Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt dårlig planlegging fra din side. Sønnen din kunne fått mer, siden du skulle gi datteren din bunad. Bør ikke komme som en overraskelse at hun ville ønske seg bunad. 
 

Med de feriene, hadde du hatt råd til det. Men du har ikke prioritert det. 

Anonymkode: e018f...47a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum.

Anonymkode: 80308...e18

Her også. Da vår eldste konfirmerte seg for 2 år siden, hadde alle jentene bunad. 

Jeg å hadde faktisk lånt penger, OG droppa sydentur. Vi har aldri hatt råd til sydenturer, og vi har to inntekter. Så forstå at datteren din er viktigere enn en sydentur. Sønnen din kan få en sum senere. 

Anonymkode: 510cc...854

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (41 minutter siden):

Men alle andre har ikke bunad

Det kan jo godt være. Her var jeg i konfirmasjon forrige helg, og ABSOLUTT ALLE jentene hadde bunad. 

Anonymkode: db862...812

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen♥️Dette virker stort. Hvis man klarer å zoome ut og orientere seg litt om hva som er hverdagen til mange på vår felles jord, er dette så overfladisk som man får det. De fleste i vårt land Norge har blitt fete og rike. Det går helt bra uten bunad!Hun vil lære at livet er urettferdig. Ikke at det er et mål når man er liten,men jeg lover deg at det vil vokse en styrke i å se forskjellen på oss mennesker. De barna som blir bært frem på en liten sky,vil måtte lære dette før eller senere de også.Jeg synes du er utrolig flink og ressurssterk som jobber og fikser alt alene! 

Anonymkode: 98154...65b

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (35 minutter siden):

Og hva skal hun da gi sønnen som ble avspist med dress? Da må jo han få en moped til 40.000 han da. 
 

Hadde bedt henne klappe igjen. 

Voksent!

Anonymkode: 3d903...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (31 minutter siden):

For no tull! Du vet godt at det ikke stemmer. 

Jo det stemmer her vi bor PG defor kan man ikke skru e pø Østlandet som ble hjort 

Anonymkode: 3d903...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. 
 

Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. 
 

Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. 
 

Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også.
 

Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. 
 

Hvordan skal jeg løse dette? 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Jeg tenker at hvis en bunad er det som skal til for at hun skal konfirmeres, så tenker jeg at hun bør droppe konfirmasjon.  Det er helt feil grunnlag for hvorfor man skal konfirmeres.

 

Jeg har 2 døtre selv og har bestemt at ingen av di får bunad til konfirmasjonene. Vi har råd, det er ikke det som stopper oss. Men den prisen en bunad koster er virkelig ikke verdt det når konfirmanten garantert ikke passer bunaden når den er voksen.

Anonymkode: 7967e...f80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sånn er det IKKE her heldigvis. Helt feil tankegang mener jeg. Dattera mi vil ikke ha bunad og de fleste går ikke med det. 

Takk og lov! 

Anonymkode: 7dd8e...e3a

Nå er det ikke din datter dette handler om, men ts sin datter som ønsker seg bunad 

Anonymkode: 461e2...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad når jeg var 15 år...men jeg har den forsatt men bruker den ikke.

Men..min søskenbarn lånte min bunad når hun konfirmerte seg...ingen problemer med dette.

Om din jente skal være redd for å bruke  brukt,,/ lånt bunad pga de andre jentene så kan du tro at etter konfirmasjonen er ferdig er det ingen som bryr seg lenger..da er det bare snakkis om hvor mye penger de fikk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hvis en bunad er det som skal til for at hun skal konfirmeres, så tenker jeg at hun bør droppe konfirmasjon.  Det er helt feil grunnlag for hvorfor man skal konfirmeres.

 

Jeg har 2 døtre selv og har bestemt at ingen av di får bunad til konfirmasjonene. Vi har råd, det er ikke det som stopper oss. Men den prisen en bunad koster er virkelig ikke verdt det når konfirmanten garantert ikke passer bunaden når den er voksen.

Anonymkode: 7967e...f80

Bunader sys ut og inn også i lengden. Så det er ingen unnskyldning. Tror du alle 15 åringene som får bunad bruker den to ganger og så er den for liten?

Anonymkode: 461e2...9c9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår begge parter. Samtidig er min hovedtanken etter å ha skumlest gjennom denne tråden at det er en ganske syk verden vi lever i når EN KLESDRAKT har så stor status at en vil ta opp lån og ofre hele familiens ferie for å ha råd til en kjole som en skal bruke 1-2 ganger i året ...

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk hisser seg opp og slenger ut av seg i denne tråden.. kaller jævla drittunge og bortskjemt.. er det ikke voksne kvinner her inne? 
kommentarer som: min datter ønsket ikke bunad og det er så dyrt osv. 

nå handler tråden om ts sin datter som ønsker seg så inderlig en bunad. 
hva er det dere er bitter for? 

Anonymkode: 461e2...9c9

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Her på Østlandet? Eh her på Østlandet har alle bunad 

Anonymkode: 3d903...f6f

Hvor på Østlandet bor du? Her har rikinger og folk som har arvet det bunad. Vi andre har faktisk klart oss uten.

Og til dere som ser tilbake på et tid uten et luksusplagg med tårer i øynene.. Vær overlykkelig over at livet har fart så pent med dere at det er vondt i deres verden.

Anonymkode: fb3cc...f6a

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor folk hisser seg opp og slenger ut av seg i denne tråden.. kaller jævla drittunge og bortskjemt.. er det ikke voksne kvinner her inne? 
kommentarer som: min datter ønsket ikke bunad og det er så dyrt osv. 

nå handler tråden om ts sin datter som ønsker seg så inderlig en bunad. 
hva er det dere er bitter for? 

Anonymkode: 461e2...9c9

Det er mest menn på denne siden. Visste du ikke det?

Anonymkode: fb3cc...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt bunad. Du kan også droppe noen av søljene/pynten. Det kan hun spare til selv. Skjønner at hun har lyst på bunad. Jeg er veldig glad i min som jeg fikk til konfirmasjonen. Mamma insisterte på at den skulle syes litt for stor. Det var bra for nå passer den perfekt! Min søster sin ble etterhvert for liten og ligger nå på finn til 8000

Anonymkode: 7b0f4...d78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår begge parter. Samtidig er min hovedtanken etter å ha skumlest gjennom denne tråden at det er en ganske syk verden vi lever i når EN KLESDRAKT har så stor status at en vil ta opp lån og ofre hele familiens ferie for å ha råd til en kjole som en skal bruke 1-2 ganger i året ...

En bunad har man livet ut den og går ofte i arv. 
Å ha en bunad er identitet, hvor man kommer fra osv. Jeg elsker bunaden min og føler meg stolt i bunaden. 
Bunad er ikke en «kjole»  mulig du ikke har bunad selv, ikke forstår dette. 
men her er det snakk om ei jente som ønsker seg bunad. 


 

Anonymkode: 461e2...9c9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da spør du dine foreldre om å låne deg penger, eller tar opp lån, hør med banken og så gir du tilsvarende til din sønn.

Anonymkode: 44bae...c8c

Er det mulig? Dagens dårligste råd. 

Anonymkode: ad2a6...c31

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mest menn på denne siden. Visste du ikke det?

Anonymkode: fb3cc...f6a

Menn hisser seg ikke opp over bunader på kvinne guiden nei.. og nei, det er ikke mest menn her inne på familie og barn tråden og diskuterer bunad 

Anonymkode: 461e2...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at hvis en bunad er det som skal til for at hun skal konfirmeres, så tenker jeg at hun bør droppe konfirmasjon.  Det er helt feil grunnlag for hvorfor man skal konfirmeres.

 

Jeg har 2 døtre selv og har bestemt at ingen av di får bunad til konfirmasjonene. Vi har råd, det er ikke det som stopper oss. Men den prisen en bunad koster er virkelig ikke verdt det når konfirmanten garantert ikke passer bunaden når den er voksen.

Anonymkode: 7967e...f80

Den kan sys ut og inn vet du? Jeg som er 43, min svigermor på 69, min svigerinne på 41 bl.a fikk bunad til konfirmasjonene våre og jammen bruker vi bunadene fremdeles. Så ikke si at den ikke kan brukes når man et voksen, for selvfølgelig kan man det. Er så dumt folk ikke kan tingene de prøver å diskutere. 

Anonymkode: 510cc...854

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at hvis en bunad er det som skal til for at hun skal konfirmeres, så tenker jeg at hun bør droppe konfirmasjon.  Det er helt feil grunnlag for hvorfor man skal konfirmeres.

 

Jeg har 2 døtre selv og har bestemt at ingen av di får bunad til konfirmasjonene. Vi har råd, det er ikke det som stopper oss. Men den prisen en bunad koster er virkelig ikke verdt det når konfirmanten garantert ikke passer bunaden når den er voksen.

Anonymkode: 7967e...f80

Er snart 32 og har enda ikke hatt behov for å tilpasse bunaden jeg fikk til konfirmasjonen. Dessuten er bunader laget slik at de enkelt kan sys både ut og inn. 

Anonymkode: 64a5e...e25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...