AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #321 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er faktisk forventet å få bunad til konfirmasjonen, og det har man visst om fra man fikk en jente. Så man har hatt 15 år på å planlegge og spare til dette. Beklager å være krass her, men sånn er det faktisk. Mine foreldre hadde langt i fra god økonomi da vi barna var små, men vi hadde kjempefine konfirmasjoner, det var viktig. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og er samme størrelse enda (jeg er 35 år). Å måtte legge den ut er ikke er argument. Må man legge den ut senere, er det også helt ok! Min bror ønsket ikke bunad da han var yngre, men nå i 30-årene har han vurdert det, og da skal våre foreldre sponse dette. Bunad er en så flott tradisjon! Anonymkode: e074d...8c1 Akkurat som om det er et krav at hvis du får jente så må du som forelder kjøpe bunad? Nei,nå må nordmenn slutte å gå i flokk! En gjeng med sauer som alle må de samme tingene. Sånn er det faktisk ikke! Anonymkode: 98154...65b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #322 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Her vi bor har alle bunad, unntatt noen jenter fra Litauen, de har dyr festdrakt. I min omgangskrets er det vanlig å begynne å spare til bunad og førerkort fra barna er ganske små. Man skaffer gjerne litt og litt av deler og sølv til bunaden. Akkurat som foreldre gjorde for 30-40 år siden. Det er også vanlig å holde seg langt under 40000 for selve festen. Anonymkode: e6865...f0f Her jeg bor nå, så har også så og si alle bunad, og jeg blir sett på som rar som argumenterer mot dette. At din omgangskrets begynner å spare til dette fra barna er ganske små, er helt greit, men det er ikke alle som har mulighet til dette. Noen sparer barnetrygda, mens andre må bruke barnetrygda for å få det til å gå rundt. Jeg kunne gått til husfliden og kjøpt en bunad til min datter i morgen, men det betyr ikke at jeg synes den bunaden er verd prisen. Og hadde det ikke vært for at besteforeldrene absolutt vil gi bunad, så hadde ikke vår datter fått det når hun konfirmeres neste år. Da jeg konfirmerte meg for 35 år siden, var det ei eller to jenter som hadde bunad i kullet på 40 konfirmanter. Da mine eldste jenter konfirmerte seg for ca 15 år siden, var det kanskje 30% som hadde bunad. Da min niese konfirmerte seg for tre år siden, var det ca 50%. Så det kommer veldig an på hvor du bor. Når jeg ser på sølvet som hører til bunaden min datter får, så er det kun mansjettknappene og knappene i stakken som egner seg som jule eller bursdagsgaver. Det andre sølvet er såpass kostbart at jeg tviler på at TS sin familie ville hatt råd til å kjøpe det. Med tanke på bunaden her jeg bor kunne nok litt mer av sølvet blitt gitt som gave. Anonymkode: b33d0...eb4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #323 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det dummeste med dette bunads presset er at på selve dagen ser ingen om du har bunad uansett. I kirken går alle med hvit kjortel utenpå, og i selskapet etterpå er det som regel familien. Slik var det når mitt fadderbarn ble konfirmert for litt siden. Hun fikk forresten ikke bunad, og ville heller spare til lappen. Anonymkode: 76b4d...569 Hvor står det at dette er kirkelig konfirmasjon? Om det er HEF blir det jo i alle fall VELDIG synlig under seremonien at konfirmanten ikke har bunad. Anonymkode: bf247...0df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. mai 2024 #324 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): En bunad har man livet ut den og går ofte i arv. Å ha en bunad er identitet, hvor man kommer fra osv. Jeg elsker bunaden min og føler meg stolt i bunaden. Bunad er ikke en «kjole» mulig du ikke har bunad selv, ikke forstår dette. men her er det snakk om ei jente som ønsker seg bunad. Anonymkode: 461e2...9c9 I arv? Hvorfor får de som får bunad ikke arvebunad da da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. mai 2024 #325 Del Skrevet 8. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han ofrer jo ingenting. Det er mor som har lagt opp til at sydenferie er normalen. At man velger å legge lista der fjør jo at det skapes forventninger. Ikke at han ofrer noe. Dessuten er han allerede konfirmert og burde fokusere på å få seg en sommerjobb. Ikke sydenferie. Og det kommer helt sikkert andre ting her i livet der han trenger å bli prioriterer. Men syden vs bunad skjønner jeg overhode ikke. Anonymkode: 3d9ae...83d Ja og så? Likevel er bunad mindre viktig og han fikk ikke konf gave til 40000. Er det som er poenget mitt. Hvorfor skal hun få mye større sum i gave enn han bare fordi hun er jente og jenter liksom må ha bunad? Hun får og skaffe seg sommerjobb da slik at hun kan spare litt til bunad selv siden hun må ha bunad? Endret 8. mai 2024 av Maleficenta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #326 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.38): Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også. Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. Hvordan skal jeg løse dette? Anonymkode: 1bc89...8e4 Du vet du kan søke om stønad fra nav til konfirmasjon? Både som enslig forsørger eller behovsprøvd pga økonomi. Når det er sagt var jeg også alene da min datter skulle konfirmeres. Siden jeg godt viste hvilket år hun skulle stå som konfirmant, sparte jeg opp alt jeg kunne i flere år. Skattepenger spesielt gikk rett inn i potten. Sett opp trekket ditt litt og bruk det som sparing. Hennes gave fra meg var bunad. Penger og smykker fikk hun fra resten av familien. Kjøpte riktignok ikke bunad fra Husfliden, men fra Norske bunader. Da ble det litt rimeligere. Anonymkode: 06a92...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 8. mai 2024 #327 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk forventet å få bunad til konfirmasjonen, og det har man visst om fra man fikk en jente. Så man har hatt 15 år på å planlegge og spare til dette. Beklager å være krass her, men sånn er det faktisk. Mine foreldre hadde langt i fra god økonomi da vi barna var små, men vi hadde kjempefine konfirmasjoner, det var viktig. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og er samme størrelse enda (jeg er 35 år). Å måtte legge den ut er ikke er argument. Må man legge den ut senere, er det også helt ok! Min bror ønsket ikke bunad da han var yngre, men nå i 30-årene har han vurdert det, og da skal våre foreldre sponse dette. Bunad er en så flott tradisjon! Anonymkode: e074d...8c1 Man må, som foreldre til en som skal konfirmere seg, overhodet ikke kjøpe bunad til konfirmanten. Er det en uskreven regel jeg ikke har fått med meg? Vi har en datter og hun verken forventet eller ønsket seg bunad. Og jeg visste ikke at dette var noe som var forventet av foreldrene i det hele tatt. Hvorfor må man kjøpe bunad i konfirmasjonsgave? Man må ikke noe som helst. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 8. mai 2024 #328 Del Skrevet 8. mai 2024 Tråden er ryddet for krenkende innhold,brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #329 Del Skrevet 8. mai 2024 Sofiei skrev (På 7.5.2024 den 11.43): Men hun har jo løsningen selv. Ingen bunad = ingen konfirmasjon. Problemet løst. Penger spart. Og hun har lært at hun ikke kan presse dere til å kjøpe ting dere faktisk ikke har råd til. Ærlig talt, hun høres bortskjemt og selvsentrert ut, og trenger nok sånn sett en lærepenge. 100% enig!!! Frekk jentunge her - makan. Hun får som fortjent, ingen bunad, ingen konfirmasjon - og helst en prat om at slike trusler for å få andre til å bruke penger de ikke har - kommer man ingen vei med. Litt sprøtt at hun ikke har blitt lært dette for lenge siden. Jeg kjøper konsekvent ikke inn noe som ønskes om det fremsettes som en trussel. Og mine barn er 6 og 8 og tåler både "nei" og vet vel godt at man kan spørre, men at det er ikke betyr et ja. Slikt må man lære ungene, selv om de blir sure når de er små. Må tåle konflikten - den er viktig! Og, bunad kan man kjøpe selv for egne penger når man er voksen er det viktig nok. Eller hun får får seg jobb og begynne å spare! Du kan jo tenke over hvor mye du kanbidra med. Om hun for 10.000 til "konfirmasjonen" (hun ikke vil ha), kan hun spare de og begynne jobbe. Så kan det jo bli bunad etterhvert. Jeg kjøpte bunad året jeg ble 40 år. Har aldri tapt noe ansikt, alltid hatt gode venner som har akseptert meg selv om jeg ikke har hatt bunad. Så hun får ta en titt på de såkalte vennene sine også tror jeg. Vennskap skal ikke handle om bunad eller ei. Fordelen med å kjøpe bunad som voksen er jo at den passer. Sett maaaaange i 20-årene skivst inn i en alt for liten bunad fra konfirmasjonen. Det tar seg ikke noe bedre ut synes jeg. Så akkurat det plagget er jo virkelig noe det lønner seg å få skreddersydd når man er ferdig utvokst og har fått formene på plass. Anonymkode: 83f4e...83a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #330 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): 80.000 for en bunad?? Det må isåfall være Norges dyreste bunad. 40.000 på lappen? Sønnen min tok lappen for en mnd siden og betalte 21.000 Anonymkode: 461e2...9c9 Nå ble jeg ekstremt nysgjerrig... Hvor kan man få komplett sertifikat for mindre enn det obligatoriske koster? 80k for en bunad er ikke Norges dyreste. Den tror jeg er på ca 100k. Anonymkode: 23d81...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #331 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er faktisk forventet å få bunad til konfirmasjonen, og det har man visst om fra man fikk en jente. Så man har hatt 15 år på å planlegge og spare til dette. Beklager å være krass her, men sånn er det faktisk. Mine foreldre hadde langt i fra god økonomi da vi barna var små, men vi hadde kjempefine konfirmasjoner, det var viktig. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og er samme størrelse enda (jeg er 35 år). Å måtte legge den ut er ikke er argument. Må man legge den ut senere, er det også helt ok! Min bror ønsket ikke bunad da han var yngre, men nå i 30-årene har han vurdert det, og da skal våre foreldre sponse dette. Bunad er en så flott tradisjon! Anonymkode: e074d...8c1 Eeh nei, dette stemmer ikke - forventet, siden når? Har egentlig ikke tenkt tanken før nå, 3 år før min eldste skal konfirmeres. Hun har 60 tusen på sparekto, men kjøpes bunad er det lite igjen til boligkjøp, serfikat etc. Anonymkode: d1eb3...423 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #332 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eeh nei, dette stemmer ikke - forventet, siden når? Har egentlig ikke tenkt tanken før nå, 3 år før min eldste skal konfirmeres. Hun har 60 tusen på sparekto, men kjøpes bunad er det lite igjen til boligkjøp, serfikat etc. Anonymkode: d1eb3...423 Jeg blir like glad hver gang jeg leser noe likner på dette. Jenter skal ha bunad, gutter får penger. Sånn generelt. Anonymkode: b33d0...eb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #333 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gave fra TS og spleis fra besteforeldre er ikke nok, i forhold til hva broren fikk i gave og hva hun forventer i gave til sin datter. Anonymkode: b33d0...eb4 Det er nok til en brukt bunad. Anonymkode: db862...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 8. mai 2024 #334 Del Skrevet 8. mai 2024 Ikke lett dette. Bunad er veldig dyrt men en gave som hun kan ha nytte av å mange år og som når hun blir litt eldre vil forstå mer verdien av. Hva om du kutten litt ned på ferien, hører med din resterende familie om å spleise på bunad i staden for at hver enkelt gir pengegaver? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #335 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er bare utrolig spesielt og noe har gått skeis dersom manglende bunad gjør at man dropper ut. Men det er valg man tar. Har foreldrene ikke råd så har de ikke råd. Mener ungdommen at bunadønske skal prioriteres før andre ting som enten er viktigere eller som kan gagne hele familien så bør ungdommen få en real realitetsorientering Anonymkode: f875e...d55 Tja, det er jo noen ungdommer som takler utenforskap bedre enn andre. Så mulig jeg var spesiell. Det føltes allikevel som og bli stilt litt på utstilling da. Den eneste som ikke « fortjente» ,» ble prioritert « , foreldrene var glade i? jeg mener foreldrene mine hadde hatt råd og det mener de og i ettertid, mamma sier at hun var ung og dum og at hun ikke hadde gjort det nå. Nå er ikke jeg ungdom, jeg er 48 år med god hukommelse. Hvilke andre viktige ting? Syden? Altså , en konfirmasjon kommer ikke brått på. Om en bor i kommunal leilighet og står i matkø, okei, men i andre tilfeller er det som du skriver hva foreldrene prioriterer . Ja, jeg fikk en realitetsorientering som ungdom når jeg fikk vite at jeg var den eneste som ikke skulle få bunad , og det jeg hørte som 14- åring var « vi er ikke like glad i deg, og ønsker ikke og bruke penger på deg «. Jeg ble flink til og spare da, for og komme meg ut av skammen jeg følte på. Anonymkode: 6cf75...485 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #336 Del Skrevet 8. mai 2024 Datteren min var faktisk den eneste som ikke hadde bunad da hun ble konfirmert for flere år siden. Forskjellen er at hun ikke ønsket seg bunad, men i ettertid tenker jeg det kanskje heller skyldtes at hun ikke ville belaste oss unødig mye fordi hun visste at vi ikke hadde råd da. Hun fikk en flott kjole som hun følte seg fin i, men kommentarene i etterkant var ikke hvor fin hun var, men at hun var den eneste uten bunad. Vi hadde det trangt i perioder, men det har vært mest positivt i form av at det har gitt barna mine en større forståelse og stor takknemlighet over det de fikk. Jeg husker enda gleden og takknemligheten over noen ekstra fine finger hansker. Det er jo bare en liten ting, men hun kjente kjærligheten bak det å kjøpe de til henne. Hun kunne ta det, men ikke alle klarer å stå framfor alle alene som den eneste uten bunad. Anonymkode: 8812d...be4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #337 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, det er jo noen ungdommer som takler utenforskap bedre enn andre. Så mulig jeg var spesiell. Det føltes allikevel som og bli stilt litt på utstilling da. Den eneste som ikke « fortjente» ,» ble prioritert « , foreldrene var glade i? jeg mener foreldrene mine hadde hatt råd og det mener de og i ettertid, mamma sier at hun var ung og dum og at hun ikke hadde gjort det nå. Nå er ikke jeg ungdom, jeg er 48 år med god hukommelse. Hvilke andre viktige ting? Syden? Altså , en konfirmasjon kommer ikke brått på. Om en bor i kommunal leilighet og står i matkø, okei, men i andre tilfeller er det som du skriver hva foreldrene prioriterer . Ja, jeg fikk en realitetsorientering som ungdom når jeg fikk vite at jeg var den eneste som ikke skulle få bunad , og det jeg hørte som 14- åring var « vi er ikke like glad i deg, og ønsker ikke og bruke penger på deg «. Jeg ble flink til og spare da, for og komme meg ut av skammen jeg følte på. Anonymkode: 6cf75...485 Du er like gammel som meg og kan ikke huske at noen bar bunad i mitt konfirmasjonskull. Humanetisk i Oslo rådhus så mulig beliggenhet har noe å si. Ingen snakket om bunad med meg og ikke ønsket jeg meg det. Synes du leser vel mye inn i dine forelders valg om å ikke bruke penger på bunad. Anonymkode: d1eb3...423 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #338 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hun får begynne å flippe burgere på macer’n da, så får hun vel råd med bunad før eller senere. Anonymkode: e38b1...39a De ansetter ikke 12- åringer, men kanskje hun kan låne penger av moren og betale tilbake senere. Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #339 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor på Østlandet bor du? Her har rikinger og folk som har arvet det bunad. Vi andre har faktisk klart oss uten. Og til dere som ser tilbake på et tid uten et luksusplagg med tårer i øynene.. Vær overlykkelig over at livet har fart så pent med dere at det er vondt i deres verden. Anonymkode: fb3cc...f6a Oslo her. Oslo øst for orden skyld. Her har alle bunad. Jeg var den eneste som ikke fikk i klassen min , men har kjøpt som voksen. Alle vennene til barna og barna til mine venner har. Vi bruker alle på 17 mai. selv om jeg ser tilbake på det og være den eneste uten « luksusplagg» med « tårer i øynene « fordi det var sårt i en sår alder sier det ingenting om at livet har fart pent med meg. Jeg ønsker og gi mine ungdom en så bra start som mulig fullt klar over at livet består av masse vondter og tårer. Anonymkode: 6cf75...485 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #340 Del Skrevet 8. mai 2024 Trøstogbære skrev (17 timer siden): Min kusine valgte 10.000 istedet. Hun måtte selv punge ut 60 lapper i voksen alder for bunaden. Så hun angret sårt på valget i ettertid. Jeg fikk det samme tilbudet og valgte bunad. Har ikke angret noen gang. Hun måtte ikke punge ut 60000kr i ettertid, hun valgte å kjøpe bunad. Anonymkode: da47c...a20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå