelte bunaden/drakten på. Det som refereres til "bunadspoliti", vet svært lite om den historiske og arkeologiske delen til nasjonaldrakter. Den moderne versjonen er sammensatt av bestemte mønster, bestemt type ull eller sølv etc. Men nå har det seg slik at historisk var nasjonaldrakten er mer komplekst utgave av familietradisjoner; dvs. at den ble sammensatt av det man hadde tilgjengelig og det som gikk i arv gjennom familien. Og den var mer preget av personlige variabler enn de"kommunale" vi kjenner til i dag 🙂 det var ikke regler 

Så en festdrakt vil jeg si er kjempe flott. Da kan man i tillegg sette sine personlige preg på den 🙂 det har jeg faktisk begynt å gjøre med min egen bunad. For det er nettopp slik den utviklet seg til å bli den nasjonaldrakt slik vi kjenner den i dag. 

Endret av Marvels
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZarahSweet skrev (15 minutter siden):

Dette.

Da får hun heller ikke pengegaver så da sitter hun der da🤭

Been there done that. 
ja, bedre og « sitte der» enn og være tilstede men helt utenfor . De pengene klarer hun og tjene selv senere , også kommer det en vakker dag da mor blir eldre og trenger hjelp og selskap. 
 

ja da sitter hun der da 🤭 med pengene sine 

Anonymkode: 6cf75...485

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZarahSweet skrev (25 minutter siden):

Dette.

Da får hun heller ikke pengegaver så da sitter hun der da🤭

du sier det så hardt, som om dette 12 år gamle barnet har gjort noe galt? som at hun bare kan ha det så godt? som om kun trenger straff, tilsnakk og oppdragelse? som om hun har personlig skyld i at generasjoner av velstående foreldre har laget en tradisjon og et gruppepress som hun er tvunget til å forholde seg til? som om det er kritikkverdig at hun i en alder av 12 ikke har en voksen persons ryggrad til å stå i mot?

Jeg skjønner ikke hva som feiler dere som dømmer et barn så hardt.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo dette som burde være tanken bak å bære en slikt tradisjonelt klesplagg, og ikke moten i seg selv. Dette hysteriet med at folk skal velge og vrake fra øverste hylle fordi et plagg er finere fra et annet strøk de absolutt ikke har noe tilhørighet til høres og bare virker rart. 

Å bære en bunad man har spart til eller arvet betyr mye mer enn om man skulle kjøpt den fordi man krevde den i gave eller at noen levde over evne for å gi den til deg. Det må være en bittersweet følelse å ha en slik i eierskap og vite at den faktisk ikke var vel unt eller på en måte «fortjent». 

Har man lyst på en så vet man jo at konfirmasjonene kommer og kan spare, men da utgår for mange mye annet. 

Anonymkode: 4db60...184

Det er klart det er bittersweet og ha en bunad i eierskap en vet faktisk ikke var  vel unt og på en måte “ fortjent «. Det er dog mye bedre enn og som 14/15 åring og ikke ha bunaden i eierskap fordi den ikke var vel unt eller fortjent. 
 

Hvem skal spare, konfirmanten eller foreldrene? 

Anonymkode: 6cf75...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du sier det så hardt, som om dette 12 år gamle barnet har gjort noe galt? som at hun bare kan ha det så godt? som om kun trenger straff, tilsnakk og oppdragelse? som om hun har personlig skyld i at generasjoner av velstående foreldre har laget en tradisjon og et gruppepress som hun er tvunget til å forholde seg til? som om det er kritikkverdig at hun i en alder av 12 ikke har en voksen persons ryggrad til å stå i mot?

Jeg skjønner ikke hva som feiler dere som dømmer et barn så hardt.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

Da er det foreldres jobb å stå imot, noe moren til denne jenta gjør

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje TS ikke for sin villeste fantasi kunne se for seg at datteren ville blir så innmari opphengt i et klesplagg. 

Anonymkode: da47c...a20

Gud bedre. Har du vært i Norge i mai noen gang? 

Anonymkode: 6cf75...485

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du sier det så hardt, som om dette 12 år gamle barnet har gjort noe galt? som at hun bare kan ha det så godt? som om kun trenger straff, tilsnakk og oppdragelse? som om hun har personlig skyld i at generasjoner av velstående foreldre har laget en tradisjon og et gruppepress som hun er tvunget til å forholde seg til? som om det er kritikkverdig at hun i en alder av 12 ikke har en voksen persons ryggrad til å stå i mot?

Jeg skjønner ikke hva som feiler dere som dømmer et barn så hardt.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

Hvis du leser hva TS skriver så har datteren fått tilbud om både festdrakt og leie av bunad men det vil hun ikke. Hvis hun ikke får akkurat denne typen bunad, ny, så vil hun ikke konfirmere seg.  Det er nok det folk reagerer på ikke at hun ikke har ryggrad som du sier. 

Vi dømmer ikke et barn på tolv men sier at dette er en avgjørelse som ikke kan trumfes gjennom fordi "alle andre" og får, jeg tipper at det blant alle de andre nok er mange som heller ikke har råd til denne utgiften.

Og du har helt rett i at dette kan være en jente som allerede har opplevd å ikke få akkurat det som mange andre får, heller ikke en tilstedeværende far. Og det gjør det kanskje vanskeligere.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Da er det foreldres jobb å stå imot, noe moren til denne jenta gjør

Nei, moren kan stå i mot når det gjelder egne saker. Og straffe datteren så hardt er ikke og stå i mot, men og bruke en usikker tenåring som skjold. Feigt. 

Anonymkode: 6cf75...485

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, moren kan stå i mot når det gjelder egne saker. Og straffe datteren så hardt er ikke og stå i mot, men og bruke en usikker tenåring som skjold. Feigt. 

Anonymkode: 6cf75...485

Hun skal ikke stå imot når datteren krever bunad til over 40000? Er jo ts sine penger det er snakk om her. Man skal da ikke ruinere seg for å gi barna alt de peker på. Hun straffer henne heller ikke

Endret av Maleficenta
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Da er det foreldres jobb å stå imot, noe moren til denne jenta gjør

det er så lettvint, det er så ureflektert, å bare slenge ut at det foreldrenes jobb å stå imot.

Det er ikke foreldrene som skal stå utenfor i hundrevis av timer med bunad- og gaveprat i klasserommet, i skolegården og på fritidsaktivitetene i året før konfirmasjonen og tiden etter.

Det er ikke foreldrene som skal stå i kirken som den ene jenta av 30 eller 50 uten bunad. De hvite kappene som ble innført for å dekke over ulikheter? de legger seg pent på toppen av skoningen på en beltestakk, så alle ser veldig godt hvem som har og hvem som ikke har.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (17 minutter siden):

Hvis du leser hva TS skriver så har datteren fått tilbud om både festdrakt og leie av bunad men det vil hun ikke. Hvis hun ikke får akkurat denne typen bunad, ny, så vil hun ikke konfirmere seg.  Det er nok det folk reagerer på ikke at hun ikke har ryggrad som du sier. 

Vi dømmer ikke et barn på tolv men sier at dette er en avgjørelse som ikke kan trumfes gjennom fordi "alle andre" og får, jeg tipper at det blant alle de andre nok er mange som heller ikke har råd til denne utgiften.

Og du har helt rett i at dette kan være en jente som allerede har opplevd å ikke få akkurat det som mange andre får, heller ikke en tilstedeværende far. Og det gjør det kanskje vanskeligere.

jo, det er mange i tråden som dømmer denne 12-åringen med harde ord.

Og alle som skjønner hva som egentlig er greia her, skjønner jo at det å leie en bunad på dagen ikke løser problemet som dukker opp to uker senere på 17. mai. Og resten av 17. maiene i ungdomstida. Eller når hun blir inviterte i venninnas konfirmasjon.

Når det gjelder dette  hvilken bunad, og hvilke muligheter som finnes og muligheten for en brukt bunad, så er det mitt bestemte inntrykk at TS har lukket døra uten egentlig å ha satt seg ned med datteren for en konstruktiv, løsningsorientert samtale om hvordan de kan få dette til sammen.

Jeg tror rett og slett ikke på at datteren ville sagt nei til en 10 år gammel bunad av riktig slag, som var brukt en håndfull ganger, dersom det var et konkret forslag som ble presentert for henne.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

det er så lettvint, det er så ureflektert, å bare slenge ut at det foreldrenes jobb å stå imot.

Det er ikke foreldrene som skal stå utenfor i hundrevis av timer med bunad- og gaveprat i klasserommet, i skolegården og på fritidsaktivitetene i året før konfirmasjonen og tiden etter.

Det er ikke foreldrene som skal stå i kirken som den ene jenta av 30 eller 50 uten bunad. De hvite kappene som ble innført for å dekke over ulikheter? de legger seg pent på toppen av skoningen på en beltestakk, så alle ser veldig godt hvem som har og hvem som ikke har.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

Det er heller ikke foreldrenes oppgave å lære barnet å gi etter for kollektiv idioti.

For hvis "alle andre" i klassen en vakker dag går inn for å tjene penger for bilder fra gamle griser på OnlyFans, vil barnet du viser til, gi etter uten press; man får kloninger av sauene som nistirrer på "influencere" på sosiale medier, og vil være som resten av flokken, koste hva det koste vil. Resultatet ser man idag, når selv mindre barn gir etter for press om å sende nakenbilder.

Et barn som derimot kan stå for egne meninger, vil vise fingeren til saueflokken, og leve sitt eget liv.

Anonymkode: 767be...83e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å droppe hele konfirmasjonen å heller bruke pengene på å kjøpe bunad?

Mine to gutter er ikke konfirmert,de fikk en pengesum istedenfor. 
 

Er jo egentlig noe utdatert tull hele konfirmasjonsopplegget. Her i byen bytter mange ungdommer menighet for en frikirke har konfirmasjonstur til London. 

Anonymkode: 470cc...6ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud bedre. Har du vært i Norge i mai noen gang? 

Anonymkode: 6cf75...485

🤭😂

Anonymkode: eb190...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke råd, så har man ikke råd. De fleste som er litt oppegående skjønner dette her.

Jeg hadde lyst på mange dyre ting da jeg var barn, men foreldrene mine hadde ikke pengene. Dumt med en gang, men det gikk over.
Når man får lommepenger selv så skjønner man at man ikke kan bruke opp alt skal det vare litt. 

Anonymkode: 6c601...3c7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

Hvor leser du at hun har råd?

Hun har råd til en brukt en til 25 000. 

Anonymkode: db862...812

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har man ikke råd, så har man ikke råd. De fleste som er litt oppegående skjønner dette her.

Jeg hadde lyst på mange dyre ting da jeg var barn, men foreldrene mine hadde ikke pengene. Dumt med en gang, men det gikk over.
Når man får lommepenger selv så skjønner man at man ikke kan bruke opp alt skal det vare litt. 

Anonymkode: 6c601...3c7

Men TS har råd. Hun velger selv å prioritere noe annet.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...