Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sier ikke at barnet er bortskjemt, men at det faktisk er urettferdig mot broren, om han ikke kan få tilsvarende beløp. Og hvis hun virkelig vil ha et så dyrt plagg til konfirmasjonsdagen, at hun ikke kan låne eller leie for den ene dagen, så kan hun faktisk jobbe og spare opp en god slump på egenhånd. Så kan kanskje mor gi broren 5000 ekstra, og datteren 10k mot bunaden, dersom økonomien tillater det om halvannet år. 

Når jeg dro på ferier med mine foreldre sommerne 2008-2015, så fikk vi barna rundt 200kr i "feriepenger" av en tante, og ellers måtte vi betale for det vi kjøpte selv med oppsparte penger. Er ikke akkurat nødvendig å fylle opp kofferten med masse suvenirer heller - og hva ellers bruker man penger på, utenom mat, på ferie? Syden betyr ikke automatisk at foreldrene bare skal trekke kortet for nye klær og sko, eller?

Vi barna her tjente penger om sommerne fra vi var rundt 10, ved å klippe plener, male/beise, luke, stable ved osv. Jeg hadde fast barnevakt jobb fra jeg var 13 til jeg var 15, og fikk så ordentlig sommerjobb fra jeg var 16, og deltid på matbutikk fra jeg var 18. 

Ordentlige bunader er hinsides dyre, og det burde være helt akseptabelt at det ikke er noe alle foreldre kan ta seg råd til. Både jeg og rundt halvparten av jentene hos oss hadde kjole og ikke bunad. Jeg fikk riktig nok tilbudet om bunad fra mine foreldre, men etter eget ønske avtalte at jeg fikk den i voksen alder i stedet. Lillesøster tok i mot til sin konfirmasjon da. 

Men 17. mai året etter jeg ble konfirmert var en kjempevarm 17. mai, og ingen av mine venninner brukte bunaden. Året etter det igjen var det allerede noen som oppdaget at bunaden ikke lengre passet og måtte tilpasses... Så jeg mener oppriktig at å leie eller låne en bunad for den ene dagen er en god idé. 

Anonymkode: 1913c...82c

Jeg vet ikke hva denne familien bruker penger på til annet enn mat på ferie. Jo «syden « kan bety at foreldrene trekker kort for feks nye badesko og ny strandkjole. Hva er med i kofferten fra før? Ting jeg har trukket kort for annet enn mat i « syden» er standklær, badehåndklær, solsenger, inngangsbilletter til aqualand, tivoli,utflukter,  dykkermaske, bademadrass , solbriller.. og sikkert mer . nei, og fylle opp kofferten med masse suvenier var mer sånn vi gjorde når jeg var barn. Aner ikke hva som er aktuelt i denne familien. 
jeg vet ikke hvor gammel du var i 2008-2015, men jeg fikk feriepenger av tanter og besteforeldre fra 1985-1994 som jeg brukte med oppsparte lommepenger og fra småjobber på ting som suvenier, is, hårbøyler , neglelakk og stygge sko, men foreldrene mine brukte sine penger på feks håndkle og badedrakt, altså ting de mente jeg trengte. 
ja, jeg plukket jordbær fra jeg var 10 og gikk med reklame og avisen fra jeg var 13. jobbet på fabrikk fra jeg var 15 så begynte og spare til bunad da, men det ble jo for sent. Det er ikke like lett lenger og få jobb når man er under 16 som det var heller. Mine begynte og jobbe først når de var 16 og 17 på McDonald og klesbutikk, men det sto ikke på viljen før det. 

det at rundt halvparten av jentene hos deg ikke fikk bunad har jo mye og si. Du fikk kanskje ikke invitasjon til 17 mai frokost med antrekk bunad året etter heller? Ikke minst fikk du velge selv. 

ja, og leie eller låne bunad kan være en god ide hvis det og få egen absolutt ikke lar seg gjøre. Jeg synes forøvrig at broren skal få det samme beløpet, selvom jeg mener at moren bør sette i gang og spare til bunad som hun burde ha gjort for 12 år siden, skal selvsagt broren ha samme sum senere. 

Anonymkode: 6cf75...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hun får skaffe seg jobb og spare selv. Makan.

Anonymkode: ea6b2...e9c

Dagens 12 åringer ass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da blir det ikke konfirmasjon da. Man får ikke alt man vil når man vil. Sånn er livet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem har fortalt henne at livet er rettferdig? Livet er blodig urettferdig! Vi har bare så lett for å glemme det i trygge lille Norge der ingen har opplevd krig og sult. Men også hos oss har vi jo store, om mer skjulte klasseskiller og noen har altså mye mer enn andre. Sånn er det. På skolen til 9-åringen lærer de dette fra første stund. Livet er ikke rettferdig og noen vil alltid ha flottere matpakker og dyrere klær enn andre. De akter ikke å begynne med matpakke regler eller skoleuniform av den grunn. For barna bør bare lære det først som sist hvordan dette fungerer.

At noen får en bunad til 40 000 i tillegg til stor fest, lappen og startkapital til egen bolig er jo en drøm. Men det er slett ingen selvfølge. Like liten selvfølge som at ‘alle’ vennene til datteren din får dette. De sier nok derimot det samme som din datter. Evt lyver de om bunaden når den egentlig er kjøpt brukt, leid eller arvet.

Har du forøvrig vurdert Finn som en alternativ løsning? Da vil du ihvertfall kunne få en tilsvarende bunad til halve prisen. Kanskje se om du kan møte henne på halvveien her? Feks ved å låne henne penger mot at hun søker på sommerjobber i sommer. Feks.

Anonymkode: 96975...429

Ingen har opplevd krig og sult? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forventet at alle skal få bunad til konfirmasjonen nei, dette er en skapt forventning. Akkurat som at alle "må" ha iPhone eller Mac. 

Og dere som fyrer dere opp over at TS skal til syden, det var en rimelig sydentur og årets eneste ferie på reise slik jeg forstod det. TS er enslig forsørger og skal ikke bli møtt med drittslenging for å ta med to barn på ferie.  Det  å lage felles opplevelser og reiseminner er mer verdifullt enn å kjøpe bunad for en familie som åpenbart ikke egentlig har råd til det.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

I arv? Hvorfor får de som får bunad ikke arvebunad da da? 

Fordi noen må dø først. Jeg var yngst så det var ikke nok døde oldemødre i familien  😅 egentlig ville jeg heller ha arvet enn og kjøpt ny . Arvet litt sølje da, som mamma mente jeg kunne ha på kjolen 🤦‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis hun er for fin til å leie bunad til konfirmasjonen så fortjener hun ikke å få bunad. Det er uhørt å kreve et plagg til 45 000kr uansett hvor god råd familien har. Gi henne samme sum som broren til både fest, festklær og gave. Hun kan spare selv om bunad er noe hun vil ha og kommer til å bruke i fremtiden. Altfor mange bruker bunaden bare til konfirmasjonen eller et par ganger etter.

Anonymkode: 868e6...2b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi noen må dø først. Jeg var yngst så det var ikke nok døde oldemødre i familien  😅 egentlig ville jeg heller ha arvet enn og kjøpt ny . Arvet litt sølje da, som mamma mente jeg kunne ha på kjolen 🤦‍♀️

Noen MÅ ikke dø først. Jeg arvet fra mamma til min konfirmasjon (hadde barnebunad før dette). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet du kan søke om stønad fra nav til konfirmasjon? Både som enslig forsørger eller behovsprøvd pga økonomi.

Når det er sagt var jeg også alene da min datter skulle konfirmeres. Siden jeg godt viste hvilket år hun skulle stå som konfirmant, sparte jeg opp alt jeg kunne i flere år. Skattepenger spesielt gikk rett inn i potten. Sett opp trekket ditt litt og bruk det som sparing. 

Hennes gave fra meg var bunad. Penger og smykker fikk hun fra resten av familien. Kjøpte riktignok ikke bunad fra Husfliden, men fra Norske bunader. Da ble det litt rimeligere. 

Anonymkode: 06a92...d9b

Får man stønad til å kjøpe rådyr bunad? Tviler sterkt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Ja og så? Likevel er bunad mindre viktig og han fikk ikke konf gave til 40000. Er det som er poenget mitt. Hvorfor skal hun få mye større sum i gave enn han bare fordi hun er jente og jenter liksom må ha bunad? Hun får og skaffe seg sommerjobb da slik at hun kan spare litt til bunad selv siden hun må ha bunad?

hvilken sommerjobb anbefaler du for 12 åringer i dag? Regner med hun får slippe og være med til syden da så hun kan være hjemme og ha sommerjobb. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvilken sommerjobb anbefaler du for 12 åringer i dag? Regner med hun får slippe og være med til syden da så hun kan være hjemme og ha sommerjobb. 

Om hun ikke rekker å spare til konfirmasjonen vil hun vel ha bunad etterpå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var ikke poenget mitt. Poenget var at hun fortjener ikke bedre konfirmasjonsgave enn det broren fikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvor mange i tråden her som mener at TS skal ta opp forbrukslån eller øke lånet på huset for å kjøpe bunad, og i tillegg gi tilsvarende gave til bror! Ikke rart folk sliter økonomisk når det står så dårlig til med økonomisk sans.. 

To år er lenge, TS. Her kan jentungen få nyttig lærdom angående hva ting koster og hvor mye man faktisk må jobbe for å oppnå det man ønsker. Sommerjobb, barnevaktsitting, gå med avisen, ønske seg bidrag til bursdager/jul. Alle monner drar. Og sett opp et finnsøk, med litt flaks får dere tak i en pent brukt en. 

En ferie for hele familien gir større verdi til alle familiens medlemmer, ikke bare kommende konfirmant. Det kan selvfølgelig vurderes om ferien skal bli litt billigere enn «normalt» (i den grad det lar seg gjøre i disse tider), men det er en vurdering man tar på vegne av hele familien. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er like gammel som meg og kan ikke huske at noen bar bunad i mitt konfirmasjonskull. Humanetisk i Oslo rådhus så mulig beliggenhet har noe å si. Ingen snakket om bunad med meg og ikke ønsket jeg meg det. 

Synes du leser vel mye inn i dine forelders valg om å ikke bruke penger på bunad. 

Anonymkode: d1eb3...423

Mulig beliggenheten har noe og si, jeg er fra Oslo så det var jo veldig rart. De i klassen min som konfirmerte seg med deg i Oslo rådhus hadde bunad ihvertfall. Jeg hadde nok blitt med i ditt kull om jeg hadde valgt konfirmasjon, men den informasjonen jeg satt på på forhånd var uansett at alle jeg kjente ( i klassen og venninner utenom) fikk bunad. 

altså , leste mine foreldres valg når jeg var 14.  alle venninne mine og kusinene mine hadde bunad, og jeg forsto ikke hvorfor jeg måtte være annerledes. Det er ikke utypisk for den alderen og lese ting sånn. Noe som er dramatisk for en 14 åring i pubertet som prøver og finne seg selv og sin plass i verden er noe helt annet enn noe som er dramatisk for en voksen. Som voksen leser jeg det ikke sånn, og jeg har også snakket med mamma om det. Hun sier hun var umoden og ikke la så mye vekt på det. Hun er lite tradisjonell selv kanskje. Hun synes selv hun prioriterte feil i etterkant, men hun prioriterte jo ut i fra sine ønsker der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal man ikke ta opp lån for å kjøpe bunad til sin datter, men det er jo ikke slik at konfirmasjonen kommer som julekvelden på kjerringa heller. Her har det vært mulig å spare i mange, mange år. 

Og dere som snakker om jobb, hva slags steder tror dere ansetter 12-åringer? Og gå med i avisen? Det er 2024, ikke 1984. 

Det er forståelig at det ikke blir bunad i familier som lever på et minimunsnivå eller har 15 døtre i barneflokken, men det er jo ikke tilfellet her. Her blir andre ting prioritert. Det er selvsagt for sent å endre ferieplanene, men denne sydenturen er ikke viktig for datter, men viktig for ts' sin nesten voksne sønn (han er jammen heldig som blir prioritert!) og antakelig for ts selv også. Jeg synes oppriktig synd i datter her, som vel i sin barnlige naivitet trodde hennes mor hadde lagt penger til side for bunad, slik de aller, aller fleste andre foreldre gjør. 

Anonymkode: 6258b...3ab

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Noen MÅ ikke dø først. Jeg arvet fra mamma til min konfirmasjon (hadde barnebunad før dette). 

Greit, noen kan velge og gi sin bort da. Det var jo snillt av moren din. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Om hun ikke rekker å spare til konfirmasjonen vil hun vel ha bunad etterpå også?

Sikkert, var det jeg gjorde. 
så ble ikke konfirmasjon på meg, men jeg fikk kjøpt meg bunad senere ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg folk er skikkelig kjipe med det som faktisk bare er en 12 åring! 

Men det er klart hun ønsker seg bunad, og det er skikkelig leit å være den eneste som ikke har. Her på østlandet har sikkert 99% av jentene som konfirmeres bunad. Og nei, festdrakt eller *grøss* Norske bunader er ikke det samme. 

Da jeg var konfirmant ville jeg ikke ha bunad og det stod jeg greit i. Men som voksen har det faktisk vært skikkelig kjipt. Har kjent veldig på det i alle aktuelle anledninger. Heldigvis fikk jeg råd til å kjøpe meg en bunad etterhvert (nei, ikke festdrakt eller noe jalla fra Norske bunader...) og det er virkelig verdt hver krone.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mulig beliggenheten har noe og si, jeg er fra Oslo så det var jo veldig rart. De i klassen min som konfirmerte seg med deg i Oslo rådhus hadde bunad ihvertfall. Jeg hadde nok blitt med i ditt kull om jeg hadde valgt konfirmasjon, men den informasjonen jeg satt på på forhånd var uansett at alle jeg kjente ( i klassen og venninner utenom) fikk bunad. 

altså , leste mine foreldres valg når jeg var 14.  alle venninne mine og kusinene mine hadde bunad, og jeg forsto ikke hvorfor jeg måtte være annerledes. Det er ikke utypisk for den alderen og lese ting sånn. Noe som er dramatisk for en 14 åring i pubertet som prøver og finne seg selv og sin plass i verden er noe helt annet enn noe som er dramatisk for en voksen. Som voksen leser jeg det ikke sånn, og jeg har også snakket med mamma om det. Hun sier hun var umoden og ikke la så mye vekt på det. Hun er lite tradisjonell selv kanskje. Hun synes selv hun prioriterte feil i etterkant, men hun prioriterte jo ut i fra sine ønsker der og da. 

Jeg fikk faktisk gruppebildet foreldrene mine hadde spart på fra min seremoni i rådhuset nå i påsken og talte akkurat over - 27 jenter og 1 i bunad! 

Jeg er voksen mamma og føler meg gjennomtenkt, godt utdannet. Har allikevel verken tenkt eller råd til 2 bunader til døtre to år på rad. Med mindre alle sparepengene går til det. 

Anonymkode: d1eb3...423

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg ble konfirmert var jeg en av få med bunad. Jeg hadde arvebunad og kjøpte min egen i voksen alder. Nå har nesten alle jenter bunad. Det er skremmende dyrt. Men barn forstår ikke dette. Kjip situasjon. 

Anonymkode: fc052...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...